  • 51. Data: 2017-09-04 22:01:40
    Temat: Re: Wpływ ciśnienia na indukcyjność
    Od: Jarosław Sokołowski <j...@l...waw.pl>

    Pan Robert Wańkowski napisał:

    > A może wiesz jak we współczesnych organach piszczałkowych realizowane
    > jest połączenie klawiatury z zaworami. Kiedyś to był system zmyślnych
    > cięgieł, dźwigienek, popychaczy itp. A teraz? Elektrozawory?

    Mój wujek (a właściwie brat babci, czyli wuj mojej mamy) był organistą
    z całkiem zacnymi organami. Z końca XIX wieku, rozbudaowanymi w latach
    sześćdziesiątych wieku ubiegłego. Wtedy dodano im między innymi jakieś
    dzwony. Traktura była już pneumatyczna, czyli klawisze otwierały zaworki,
    które dmuchały na inne zaworki dmące już w piszczałki. Znane są też
    rozwiązania mechaniczne, z cięgłami, ale wspomagane dmuchaniem. Coś
    jak serwo do hamulca w samochodzie. A teraz nie stroni się od rozwiązań
    z udziałem elektryki.

    --
    Jarek

  • 52. Data: 2017-09-04 22:42:00
    Od: Jakub Rakus <s...@o...pl>

    > Jeden fizyczny standard złącza i dwa różne zastosowania -- analogowy
    > (ten ogólny) oraz cyfrowy (MIDI). Jedno nie ma nic wspólnego z drugim.
    > Dzisiaj to nie do pomyślenia. Dzisiaj by sie przegrzały słuchawki
    > w helpdesku od pytań, dlaczego po podłączeniu odtwarzacza DVD do
    > syntezatora nic nie słychać. Ale kiedyś jednolity kabel mógł być
    > zaletą. Ludzie byli zdani na siebie, musieli myśleć.

    Eee chyba nie, elektronika sobie by z tym poradziła. Sam posiadam
    telefon, który ma TYLKO złącze microUSB. Jest do ładowania, przesyłania
    danych i... słuchania muzyki. Tylko słuchawki trzeba mieć oryginalne od
    zestawu. Ale jak widać - można.

    Jakub Rakus

  • 53. Data: 2017-09-04 22:51:15
    Od: Jarosław Sokołowski <j...@l...waw.pl>

    Pan Jakub Rakus napisał:

> [...]
    > telefon, który ma TYLKO złącze microUSB. Jest do ładowania, przesyłania
    > danych i... słuchania muzyki. Tylko słuchawki trzeba mieć oryginalne od

    Co jest w tych słuchawkach "oryginalnych od zestawu"? Bo ja słuchawki
    z wtykiem USB, włączanym normalnie do peceta, miałem już kilkanaście
    lat temu.

    --
    Jarek

  • 54. Data: 2017-09-04 23:23:22
    Od: Dariusz Dorochowicz <_...@w...com>

    W dniu 2017-09-04 o 18:28, J.F. pisze:
    > Użytkownik "Jarosław Sokołowski"  napisał w wiadomości grup
    l...

    > No wlasnie ... to czemu nie pneumatycznie, skoro istota lezy w
    > przekladniach ?

    Bo pneumatyczne (i inne) można (a naprawdę trzeba) było stroić
    indywidualnie, więc można było nastroić dokładnie.
    Hammond daje inne brzmienie akordów niż reszta instrumentów, bo półtony
    są odrobinę inne, więc inne wychodzą ich złożenia.

    Pozdrawiam

    DD

  • 55. Data: 2017-09-04 23:33:33
    Od: Dariusz Dorochowicz <_...@w...com>

> [...]
    > rozwiązania mechaniczne, z cięgłami, ale wspomagane dmuchaniem. Coś
    > jak serwo do hamulca w samochodzie. A teraz nie stroni się od rozwiązań

    Teraz? W albumie o Katedrze Oliwskiej jest informacja, że po
    zniszczeniach wojennych całe sterowanie zostało ufundowane (nie pamiętam
    jak było z wykonaniem) przez Polaków z Chicago. Elektryczne. Ale, co dla
    mnie było ciekawe, pomimo dość sporej mocy, zupełnie nie słychać
    pompowania. Z kolei w małym kościółku gdzieś tam słychać było że
    organista zaraz zacznie grać, bo ruszał silnik po dłuższej przerwie i
    było to całkiem wyraźne. Ale jak to wszystko tam działało - nie mam
    pojęcia. Kiedy można było o to zapytać jakoś człowiek o tym nie
    pomyślał, a teraz już nie ma kogo. Może kiedyś w wakacje...

