  • 1. Data: 2013-12-21 20:09:07
    Temat: Wasze breakpointy do tworzenia komentarzy ?
    Od: Przemysłąw Dębski <p...@g...pl>

    Hej

    Wiadomo wszem i wobec, że w trakcie piania kodu warto go opisywać
    komentarzami. Trzeba wyważyć kwestię użyteczności opisu kontra czas
    potrzebny na stworzenie opisu. Skrajność w jedną stronę:
    for(i=0;i<5;i++) informacja że i to licznik pętli jest zbędna. Skrajność
    w drugą stronę: kodujemy projekt, po dwóch miesiącach w trakcie
    tworzenia jakiejś funkcjonalności okazuje się, że dla obecnych potrzeb
    trzeba wstawić w jakąś funkcję nieruszaną od dawien dawna fragment
    kodu, zupełnie niekorespondujący z nazwą funkcji i z tym co ona robi -
    ot po prostu to jest najlepsze miejsce dla tej wstawki. Wiadomo - opisać
    sytuację trzeba.

    To są przypadki skrajne, pomiędzy którymi jest milion pierdylionów
    stanów pośrednich. Amatorskie podejście to "hmmm tego mogę kierdyś nie
    zakumać - opiszę", ale i "dam radę - szkoda czasu". Co może doprowadzić
    do tego, że z jednej strony opisujemy niepotrzebnie coś co i tak każdy
    przedszkolak zakuma lub z drugiej stony przeceniamy się i nie opisujemy
    czegoś do czego dzięki opisowi mogli byśmy "szybciej wrócić".

    Czy jest jakieś optymalne rozwiązanie ? Przestrzeń rozwiązań chyba spora :)

  • 2. Data: 2013-12-21 20:38:02
    Temat: Re: Wasze breakpointy do tworzenia komentarzy ?
    Od: A.L. <a...@a...com>

    On Sat, 21 Dec 2013 20:09:07 +0100, Przemys??w D?bski

> [...]
    >czegoś do czego dzięki opisowi mogli byśmy "szybciej wrócić".
    >
    >Czy jest jakieś optymalne rozwiązanie ? Przestrzeń rozwiązań chyba spora :)

    Proponuje ksiazke

    A Guide to Persuasive Programming in Java

    by Jerud J. Mead , Anil M. Shende

    Mniej wiecej, komentowanie powinno spelnaic role podobna do
    mechanizmow "programming by contract"

    A.L.

  • 3. Data: 2013-12-21 22:10:13
    Od: "slawek" <h...@s...pl>

    Użytkownik "A.L." napisał w wiadomości grup
    com...

    >Mniej wiecej, komentowanie powinno spelnaic role podobna do
    >mechanizmow "programming by contract"

    Brak komentarza wynika tylko i wyłącznie z lenistwa. Ludzie zwykli w
    najrozmaitszy sposób racjonalizować swoje lenistwo i są w tym naprawdę
    dobrzy. Więc będą nawijać coś o samokomentującym się kodzie, będą pisali
    oczywiste rzeczy nie wymagają, będą twierdzili, że szkoda czasu na komentarz
    (bo niby lepiej poświecić go na klepanie kodu na godzinę przed deadline).
    Ale wszystko to ma jedynie zamaskować wrodzone rodzajowi ludzkiemu
    nieróbstwo.

    Oczywiście będą tacy, którzy wysuną argument, że komentarz nie odpowiadający
    temu co jest w kodzie jest szkodliwy. I będą mieli trochę racji. Dokładnie
    tyle, żebyśmy wysnuli wniosek, iż cnotą jest utrzymywanie porządku tak w
    kodzie, jak i w komentarzach oraz innej dokumentacji.

    Moim zdaniem, jeżeli używa się Dobrego Języka Dostatecznie Wysokiego Poziomu
    (DJDWP), to na każdą linijkę programu powinny przypadać dwie linijki
    komentarza. Lub nawet więcej.

    Dlaczego? Bo DJDWP jest tak zwięzłą notacją, że w jednej linijce można
    zrobić taki ogrom pracy, iż zasługuje ona na więcej niż jedną linijkę
    komentarza.

    A ponadto nie jest głupie pisanie komentarza choćby po to, aby zrozumieć
    czego się nie rozumie we własnym programie. No chyba że ktoś jest A.L. i
    potrafi pisać programy od razu z klawiatury heksadecymalnej... i to
    bezbłędnie działające. Mistrz tak doskonały nawet jak milczy, to i tak
    komentuje swoim milczeniem dzieło jakie stworzył.

  • 4. Data: 2013-12-21 22:26:35
    Od: Wojciech Muła <w...@g...com>

    On Saturday, December 21, 2013 8:09:07 PM UTC+1, Przemysłąw Dębski wrote:
    > Wiadomo wszem i wobec, że w trakcie piania kodu warto go opisywać
    > komentarzami.

    Nie no, poczytaj guru ruchu agile, niejakiego "Uncle Boba". Tenże
    twierdzi, że im mniej komentarzy, tym lepiej. Bo komentarze to
    dodatkowy koszt, bo trzeba aktualizować, itd.

