  • 1. Data: 2013-06-08 19:59:33
    Temat: WD Blue i podejrzane dzwieki
    Od: elmer radi radisson <r...@s...spam.wireland.org>

    Jest sobie WD10EZEX czyli jednotalerzowy Blue 1TB z ostatnich wypustow.
    Na czym polega problem: dysk w idle, nawet nie zabootowany czyli
    jedynie zasilany a nie poddawany dostepowi, wydaje dosc dziwne odglosy.
    Procz standardowego szumu obracajacego talerza slychac z niego
    regularnie powtarzajacy sie dzwiek, dosc trudny do okreslenia. Wpierw
    mialem skojarzenie ze taki dzwiek moze wydawac zle wywazony talerz
    badz lozyska, ale pozniejsze skojarzenie jest takie ze byc moze to
    odglos glowicy robiacej cyklicznie "jakies cos".

    Odglos nie jest glosny bo i sam dysk jest cichy, wiec trzeba sie
    przysluchiwac, ja zauwazylem go dopiero jak odlaczylem drugi
    glosniejszy dysk i ten dzwiek rozglosil sie troche w puszce obudowy.
    Jednakze nie spotkalem sie z tym zeby sprawny dysk wydawal podobny
    dzwiek z tak czesta regularnoscia. Owszem, czasem SMART potrafil
    sobie w wolnej chwili cos posprawdzac czy glowica sie rekalibrowala,
    ale nie tak czesto.

    Czy ktos ma podobny dysk i moze zweryfikowac? Nie wiem czy to taki
    urok tego modelu, czy powod do RMA. SMART nie pokazuje nic niepokojacego
    ale wole uniknac ryzyka, ze jakas wada mechaniki pewnego dnia usmierci
    dysk z zaskoczenia.

    --

    memento lorem ipsum

  • 2. Data: 2013-06-09 10:25:34
    Temat: Re: WD Blue i podejrzane dzwieki
    Od: elmer radi radisson <r...@s...spam.wireland.org>

    nagralem - brzmi to sobie tak

    http://www10.zippyshare.com/v/17014816/file.html
    (trzeba podglosnic mocno - bedzie slychac takie
    cykliczne telepanie).

    --

    memento lorem ipsum

  • 3. Data: 2013-06-10 03:01:07
    Od: BartekK <s...@d...org>

    W dniu 2013-06-08 19:59, elmer radi radisson pisze:
> [...]
    > badz lozyska, ale pozniejsze skojarzenie jest takie ze byc moze to
    > odglos glowicy robiacej cyklicznie "jakies cos".
    Potwierdzam. Sam początkowo z tym walczyłem, w przekonaniu, że coś mi w
    systemie "grzebie po dysku" choć nie powinno. Odgłos jest taki, jakby
    ciągle coś po dysku zapisywało/odczytywało, prawie jak defragmentacja,
    mimo że do dysku nic nie jest podłączone oprócz zasilania. Trochę
    wkurzające...

    --
    | Bartłomiej Kuźniewski
    173

  • 4. Data: 2013-06-10 10:39:14
    Od: "Mr. Misio" <m...@g...pl>

    Użytkownik BartekK napisał:
> [...]
    > ciągle coś po dysku zapisywało/odczytywało, prawie jak defragmentacja,
    > mimo że do dysku nic nie jest podłączone oprócz zasilania. Trochę
    Potwierdzam, mialem blue, mailem greeny, mialem blacki :) I tylko w Blue
    cos ciagle chrobotalo. Zeby sie pozbyc stresu pozbylem sie blue. Teraz
    albo wstawiam blacki, jak mi zalezy na wydajnosci, a jak nie wiem czy mi
    zalezy, to zamiast blue wstawiam green. I jakos wszystko sie kręci :)

  • 5. Data: 2013-06-10 11:12:36
    Od: elmer radi radisson <r...@s...spam.wireland.org>

    On 2013-06-10 10:39, Mr. Misio wrote:

> [...]
    > albo wstawiam blacki, jak mi zalezy na wydajnosci, a jak nie wiem czy mi
    > zalezy, to zamiast blue wstawiam green. I jakos wszystko sie kręci :)

    No to przyznam ze nieco paradoksalnie, wlasnie mnie zaskoczyliscie ;)
    Bo w sumie juz sie zgadalem ze sprzedawca ktory sam przyznal ze to dosc
    dziwne, na zwrot do reklamacji - wlasnie spakowalem dysk. No to nie
    wiem, wysylac czy nie? 8). Bo obawiam sie ze skonczy sie ze WinDLG
    pokazuje SMART pass czyli dysk jest OK.