    Pozdrawiam

    DD

  • 56. Data: 2017-09-05 01:26:15
    Od: Jarosław Sokołowski <j...@l...waw.pl>

    Pan Dariusz Dorochowicz napisał:

    > Bo pneumatyczne (i inne) można (a naprawdę trzeba) było stroić
    > indywidualnie, więc można było nastroić dokładnie.

    Pneumatyczne *jak w syrenie strażackiej*. Czyli dalej mamy kółka
    zębate, przekładnie, wszystko to, co jest w elektrycznych organach
    Hammonda. Tylko że te ząbki nie poruszają się w polu magnetycznym
    i nie indukują prądu w cewce, a modulują strumień powietrza, który
    potem dalej dmie w jakąś tubę (fachowo to by na to "roztrąb" trzeba
    było powiedzieć).

    --
    Jarek

  • 57. Data: 2017-09-05 01:29:08
    Od: Jarosław Sokołowski <j...@l...waw.pl>

    > Teraz? W albumie o Katedrze Oliwskiej jest informacja, że po
    > zniszczeniach wojennych całe sterowanie zostało ufundowane (nie
    > pamiętam jak było z wykonaniem) przez Polaków z Chicago. Elektryczne.

    No bo panie w tej Ameryce, to oni nawet krzesło zrobią elektryczne.

> [...]
    > słychać pompowania. Z kolei w małym kościółku gdzieś tam słychać było
    > że organista zaraz zacznie grać, bo ruszał silnik po dłuższej przerwie

    Przecież dęcie w miechy nie ma nic wspólnego z trakturą!

    > Ale jak to wszystko tam działało - nie mam pojęcia. Kiedy można było
    > o to zapytać jakoś człowiek o tym nie pomyślał, a teraz już nie ma
    > kogo. Może kiedyś w wakacje...

    U wuja oglądałem jeszcze jako dziecko. Potężny miech skórzany, od góry
    był przyciśnięty dodatkowo jakimiś betonowymi pustakami dla większego
    obciążenia. Elektryczna dmuchawa go nadymała. Wcześniej, gdy prądu
    jeszcze nie było, albo w sytuacjach awaryjnych, ministranty stawały
    na drągu, który unosił dechę z tymi pustakami do góry. A miech nabierał
    oddechu, by mieć siłę dąć w piszczałki.

    --
    Jarek

  • 58. Data: 2017-09-05 02:36:19
    Od: Zenek Kapelinder <4...@g...com>

    Na jak to jest zrobione pokazywli proces produkcji organow piszczalkowych. Wszystko
    uruchamiane jak kiedys. Jedyne unowoczesnienie to sprezarka zamiast miechow. Na prad
    byla jeszcze lampka do oswietlania nut. Oni recznie blache robili i co ciekawe po
    zrobieniu blachy iles czasu musiala byc sezonowana.

  • 59. Data: 2017-09-05 07:02:30
    Od: Dariusz Dorochowicz <_...@w...com>

    > Przecież dęcie w miechy nie ma nic wspólnego z trakturą!

    Może raczej "niekoniecznie ma coś wspólnego"? Wykorzystanie sprężonego
    powietrza wydaje się tu zupełnie naturalne i nie spodziewam się żeby był
    osobny miech do traktury ;) A że można inaczej...
    Taka ciekawostka tylko. Do otwierania zaworków to powietrza za dużo nie
    trzeba, ale do tych dużych rur (największych w Oliwie nie widać) owszem.
    I mimo to silnika nie słychać.
    A o sterowaniu piszę dopiero dalej :)

> [...]
    > jeszcze nie było, albo w sytuacjach awaryjnych, ministranty stawały
    > na drągu, który unosił dechę z tymi pustakami do góry. A miech nabierał

    A tak, na jakimś filmie to nawet widać było :)

    Pozdrawiam

    DD

  • 60. Data: 2017-09-05 07:04:51
    Od: Dariusz Dorochowicz <_...@w...com>

> [...]
    > i nie indukują prądu w cewce, a modulują strumień powietrza, który
    > potem dalej dmie w jakąś tubę (fachowo to by na to "roztrąb" trzeba

    A, no to faktycznie. Ale tu zupełnie inne moce do przekładni potrzebne,
    jak sądzę, więc koszt od razu poleciałby w górę. Dzięki za wyjaśnienie :)

    Pozdrawiam

    DD