> [...]
    > czegoś do czego dzięki opisowi mogli byśmy "szybciej wrócić".
    >
    > Czy jest jakieś optymalne rozwiązanie ? Przestrzeń rozwiązań chyba spora :)

    Staram się, żeby klasy w najprostszym przypadku posiadały opis do czego
    ta klasa jest i ewentualnie w jakim miejscu jest używana (np. "wyznacza
    różnice między obiektami Foo, używana wewnętrznie przez serwis FooDiff").
    Chodzi o to, aby szybko orientować się w strukturze kodu.

    W kodzie komentuję miejsca nieoczywiste, hacki i inne takie. Raz, że to
    dokumentuje tę nieoczywistość, dwa unika się setnej odpowiedzi na pytania
    w stylu "a czemu tak to idiotycznie napisałeś?".

    w.

  • 5. Data: 2013-12-21 22:57:26
    Od: Przemysłąw Dębski <p...@g...pl>

    W dniu 2013-12-21 20:38, A.L. pisze:

    > Proponuje ksiazke
    >
    > A Guide to Persuasive Programming in Java
    >
    > by Jerud J. Mead , Anil M. Shende
    >
    > Mniej wiecej, komentowanie powinno spelnaic role podobna do
    > mechanizmow "programming by contract"

    Oczywiście książki w międzyczasie od mojego postu do Twojej odpowiedzi
    nie przeczytałem :) Natomiast google zapuszczone na hasło "programming
    by contract" zwróciło wyniki z którymi się zapoznałem i faktycznie idea
    ma sens w odniesieniu do komentowania/opisywania kodu. Praktyka
    pokazuje, że gdy nie ma pomysłu jak podejść do tematu opisywania, z
    reguły pokazuje się jak dany fragment kodu działa bez osadzania go w
    kontekście roli jaką pełni i stawianych wymagań. Późniejsze modyfikacje
    mogą rolę lepiej lub gorzej zachować, natomiast kto by o wymaganiach
    pamiętał. Dzięki.

    Pozdrawiam

  • 6. Data: 2013-12-21 23:55:48
    Od: A.L. <a...@a...com>

    On Sat, 21 Dec 2013 22:57:26 +0100, Przemysłąw Dębski

> [...]
    >kontekście roli jaką pełni i stawianych wymagań. Późniejsze modyfikacje
    >mogą rolę lepiej lub gorzej zachować, natomiast kto by o wymaganiach

    Frameework do programming by contract do Javy zrobil Google. NAzywa
    sie Cofoja. Contract programming for Java. Ogolnie dostepne.

    A.L.

  • 7. Data: 2013-12-21 23:56:48
    Od: A.L. <a...@a...com>

    Po co cytujesz kretynow?...

    A.L.

  • 8. Data: 2013-12-22 11:00:55
    Od: Andrzej Jarzabek <a...@g...com>

    On 21/12/2013 22:56, A.L. wrote:
    > On Sat, 21 Dec 2013 13:26:35 -0800 (PST), Wojciech Muła=

    > Po co cytujesz kretynow?...

    Roberta Martina?
    On pisze o takich rzeczach, że jeśli masz napisać:
    int tFi; // temporary final interest
    to lepiej napisać:
    int temporaryFinalInterest;

    To kretynizm? Mnie się wydaje sensowne.

  • 9. Data: 2013-12-22 18:05:14
    Od: A.L. <a...@a...com>

    On Sun, 22 Dec 2013 10:00:55 +0000, Andrzej Jarzabek
    <a...@g...com> wrote:

    >Roberta Martina?
    >On pisze o takich rzeczach, że jeśli masz napisać:
> [...]

    Mnie tez. Nie kwestionuje tego. Komentowalem uwage o komentarzach. Na
    zasadzie "lyzki dziegciu w beczce miodu", trace zaufanie do
    wszystkiego o czym pisze.

    W Ameryce jest caly ruch facetow ktorym sie nei chce parcowac, za to
    postanowili zostac "gurus". Zaparszani na seminaria po 10tysiecy
    dolcow za godzine.

    Krok wstepny do zostanai "guru" to negowanie wszystkiego do do tej
    pory uwzano a "dobraraktyke" Stad mamy takie nosnensy jak extreme
    programming, Agile i rozne takie. W szczegolnsoci "nie tzreba
    dokumetacji bo wszystko co tzreba wiedziec jest w kodzie"

    No i oczywiscie, w pzremysle jest kupa kretynow ktorzyo kupuja. Bo
    posiedzial to "guru".A opinia guru to zreczny dupochron.

    I tak sie biznes kreci

    A.L.

  • 10. Data: 2013-12-22 20:28:26
    Od: "R.e.m.e.K" <g...@d...null>

    Dnia Sun, 22 Dec 2013 11:05:14 -0600, A.L. napisał(a):

    > W Ameryce jest caly ruch facetow ktorym sie nei chce parcowac, za to
    > postanowili zostac "gurus". Zaparszani na seminaria po 10tysiecy
    > dolcow za godzine.

    I tymi guru sami sie obwolali, kazali sobie placic fortune za porady, a
    reszta swiata lyknela i zaczela placic?

    --
    pozdro
    R.e.m.e.K