    From: "J.F." <j...@p...onet.pl>
    Newsgroups: pl.misc.elektronika
    Subject: Re: Wzmacniacz DC - jak?
    Date: Mon, 28 Nov 2016 15:40:11 +0100

    dyskusyjnych:a...@n...neost
    rada.pl...
    On Mon, 28 Nov 2016 11:52:00 +0100, "J.F."
    <j...@p...onet.pl> wrote:

    >??
    > Zawsze w każdym wzmacniaczu operacyjnym z zasilaniem symetrycznym
    > (-Vz) i (+Vz) jest pin do podłączenia masy GND. Zawsze. Musi być bo
    > inaczej trzeba by wprowadzić "sztuczną masę", której potencjał 0V
    > oscylował by wokół GND.

    No wlasnie ze zaden nie ma (ok, prawie zaden - wszystkich nie
    sprawdzalem, poprosze o przyklad).

    w ukladzie scalonym jest +Vzas, -Vzas, +IN, -IN, OUT, kompensacje
    czasem ... a masy nie ma.

    GND masz w zasilaczu, i ona jakos tam jest do scalaka podlaczona od
    zewnatrz - czasem do +IN, czasem do jakiegos rezystora czy
    kondensatora.
    Nie ma reguly - to od calego ukladu zalezy, jak ja wykorzystujemy.
    Do masy sa podlaczone drugie zaciski wejsc (niekoniecznie) i wyjsc
    (tez niekoniecznie) calego ukladu wzmacniacza - nie samego opampa.

    Czyli opamp nie wie jaka ta masa jest, czy jest zasilany z +15V i -15,
    czy np -15 i 5V, czy np z jednego zasilacza 20V.

    >To GND jest odnośnikiem napięcia wejściowego, pomiarowego. Tego się w
    >operacyjnych dla prądu stałego nie robi. Są przypadki, że operacyjny
    >pracuje jako wzmacniacz m.cz. lub jako generator i tu można
    >zastosować operacyjny przy pojedynczym zasilaniu (+Vz) i utworzyć
    >taką sztuczną masę GND podziałem oporności.

    Akurat mozna i przy DC, tylko calosc troche dziwnie moze dzialac.

    Mozesz tez np zrobic z opampa wzmacniacz roznicowy - ma dwa wejscia, a
    na wyjsciu jest np napiecie 5-razy wyzsze niz roznica napiec
    wejsciowych.
    I tylko to wyjscie jest wzgledem jakiegos GND ... ale jakiego ? (to
    akurat wiadomo jakiego)

    Po prawdzie - to dobrze, jesli i napiecia wejsciowe sa tak naprawde
    wzgledem tego GND czy napiec zasilania ustalone.
    Bo taki wzmacniacz roznicowy pracuje poprawnie tylko w okreslonych
    granicach.

    Przy opampach bipolarnych/JFET pojawia sie tez kwestia pradu
    wejsciowego - znikomy bo znikomy, ale jednak plynie.
    Musi byc jakos domkniety obwod pradu.
    Tzn musi, aby dobrze dzialalo, bez domkniecia groza ciekawe efekty :-)

    J.