  • 1. Data: 2012-08-30 10:47:55
    Temat: Wykręcanie pękniętego rdzenia.
    Od: "4CX250" <t...@p...ornet.pl>

    W pewnym zapuszkowanym układzie jest generator z pękniętym rdzeniem.
    Generator ma odchyłkę i nie da się go skorygować bo rdzeń jest zablokowany.
    Rdzeń ma otwór na stroik hex i widocznie ktoś załatwił go nieodpowiednim
    stroikiem i pękł. Nie uśmiecha mi się otwieranie puszki bo wtedy należało by
    przeprowadzić upierdliwą kalibrację pozostałych stopni.
    Mam idealny ceramiczny stroik hex w tym rozmiarze który wsuwa się przez całą
    długość rdzenia ale rdzenia nie idzie nim obrócić. Gdyby przynajmniej
    częstotliwość generatora była zbyt wysoka to bym spróbował wkręcić dodatkowy
    drugi rdzeń, ale niestety jest za niska. Żaden rdzeń paramagnetyczny nie
    zmienia istotnie częstotliwości.
    Zastanawiam się nad sposobem takim: Wsuwam w rdzeń metalowy kluczyk imbus
    hex liźnięty klejem superglu aby skleił się od środka z obiema połówkami
    rdzenia i je ustabilizował uważając aby klej nie wypłynął poza środek
    rdzenia. Następnie nagrzewam stopniowo kluczyk do takiej temperatury aż
    plastikowy karkas zrobi się lekko plastyczny i próbować wtedy wykręcać
    rdzeń.
    Może macie jakieś sprawdzone metody na wyciąganie pękniętych rdzeni?
    Wykruszyć? A jak wpadną resztki do puszki?

    Marek

  • 2. Data: 2012-08-30 13:07:23
    Temat: Re: Wykręcanie pękniętego rdzenia.
    Od: Piotr Gałka <p...@C...pl>

    > Może macie jakieś sprawdzone metody na wyciąganie pękniętych rdzeni?
    > Wykruszyć? A jak wpadną resztki do puszki?

    Sposobu nie mam, nigdy tego nie robiłem, ale może WD40. To się wciska
    wszędzie i wszystko się zaczyna ślizgać.
    P.G.

  • 3. Data: 2012-08-30 13:44:47
    Od: Jacek Maciejewski <j...@g...pl>

    Dnia Thu, 30 Aug 2012 10:47:55 +0200, 4CX250 napisał(a):

> [...]
    > rdzenia. Następnie nagrzewam stopniowo kluczyk do takiej temperatury aż
    > plastikowy karkas zrobi się lekko plastyczny i próbować wtedy wykręcać
    Można spróbować.
    > Może macie jakieś sprawdzone metody na wyciąganie pękniętych rdzeni?
    > Wykruszyć? A jak wpadną resztki do puszki?
    Zniszczysz karkas, to się nie da. Nie znam dobrej metody.

    No i raczej WD40 bym nie próbował, może rozpuścić karkas.

    --
    Jacek

  • 4. Data: 2012-08-30 13:50:22
    Od: "Ukaniu" <l...@g...pl>

> [...]
    > hex liźnięty klejem superglu aby skleił się od środka z obiema połówkami
    > rdzenia i je ustabilizował uważając aby klej nie wypłynął poza środek

    Wpadłeś na najlepsze rozwiązanie. Ja kleiłem distalem do klucza.
    Jedyna szansa to klej, smarowanie nic nie da, zakleszczy się mocniej.
    Naprawiam czasem wiekowe radia - tam ten problem jest na porządku dziennym.

    --
    Pozdrawiam,
    Łukasz

  • 5. Data: 2012-08-30 14:06:58
    Od: "4CX250" <t...@p...ornet.pl>

    Użytkownik "Piotr Gałka" <p...@C...pl> napisał w
    wiadomości news:503f496c@news.home.net.pl...

    > Użytkownik "4CX250" <t...@p...ornet.pl> napisał w wiadomości
    >>
    > Sposobu nie mam, nigdy tego nie robiłem, ale może WD40. To się wciska
    > wszędzie i wszystko się zaczyna ślizgać.

    Tylko że to jest układ wcz i jak psiknąć czymś tam to jest ryzyko że
    dostanie się na sąsiednie cewki i zrobi mi kaszanę bo porozstraja.

    Marek

  • 6. Data: 2012-08-30 14:14:39
    Od: Piotr Gałka <p...@C...pl>

    > Tylko że to jest układ wcz i jak psiknąć czymś tam to jest ryzyko że
    > dostanie się na sąsiednie cewki i zrobi mi kaszanę bo porozstraja.

    Nie myślałem o psikaniu tylko raczej o kropelce na igle.
    Ale praktycy obok mówią, że to zły pomysł.
    P.G.

