  • 1. Data: 2013-06-09 01:00:09
    Temat: Wyświetlacz znakowy około 160 znaków
    Od: "Irek N." <j...@t...tajny.jest>

    Chyba nadszedł czas na mały "apgrejt" sterowania.
    Pomyślałem, że w nowym projekcie użyję znakowego LCD o organizacji
    najchętniej 6x24 lub jeszcze lepiej 8x20..24 znaki.
    Ktoś może słyszał o takich wynalazkach, czy pozostaje rzeźba w graficznym?

    Irek.N.

  • 2. Data: 2013-06-09 01:20:05
    Temat: Re: Wyświetlacz znakowy około 160 znaków
    Od: BartekK <s...@d...org>

    W dniu 2013-06-09 01:00, Irek N. pisze:
    > Chyba nadszedł czas na mały "apgrejt" sterowania.
    > Pomyślałem, że w nowym projekcie użyję znakowego LCD o organizacji
    > najchętniej 6x24 lub jeszcze lepiej 8x20..24 znaki.
    8x24 znaków, przy znakach 5x8 pixeli to daje 120x64, prawie jak w mordę
    strzelił graficzny 128x64pix. Ale nie piszesz nic o fizycznym rozmiarze,
    poza ilością tekstu/informacji. Co z tego, że tyle linii tekstu
    wypiszesz na lcd rozmiaru 2", jak będzie to czytelne z 15cm...

    > Ktoś może słyszał o takich wynalazkach, czy pozostaje rzeźba w graficznym?
    Z pewnością są, ale przy tym rozmiarze taniej, prościej i szybciej ci
    będzie zrobić własny interfejs wyświetlający na graficznym lcd, choćby
    jakimś cz-b bez własnego sterownika wysokopoziomowego...
    Już lcd tekstowe 4x20/4x24 są droższe niż graficzne 128x64, czyli
    poniżej 50zł, np
    http://allegro.pl/art-nowe-lcd-128x64-h-small-led-w-
    kk-blackline-i3248905699.html
    - fajnie czytelny? A że sterownik jest prosty, znany, i z przykładami
    softu, to tylko wziąść jakąś atmegę i dorobić mu bufor-terminal
    zamieniający teksty do wyświetlenia na zawartość graficzną.

    --
    | Bartłomiej Kuźniewski
    173

  • 3. Data: 2013-06-09 09:03:24
    Od: "J.F." <j...@p...onet.pl>

    Dnia Sun, 09 Jun 2013 01:00:09 +0200, Irek N. napisał(a):
> [...]
    > najchętniej 6x24 lub jeszcze lepiej 8x20..24 znaki.
    > Ktoś może słyszał o takich wynalazkach, czy pozostaje rzeźba w graficznym?

    Gdzies chyba nawet widzialem, ale cena wtedy nie satysfakcjonowala.
    elfa, RS?

    http://www.lcd.elementy.pl/doma.htm
    4x40, czy 2szt 4x20 ? :-)

    A tak swoja droga to w sklepach sa "komputery dla dzieci", w cenie
    rzedu 50zl, i ze srednim wyswietlaczem ... ale chyba graficznym
    http://www.zabawkowy.sklepna5.pl/kat/1/laptopy-dla-d
    zieci.html

    J.

  • 4. Data: 2013-06-09 10:09:03
    Od: "Irek N." <j...@t...tajny.jest>

> [...]
    > poza ilością tekstu/informacji. Co z tego, że tyle linii tekstu
    > wypiszesz na lcd rozmiaru 2", jak będzie to czytelne z 15cm...

    No właśnie, żadne rozwiązanie, tym bardziej że obliczenia nie
    uwzględniają interlinii oraz kerningu.
    Potrzebuję coś w rodzaju standardowego 4x20, tylko większego (w sensie
    ilości znaków).

    > - fajnie czytelny? A że sterownik jest prosty, znany, i z przykładami
    > softu, to tylko wziąść jakąś atmegę i dorobić mu bufor-terminal
    > zamieniający teksty do wyświetlenia na zawartość graficzną.

    Fajny, czytelny, ale rewersyjny jednak, no i mały jak wcześniej
    ustaliliśmy.
    Masz pewnie rację, wziąć prosty, duży i obsłużyć go samemu.
    Na razie szukam.

    Miłego.
    Irek.N.

  • 5. Data: 2013-06-09 10:19:59
    Od: "Irek N." <j...@t...tajny.jest>

    > Gdzies chyba nawet widzialem, ale cena wtedy nie satysfakcjonowala.
    > elfa, RS?
    >
    > http://www.lcd.elementy.pl/doma.htm
    > 4x40, czy 2szt 4x20 ? :-)

    To pewnie wszystko "powered by Hitachi" jest, a dla mnie oznacza że nie
    przeskoczę łącznie 80-ciu znaków. Taki zresztą mam teraz.

    > A tak swoja droga to w sklepach sa "komputery dla dzieci", w cenie
    > rzedu 50zl, i ze srednim wyswietlaczem ... ale chyba graficznym
> [...]

    Do przemysłu, w dodatku z produkcją na następne kilka lat? Słabo to
    widzę. Jakość też pewnie słaba.

    Miłego.
    Irek.N.

