    From: Marek <f...@f...com>
    Newsgroups: pl.misc.elektronika
    Subject: Upływ między ścieżkami...
    Date: Sun, 06 Jan 2013 15:06:39 +0100

    Ostatnio składałem prosty sygnalizator na mcu. Całość miala być
    zasilana z cr2032. Mcu był wybudzany zmiana poziomu na stykach, coś
    robił i szedł "spać". Ze względu na zasilanie bateryjne zalezalo mi
    na uzyskanie "fabrycznych" parametrów poboru prądu w czasie uśpienia,
    producent podawał ok 100nA. Prototyp na plytce stykowej w uspieniu
    pobierał faktycznie ok 0.1 uA co uznałem za dobry wynik. Zmontowalem
    układ na plytce uniwersalnej, mcu na podstawce. Pierwszy pomiar i
    zdziwienie, w uśpieniu układ pobiera ok 50uA (500x więcej!) i nie
    chce mniej. Mcu z powrotem z podstawki do płytki prototypowej do
    bliźniaczego układu, tutaj normalnie. Po dłuższym dochodzeniu
    zacząłem badać przejścia między ścieżkami na docelowej plytce,
    okazało się ze tam gdzie absolutnie nie powinno być przejścia jest
    rezystancja kilkadziesiąt kohm. Wpierw myślałem ze zostało
    zanieczyszczenie z lutowania ale nie, pod lupą wszystko czyste.
    W końcu się poddałem i w akcie desperacji zmierzyłem rezystancję
    fluxa jakiego używam (Amtech 4300). Zaskoczenie - flux przewodzi
    prąd, dlaczego?
    Od jakiegoś czasu używam fluxa no clean zamiast "kalafonii", bo jest
    czyściej po lutowaniu, jest "Pb-nie", rohs, itpe.
    Płytkę jeszcze raz umyłem dokładniej w isopropanolu, upływy się
    zmniejszyły ale nie do końca.
    Skoro jest to topnik no clean, to ja sobie nie wyobrażam płytki z
    bardziej wrażliwym układem analogowym polutowanym tym topnikiem, nie
    ma prawa działać, szczególnie jak sie dosłownie potraktuje "no
    clean".
    Domyślam się ze ten topnik zawiera jakieś sole, to trochę dziwne, bo
    logiczne rzecz biorąc topnik, jako coś co zawsze trochę pozostanie po
    lutowaniu powinien być absolutnie elektrycznie obojętny, przynajmniej
    z kalafonią takich problemów nie było :)

    --
    Marek