  • 21. Data: 2024-06-11 18:29:55
    Temat: Re: Wykrywanie przerwy w długim przewodzie zakopanym w ziemi.
    Od: "J.F" <j...@p...onet.pl>

    On Tue, 11 Jun 2024 17:57:03 +0200, Paweł Pawłowicz wrote:
> [...]
    f-4x2x23-awg-0-54-cat-6-outdoor-350mhz-kabel-1556575
    9766

    > Masz tam osiem drutów AWG23, czyli 0.54mm, czyli 0.24mm^2. Jeden drut
    > przy gęstości prądu 3 A/mm^2 wyciągnie 715mA. 8x0.715=...

    A swoją drogą .. czym się rózni Cat.6 od Cat.5, tzn mam na myśli
    budowę?

    Bo zadanie chyba nie wymaga Cat.6.
    Cat.1, żelowana skrętka telefoniczna, byłby chyba nawet lepszy ... ale
    czy tanszy ? :-)

    J.

  • 22. Data: 2024-06-11 19:14:36
    Od: Mirek <m...@n...dev>

    On 11.06.2024 06:59, Marek wrote:
    > On Mon, 10 Jun 2024 18:44:49 +0200, Mirek <m...@n...dev> wrote:

    > Generator nadaje sygnał, który propaguje się wszędzie. Wystarczy położyć
    > np. luźny przewód obok tego do którego jest podłączony czerwony i ten
    > luźny też piszczy

    To ja dziękuję za taki szukacz.
    Ja mam taki:
    https://www.elnex.pl/identyfikator-par-dr-77.html
    Tzn. brand inny, ale identyczny.
    Mam np. kabel lan na ścianie - podłączam między 2 pary i idę do
    serwerowni, gdzie mam warkocz fi 100mm takich kabli - 30 sekund i mam w
    ręce właściwy a nie że piszczą mi wszystkie, bo się propaguje.

    --
    Mirek

  • 23. Data: 2024-06-11 19:50:47
    Od: Robert Wańkowski <r...@w...pl>

    W dniu 11.06.2024 o 13:08, Marek pisze:

> [...]
    > spełniać chodzi non stop a i prądu nie mogę obniżać (ok 800mA) bo
    > pogarsza się wtedy detekcja przy zwiększonej wilgotności. Do tej pory
    > zasilany był 24h ale uznałem, że skoro w nocy i tak kosiarka nie jeździ
    > a zasilany jest że Smart gniazdka więc wprowadziłem wyłączanie zasilania
    > na noc. A nawet przy okazji się zdziwiłem, bo programując Smart gniazdko
    > rzuciłem okiem na pomiar energii i miesięcznie drut zjadł ok 5kWh.

    > No obowiązkowo miedziowane, innych (z rdzeniem alu lub stal) nie spotkałem.
    >
    > Czyli wniosek, że najlepszy byłby przewód drut, ze stali kwasoodpornej?

    A dlaczego nie skrętka do gruntu?

    Robert

  • 24. Data: 2024-06-11 21:22:09
    Od: LordBluzg(R)?? <m...@p...onet.pl>

    W dniu 11.06.2024 o 15:33, io pisze:

    > Do lustra piszesz? :-)

    > Najpierw zmądrzeć by wypadało i kluczować tym ESP, ale nie wiem czy
    > umiesz :-)

    Drogi debilu :) Gdyby to była doniczka, to chuj ale nie jest bo to
    ziemia na działce. Jak zwykle próbujesz być mądrzejszy od siebie :D

    System, którego tam używam ma wiele odgałęzień, łącznie z antenami,
    których "masa" jest wspólna jako część obwodu zasilania. Jeśli wezmę
    osobny drucik i połączę go z tą masą i wepchnę do ziemi to też zgnije
    ale teoretycznie nie ma tam ani napięcia (jeden drucik) ani obwodu
    zamkniętego. Zgadniesz co się wtedy odjaniepawla czy wiedza się ci
    skończyła?

    --
    LordBluzg(R)??
    <<<?i? ć?d?? i Putina i ęjcaredefnoK>>>

  • 25. Data: 2024-06-11 21:44:48
    Od: LordBluzg(R)?? <m...@p...onet.pl>

    W dniu 11.06.2024 o 12:57, Marek pisze:

    > To żeś mnie zmartwił. Planowałem wymienić tą linkę (0.75mm2) na drut
    > 1.5mm2 myśląc, że drut będzie trwalszy nawet jak gdzieś będzie
    > skaleczona izolacja.....

    To kup jakiś żelowany, może być skrętka UTP. Ważne żeby izolacja była
    porządna i kabel był kablem doziemnym. Od 10 lat żelowaną skrętką często
    podłączam kamery. Od 10 lat nic się nie popsuło jeszcze a tam 12V leci
    zasilania lub 48 w PoE DC.
    --
    LordBluzg(R)??
    <<<?i? ć?d?? i Putina i ęjcaredefnoK>>>

  • 26. Data: 2024-06-11 23:08:32
    Od: io <i...@o...pl.invalid>

    > Drogi debilu :)

    Tak sobie przed lustrem mówisz by? :-)

  • 27. Data: 2024-06-11 23:36:55
    Od: Marek <f...@f...com>

    On Tue, 11 Jun 2024 15:36:39 +0200, io <i...@o...pl.invalid> wrote:
    > Raczej z dobrą izolacją.

