    From: "Anerys" <s...@s...pl>
    Newsgroups: pl.misc.elektronika
    <kgninm$2qc$2@mx1.internetia.pl> <512f5075$1@news.home.net.pl>
    <0...@g...com>
    <512f7037$1@news.home.net.pl> <kgo724$uum$1@node1.news.atman.pl>
    <kgo7pd$t24$1@dont-email.me> <512fce4e$1@news.home.net.pl>
    <kgpu8f$9n0$1@somewhere.invalid> <5...@n...home.net.pl>
    <s...@f...lasek.waw.pl> <51312bca$1@news.home.net.pl>
    <s...@f...lasek.waw.pl>
    Subject: Re: Uczciwe zestawienie Ceneo... :)
    Date: Sat, 2 Mar 2013 03:27:02 +0100

    news:slrnkj2ett.qkm.jaros@falcon.lasek.waw.pl...

    > Chyba nie rozumiem co to jest ta 'moc z prawa Ohma'. Panele słoneczne

    Podstawa z podstawówki - napięcie razy natężenie, czyli P=U*I=U*U/R.
    Dokładnie o to mi chodzi.

> [...]
    > -- w takiej konfiguracji obwodu również nie da się odebrać ze źródła
    > żadnej mocy. I wreszcie podaje moc maksymalną, którą można czerpać ze
    > źródła (dla niej podaje się napięcie robocze panela). Z akumulatorem
    > ołowiowym tak się nie da. Po pierwsze, ja bym raczej nie próbował
    > mierzyć mu prądu zwarciowego. A po drugie, gdyby zestawić układ, w którym
    > wedle teorii pana Ohma moc odbierana byłaby najwyższa, to też by takiemu
    > akumulatorowi na dobre nie wyszło. Czyli są przeciwwskazania. A ponieważ
    > są, to to co się podaje (prąd rozruchowy) jest dość arbitralnie wyznaczone

    Oj, Jarku, nie tłumacz, ja tylko tak durnowato wyglądam. Bywa, że powtórzę
    (wyłącznie w dobrej wierze, tak, jak zapamiętałem), jakieś stare kłamstwo,
    funkcjonujące za dawnych czasów jako prawda, niekiedy objawiona, a wtedy nie
    byem jeszcze na tyle mądry, by to rzetelniej zweryfikować w niezależnym,
    poważniejszym źródle. Zdarza się, że informację taką skoryguję, gdy mi
    wpadnie w oczy nowa wersja, albo, gdy przypomnę sobie o czymś starszym i np.
    dla ciekawości sprawdzę, co się o tym pisze obecnie.
    Wiem, że nie należy "dopasowywać" akumulatora tak, aby oddawał największą
    możliwą teoretycznie moc, bo popalę łączniki i pognę płyty, o wypadaniu masy
    czynnej nawet nie wspominam, a i to nie wszystko. Wiem, że przy czystym
    zwarciu nie odda żadnej mocy, bo zero napięcia razy nawet bardzo duży prąd,
    to zero watów, prawo Ohma et consortes. Cała energia zagotuje wnętrze
    (miałem taki przypadek dawno temu, nie z mojej winy, samochodowi nic nie
    było, bo zwarcie było w środku - znajomek za energicznie rozłączał aku i
    zobił mu kuku (tak, wiem, że to bateria 6 ogniw)) i Houston może mieć
    problem. (2PK i prawo Ohma)

    Wspominjąc o próbie wykonanej przez fachowca, że mam dane do policzenia -
    czyżby 2 prawo Kirchhoffa dla akumulatorów nie obowiązywało? Bo praktycznych
    prób nie zamierzałem robić, ale policzyć co-by-było-gdyby, jak najbardziej.
    Nawet jestem w stanie wykazać, dlaczego jak się samochód zaczyna jarać, jak
    już się trafi, to należy jak najszybciej odłączyć aku.

    > Toż pisałem, że nie wiem co podaje Centra. Ani w czym.

    Tylko, że ja nie czepiłem się tego, co podaje Centra (nawet, jeśli tak jest,
    to conajwyżej określiłem to jako złe), lecz Ceneo, o czym traktuje tytuł.
    Przyznaję, że trochę za bardzo skróciłem myślowo, ale, ampery, to natężenie
    prądu, albo siła magnetomotoryczna. Nie moc.
    Ja dość wnikliwie obserwuję otoczenie, choć z zewnątrz wygląda to inaczej. I
    uwierz, ludzie to chłoną. I powtarzają taką bzdurę. Przypomnij sobie
    wierszyk Brzechwy o leśnym koncercie zięby...