eGospodarka.pl
eGospodarka.pl poleca

eGospodarka.plGrupypl.misc.samochodyWęgry znoszą limit cen na paliwo › Re: Węgry znoszą limit cen na paliwo
  • Path: news-archive.icm.edu.pl!news.icm.edu.pl!newsfeed.pionier.net.pl!3.eu.feeder.erj
    e.net!feeder.erje.net!weretis.net!feeder8.news.weretis.net!newsreader4.netcolog
    ne.de!news.netcologne.de!peer02.ams1!peer.ams1.xlned.com!news.xlned.com!peer02.
    ams4!peer.am4.highwinds-media.com!news.highwinds-media.com!newsfeed.neostrada.p
    l!unt-exc-01.news.neostrada.pl!unt-spo-a-01.news.neostrada.pl!news.neostrada.pl
    .POSTED!not-for-mail
    Date: Mon, 12 Dec 2022 21:10:18 +0100
    MIME-Version: 1.0
    User-Agent: Mozilla/5.0 (Windows NT 10.0; Win64; x64; rv:102.0) Gecko/20100101
    Thunderbird/102.5.1
    Subject: Re: Węgry znoszą limit cen na paliwo
    Content-Language: pl
    Newsgroups: pl.misc.samochody
    References: <63907370$0$469$65785112@news.neostrada.pl>
    <tms5ed$1u7n$1@gioia.aioe.org>
    <6391aef1$0$452$65785112@news.neostrada.pl>
    <tn55dg$1eho$1@gioia.aioe.org>
    <63973ff0$0$557$65785112@news.neostrada.pl>
    <w...@4...net>
    From: "T." <k...@i...pl>
    In-Reply-To: <w...@4...net>
    Content-Type: text/plain; charset=UTF-8; format=flowed
    Content-Transfer-Encoding: 8bit
    X-Antivirus: AVG (VPS 221212-2, 12.12.2022), Outbound message
    X-Antivirus-Status: Clean
    Lines: 140
    Message-ID: <63978aaa$0$471$65785112@news.neostrada.pl>
    Organization: Telekomunikacja Polska
    NNTP-Posting-Host: 79.184.244.22
    X-Trace: 1670875818 unt-rea-a-02.news.neostrada.pl 471 79.184.244.22:49174
    X-Complaints-To: a...@n...neostrada.pl
    X-Received-Bytes: 8120
    Xref: news-archive.icm.edu.pl pl.misc.samochody:2709702
    [ ukryj nagłówki ]

