  • Data: 2011-06-29 19:03:48
    Temat: Wynik eksperymentu cz. II [było: Re: jak oni to robią ?]
    Od: Wojtek Borczyk <b...@m...astro.amu.edu.pl> szukaj wiadomości tego autora

    On Wed, 29 Jun 2011, RoMan Mandziejewicz wrote:

    > Wolę jednak pomiar. Bardzo proszę. Od środka koła oczywiście - bo to
    > bardzo ważne.

    Zrobiłem kilka pomiarów. Niestety, nie byłem w stanie zmierzyć suwmiarką
    bezpośrednio odległości od krawędzi felgi do podłoża, ponieważ opona
    wystaje poza płaszczyznę wyznaczoną przez brzeg felgi i pomiar musiałby
    być dokonywany pod zmiennym, zależnym od ciśnienia kątem. Aby tego uniknąć
    przymocowałem do krawędzi felgi sztywną, metalową blaszkę o długości ok. 3
    cm i mierzyłem odległość pomiędzy nią a drogą. Z tego powodu otrzymane
    wartości mogą być obarczone błędem systematycznym rzędu kilku milimetrów
    w stosunku do rzeczywistej odległości felga-podłoże.

    Średnica zewnętrzna felgi wynosi 390 mm, co daje promień felgi 195 mm.
    Poniżej przedstawiam wyniki (p - ciśnienie w barach, d - odległość między
    blaszką a podłożem, R - suma promienia felgi i odległości d, będąca w
    przybliżeniu odległością pomiędzy osią obrotu koła a punktem styku opony z
    podłożem).

    p [bar] d [mm] R [mm]
    --------------------------------------
    2.1 94.9 289.9
    1.5 90.8 285.8
    1.25 88.8 283.8
    1.0 83.6 278.6
    0.5 65.1 260.1

    Różnica pomiędzy odległością oś-podłoże dla ciśnienia 2.1 i 0.5 bara
    wynosi (289.9-260.1)/289.9 = ok. 10%

    Różnica drogi przebytej przez prawe i lewe koło dla ciśnień odpowiednio
    0.5 i 2.0 bara na odcinku 10 m wyniosła (według poprzedniego pomiaru)
    (19/360)*1870 mm = ok. 10 cm, czyli ok. 1 % długości odcinka.

    Wszystko wskazuje na to, że droga przebywana przez koło podczas jednego
    obrotu bynajmniej nie jest równa (jak to było do przewidzenia) 2*pi*R,
    gdzie R jest odległością od osi obrotu do podłoża :)

    Ale nie mają też racji osoby twierdzące, że droga ta nie jest zależna od
    ciśnienia w oponie, bo nawet dla stosunkowo niedużych spadków ciśnienia
    rzędu 0.5 bara różnice spowodowane "uślizgiem" opony są wyraźnie
    zauważalne :)

    Pozdrawiam :)

    W.