  • 6. Data: 2013-06-09 14:09:28
    Od: AlexY <a...@i...pl>

    Użytkownik BartekK napisał:
    [..]
> [...]
    > softu, to tylko wziąść jakąś atmegę i dorobić mu bufor-terminal
    > zamieniający teksty do wyświetlenia na zawartość graficzną.

    Niektóre graficzne mają tryb tekstowy np CV320240 firmy Clover display.

    --
    AlexY
    http://nadzieja.pl/inne/spam.html

  • 7. Data: 2013-06-10 09:32:57
    Od: Zbych <a...@o...pl>

    W dniu 09.06.2013 10:19, Irek N. pisze:

    > To pewnie wszystko "powered by Hitachi" jest, a dla mnie oznacza że nie
    > przeskoczę łącznie 80-ciu znaków. Taki zresztą mam teraz.

    Z opisu wynika, że taki wyświetlacz obsługuje się jak 2 osobne
    wyświetlacze 2-liniowe. Kwestia dodania jednej linii E.

  • 8. Data: 2013-06-10 11:19:35
    Temat: Odp: Wyświetlacz znakowy około 160 znaków
    Od: Sylwester Łazar <i...@a...pl>

    > Z opisu wynika, że taki wyświetlacz obsługuje się jak 2 osobne
    > wyświetlacze 2-liniowe. Kwestia dodania jednej linii E.
    Tak robiłem 10 lat temu, nawet już z graficznymi.
    W dzisiejszych czasach, to alfanumeryczne, to stosuje się na laborce w
    technikum.
    Teraz zastosowaliśmy graficzny po SPI.
    I to co mówi Irek:
    interlinii oraz kerningu.
    Zrobiłem to właśnie wtedy, tzn. generator znaków, porządnie, dokładnie,
    uniwersalnie i zgodnie ze sztuką.

    Dzisiaj jednak spoglądam na wyświetlacz graficzny inaczej.
    Należy rozważych 2 przypadki:
    a) mikrokontroler dostaje po RS jakieś znaki ze zbioru nieskończonego i
    trzeba to wyświetlić,
    b) urządzenie samo z siebie musi wyświetlać skończony zbiór napisów i
    wartości (np. 5000 różnych)

    Jeśli a) odkopuje moje procedury
    Jeśli b) --> żona wstawia w arkusz kalkulacyjny obrazek i wpisuje jedynki
    gdzie trzeba.
    Kilka funkcji (głównie konkatenacji, czyli &) i do MPLABA wklejamy już
    gotowy kod DB.
    Mikrokontroler musi mieć te kilkaset kilobajtów FLASHA.
    I tak dla wszystkich możliwych obrazów.
    Potem w zależności od sytuacji (takie case dla zwolenników C- my to w asm
    robimy):
    w pętli zliczanej licznikiem, jednym ciągiem wysyłamy tyle bajtów ile ma
    obrazek.
    Jest to bardziej banalne niż ciągłe bawienie się z męczeniem wyświetlacza,
    który obsłuży tylko 40 liter i cyfr oraz 80 znaków których nikt nie
    potrzebuje.
    Zalety:
    a) łatwiej
    b) szybciej piszemy program
    c) szybciej to działa
    d) elementy grafiki nie robią żadnej różnicy
    e) ten sam program do wszystkich projektów - zmienia się tylko arkusz
    kalkulacyjny.

    Jak będziesz miał pytania - pisz śmiało.
    --
    -- .
    pozdrawiam

  • 9. Data: 2013-06-10 12:27:54
    Od: Zbych <a...@o...pl>

    W dniu 10.06.2013 11:19, Sylwester Łazar pisze:
    > Tak robiłem 10 lat temu, nawet już z graficznymi.
    > W dzisiejszych czasach, to alfanumeryczne, to stosuje się na laborce w
    > technikum.
    > Teraz zastosowaliśmy graficzny po SPI.

    Fajnie, tylko jak porównasz ceny podobnych wymiarowo wyświetlaczy
    tekstowych i monochromatycznych graficznych, to tekstowe wychodzą
    taniej, mają lepsze kąty widzenia, nie mają smug itp. Także jeśli
    grafika nie jest niezbędna, albo nie decyduje o atrakcyjności wyrobu, to
    nadal wyświetlacze tekstowe są ok.

    > I to co mówi Irek:
    > interlinii oraz kerningu.

    No monochromatycznym wyświetlaczu z kerningiem nie poszalejesz.

  • 10. Data: 2013-06-10 13:30:49
    Od: Sylwester Łazar <i...@a...pl>

    > taniej, mają lepsze kąty widzenia, nie mają smug itp. Także jeśli
    > grafika nie jest niezbędna, albo nie decyduje o atrakcyjności wyrobu, to
    > nadal wyświetlacze tekstowe są ok.
    Zgadzam się:
    "nie decyduje o atrakcyjności wyrobu"
    Także wtedy kiedy zadawalasz się obrazem bez wskaźników typu pasek (bar),
    wskazówki na pomiarze ciśnienia, prędkości itp.
    > No monochromatycznym wyświetlaczu z kerningiem nie poszalejesz.
    Tego nie zrozumiałem.
    Moim zdaniem, nie ma znaczenia czy wyświetlacz jest kolorowy, czy
    monochromatyczny,
    jeśli mówimy o dobieraniu odstępu między znakami.
    Czy się myle?
    S.