  • 11. Data: 2022-12-11 18:53:46
    Temat: Re: Węgry znoszą limit cen na paliwo
    Od: trybun <M...@j...cb>

    W dniu 08.12.2022 o 17:29, T. pisze:
> [...]
    limit-cen-na-paliwo-krytyczna-sytuacja?fbclid=IwAR1T
    SAKH1XVwJ4TwViBonJiLqqLEThK_-TZ4MQJzVjiHKv4f2TcB7hmw
    R1s

    > A tu jeszcze ciekawostka:
    > https://www.wnp.pl/logistyka/pkp-intercity-kupuje-za
    -ponad-0-5-mld-zl-lokomotywy-z-newagu,653049.html?ut
    m_source=newsletter&utm_medium=email&utm_campaign=wn

    > Ceny konsumpcyjne na Węgrzech były w listopadzie o 22,5 proc. wyższe
    > niż w tym samym miesiącu 2021 roku - poinformował w czwartek węgierski
    > urząd statystyczny KSH.
    > Ceny żywności wzrosły o 43,8 proc. rok do roku, przy czym najbardziej
    > podrożały jaja (102,9 proc.), pieczywo (81,8 proc.), nabiał (79 proc.)
    > i sery (78,8 proc.). Ponadto cena energii dla gospodarstw domowych
    > wzrosła w ciągu roku o 65,9 proc., w tym cena gazu o 124,3 proc., a
    > energii elektrycznej o 28,3 proc. - podał KSH.
    >
    > T.

    Pytanie tylko czy ichni KSH to lustrzane odbicia naszego GUSu, czy może
    akurat  tam instytucja ta działa w interesie obywatela a nie władz..
    Węgry na ogół są postrzegane jako kraj w Europie z jednym z
    najmniejszych wskaźników inflacji.

  • 12. Data: 2022-12-12 15:51:28
    Od: "T." <k...@i...pl>

    W dniu 2022-12-11 o 18:52, trybun pisze:

    limit-cen-na-paliwo-krytyczna-sytuacja?fbclid=IwAR1T
    SAKH1XVwJ4TwViBonJiLqqLEThK_-TZ4MQJzVjiHKv4f2TcB7hmw
    R1s

    /03/folytatodott-a-magyar-berek-felzarkozasa

    mat-kierowcow-na-wegrzech-ceny-paliw-wystrzelily-do-
    szokujacego-poziomu/58fky0y

> [...]
    > generatorów drożyzny. Przykład - ich człowiek, niejaki Obajtek
    > przechwala się że ma/miał pełne magazyny tanio jeszcze zakupionej ropy,
    > jednak ceny strzelają w górę. Ale nawet to nieważne, cena ropy na
    > rynkach światowych już od dawna nie zwyżkuje.   Druga sprawa, dlaczego
    > od niedawna Orlenowi drożej wychodzi produkcja ON od benzyny? Przecie to
    > czysta spekulacja którą zajmuje się państwowa firma.  Czy po tych
    > przykładach można mieć jeszcze wątpliwości czy słowa któregoś z bonzów
    > PiSu o tym że "Polacy za dużo maja kasy w bankach i to jest niedobra

