  • 21. Data: 2013-03-02 03:27:02
    Temat: Re: Uczciwe zestawienie Ceneo... :)
    Od: "Anerys" <s...@s...pl>

    news:slrnkj2ett.qkm.jaros@falcon.lasek.waw.pl...

    > Chyba nie rozumiem co to jest ta 'moc z prawa Ohma'. Panele słoneczne

    Podstawa z podstawówki - napięcie razy natężenie, czyli P=U*I=U*U/R.
    Dokładnie o to mi chodzi.

> [...]
    > -- w takiej konfiguracji obwodu również nie da się odebrać ze źródła
    > żadnej mocy. I wreszcie podaje moc maksymalną, którą można czerpać ze
    > źródła (dla niej podaje się napięcie robocze panela). Z akumulatorem
    > ołowiowym tak się nie da. Po pierwsze, ja bym raczej nie próbował
    > mierzyć mu prądu zwarciowego. A po drugie, gdyby zestawić układ, w którym
    > wedle teorii pana Ohma moc odbierana byłaby najwyższa, to też by takiemu
    > akumulatorowi na dobre nie wyszło. Czyli są przeciwwskazania. A ponieważ
    > są, to to co się podaje (prąd rozruchowy) jest dość arbitralnie wyznaczone

    Oj, Jarku, nie tłumacz, ja tylko tak durnowato wyglądam. Bywa, że powtórzę
    (wyłącznie w dobrej wierze, tak, jak zapamiętałem), jakieś stare kłamstwo,
    funkcjonujące za dawnych czasów jako prawda, niekiedy objawiona, a wtedy nie
    byem jeszcze na tyle mądry, by to rzetelniej zweryfikować w niezależnym,
    poważniejszym źródle. Zdarza się, że informację taką skoryguję, gdy mi
    wpadnie w oczy nowa wersja, albo, gdy przypomnę sobie o czymś starszym i np.
    dla ciekawości sprawdzę, co się o tym pisze obecnie.
    Wiem, że nie należy "dopasowywać" akumulatora tak, aby oddawał największą
    możliwą teoretycznie moc, bo popalę łączniki i pognę płyty, o wypadaniu masy
    czynnej nawet nie wspominam, a i to nie wszystko. Wiem, że przy czystym
    zwarciu nie odda żadnej mocy, bo zero napięcia razy nawet bardzo duży prąd,
    to zero watów, prawo Ohma et consortes. Cała energia zagotuje wnętrze
    (miałem taki przypadek dawno temu, nie z mojej winy, samochodowi nic nie
    było, bo zwarcie było w środku - znajomek za energicznie rozłączał aku i
    zobił mu kuku (tak, wiem, że to bateria 6 ogniw)) i Houston może mieć
    problem. (2PK i prawo Ohma)

    Wspominjąc o próbie wykonanej przez fachowca, że mam dane do policzenia -
    czyżby 2 prawo Kirchhoffa dla akumulatorów nie obowiązywało? Bo praktycznych
    prób nie zamierzałem robić, ale policzyć co-by-było-gdyby, jak najbardziej.
    Nawet jestem w stanie wykazać, dlaczego jak się samochód zaczyna jarać, jak
    już się trafi, to należy jak najszybciej odłączyć aku.

    > Toż pisałem, że nie wiem co podaje Centra. Ani w czym.

    Tylko, że ja nie czepiłem się tego, co podaje Centra (nawet, jeśli tak jest,
    to conajwyżej określiłem to jako złe), lecz Ceneo, o czym traktuje tytuł.
    Przyznaję, że trochę za bardzo skróciłem myślowo, ale, ampery, to natężenie
    prądu, albo siła magnetomotoryczna. Nie moc.
    Ja dość wnikliwie obserwuję otoczenie, choć z zewnątrz wygląda to inaczej. I
    uwierz, ludzie to chłoną. I powtarzają taką bzdurę. Przypomnij sobie
    wierszyk Brzechwy o leśnym koncercie zięby...