    Nie ma możliwości by na odcinku 300m nic nie wydarzyło by się z
    izolacją. Mówimy o cieniutkim jednożyłowym przewodzie w jednej
    warstwie izolacji. Jeśli są wielowarstwowe jednożyłowe chętnie
    zobaczę.

    --
    Marek

  • 28. Data: 2024-06-11 23:45:39
    Od: LordBluzg(R)?? <m...@p...onet.pl>

    W dniu 11.06.2024 o 23:36, Marek pisze:

    > Nie ma możliwości by na odcinku 300m nic nie wydarzyło by się z
    > izolacją. Mówimy o cieniutkim jednożyłowym przewodzie w jednej warstwie
    > izolacji. Jeśli są wielowarstwowe jednożyłowe chętnie zobaczę.

    Uparłeś się na tą jedną żyłę? Dlaczego nie mogą być dwie żyły?

    --
    LordBluzg(R)??
    <<<?i? ć?d?? i Putina i ęjcaredefnoK>>>

  • 29. Data: 2024-06-11 23:51:03
    Od: Marek <f...@f...com>

    Pawłowicz<p...@u...edu.pl> wrote:
    > Masz tam osiem drutów AWG23, czyli 0.54mm, czyli 0.24mm^2. Jeden
    > drut
    > przy gęstości prądu 3 A/mm^2 wyciągnie 715mA. 8x0.715=...

    No jest jakaś opcja... Faktycznie są UTP doziemne i może to jest
    dobry kierunek.

    --
    Marek

  • 30. Data: 2024-06-12 00:28:26
    Od: Marek <f...@f...com>

    On Tue, 11 Jun 2024 16:52:24 +0200, "J.F"
    <j...@p...onet.pl> wrote:
    > Ale on cos zasila, czy tylko ma kosiarke prowadzic?

    Tylko prowadzić.

    > 5kWh/mc to jest 7W. 30mA @ 230V.
    > Rozumiem, ze napięcie masz znacznie mniejsze?

    No ba. 12V, bez żartów z tym 230V.

    > A jak to jest zasilane? bo z izolowanego transformatora, to nie

    H bridge, bez składowej stałej.

    > głęboko zakopany? Bo faktycznie - wykrycie pola elektycznego
    > meadrującego w wilgotnej ziemi może byc trudne - ziemia zacznie
    > promieniować.

    Nie problemu z wykryciem

    > Coś w.cz, żeby falę wykryć?

    Kilka kHz. Samo wykrycie "fali" niewiele daje bo proste wykrywanie
    sygnału jest dość wczesne i nieprecyzyjne. Jak jest po deszczu to
    propagacja się zmienia i sygnał od przewodu jest wykrywany już z
    innej odległości co powoduje spory błąd określenia granicy. Kosiarka
    musi mieć info precyzyjnie "tu jest granica trawnika i ani cm dalej.
    Także proste wykrywanie sygnału się do takich celów nie nadaje.
    By rozwiązać ten problem zastosowałem patent google nr US8392044. Przewód (jako
    granica) jest wykrywany ostro dzięki wykorzystania prostego zjawiska zmiany kierunku
    linii pola em tuż po przekroczeniu przewodu. Więcej info jak to działa na stronie
    projektu https://www.elektroda.pl/rtvforum/topic3929214.html

    > Albo ... podnies napięcie (zasilając przez zarówke), i patrz gdzie
    > dymi :-)

    Wątpię by było widać, kabel jest kilka cm pod ziemią.

    > A te twoje purchle, to ciekaw jestem - woda się dostała?
    > Przerwa i iskrzyło? Nie, izolacja nie ma śladów zwęglenia.
    > dziurka w izolacji?
    > Wada materiałowa?

    Zakładam, że to mikro uszkodzenia izolacji przewodu spowodowane przez
    owady, ruchy warstw ziemi, kamienie, chodzenie itp.
    Może też wada materiałowa. Nie wiem.

    Wciągu 2 sezonów użytkowania miałem dwa takie brzuszki oraz dodatkowo
    2 rozpadnięcia się miejsca gdzie przewód był łączony i lutowany z
    topnikiem do lutowania aluminium.
    Obecnie łącze ten przewód niskotemperaturową złączką autolutowniczą
    zawierająca bizmut:

    https://youtu.be/unxEdyW8RP8

    Zwilżając też wcześniej żyłę topnikiem do lutowania aluminium.

    Zastanawiałem się tylko czy inni (w końcu zastosowałem przewód
    dedykowany do tego celu) użytkownicy "fabrycznych" kosiarek (a nie
    wynalazków jak ta moja) też mają takie problemy z przewodem
    granicznym. Zakładam, że w fabrycznych rozwiązaniach może być niższy
    prąd, czulszy odbiornik. U mnie to w końcu kolejna iteracja
    prototypu... Odbiornik dość podstawowy, właściwie ten z patentu z
    niewielkimi zmianami. Czułość też nie ma sensu zwiększać za bardzo bo
    na pokładzie 3 silniki, ich sterowniki, spore prądy....

    --
    Marek