    Widzę tu kilka spraw do poruszenia.
    Pełne magazyny ropy to ile? Tak konkretnie? Na ile dni?
    Z tej ropy robi się dużo produktów. Do tego potrzeba energii. Nie wiem
    ile. Na ceny energii Obajtek nie ma wpływu - może to powoduje wzrost
    kosztów także paliwa?
    Dolar kilka miesięcy temu był tańszy - to też pewnie miało wpływ na ceny.
    Nie wiem, za jakie pieniądze ta ropa została kupiona. Bo akurat ropa aż
    tak wskutek wojny nie drożała. Może była wręcz drożej kupiona? Poproszę
    o przytoczenie konkretnie tych słów Obajtka. Czy to tylko interpretacja?
    Produkcja ON i benzyny zależy od ropy, z tego co się orientuję. W
    dodatku po powolnym wstrzymywaniu importu z Rosji (chyba do dziś jeszcze
    się ją sprowadza) należało przystosować rafinerie do przerobu innej ropy
    - to pewnie też kosztuje, bo to jest zwykła inwestycja w urządzenia.
    A podsumowując - w innych krajach Obajtka nie ma i jakoś nie widzę, żeby
    tam było taniej niż u nas. Więc może sprawa nie leży w Obajtku? Może to
    raczej "spisek międzynarodowego Żydostwa", skoro już mamy się przerzucać
    populizmami?
    Ps. Bardzo się cieszę, że mamy bonzów z PiS-u, a nie z poprzedniej
    ekipy. Bo wtedy bez kryzysu paliwo kosztowało prawie 6 zł, i na nic nie
    było pieniędzy. I śmiać mi się tylko chce, że "wójt z Pcimia" lepiej
    sobie radzi od poprzedników.
    Tu są ceny paliw w Europie - prawie wszędzie ON jest droższy niż
    benzyna. Też Obajtek? Też Orlen?
    https://www.autocentrum.pl/paliwa/ceny-paliw/zagrani
    ca/

    T.

  • 13. Data: 2022-12-12 17:35:54
    Od: "J.F" <j...@p...onet.pl>

    On Mon, 12 Dec 2022 15:51:28 +0100, T. wrote:

    > Widzę tu kilka spraw do poruszenia.
    > Pełne magazyny ropy to ile? Tak konkretnie? Na ile dni?

    Cholera ich wie - zdaje sie, ze przepisy wymagaja 90, no ale te musza
    byc zawsze pelne. To moze miec dodatkowe zbiorniki.

    Przy czym to, ze kupil tanio, niekoniecznie oznacza, ze musi tanio
    sprzedac. Moze wlasnie powinien po rynkowej cenie.
    Bo jak ropa stanieje, to kto od niego kupi po drogiej cenie?

    > Z tej ropy robi się dużo produktów. Do tego potrzeba energii. Nie wiem
    > ile. Na ceny energii Obajtek nie ma wpływu - może to powoduje wzrost
    > kosztów także paliwa?

    Cavallino wie ile :-)
    Mnie sie tam wydaje, ze wiekszosc tej energii to z ropy i gazu
    pochodzi - bo do grzania potrzebna.

    > Dolar kilka miesięcy temu był tańszy - to też pewnie miało wpływ na ceny.

    Niewątpliwie.

    > Nie wiem, za jakie pieniądze ta ropa została kupiona. Bo akurat ropa aż
    > tak wskutek wojny nie drożała. Może była wręcz drożej kupiona? Poproszę
    > o przytoczenie konkretnie tych słów Obajtka. Czy to tylko interpretacja?

    Ropa WTI (amerykanska) dzis po 70$, rok temu po 70$, ale w marcu i
    czerwcu siegnela 120$.

    > Produkcja ON i benzyny zależy od ropy, z tego co się orientuję. W

    I cos mi chodzi po glowie, ze rosyjska zawiera wiecej ON.
    Co moze powodowac efekty jakie widzimy.

    > dodatku po powolnym wstrzymywaniu importu z Rosji (chyba do dziś jeszcze
    > się ją sprowadza) należało przystosować rafinerie do przerobu innej ropy
    > - to pewnie też kosztuje, bo to jest zwykła inwestycja w urządzenia.

    Nie wiem czy to taki problem - zresztą rzekomo mielismy dywersyfikację
    i ropę z kilku zrodel.
    Gdanska sie chyba przestawia na arabską ropę.

> [...]
    > tam było taniej niż u nas. Więc może sprawa nie leży w Obajtku? Może to
    > raczej "spisek międzynarodowego Żydostwa", skoro już mamy się przerzucać

    W europie to sprawa podatku - wysoki, u nas tez wysoki, ale widac
    najnizszy w UE.

    > Ps. Bardzo się cieszę, że mamy bonzów z PiS-u, a nie z poprzedniej
    > ekipy. Bo wtedy bez kryzysu paliwo kosztowało prawie 6 zł, i na nic nie
    > było pieniędzy.

    ceny ropy skaczą i to nie od rzadu zalezy.
    Kurs dolara tez skacze ... i to juz troche od rządu zalezy, ale tylko
    troche.