    W dniu 2022-12-12 o 17:35, J.F pisze:
    > On Mon, 12 Dec 2022 15:51:28 +0100, T. wrote:
    >> W dniu 2022-12-11 o 18:52, trybun pisze:
    >>> W dniu 08.12.2022 o 10:31, T. pisze:
    >>>> W dniu 2022-12-08 o 08:58, trybun pisze:
    >
    >>> Nie bierzesz pod uwagę polityki polskich władz, czyli głównych
    >>> generatorów drożyzny. Przykład - ich człowiek, niejaki Obajtek
    >>> przechwala się że ma/miał pełne magazyny tanio jeszcze zakupionej ropy,
    >>> jednak ceny strzelają w górę. Ale nawet to nieważne, cena ropy na
    >>> rynkach światowych już od dawna nie zwyżkuje.   Druga sprawa, dlaczego
    >>> od niedawna Orlenowi drożej wychodzi produkcja ON od benzyny? Przecie to
    >>> czysta spekulacja którą zajmuje się państwowa firma.  Czy po tych
    >>> przykładach można mieć jeszcze wątpliwości czy słowa któregoś z bonzów
    >>> PiSu o tym że "Polacy za dużo maja kasy w bankach i to jest niedobra
    >>> sytuacja dla kraju" były prawdziwe..
    >>>
    >>
    >> Widzę tu kilka spraw do poruszenia.
    >> Pełne magazyny ropy to ile? Tak konkretnie? Na ile dni?
    >
    > Cholera ich wie - zdaje sie, ze przepisy wymagaja 90, no ale te musza
    > byc zawsze pelne. To moze miec dodatkowe zbiorniki.
    >
    > Przy czym to, ze kupil tanio, niekoniecznie oznacza, ze musi tanio
    > sprzedac. Moze wlasnie powinien po rynkowej cenie.
    > Bo jak ropa stanieje, to kto od niego kupi po drogiej cenie?
    >
    >> Z tej ropy robi się dużo produktów. Do tego potrzeba energii. Nie wiem
    >> ile. Na ceny energii Obajtek nie ma wpływu - może to powoduje wzrost
    >> kosztów także paliwa?
    >
    > Cavallino wie ile :-)
    > Mnie sie tam wydaje, ze wiekszosc tej energii to z ropy i gazu
    > pochodzi - bo do grzania potrzebna.
    >
    >> Dolar kilka miesięcy temu był tańszy - to też pewnie miało wpływ na ceny.
    >
    > Niewątpliwie.
    >
    >> Nie wiem, za jakie pieniądze ta ropa została kupiona. Bo akurat ropa aż
    >> tak wskutek wojny nie drożała. Może była wręcz drożej kupiona? Poproszę
    >> o przytoczenie konkretnie tych słów Obajtka. Czy to tylko interpretacja?
    >
    > Ropa WTI (amerykanska) dzis po 70$, rok temu po 70$, ale w marcu i
    > czerwcu siegnela 120$.
    >
    >> Produkcja ON i benzyny zależy od ropy, z tego co się orientuję. W
    >
    > I cos mi chodzi po glowie, ze rosyjska zawiera wiecej ON.
    > Co moze powodowac efekty jakie widzimy.
    >
    >> dodatku po powolnym wstrzymywaniu importu z Rosji (chyba do dziś jeszcze
    >> się ją sprowadza) należało przystosować rafinerie do przerobu innej ropy
    >> - to pewnie też kosztuje, bo to jest zwykła inwestycja w urządzenia.
    >
    > Nie wiem czy to taki problem - zresztą rzekomo mielismy dywersyfikację
    > i ropę z kilku zrodel.
    > Gdanska sie chyba przestawia na arabską ropę.
    >
    >> A podsumowując - w innych krajach Obajtka nie ma i jakoś nie widzę, żeby
    >> tam było taniej niż u nas. Więc może sprawa nie leży w Obajtku? Może to
    >> raczej "spisek międzynarodowego Żydostwa", skoro już mamy się przerzucać
    >> populizmami?
    >
    > W europie to sprawa podatku - wysoki, u nas tez wysoki, ale widac
    > najnizszy w UE.
    >
    >> Ps. Bardzo się cieszę, że mamy bonzów z PiS-u, a nie z poprzedniej
    >> ekipy. Bo wtedy bez kryzysu paliwo kosztowało prawie 6 zł, i na nic nie
    >> było pieniędzy.
    >
    > ceny ropy skaczą i to nie od rzadu zalezy.
    > Kurs dolara tez skacze ... i to juz troche od rządu zalezy, ale tylko
    > troche.
    >
    >> I śmiać mi się tylko chce, że "wójt z Pcimia" lepiej
    >> sobie radzi od poprzedników.
    >
    > No akurat, jak Orlen osiaga duzy zysk, to kto za to placi?
    >
    > Przy czym ostatnio ten zysk moze byc taki bardziej papierowy
    > - jak do magazynu wplywa ropa po 120$, a wyplywa po 70, to zysk jest,
    > ale potem wplywa po 70, a wyplywa po 120 ...
    >
    >> Tu są ceny paliw w Europie - prawie wszędzie ON jest droższy niż
    >> benzyna. Też Obajtek? Też Orlen?
    >
    > I to jest ciekawe. bylo podobnie, a nawet taniej, a teraz duzo
    > drozszy.
    > Swiat gromadzi OO na zimę? Czolgi duzo ON palą?
    > Swiat ograniczyl zakupy ruskiej ropy, a arabska zawiera wiecej
    > benzyny?
    > Podatki sie zmienily?
    >
    >
    >
    >
    >
    > J.

