-
Data: 2011-06-28 19:34:29
Temat: Wynik eksperymentu [było: Re: jak oni to robią ?]
Od: Wojtek Borczyk <b...@m...astro.amu.edu.pl> szukaj wiadomości tego autora
[ pokaż wszystkie nagłówki ]On Tue, 28 Jun 2011, Borys Pogoreło wrote:
> W sumie sam jestem ciekaw jaki (i czy w ogóle!) będzie uślizg bieżnika w
> funkcji ciśnienia. Test kredowy dla np. pięciu poziomów powinien dać
> ciekawy wynik do analizy. IMO dla niewielkiego ubytku, skutkującego tylko
> ugięciem się opony, nie powinno być zmiany.
Właśnie przed chwilą wróciłem z wycieczki, podczas której przeprowadziłem
obiecany eksperyment :)
Miejsce akcji - zamknięty odcinek będącej w budowie zachodniej obwodnicy
Poznania (S-11)
Opony - Kleber Dynaxer HP2 185/65 R14
Do celu eksperymentu wykonałem (z papieru naklejonego na karton) dwa
okrągłe kątomierze z podziałką co stopień, będące zwierciadlanym odbiciem
siebie nawzajem: http://moon.astro.amu.edu.pl/test/DSC00407.JPG
Każdy z kątomierzy został wyposażony w pion z drutu, zawieszony dokładnie
w środku podziałki. Następnie oba kątomierze zostały przymocowane do
tylnych kół samochodu: http://moon.astro.amu.edu.pl/test/DSC00409.JPG
Pomiaru dokonywano w sposób następujący:
- oba koła zostały napompowane równym ciśnieniem 2 bar (pomiaru ciśnienia
dokonano mechanicznym manometrem wskazówkowym widocznym na pierwszym
zdjęciu).
- położenia początkowe punktów styczności kół z podłożem oznaczone zostały
kreskami na asfalcie: http://moon.astro.amu.edu.pl/test/DSC00412.JPG
- zapisywane były kąty początkowe wskazywane przez kątomierz na prawym i
lewym kole.
- następnie przejeżdżano samochodem odcinek ok. 10 m, ponownie oznaczano
kreskami położenia punktów styczności kół z podłożem, dokładnie mierzono
przebytą odległość taśmą mierniczą i zapisywano kąty końcowe wskazywane
przez oba kątomierze.
- pomiar powtarzano kolejno dla coraz mniejszych wartości ciśnienia w
prawym tylnym kole (odpowiednio 1.5 bar, 1.0 bar i 0.5 bar)
Po zakończeniu pomiarów obliczone zostały różnice kątów obrotu prawego i
lewego koła dla każdego przejechanego odcinka kontrolnego.
Wyniki zestawione są poniżej:
p[bar] fi[deg] d_p[bar] d_fi[deg] d[m]
----------------------------------------------------
----------------
2.0 -1.0 0.2 2 10.5
1.5 5.0 0.2 2 10.9
1.0 7.0 0.2 2 10.75
0.5 19.0 0.2 2 10.6
Gdzie p oznacza ciśnienie w oponie (w barach), fi różnicę kątów obrotu kół
w stopniach, d_p i d_fi odpowiednio niepewności pomiaru ciśnienia i kątów,
d realnie przejechaną odległość w metrach.
Zależność różnicy kątów obrotu kół w funkcji ciśnienia w prawej oponie
wraz z prostokątami niepewności pomiarowych ilustruje rysunek
http://moon.astro.amu.edu.pl/test/wykres.jpg
Niepewność pomiaru ciśnienia dla punktu odpowiadającego wartości 0.5 bar
może być większa niż przyjęte 0.2 bar, ponieważ odczyt był dokonywany poza
użytecznym zakresem pomiarowym manometru.
Aczkolwiek uzyskane dane mają znaczenie wyłącznie orientacyjne, to wydaje
się być pewne, że szybkość kątowa koła wyraźnie *zależy* od ciśnienia
powietrza w oponie. Przy różnicy ciśnienia 1 bar na odcinku ok. 10 m
różnica fazy obrotu prawego i lewego koła wynosi ok. 7 stopni. Dla
ogumienia w rozmiarze 185/65R14 odpowiada to różnicy
(7/360)*(14*25.4+2*185*0.65) = ok. 36 mm , co stanowi 0.36 % długości
przebytego odcinka :)
Pozdrawiam :)
W.
Następne wpisy z tego wątku
- 28.06.11 19:49 J.F
- 28.06.11 20:00 Wojtek Borczyk
- 28.06.11 20:39 RoMan Mandziejewicz
- 28.06.11 22:18 Irek N.
- 28.06.11 22:39 Irek N.
- 29.06.11 00:09 Borys Pogoreło
- 29.06.11 06:47 Cavallino
- 29.06.11 06:50 Cavallino
- 29.06.11 02:57 Wojtek Borczyk
- 29.06.11 07:04 Tom N
- 29.06.11 10:49 Massai
- 29.06.11 11:38 Wojtek Borczyk
- 29.06.11 11:54 RoMan Mandziejewicz
- 29.06.11 14:23 RoMan Mandziejewicz
- 29.06.11 14:18 Wojtek Borczyk
Najnowsze wątki z tej grupy
- [OT] Lewe oprogramowanie
- droga laweta
- Co tam się odpierdala w tej Warszawie?
- skąd się biorą tacy debile?
- wina Tóska
- Rewolucja/Rewelacja!
- grupa ożyła ;)
- Być jak Clint
- Aby WKOOOORWIĆ ekofaszystów ;-)
- OC - podwyżka
- wyszedł z domu bez buta
- Bieda hud.
- Strach się bać
- Koniec smrodów
- Krematorium
Najnowsze wątki
- 2024-11-29 [OT] Lewe oprogramowanie
- 2024-11-29 Błonie => Sales Specialist <=
- 2024-11-29 Warszawa => IT Expert (Network Systems area) <=
- 2024-11-29 Warszawa => Ekspert IT (obszar systemów sieciowych) <=
- 2024-11-29 Warszawa => Head of International Freight Forwarding Department <=
- 2024-11-29 Białystok => Inżynier Serwisu Sprzętu Medycznego <=
- 2024-11-29 Pómpy ciepła darmo rozdajoo
- 2024-11-29 Białystok => Application Security Engineer <=
- 2024-11-29 Białystok => Programista Full Stack (.Net Core) <=
- 2024-11-29 Gdańsk => Software .Net Developer <=
- 2024-11-29 Wrocław => Key Account Manager <=
- 2024-11-29 Gdańsk => Specjalista ds. Sprzedaży <=
- 2024-11-29 Chrzanów => Specjalista ds. public relations <=
- 2024-11-27 Re: UseGalileo -- PRODUKTY I APLIKACJE UŻYWAJĄ JUŻ DZIŚ SYSTEMU GALILEO
- 2024-11-27 Re: UseGalileo -- PRODUKTY I APLIKACJE UŻYWAJĄ JUŻ DZIŚ SYSTEMU GALILEO