    > I śmiać mi się tylko chce, że "wójt z Pcimia" lepiej
    > sobie radzi od poprzedników.

    No akurat, jak Orlen osiaga duzy zysk, to kto za to placi?

    Przy czym ostatnio ten zysk moze byc taki bardziej papierowy
    - jak do magazynu wplywa ropa po 120$, a wyplywa po 70, to zysk jest,
    ale potem wplywa po 70, a wyplywa po 120 ...

    > Tu są ceny paliw w Europie - prawie wszędzie ON jest droższy niż
    > benzyna. Też Obajtek? Też Orlen?

    I to jest ciekawe. bylo podobnie, a nawet taniej, a teraz duzo
    drozszy.
    Swiat gromadzi OO na zimę? Czolgi duzo ON palą?
    Swiat ograniczyl zakupy ruskiej ropy, a arabska zawiera wiecej
    benzyny?
    Podatki sie zmienily?

    J.

  • 14. Data: 2022-12-12 18:20:52
    Od: Cavallino <C...@k...pl>

    W dniu 12-12-2022 o 17:35, J.F pisze:

    > Cavallino wie ile :-)
    > Mnie sie tam wydaje, ze wiekszosc tej energii to z ropy i gazu
    > pochodzi - bo do grzania potrzebna.

    A co za różnica skąd?
    Syf ten sam, albo i większy.

    A gaz od węgla bardziej podrożał, jeśli o to idzie.

  • 15. Data: 2022-12-12 19:18:23
    Od: "J.F" <j...@p...onet.pl>

    On Mon, 12 Dec 2022 18:20:52 +0100, Cavallino wrote:

    > A co za różnica skąd?
    > Syf ten sam, albo i większy.

    Ale tu nie chodzi o syf, tylko cenę :-)

    > A gaz od węgla bardziej podrożał, jeśli o to idzie.

    podrozal, ale jesli rafineria potrzebuje go nieduzo, to wplyw na cene
    koncową tez ma nieduzą.

    J,

  • 16. Data: 2022-12-12 21:10:18
    Od: "T." <k...@i...pl>

    W dniu 2022-12-12 o 17:35, J.F pisze:

> [...]
    > Swiat gromadzi OO na zimę? Czolgi duzo ON palą?
    > Swiat ograniczyl zakupy ruskiej ropy, a arabska zawiera wiecej

    Gdybym siedział mocno w temacie, to mógłbym podyskutować, a tal to tylko
    coś tam słyszałem... :-)
    Generalnie ORLEN ma ze sprzedaży detalicznej paliw zaledwie - o ile
    dobrze pamiętam - 7 lub 8%. Sprzedają w uj różne chemikalia,
    poliolefiny, smary, asfalty, oleje (głównie dla przemysłu). Oczywiście
    można powiedzieć, że na końcu i tak jest ten detaliczny klient i tu się
    zgodzę, że to się jakoś przekłada, choćby na chleb i papierosy. Ale to
    chyba nie jest tak, że Obajtek tylko goli kierowców i z tego jest ten
    super zysk. To uproszczenie.
    Oni też twierdzą, że sporo zysku wypracowało PGNiG oraz PGE i tu się
    zgodzę. Procentowo - nie wiem. Gaz zdrożał, prąd też (co ciekawe,
    podobno ceny prądu ustala się z cen gazu, a ceny gazu - z ropy. Że to
    jest popie...lone, to mało powiedziane. :-) Do tego te wszystkie
    emisyjne i wszelakie akcyzy... Bardzo mi się podoba model amerykański -
    benzyna jest artykułem pierwszej potrzeby i podatki na niej są małe.
    Dlatego w Ameryce galon kosztuje tyle, co u nas litr...
    Dochodzi pewnie też kwestia kontraktów - ropy nie kupuje się (poza
    wyjątkami o obecnym stanem, kiedy Rosja utyka swoje tankowce gdzie się
    da) z dnia na dzień, więc pewnie to też gra jakąś rolę.
    Z pewnością prawda jest gdzies pośrodku. Dodałbym jeszcze, że gdyby u
    nas cena hurtowa paliwa znacząco odbiegała od cen w sąsiednich krajach
    (była niższa), to mielibyśmy kolejki cystern pod punktami dystrybucji
    hurtowej paliw, jak to się dzieje/działo z węglem. I nie byłoby sposobu,
    żeby nie sprzedać przedsiębiorcy z Niemiec, bo wolny rynek, rasizm, itd.
    itp... I pewnie paliwa by brakowało. Mimo podziału na swojaków i obcych
    na Węgrzech paliwa brakowało.
    Jest jeszcze jeden sposób, żeby jakoś ogarnąć, skąd ten zysk - można by
    policzyć, ile paliwa Orlen sprzedał i porównać z ubiegłym rokiem. Według
    moich zgrubnych szacunków ten zysk jest nieproporcjonalnie większy niż
    podrożało w tym roku paliwo. Po ok. 8 zł było bardzo krótko, ja w
    zasadzie raz chyba płaciłem po ok. 7.50, a tak to poniżej 7. Obajtek nie
    byłby w stanie tyle zarobić na samym paliwie.
    Ps. Nie tak dawno temu ON był tańszy od benzyny i to praktycznie zawsze.
    Dlatego kiedyś diesla zakupiłem. Teraz jest odwrotnie. nie wiem dlaczego
    - zapewne popyt jest większy. Być może że to kwestia pandemii, bo
    znacznie więcej ludzi robi zakupy z dostawą do domu. To paliwo do dużego
    transportu, statków i na końcu - kurierów. Może dlatego? Co ciekawe -
    tak się porobiło chyba na całym świecie.
    T.

