-
11. Data: 2024-01-24 09:36:32
Temat: Re: Tesle masowo przestają działać na mrozie. TESTY
Od: Janusz <j...@o...pl>
W dniu 17.01.2024 o 15:10, RadosławF pisze:
> Na szczęście problem dotyczy usa. :-)
Nie tylko, zrobili testy w standardowych warunkach z grzaniem ogniw
włącznie i na krótkich trasach 23km elektryki mają wzrost zużycia od 40
do 105% energii :)
"O ile jednak kierowca elektryka może świadomie zrezygnować z ogrzewania
i w ten sposób ograniczyć zużycie prądu kosztem własnego komfortu, tak
na ogrzewanie baterii nie ma żadnego wpływu. Chemia w akumulatorze
najlepiej czuje się w temperaturze między 20 a 40 stopniami Celsjusza -
wówczas można liczyć na optymalną wydajność ogniw."
"Jednak ogrzanie ogromnej baterii, ważącej kilkaset kilogramów, wymaga
zimą dużo energii, a im większa pojemność ogniw i im niższa temperatura,
tym też więcej prądu potrzeba na osiągnięcie optymalnej temperatury
pracy. O ile więcej? ADAC wziął to pod lupę we własnych testach, jak i
tych przeprowadzonych przez organizację Green NCAP.
Test Green NCAP bazuje na cyklu pomiarowym WLTP i jest wykonywany w
laboratorium, czyli na "rolkach". Przez 30 minut auto "przejeżdża"
dystans 23 km według określonego scenariusza: interwały rozpędzania,
hamowania, jak i osiągane prędkości są w pełni powtarzalne. Próby
wykonano w komorach termicznych w temperaturze 23 st. C oraz -7 st. C.
Przed testem samochody spędzały w nich kilka godzin, co miało symulować
całonocny postój poza garażem. Mówimy więc o scenariuszu użytkowania, w
którym właściciel nie ładuje auta w domu, a po zimnym rozruchu pokonuje
odcinek miejski, podmiejski, jak i drogę szybkiego ruchu."
"Zużycie testowanych aut było w zimowych warunkach średnio o 70 proc.
wyższe niż w letnich. W przypadku Renault Kangoo i Volkswagena ID.5
zapotrzebowanie na prąd w -7 st. C zwiększyło się dwukrotnie w
porównaniu z tym w 23 st. C. Najniższy procentowy wzrost Green NCAP
odnotował w BYD Atto 3 (+38 proc.) oraz Dacii Spring (+39 proc.), która
dysponuje najmniejszym akumulatorem w tym zestawieniu (26,8 kWh brutto).
ADAC zwraca też uwagę, że nie widać tu tendencji, by modele europejskich
producentów radziły sobie z chłodnymi temperaturami wyraźnie lepiej niż
auta chińskie."
Tabelka z wynikami w artykule.
https://e.autokult.pl/zima-zuzycie-pradu-aut-elektry
cznych-rosnie-srednio-o-70-proc,6987822989617984a
--
Janusz
-
12. Data: 2024-01-24 11:31:50
Temat: Re: Tesle masowo przestają działać na mrozie. TESTY
Od: RadosławF <r...@o...pl>
W dniu 24.01.2024 o 09:36, Janusz pisze:
>> Na szczęście problem dotyczy usa. :-)
> Nie tylko, zrobili testy w standardowych warunkach z grzaniem ogniw
> włącznie i na krótkich trasach 23km elektryki mają wzrost zużycia od 40
> do 105% energii :)
>
> "O ile jednak kierowca elektryka może świadomie zrezygnować z ogrzewania
> i w ten sposób ograniczyć zużycie prądu kosztem własnego komfortu, tak
> na ogrzewanie baterii nie ma żadnego wpływu. Chemia w akumulatorze
> najlepiej czuje się w temperaturze między 20 a 40 stopniami Celsjusza -
> wówczas można liczyć na optymalną wydajność ogniw."
> "Jednak ogrzanie ogromnej baterii, ważącej kilkaset kilogramów, wymaga
> zimą dużo energii, a im większa pojemność ogniw i im niższa temperatura,
> tym też więcej prądu potrzeba na osiągnięcie optymalnej temperatury
> pracy. O ile więcej? ADAC wziął to pod lupę we własnych testach, jak i
> tych przeprowadzonych przez organizację Green NCAP.
> Test Green NCAP bazuje na cyklu pomiarowym WLTP i jest wykonywany w
> laboratorium, czyli na "rolkach". Przez 30 minut auto "przejeżdża"
> dystans 23 km według określonego scenariusza: interwały rozpędzania,
> hamowania, jak i osiągane prędkości są w pełni powtarzalne. Próby
> wykonano w komorach termicznych w temperaturze 23 st. C oraz -7 st. C.
> Przed testem samochody spędzały w nich kilka godzin, co miało symulować
> całonocny postój poza garażem. Mówimy więc o scenariuszu użytkowania, w
> którym właściciel nie ładuje auta w domu, a po zimnym rozruchu pokonuje
> odcinek miejski, podmiejski, jak i drogę szybkiego ruchu."
> "Zużycie testowanych aut było w zimowych warunkach średnio o 70 proc.
> wyższe niż w letnich. W przypadku Renault Kangoo i Volkswagena ID.5
> zapotrzebowanie na prąd w -7 st. C zwiększyło się dwukrotnie w
> porównaniu z tym w 23 st. C. Najniższy procentowy wzrost Green NCAP
> odnotował w BYD Atto 3 (+38 proc.) oraz Dacii Spring (+39 proc.), która
> dysponuje najmniejszym akumulatorem w tym zestawieniu (26,8 kWh brutto).
> ADAC zwraca też uwagę, że nie widać tu tendencji, by modele europejskich
> producentów radziły sobie z chłodnymi temperaturami wyraźnie lepiej niż
> auta chińskie."
>
> Tabelka z wynikami w artykule.
>
> https://e.autokult.pl/zima-zuzycie-pradu-aut-elektry
cznych-rosnie-srednio-o-70-proc,6987822989617984a
Tesla przy -20c traci połowę zasięgu.
I jest to podobno najlepszy wynik w kategorii wózki akumulatorowe.
https://ithardware.pl/aktualnosci/ulepszona_tesla_mo
del_3_wygrywa_zimowy_test_zasiegu_w_temperaturze_20_
c_ale_zasieg_i_tak_spadl-31263.html
A durny fanboy na tej grupie i w tym wątku twierdzi że to tylko
problem userów którzy zostawiają za słabo naładowaną baterię.
Pozdrawiam