  • Data: 2011-06-28 19:34:29
    Temat: Wynik eksperymentu [było: Re: jak oni to robią ?]
    Od: Wojtek Borczyk <b...@m...astro.amu.edu.pl> szukaj wiadomości tego autora

    On Tue, 28 Jun 2011, Borys Pogoreło wrote:

    > W sumie sam jestem ciekaw jaki (i czy w ogóle!) będzie uślizg bieżnika w
    > funkcji ciśnienia. Test kredowy dla np. pięciu poziomów powinien dać
    > ciekawy wynik do analizy. IMO dla niewielkiego ubytku, skutkującego tylko
    > ugięciem się opony, nie powinno być zmiany.

    Właśnie przed chwilą wróciłem z wycieczki, podczas której przeprowadziłem
    obiecany eksperyment :)

    Miejsce akcji - zamknięty odcinek będącej w budowie zachodniej obwodnicy
    Poznania (S-11)

    Opony - Kleber Dynaxer HP2 185/65 R14

    Do celu eksperymentu wykonałem (z papieru naklejonego na karton) dwa
    okrągłe kątomierze z podziałką co stopień, będące zwierciadlanym odbiciem
    siebie nawzajem: http://moon.astro.amu.edu.pl/test/DSC00407.JPG

    Każdy z kątomierzy został wyposażony w pion z drutu, zawieszony dokładnie
    w środku podziałki. Następnie oba kątomierze zostały przymocowane do
    tylnych kół samochodu: http://moon.astro.amu.edu.pl/test/DSC00409.JPG

    Pomiaru dokonywano w sposób następujący:

    - oba koła zostały napompowane równym ciśnieniem 2 bar (pomiaru ciśnienia
    dokonano mechanicznym manometrem wskazówkowym widocznym na pierwszym
    zdjęciu).

    - położenia początkowe punktów styczności kół z podłożem oznaczone zostały
    kreskami na asfalcie: http://moon.astro.amu.edu.pl/test/DSC00412.JPG

    - zapisywane były kąty początkowe wskazywane przez kątomierz na prawym i
    lewym kole.

    - następnie przejeżdżano samochodem odcinek ok. 10 m, ponownie oznaczano
    kreskami położenia punktów styczności kół z podłożem, dokładnie mierzono
    przebytą odległość taśmą mierniczą i zapisywano kąty końcowe wskazywane
    przez oba kątomierze.

    - pomiar powtarzano kolejno dla coraz mniejszych wartości ciśnienia w
    prawym tylnym kole (odpowiednio 1.5 bar, 1.0 bar i 0.5 bar)

    Po zakończeniu pomiarów obliczone zostały różnice kątów obrotu prawego i
    lewego koła dla każdego przejechanego odcinka kontrolnego.

    Wyniki zestawione są poniżej:

    p[bar] fi[deg] d_p[bar] d_fi[deg] d[m]
    2.0 -1.0 0.2 2 10.5
    1.5 5.0 0.2 2 10.9
    1.0 7.0 0.2 2 10.75
    0.5 19.0 0.2 2 10.6

    Gdzie p oznacza ciśnienie w oponie (w barach), fi różnicę kątów obrotu kół
    w stopniach, d_p i d_fi odpowiednio niepewności pomiaru ciśnienia i kątów,
    d realnie przejechaną odległość w metrach.

    Zależność różnicy kątów obrotu kół w funkcji ciśnienia w prawej oponie
    wraz z prostokątami niepewności pomiarowych ilustruje rysunek
    http://moon.astro.amu.edu.pl/test/wykres.jpg

    Niepewność pomiaru ciśnienia dla punktu odpowiadającego wartości 0.5 bar
    może być większa niż przyjęte 0.2 bar, ponieważ odczyt był dokonywany poza
    użytecznym zakresem pomiarowym manometru.

    Aczkolwiek uzyskane dane mają znaczenie wyłącznie orientacyjne, to wydaje
    się być pewne, że szybkość kątowa koła wyraźnie *zależy* od ciśnienia
    powietrza w oponie. Przy różnicy ciśnienia 1 bar na odcinku ok. 10 m
    różnica fazy obrotu prawego i lewego koła wynosi ok. 7 stopni. Dla
    ogumienia w rozmiarze 185/65R14 odpowiada to różnicy
    (7/360)*(14*25.4+2*185*0.65) = ok. 36 mm , co stanowi 0.36 % długości
    przebytego odcinka :)

    Pozdrawiam :)

    W.