  • 22. Data: 2013-03-02 08:11:04
    Od: Marek <f...@f...com>

    On Sat, 2 Mar 2013 03:27:02 +0100, "Anerys" <s...@s...pl>
    wrote:
> [...]
    duży prąd,
    > to zero watów, prawo Ohma et consortes. Cała energia zagotuje

    jak zero watów to skąd ta energia? ;)

    --
    Marek

  • 23. Data: 2013-03-02 10:23:11
    Od: "J.F." <j...@p...onet.pl>

    Dnia 01 Mar 2013 20:54:27 GMT, Jarosław Sokołowski napisał(a):
    > Nie wim co podaje Centra, ale gdyby 'moc rozruchową', to byłby to
    > rozsądny i praktyczny parametr. Źródła zasilania (w tym akumulatory)
    > mogą mieć różne rezystancje wewnętrzne i różne maksymalne wydajności
    > prądowe. Od tych dwóch parametrów może zależeć maksymalna moc, jaką
    > da się ze źródła w praktyce wydusić.

    sila, o pardą, moment rozrusznika od pradu zalezy :-)

    A ten prad z akumulatora jak zgodnie z norma mierzony, to jakies napiecie
    tam chyba jest. 10V czy 8 - tak czy inaczej na fizyczna moc przeliczyc sie
    da :-)

    J.

  • 24. Data: 2013-03-02 11:31:41
    Od: "Anerys" <s...@s...pl>

    > czystym
    > duży prąd,
    > wnętrze
    >
    > jak zero watów to skąd ta energia? ;)

    Drugie Prawo Kirchhoffa, w połączeniu z prawem Ohma :))
    Po ludzku - każde realne źródło, czy to napięciowe, jakim jest aku, czy to
    prądowe, posiada rezystancję wewnętrzną. My rozpatrujemy napięciowe. Mamy tu
    klasyczne oczko, a zgodnie z tym, całe napięcie odłoży się na rezystancji
    wewnętrznej, która jest mała, a skutkiem tego będzie prąd duzy, napięcie
    razy prąd masz moc, a energię dostaniesz, jak doklepiesz do tego czas :)) Bo
    rozumiem, że już nie muszę tłumaczyć, czym jest moc? :) Owa energia, dzięki
    mocy, wyjdzie w postaci przemian chemicznych i co tu dużo mówić - ciepła,
    jako, że ciepło, energia (i praca) są równoważne.

  • 25. Data: 2013-03-02 11:40:10
    Od: "Anerys" <s...@s...pl>

    > sila, o pardą, moment rozrusznika od pradu zalezy :-)

    Przymknę oko na kolokwializm :))
    No, jeszcze tam amperozwoje grają i inne takie :))

    > A ten prad z akumulatora jak zgodnie z norma mierzony, to jakies napiecie
    > tam chyba jest. 10V czy 8 - tak czy inaczej na fizyczna moc przeliczyc sie
    > da :-)

    Zawsze - zgodnie z prawami fizyki :)
    Jak pisałem, mój aku miał po obciążeniu 300A napięcie 11V (i w dobrze
    naładowanym więcej nie spadnie, a potrafi mniej, osobiście mierzone).
    Nie widzę przeszkód, aby z tych danych - jałowe 12, obciążone 11, prąd
    obciążenia 300A, obliczyć wszystko, rezystancję wewnętrzną aku, opornik
    obciążający, moce wydzielone, wartości spodziewane przy konkretnym
    obciążeniu, czy prądzie wynikłym z jakiegoś obciążenia. Matematyka naszą
    przyjaciółką :)) A 2PK przyjacielem, zaś prawo Ohma naszą Opoką :)

  • 26. Data: 2013-03-02 11:45:41
    Od: Jarosław Sokołowski <j...@l...waw.pl>

    Anerys napisał:

> [...]
    > I uwierz, ludzie to chłoną. I powtarzają taką bzdurę. Przypomnij sobie
    > wierszyk Brzechwy o leśnym koncercie zięby...