  • 7. Data: 2012-08-30 14:19:13
    Od: "4CX250" <t...@p...ornet.pl>

    Użytkownik "Piotr Gałka" <p...@C...pl> napisał w
    wiadomości news:503f592f$1@news.home.net.pl...

    > Użytkownik "4CX250" <t...@p...ornet.pl> napisał w wiadomości

    > Nie myślałem o psikaniu tylko raczej o kropelce na igle.
    > Ale praktycy obok mówią, że to zły pomysł.

    W zasadzie to też nic nie da gdyż jakakolwiek próba obracania rdzenia
    powoduje że połówki się oddalają i klinują pękniętymi krawędziami.

    Marek

  • 8. Data: 2012-08-30 14:32:29
    Od: Waldemar Krzok <w...@z...fu-berlin.de>

    Am 30.08.2012 13:50, schrieb Ukaniu:

> [...]
    > Jedyna szansa to klej, smarowanie nic nie da, zakleszczy się mocniej.
    > Naprawiam czasem wiekowe radia - tam ten problem jest na porządku dziennym.

    No i, o ile geografia na to pozwala, postawić ustrojstwo na głowie i
    kręcić od spodu. Jak się rdzeń zacznie kruszyć, to wyleci na świeże
    powietrze a nie do obudowy.

    Waldek

  • 9. Data: 2012-09-04 16:42:34
    Od: Marek <a...@a...pl>

    W dniu 2012-08-30 10:47, 4CX250 pisze:
    > W pewnym zapuszkowanym układzie jest generator z pękniętym rdzeniem.
    > Generator ma odchyłkę i nie da się go skorygować bo rdzeń jest
    > zablokowany.

    Ja bym spróbował przestroić ten generator wkręcając drugi rdzeń wykonany
    z ferrytu lub mosiądzu.

    --
    Marek

  • 10. Data: 2012-09-04 23:18:43
    Od: "4CX250" <tarnusmtv@poćta.łonet.pl>

    Za podpowiedzią Waldemara spróbowałem wykruszyć do góry nogami. Okazało się
    że nie tylko pęknięty rdzeń ale i też zmasakrowany był gwint i rdzeń przy
    pierwszym podejściu z malutkim imakiem zrobionym ze śrubowkręta
    błyskawicznie cofnął się dość łatwo w głąb karkasu i wepchniety został
    malutki kawałeczek rdzenia do środka. Niestety zmuszony byłem więc i tak
    otworzyć puszkę.
    W sumie na dobre mi to wyszło, gdyż oprócz tego okazało się że ktoś już
    puchę otwierał i źle ją skręcił, co powodowało że dwa obwody znalazły się
    zbyt blisko przegród co powodowało że układ był wrazliwy na dotyk, i zmiany
    położenia urządzenia lub poruszanie przełącznikiem powodowału że odpływał
    trochę w bok a ja myślałem że ten typ tak ma. Poznałem anatomię, zrozumiałem
    co i jak i dlaczego i przesunąłem zawartość (obwody) względem puszki na
    tyle ile mi śruby pozwoliły. Włączyłem urządzenie i... okazało się że
    wszystko leży, na ekranie tylko linia ciągła. Przeraziłem się bo nagle wizja
    żmudnego procesu uruchamiania, strojenia i ostatecznie kalibracji układu.
    Wszystko totalnie się rozjechało a tu na dodatek żadnego punktu zaczepienia
    bo na ekranie tylko prosta linia. Po około 6ciu godzinach walki po kolei z
    kazdym obwodem doszedlem do ładu i zobaczyłem w końcu że układ daje znaki
    życia no to już z górki, tylko strojenie i ostatecznie kalibracja przez
    następny cały dzień. Okazało się ostatecznie że układ nie jest już tak
    wrazliwy na dotyk jak wcześniej, jest stabilniejszy temperaturowo i w ogóle
    miodzo.
    Układ z którym walczyłem to wzmacniacz wide band IF 150-250MHz i mikser +
    wzmacniacz narrow band IF 75MHz i mikser + generator lokalny 70MHz który
    miał pęknięty rdzeń + generator sweep 1kHz-10MHz i regulowany filtr kwarcowy
    5MHz 1-100kHz. Wszystko w jednej puszce z przegrodami a całość z analizatora
    widma tektronix 491 na pasmo 10MHz-40GHz w którym padnięte było wejście B i
    C oraz generator wejścia B no i był w zasadzie rozkalibrowany był ale po
    pierwszej kalibracji onie byłem zadowolony że coś nie tak z generatorem
    lokalnym no i ta wrażliwość na dotykanie zwłaszcza przełącznika Dispersion
    MHz/KHz, jego dźwignia popycha przełącznik umieszczony w tej puszce co
    powodowało minimalne odkształcenia obudowy i znaczne pływanie najniższych
    zakresów 1-10kHz do tego stopnia że oglądany przebieg nagle skakał raz w
    lewo raz w prawo poza ekran.
    Umyślałem sobie to uruchomić i jeszcze skalibrować no i się udało.

    Marek