  • 17. Data: 2022-12-13 07:28:06
    Temat: [OT] Re: Węgry znoszą limit cen na paliwo
    Od: Mirek Ptak <n...@n...pl>

    W dniu 09.12.2022 o 01:09, PiteR pisze:
    > Nie nie, ja jak chyba w tekwondo. Jak mnie ktoś popycha
    > to ja go jeszcze ciągnę za rękę.

    Bardziej Aikido :)

    Pozdrawiam - Mirek
    --
    Mirek Ptak
    kolczan( a t )outlook(kropek) c om

  • 18. Data: 2022-12-13 07:37:34
    Od: Mirek Ptak <n...@n...pl>

    W dniu 12.12.2022 o 21:10, T. pisze:
    > Generalnie ORLEN ma ze sprzedaży detalicznej paliw zaledwie - o ile
    > dobrze pamiętam - 7 lub 8%.

    Choć raz prawdę (choć przeterminowaną - wygooglałem że teraz to około
    13%) napisałeś, ale kompletnie nie wiesz o co chodzi. Złodzieje z
    pisuaru jak zawsze planktonowi wcisną półprawdę a ten łyka.
    Ze *sprzedaży* *detalicznej*, czyli to co sprzedają na swoich stacjach.
    Reszta złodziejskiego zysku jest w ogromnej części ze sprzedaży hurtowej
    dola innych. Stąd wysokie ceny na BP, Shell i innych prywatnych.

    Naprawdę uważasz, że dało by się 93% zysku (biorąc pod uwagę te 7% z
    paliw) ukręcić na olejach+ i asfaltach - na poważnie?

  • 19. Data: 2022-12-13 08:32:41
    Od: Cavallino <C...@k...pl>

    W dniu 12-12-2022 o 19:18, J.F pisze:

    > podrozal, ale jesli rafineria potrzebuje go nieduzo,

    Zdecyduj się, mówisz że prądu nie potrzebuje, bo spala gaz, teraz że
    gazu niedużo....
    A ogólnie energii zużywają ogromne ilości.....

  • 20. Data: 2022-12-13 08:33:49
    Od: Cavallino <C...@k...pl>

    W dniu 13-12-2022 o 07:37, Mirek Ptak pisze:

> [...]
    >
    > Naprawdę uważasz, że dało by się 93% zysku (biorąc pod uwagę te 7% z
    > paliw) ukręcić na olejach+ i asfaltach - na poważnie?

    A jak myślisz?
    Przecież tak powiedział Orlen w TVPIS, to jakby mogło być inaczej?

    Żądasz myślenia od pisiora?