    Newsgroups: pl.misc.elektronika
    From: Jarosław Sokołowski <j...@l...waw.pl>
    Subject: Re: Waga 150kg domowej roboty
    Date: Sat, 7 Dec 2013 23:23:23 +0100

    Luke napisał:

    > 4. Ciśnieniomierze mierzące ciśnienie NA PALCU, nawet jeśli mają
    > wszystkie atesty, są bardziej wskaźnikami. Chyba że ktoś zrobi 10
    > pomiarów na wszystkich palcach (albo 20 z nogami ;) i będzie na tym
    > liczył statystykę.

    Na początku lat 90 przyszedł do mnie tajemniczy Rosjanin ze swoim
    Epokowym Wynalazkiem. Był to zakładany na ucho klips ze świecącą
    diodą i fotodiodą, karta wkładana do peceta i oprogramowanie do tego.
    Takie klipsy, to rzecz normalna, łatwo się tym mierzy częstość tętna.
    Ale tutaj ustrojstwo nie tylko zliczało uderzenia serca, ale rysowało
    na ekranie wykres (prądu fotodiody, bo czego by innego). A po kilku
    minutach wypluwalo kilka liczb -- coś tam o stanie naczyń i serca,
    w tym pojemność wyrzutową. Pewnie liczyło statystykę i robiło jakieś
    analizy widma tego przebiego. Ale na temat szczegółów, to już
    wynalazca pary z gęby puścić nie chciał. Za to pokazał plik bumagi
    zapisanej bukwami, z pieczątkami moskiewskich klinik, gdzie stało, że
    w badaniach wychodzi zgodność wyników z innymi bardziej kłopotliwymi
    metodami diagnostycznymi.

    Na ile to wszystko szarlataneria, a na ile można z takich danych
    o świetle prześwitującym przez ucho coś wyciągnąć? To już minęło
    prawie dwadzieścia lat, może przez ten czas ktoś zrobił coś podobnego
    i opublikował wyniki, w których teoria zgadza się z praktyką?

    Jarek

    --
    O świetliku sąd powstał nie wiem skąd
    Że on gaśnie gdy wyłączyć prąd