    Gdybym siedział mocno w temacie, to mógłbym podyskutować, a tal to tylko
    coś tam słyszałem... :-)
    Generalnie ORLEN ma ze sprzedaży detalicznej paliw zaledwie - o ile
    dobrze pamiętam - 7 lub 8%. Sprzedają w uj różne chemikalia,
    poliolefiny, smary, asfalty, oleje (głównie dla przemysłu). Oczywiście
    można powiedzieć, że na końcu i tak jest ten detaliczny klient i tu się
    zgodzę, że to się jakoś przekłada, choćby na chleb i papierosy. Ale to
    chyba nie jest tak, że Obajtek tylko goli kierowców i z tego jest ten
    super zysk. To uproszczenie.
    Oni też twierdzą, że sporo zysku wypracowało PGNiG oraz PGE i tu się
    zgodzę. Procentowo - nie wiem. Gaz zdrożał, prąd też (co ciekawe,
    podobno ceny prądu ustala się z cen gazu, a ceny gazu - z ropy. Że to
    jest popie...lone, to mało powiedziane. :-) Do tego te wszystkie
    emisyjne i wszelakie akcyzy... Bardzo mi się podoba model amerykański -
    benzyna jest artykułem pierwszej potrzeby i podatki na niej są małe.
    Dlatego w Ameryce galon kosztuje tyle, co u nas litr...
    Dochodzi pewnie też kwestia kontraktów - ropy nie kupuje się (poza
    wyjątkami o obecnym stanem, kiedy Rosja utyka swoje tankowce gdzie się
    da) z dnia na dzień, więc pewnie to też gra jakąś rolę.
    Z pewnością prawda jest gdzies pośrodku. Dodałbym jeszcze, że gdyby u
    nas cena hurtowa paliwa znacząco odbiegała od cen w sąsiednich krajach
    (była niższa), to mielibyśmy kolejki cystern pod punktami dystrybucji
    hurtowej paliw, jak to się dzieje/działo z węglem. I nie byłoby sposobu,
    żeby nie sprzedać przedsiębiorcy z Niemiec, bo wolny rynek, rasizm, itd.
    itp... I pewnie paliwa by brakowało. Mimo podziału na swojaków i obcych
    na Węgrzech paliwa brakowało.
    Jest jeszcze jeden sposób, żeby jakoś ogarnąć, skąd ten zysk - można by
    policzyć, ile paliwa Orlen sprzedał i porównać z ubiegłym rokiem. Według
    moich zgrubnych szacunków ten zysk jest nieproporcjonalnie większy niż
    podrożało w tym roku paliwo. Po ok. 8 zł było bardzo krótko, ja w
    zasadzie raz chyba płaciłem po ok. 7.50, a tak to poniżej 7. Obajtek nie
    byłby w stanie tyle zarobić na samym paliwie.
    Ps. Nie tak dawno temu ON był tańszy od benzyny i to praktycznie zawsze.
    Dlatego kiedyś diesla zakupiłem. Teraz jest odwrotnie. nie wiem dlaczego
    - zapewne popyt jest większy. Być może że to kwestia pandemii, bo
    znacznie więcej ludzi robi zakupy z dostawą do domu. To paliwo do dużego
    transportu, statków i na końcu - kurierów. Może dlatego? Co ciekawe -
    tak się porobiło chyba na całym świecie.
    T.

Podziel się

Poleć ten post znajomemu poleć

Wydrukuj ten post drukuj


Następne wpisy z tego wątku

Najnowsze wątki z tej grupy


Najnowsze wątki

Szukaj w grupach

Eksperci egospodarka.pl

1 1 1

Wpisz nazwę miasta, dla którego chcesz znaleźć jednostkę ZUS.

Wzory dokumentów

Bezpłatne wzory dokumentów i formularzy.
Wyszukaj i pobierz za darmo: