  • 21. Data: 2014-01-06 18:22:09
    Temat: Re: Wentylatory do obudowy i zasilacza
    Od: GLaF <g...@n...takiego.numeru.pl>

    Dnia Mon, 06 Jan 2014 17:55:23 +0100, Krystek napisał(a):

    > (szczególnie, że od starego przyjdzie mi uciąć przewód z wtyczką do
    > gniazda i od nowego to samo - uciąć wtyk 3-pinowy, by wydobyć dwa
    > przewody od zasilania...)

    Teraz w zasilaczu wentylator masz podłączony wtyczką, czy kabelki są
    przylutowane do płytki?
    Jeśli jest wtyczka 2-pin, to niczego nie musisz ciąć, ani lutować, nawet
    jak kupisz wentylator z 3 przewodami. Kabelki łatwo się wyjmuje z wtyczek.
    Wystarczy nacisnąć np. szpilką w okienku wtyczki i pociągnąć za przewód. Po
    wyjęciu ewentualnie odginasz "ząbek" na metalowym zacisku (ten, który
    naciskałeś wcześniej szpilką) i wkładasz do nowej wtyczki.

    --
    GLaF

  • 22. Data: 2014-01-06 19:50:35
    Od: Krystek <s...@k...art.pl>

    W dniu 2014-01-06 18:22, GLaF pisze:

> [...]
    > wyjęciu ewentualnie odginasz "ząbek" na metalowym zacisku (ten, który
    > naciskałeś wcześniej szpilką) i wkładasz do nowej wtyczki.

    Wtykiem, małym 2-pinowym. A ja już chciałem ciąć ;) Od strony wtyku, czy
    od strony przewodów we wtyku odginać?

    K.

    --
    http://www.krystek.art.pl/

  • 23. Data: 2014-01-06 20:10:28
    Od: GLaF <g...@n...takiego.numeru.pl>

    Dnia Mon, 06 Jan 2014 19:50:35 +0100, Krystek napisał(a):

    > Wtykiem, małym 2-pinowym. A ja już chciałem ciąć ;) Od strony wtyku, czy
    > od strony przewodów we wtyku odginać?
    >
    > K.

    Szpilkę lub malutki śrubokręt płaski wkładasz w okienko wtyczki, takie jak
    okienka u góry wtyczki po lewej stronie:
    http://elstore.pl/457-590-large/obudowa-gniazda-402-
    4-pin-raster-254.jpg
    Robiąc to naciskasz "ząbek" w zacisku. Ząbek ten blokuje zacisk we wtyczce.
    Jeśli naciśniesz za mocno, to ząbek się schowa i nie będzie blokował
    zacisku we wtyczce. Wtedy musisz go odgiąć, żeby wystawał nieco ponad
    płaszczyznę zacisku. Zacisk wygląda tak:
    http://www.societyofrobots.com/images/wire_connector
    _step5.JPG
    Ząbek to ten mały dzyndzel na prawo od złoconego kontaktu. Musi lekko
    odstawać na zewnątrz, tak jak na zdjęciu. Nie może być płasko lub w głąb
    zacisku.

    --
    GLaF

  • 24. Data: 2014-01-06 20:15:31
    Od: Krystek <s...@k...art.pl>

    W dniu 2014-01-06 20:10, GLaF pisze:

> [...]
    > Ząbek to ten mały dzyndzel na prawo od złoconego kontaktu. Musi lekko
    > odstawać na zewnątrz, tak jak na zdjęciu. Nie może być płasko lub w głąb

    Dzięki za specjalistyczny poradnik. Gdy już będę miał komplet to
    popróbuję. Dam znać po zamontowaniu, czy mi się udało wszystko zgodnie z
    planem :)

    Pozdrawiam

    Krystian

    --
    http://www.krystek.art.pl/

  • 25. Data: 2014-01-06 22:53:27
    Od: BQB <a...@a...spamowy.com.invalid>

    W dniu 2014-01-06 09:53, qwerty pisze:
    > Użytkownik "Krystek" napisał w wiadomości grup
    >
    > Czemu bierzesz takie głośne konstrukcje? 36dB to prawie jak odkurzacz.

    Kolego, takie porównanie jest zupełnie nie trafione, około 38 dB mają
    lodówki, odkurzacze mają w okolicach 79 dB, a to jest wielokrotnie
    głośniej http://www.fizykon.org/akustyka/akustyka_poziom_nate
    zenia.htm
    http://pl.wikipedia.org/wiki/Poziom_nat%C4%99%C5%BCe
    nia_d%C5%BAwi%C4%99ku
    i decybel, decybelowi nie równy, ważne są warunki pomiaru, a dla
    wentylatorów i tego typu sprzętów producenci prześcigają się ze
    sposobami w jaki mierzyć, aby mniej dB było. Bo można np zmierzyć w
    komorze dźwiękoszczelnej w odległości powiedzmy 1 m na wprost
    wentylatora, który dmucha na mikrofon i który dmucha w stronę przeciwną
    do mikrofonu i można też mierzyć z boku - wyniki wyjdą inne. Można też
    zmierzyć w zwykłym pomieszczeniu i później odjąć hałas tła i też będzie
    inaczej.

