-
1. Data: 2017-07-24 15:03:34
Temat: Terminal LNG
Od: Konrad Anikiel <a...@g...com>
Polska (PKB 470 mld $):
tiny.pl/g138q (miejsce na 1 tankowiec)
Korea (PKB 1411 mld $):
tiny.pl/g138g (miejsce na 7 tankowców)
tiny.pl/g1387 (miejsce na 2 tankowce)
tiny.pl/g138w (miejsce na 3 tankowce)
tiny.pl/g138c (miejsce na 1 tankowiec)
tiny.pl/g1385 (miejsce na 9 tankowców)
tiny.pl/g138j (miejsce na 1 tankowiec)
Chciało mi się zrobić listę z japońskimi terminalami, ale to jest tak z 10 razy
więcej niż w Korei. Powariowali! A pamiętacie jak polski rząd się niezdrowo podniecał
jaki to wielki sukces Polski ten terminal? Nawiasem mówiąc, to w Polsce nie było komu
go zbudować, musieli za granicą szukać :-)
-
2. Data: 2017-07-24 18:36:31
Temat: Re: Terminal LNG
Od: Robert Tomasik <r...@g...pl>
W dniu 24-07-17 o 15:03, Konrad Anikiel pisze:
> Polska (PKB 470 mld $): tiny.pl/g138q (miejsce na 1 tankowiec)
>
> Korea (PKB 1411 mld $): tiny.pl/g138g (miejsce na 7 tankowców)
> tiny.pl/g1387 (miejsce na 2 tankowce) tiny.pl/g138w (miejsce na 3
> tankowce) tiny.pl/g138c (miejsce na 1 tankowiec) tiny.pl/g1385
> (miejsce na 9 tankowców) tiny.pl/g138j (miejsce na 1 tankowiec)
>
> Chciało mi się zrobić listę z japońskimi terminalami, ale to jest tak
> z 10 razy więcej niż w Korei. Powariowali! A pamiętacie jak polski
> rząd się niezdrowo podniecał jaki to wielki sukces Polski ten
> terminal? Nawiasem mówiąc, to w Polsce nie było komu go zbudować,
> musieli za granicą szukać :-)
>
Polska od zawsze stawiała na gaz zz Rosji. Na co nam były terminale?
Dopiero, gdy się okazało, że to może zagrażać naszemu bezpieczeństwu, to
się okazało, że potrzebujemy terminala. i nie dziw się, ze nikt w Polsce
tego nie chciał wybudować. W końcu żadnego nie mieliśmy.
A, ze na jeden tankowiec? No od czegoś trzeba zacząć. Najlepiej byłoby
mieć ich kilka i w kilku miejscach. Tylko kiedyś musi pierwszy powstać.
-
3. Data: 2017-07-24 21:19:58
Temat: Re: Terminal LNG
Od: "J.F." <j...@p...onet.pl>
Użytkownik "Konrad Anikiel" napisał w wiadomości grup
dyskusyjnych:0f75f9b6-b9e8-4be0-9531-89369d44030c@go
oglegroups.com...
>Polska (PKB 470 mld $):
>tiny.pl/g138q (miejsce na 1 tankowiec)
>Korea (PKB 1411 mld $):
>tiny.pl/g138g (miejsce na 7 tankowców)
[...]
>Chciało mi się zrobić listę z japońskimi terminalami, ale to jest tak
>z 10 razy więcej niż w Korei.
>Powariowali!
>A pamiętacie jak polski rząd się niezdrowo podniecał jaki to wielki
>sukces Polski ten terminal?
No ale my mamy dwie rury z Rosji i jeszcze kopalnie wegla.
Japonia tego nie ma.
A ten jeden moze zaspokoic 30% obecnego zuzycia, z rozbudowa do 50%.
To po co nam wiekszy ?
>Nawiasem mówiąc, to w Polsce nie było komu go zbudować, musieli za
>granicą szukać :-)
Ale czy to dziwne ?
