  • Data: 2011-06-28 19:49:14
    Temat: Re: Wynik eksperymentu [było: Re: jak oni to robią ?]
    Od: "J.F" <j...@p...onet.pl> szukaj wiadomości tego autora

    Użytkownik "Wojtek Borczyk"
    >Właśnie przed chwilą wróciłem z wycieczki, podczas której
    >przeprowadziłem obiecany eksperyment :) [...]

    Wojtku, ale przy takim nakladzie pracy ze Ci sie nie chcialo jeszcze
    zmierzyc wysokosci osi kola nad jezdnia :-)

    >Aczkolwiek uzyskane dane mają znaczenie wyłącznie orientacyjne, to
    >wydaje się być pewne, że szybkość kątowa koła wyraźnie *zależy* od
    >ciśnienia powietrza w oponie. Przy różnicy ciśnienia 1 bar na odcinku
    >ok. 10 m różnica fazy obrotu prawego i lewego koła wynosi ok. 7
    >stopni. Dla ogumienia w rozmiarze 185/65R14 odpowiada to różnicy
    >(7/360)*(14*25.4+2*185*0.65) = ok. 36 mm , co stanowi 0.36 % długości
    >przebytego odcinka :)

    a) gdyby flak w oponie zmienil sie o 1 cm .. to by byly ~3% promienia,
    ale przy tak dokladnych pomiarach to nie odwaze sie tego zalozyc w
    ciemno :-)
    b) 36mm .. mniej dokladni eksperymentatorzy mogli by z czystym
    sumieniem nie zauwazyc takiej roznicy :-)

    J.