  • 26. Data: 2014-01-09 23:55:50
    Od: Krystek <s...@k...art.pl>

    W dniu 2014-01-06 18:20, Krystek pisze:
> [...]
    obrotow-12v-46m3-h-36dba.html>,

    ory-dc-12v/sunon/mb60251vx-000u-a99/>.

    > No dobra. Skoro więc jakiś tam układ elektroniczny w środku wentylatora
    > nie wpływa zbytnio na jego żywotność to decyduję się na ten tańszy,
    > trójprzewodowy. Gdy go już będę miał to utnę wtyczkę i podłączę tylko
    > przewody zasilające.

    Miałem podzielić się informacją o podmiance wentylatora. Z zakupu
    wentylatora w sklepie internetowym AVT ostatecznie zrezygnowałem. Czas
    oczekiwania do dwóch tygodni na towar, który na ich stronie figuruje
    jako "dostępny". Chociaż mały automatyczny regulator obrotów mają
    ciekawy (i skoro to konstrukcja z ich zestawu montażowego "Elektroniki
    Praktycznej" to pewnie jest on dostępny) -
    <http://sklep.avt.pl/regulator-obrotow-wentylatora-z
    estaw-do-samodzielnego-montazu-52000.html>
    (polecam filmik pod opisem).

    Ostatecznie zamówiłem w TME (zamówiony wczoraj przed 15-tą dotarł do
    mnie dzisiaj kurierem GLS przed 12-tą) ten:
    <http://www.tme.eu/pl/details/mb60251vx-g99/wentylat
    ory-dc-12v/sunon/mb60251vx-000u-g99/>,
    ale doprawdy pojęcia nie mam dlaczego ten trójprzewodowy jest tańszy od
    tego z dwoma przewodami:
    <http://www.tme.eu/pl/details/mb60251vx-a99/wentylat
    ory-dc-12v/sunon/mb60251vx-000u-a99/>

    Mniejsza z tym. Udało mi się go zamontować, chociaż nie obeszło się bez
    odcięcia kawałka przewodu z wtyczką od starego wentylatora. Zabawa z
    wyciąganiem przewodów z wtyczki nie dała rezultatu. Bałem się, że
    blaszki się połamią, albo że są dolutowane do przewodów i później albo
    nie wejdą do wtyczki, albo będą wypadały. Wygodniej było uciąć, skręcić
    i zabezpieczyć skręcenie taśmą izolacyjną. Żółty przewód od licznika
    obrotów oraz nadmiar przewodów zasilających skręciłem i upchnąłem pod
    spodem wentylatora, przyklejając je dodatkowo srebrną taśmą do spodu
    ramki wentylatora, by się nie przesuwały.

    A stary wentylator z zasilacza wygląda tak:

    <http://imageshack.com/a/img856/6664/xld5.jpg>
    <http://imageshack.com/a/img10/9961/ixsi.jpg>
    <http://imageshack.com/a/img853/8607/39xm.jpg>

    Swoją drogą to będę musiał poszukać tych wtyków 2-pinowych. Widać to
    towar deficytowy jak zworki do napędów i dysków. Duży wentylator z
    obudowy do chłodzenia zasilany jest za to z wtyku 4-pinowego. Będę
    musiał też takich wentylatorów poszukać z odpowiednim wyprowadzeniem.

    A wrażenia akustyczne? Bezcenne ;) Te 36,5 decybela ze specyfikacji to
    były jak "bajka o żelaznym wilku". Jest cicho. Bardzo cicho. Szum
    pracującego wentylatora jest o 1/4 do 1/3 mniejszy od szumu wentylatora,
    który na początku pracował bezproblemowo i też go było ledwo słychać.
    Ten jest cichszy. W BIOS-ie z opcji regulacyjnych odpowiadających za
    prędkość obrotową wiatraków jest tylko opcja auto [on/off], gdzie
    czujnik temperatury sam steruje obrotami. No i CPU Thermal Control oraz
    SpeedStep od nadmiernego obciążenia procesora.

    I mnie takie natężenie dźwięku wydobywające się z wentylatora bardzo
    odpowiada. Więc warto było zainwestować w zmianę wiatraka. Teraz
    przynajmniej warkot nie zakłóca mi słuchania muzyki, czy oglądania
    wideo. No i będzie można zostawić defragmentację dysków na noc, bez
    obawy, że wiatrak zakłóci sen.

    K.

    --
    http://www.krystek.art.pl/