  • 1. Data: 2011-05-14 15:33:43
    Temat: Układy serii HCT, niepodłączone wejścia i OE...
    Od: Konop <k...@g...pl>

    Witam

    Wiadomo, że w układach CMOS nie należy zostawiać wejść "wiszących w
    powietrzu", gdyż powoduje to powstawanie "dziwnych" stanów i spory pobór
    prądu przez układ. Ale jak się to ma do buforów trójstanowych? Czy jeśli
    wymuszę "1" na wejściu !OE i tym samym "wyłączę" wyjścia, to czy wejścia
    mogę zostawić wiszące, czy też nie jest to wskazane?

    Konop

  • 2. Data: 2011-05-14 17:07:59
    Temat: Re: Układy serii HCT, niepodłączone wejścia i OE...
    Od: "Marcin Wasilewski" <j...@a...pl>

    Użytkownik "Konop" <k...@g...pl> napisał w wiadomości
> [...]
    > wymuszę "1" na wejściu !OE i tym samym "wyłączę" wyjścia, to czy wejścia
    > mogę zostawić wiszące, czy też nie jest to wskazane?

    W CMOS-ach bez względu na stan wyjść, na wejściach powinien być wymuszony
    jakiś stan ustalony.
    To, że wyłączysz wyjścia, nie powoduje, że bloki wejściowe przestają
    pracować.

    Jednak nie rozumiem, w czym ci to przeszkadza?

  • 3. Data: 2011-05-14 17:18:43
    Od: Piotr Gałka <p...@C...pl>

> [...]
    > wymuszę "1" na wejściu !OE i tym samym "wyłączę" wyjścia, to czy wejścia
    > mogę zostawić wiszące, czy też nie jest to wskazane?

    Gdyby mogły to przy zwykłej, nie wykorzystanej, bramce też by mogły.
    Ja bym 'włączył' wyjścia, aby żadne piny nie były HiZ.
    P.G.

  • 4. Data: 2011-05-14 17:31:49
    Od: Konop <k...@g...pl>

    > W CMOS-ach bez względu na stan wyjść, na wejściach powinien być
    > wymuszony jakiś stan ustalony.
    > To, że wyłączysz wyjścia, nie powoduje, że bloki wejściowe przestają
    > pracować.

    No tak, ale wydawało mi się, że zwiększony pobór prądu w takim stanie to
    sprawka tranzystorów wyjściowych ;)...

    > Jednak nie rozumiem, w czym ci to przeszkadza?

    No właśnie taka sytuacja może wystąpić, gdy urządzenie będzie w stanie
    uśpienie, bedzie pracować na baterii i nie może pobierać zbyt dużego
    prądu...

    Konop

  • 5. Data: 2011-05-14 17:36:56
    Od: Konop <k...@g...pl>

    W dniu 14.05.2011 19:18, Piotr Gałka pisze:
    > Gdyby mogły to przy zwykłej, nie wykorzystanej, bramce też by mogły.
    > Ja bym 'włączył' wyjścia, aby żadne piny nie były HiZ.

    Jak odpisałem Maricnowi - chodzi o pobór prądu, więc przykład z
    niewykorzystaną bramką odpada ;)...

    Właśnie tak o tym myślę... W tej chwili mam tak, że na wyjściu są
    rezystory do masy, na wejściu OE jest rezystor do VCC, a ja po prostu
    nie chcę dawać dodatkowych rezystorów na wejściu. Na wyjściu muszę mieć
    zagwarantowany stan niski w czasie włączania itp... Może faktycznie
    lepiej te rezystory dać na wejściu i włączyć na stałe wyjścia?? Muszę to
    przemyśleć pod kątem odporności na jakieś stany przejściowe itp...

    Konop

  • 6. Data: 2011-05-14 17:39:50
    Od: "Marcin Wasilewski" <j...@a...pl>

    > No właśnie taka sytuacja może wystąpić, gdy urządzenie będzie w stanie
    > uśpienie, bedzie pracować na baterii i nie może pobierać zbyt dużego
    > prądu...

    Wejścia dużej pojemności nie mają. Daj jakieś 100K rezystory do masy i
    finał.
    Zresztą - jeśli CMOS-y pobierają energię tylko podczas przełączania, to
    zapewne wejście
    w spoczynku nawet pojedynczych nA nie pobiera.

  • 7. Data: 2011-05-14 17:53:59
    Od: "Marcin Wasilewski" <j...@a...pl>

> [...]

    > te rezystory dać na wejściu i włączyć na stałe wyjścia?? Muszę to
    > przemyśleć pod kątem odporności na jakieś stany przejściowe itp...

    Spójrz na to tak. Jakie byś nie miał te rezystory na wejściu to i tak
    nie wezmą one więcej niż wyciek ładunku na wejściu bramki. W praktyce jakieś
    prądy upływu rzędu pewnie nA albo i mniej. Jak będą one wisieć i generować
    stany nieustalone, to blok wejściowy będzie pracował i zużywał energię. To
    nie jest tak, że po zablokowaniu OE cały scalak przestaje działać.

  • 8. Data: 2011-05-14 18:48:27
    Od: Michoo <m...@v...pl>

    W dniu 14.05.2011 19:31, Konop pisze:
    > No właśnie taka sytuacja może wystąpić, gdy urządzenie będzie w stanie
    > uśpienie, bedzie pracować na baterii i nie może pobierać zbyt dużego
    > prądu...
    Zasilanie przez stabilizator low-drop z wejściem ON/OFF? One biorą koło
    1uA w stanie off.

    Michoo

  • 9. Data: 2011-05-15 09:17:25
    Od: slawek7 <s...@w...pl>

    A skąd się bierze to że pozostawienie wejścia niepodłączonego zwiększa
    pobór prądu?

  • 10. Data: 2011-05-15 09:40:49
    Od: Michoo <m...@v...pl>

    W dniu 15.05.2011 11:17, slawek7 pisze:
    > A skąd się bierze to że pozostawienie wejścia niepodłączonego zwiększa
    > pobór prądu?
    Z działania technologii mos - wejścia zazwyczaj NIE są wejściami
    schmitta, więc mają cały zakres w którym stan jest interpretowany jako
    "jeszcze nie zero, już nie jeden" (albo na odwrót). Wystarczy ładunek
    "uwięziony" na wejściu podczas włączania zasilania (czy sprzęgnięty
    pojemnościowo) aby zaczęła przewodzić zarówno sieć ściągająca jak i
    podciągająca.

    Michoo