    Jednakowoz IMHO to sie pisze na taka klasyfikacje wg. WD:

    "Abnormal drive sounds include:

    High-pitched whining sound

    Vibration sounds due to either vibration in the mounting hardware or in
    rare cases, a drive failure

    Clicking or clunking sounds that occur repeatedly

    Grinding sounds"

    http://wdc.custhelp.com/app/answers/detail/a_id/568/
    ~/how-to-tell-if-the-noise-or-sound-the-drive-is-mak
    ing-is-normal

    Natomiast pomonitorowalem jeszcze ten dysk i mam dodatkowe
    spostrzezenia. Dysk testowalem w ten sposob przy podlaczonym SATA,
    takze przy samym zasilaniu, i na innym zewnetrznym zasilaczu. Co ciekawe
    najglosniej slyszalny halas zaczyna sie w tym dysku pojawiac
    mniej wiecej po kilku minutach pracy czyli po tym jak dysk sie troche
    nagrzeje. W kazdym razie cos sie w nim cyklicznie telepie. W dysku
    ktory nie jest poddany zadnym operacjom I/O to raczej ciezko
    akceptowalne zeby z niewiadomych przyczyn cos rzezilo jak poluzowany
    blotnik w rowerze.

    Wyslalem tez maila z nagraniem i opisem do supportu WD, zobaczymy na
    ile sa pomocni.

    Natomiast co do Blue, to mam tez starszy model 1TB sprzed jakis 3 lat
    i tamten takich odglosow nie wydawal. Owszem, cos tam sobie pochrupal
    od czasu do czasu ale raczej akceptowalnie. A ten po prostu wydaje
    odglosy jakby mechanicznie zbieral sie do grobu.

    --

    memento lorem ipsum

  • 6. Data: 2013-06-11 13:28:25
    Od: "Piotr \"Charvel\" Majka" <c...@l...link.pl>

    W dniu 2013-06-10 11:12, elmer radi radisson pisze:

> [...]
    > dziwne, na zwrot do reklamacji - wlasnie spakowalem dysk. No to nie
    > wiem, wysylac czy nie? 8). Bo obawiam sie ze skonczy sie ze WinDLG

    Wyłącz w tym dysku APM'a i sprawdź czy to coś zmieniło.

  • 7. Data: 2013-06-11 16:05:15
    Od: elmer radi radisson <r...@s...spam.wireland.org>

    On 2013-06-11 13:28, Piotr "Charvel" Majka wrote:

    > Wyłącz w tym dysku APM'a i sprawdź czy to coś zmieniło.

    Juz raczej sie nie bede z nim bawil. Tak dla ewidencji faktu i
    ewentualnych przyszlych poszukiwaczy wrzucam info, ze support WDC
    wlasnie odpisal ze uwazaja ze dzwiek z przeslanego nagrania jest
    nietypowy, moze swiadczyc o uszkodzeniu ktorego SMART moze nie
    wykryc, i dla pewnosci zalecaja wymiane.

    Przy tej okazji dodam ze support WDC jest przyzwoicie kontaktowy
    i mam wrazenie ze dobrze przyklada sie do zgloszonego problemu.
    Do tego "globalne" zgloszenie zadane po angielsku wrocilo z odpowiedzia
    od polskiego inzyniera (oczywiscie podalem w formularzu lokalizacje).

    --

    memento lorem ipsum

  • 8. Data: 2013-06-12 12:37:55
    Od: "Piotr \"Charvel\" Majka" <c...@l...link.pl>

    W dniu 2013-06-11 16:05, elmer radi radisson pisze:

> [...]
    > Do tego "globalne" zgloszenie zadane po angielsku wrocilo z odpowiedzia
    > od polskiego inzyniera (oczywiscie podalem w formularzu lokalizacje).

    To fakt - na moje zapytanie (pytałem właśnie o możliwość całkowitego
    wyłączenia APMa w dysku) uzyskałem odpowiedź w przeciągu kilkunastu minut.

  • 9. Data: 2013-06-12 16:05:46
    Od: "identyfikator: 20040501" <N...@g...pl>

    i myślicie, że to zasługa platformy obywatleskiej czy europy?
    jeszcze nie tak dawno wszyscy równo szydzili z obsługi emailowej, elity
    korzystały wyłącznie z telefonów...

  • 10. Data: 2013-06-12 16:21:02
    Od: Przemysław Ryk <p...@g...com>

    Dnia Wed, 12 Jun 2013 16:05:46 +0200, identyfikator: 20040501 napisał(a):

    > i myślicie, że to zasługa platformy obywatleskiej czy europy?

    Nie. Tylko dobrego zasilacza.

    (ciach...)

    [ Godziny uciekają w okamgnieniu, gdy chcesz je zatrzymać. ]
    [ (Konował, Glen Cook "Biała Róża") ]