    Ludzie chłoną, ludzie się przyzwyczajają, aż po jakimś czasie przestają
    zauważać. Akumulatory mają *pojemność* opisaną w amperogodzinach (Ah).
    Powinny podnieść się głosy oburzenia (tutaj na tej grupie zwłaszcza, ze
    strony purystów), że jak to tak można, pojemność określa się w faradach,
    a w jednostkach będących iloczynem natężenia prądu i czasu, to można
    wyrazić ładunek. No i masz babo placek -- teraz trzeba będzie w Centrze
    zamawiać akumulator o ładunku 162 kilokulomby (jednostki pochodne układu
    SI są zawsze lepsze od jakichś wieśniackich amperogodzin).

    Jarek

    --
    Aż jej doniosły żołędzie,
    Że koncert się nie odbędzie,

  • 27. Data: 2013-03-02 11:46:39
    Od: Jarosław Sokołowski <j...@l...waw.pl>

    Pan Marek napisał:

    > jak zero watów to skąd ta energia? ;)

    Z wnętrza. Z wnętrza akumulatora. Tyle że ona tam w całości zostanie,
    co kol. Anerys zgrabnie opisał.

    Jarek

    --
    Otwórzmy więc ich drzwi...
    zajrzyjmy im do wnętrza

  • 28. Data: 2013-03-02 12:07:28
    Od: Jarosław Sokołowski <j...@l...waw.pl>

    Pan J.F. napisał:

> [...]
    >
    > A ten prad z akumulatora jak zgodnie z norma mierzony, to jakies
    > napiecie tam chyba jest. 10V czy 8 - tak czy inaczej na fizyczna

    Jeśli norma określa napięcie na akumulatorze, to tak, da się. Jeśli.
    Bo podejrzewam, że jednak jest tak, że każdy producent podaje ten
    prąd po uważaniu.

    Zauważę poza tym, że podanie maksymalnego prądu ma jeszcze inne znaczenie
    niż wnioskowanie jak będzie kręcił rozrusznik. Prąd wzrasta na przykład
    wtedy, gdy na mrozie gęstnieje olej w silniku. Parametr ten mówi, czy
    w takiej sytuacji jest szansa zakręcenia, czy też akumulator rozerwą
    wewnętrzne ambicje.

    Jarek

    PS
    Na początku zimy pojechałem do sklepu z akumulatorami, bo mi automobil
    zaczął jakoś tak anemicznie kręcić. Sprzedawca polecił mi akumulator
    produkcji ukraińskiej na licencji Varty. Mówił, że w porównaniu z wzorcem
    licencyjnym jest cięższy, więc widać, że mołojcy nie żałowali ołowiu
    na płyty i połączenia między nimi. Ma też podany wyższy prąd rozruchowy.
    No i sporo tańszy był. Sprawuje się bez zarzutu.

    --
    Dziesiąty grosz dla Jadzi
    Niech se Jadzia wsadzi

  • 29. Data: 2013-03-02 12:29:38
    Od: RoMan Mandziejewicz <r...@p...pl.invalid>

    Hello Jarosław,

    Saturday, March 2, 2013, 11:46:39 AM, you wrote:

    > Z wnętrza. Z wnętrza akumulatora. Tyle że ona tam w całości zostanie,
    > co kol. Anerys zgrabnie opisał.

    Chyba, ze się wydostanie na zewnątrz.

    --
    Best regards,
    RoMan

  • 30. Data: 2013-03-02 12:49:45
    Od: "Anerys" <s...@s...pl>

    wiadomości news:1242793687$20130302122938@squadack.com...

    > Chyba, ze się wydostanie na zewnątrz.

    Ale wtedy może być nieciekawie. Chyba, że aku będzie rozładowany, etc., i
    zgromadzone resztki nie zdołają "przełamać barier".