Nie mamy firmy z doswiadczeniem w takich instalacjach.
A raczej nie mielismy, bo juz mamy (PBG).
P.S. czym oni tam ogrzewaja ten gaz, tzn plyn ?
Temperatura morza w zatoce nie spadnie ?
PPS. Silnik cieplny mozna by tam zainstalowac, niech przy okazji
regazyfikacji prad produkuje :-)
A moze jaka turbine na metan ? tzn taka parowa/pneumatyczna, skoro
dysponujemy czynnikiem chetnym do wrzenia i gotowym do wysokiego
cisnienia :-)
J.
-
4. Data: 2017-07-25 02:30:43
Temat: Re: Terminal LNG
Od: Konrad Anikiel <a...@g...com>
W dniu wtorek, 25 lipca 2017 04:20:03 UTC+9 użytkownik J.F. napisał:
> Użytkownik "Konrad Anikiel" napisał w wiadomości grup
> dyskusyjnych:0f75f9b6-b9e8-4be0-9531-89369d44030c@go
oglegroups.com...
> >Polska (PKB 470 mld $):
> >tiny.pl/g138q (miejsce na 1 tankowiec)
>
> >Korea (PKB 1411 mld $):
> >tiny.pl/g138g (miejsce na 7 tankowców)
> [...]
> >Chciało mi się zrobić listę z japońskimi terminalami, ale to jest tak
> >z 10 razy więcej niż w Korei.
> >Powariowali!
> >A pamiętacie jak polski rząd się niezdrowo podniecał jaki to wielki
> >sukces Polski ten terminal?
>
> No ale my mamy dwie rury z Rosji i jeszcze kopalnie wegla.
> Japonia tego nie ma.
>
> A ten jeden moze zaspokoic 30% obecnego zuzycia, z rozbudowa do 50%.
> To po co nam wiekszy ?
>
> >Nawiasem mówiąc, to w Polsce nie było komu go zbudować, musieli za
> >granicą szukać :-)
>
> Ale czy to dziwne ?
> Nie mamy firmy z doswiadczeniem w takich instalacjach.
>
> A raczej nie mielismy, bo juz mamy (PBG).
>
> P.S. czym oni tam ogrzewaja ten gaz, tzn plyn ?
> Temperatura morza w zatoce nie spadnie ?
>
> PPS. Silnik cieplny mozna by tam zainstalowac, niech przy okazji
> regazyfikacji prad produkuje :-)
> A moze jaka turbine na metan ? tzn taka parowa/pneumatyczna, skoro
> dysponujemy czynnikiem chetnym do wrzenia i gotowym do wysokiego
> cisnienia :-)
>
Właśnie jestem na instalacji ponownego skraplania BOGu w terminalu w Incheonie.
Myślisz że LNG to zimny gaz, ale instalacja zaprojektowana na 60C, znaczy to co sobie
powoli odparowuje to już wcale nie jest zimne. A to co trzeba odparować siłą, to
oczywiście, napędza turbinę.
-
5. Data: 2017-07-25 12:37:36
Temat: Re: Terminal LNG
Od: Konrad Anikiel <a...@g...com>
W dniu wtorek, 25 lipca 2017 01:36:35 UTC+9 użytkownik Robert Tomasik napisał:
> W dniu 24-07-17 o 15:03, Konrad Anikiel pisze:
> > Polska (PKB 470 mld $): tiny.pl/g138q (miejsce na 1 tankowiec)
> >
> > Korea (PKB 1411 mld $): tiny.pl/g138g (miejsce na 7 tankowców)
> > tiny.pl/g1387 (miejsce na 2 tankowce) tiny.pl/g138w (miejsce na 3
> > tankowce) tiny.pl/g138c (miejsce na 1 tankowiec) tiny.pl/g1385
> > (miejsce na 9 tankowców) tiny.pl/g138j (miejsce na 1 tankowiec)
> >
> > Chciało mi się zrobić listę z japońskimi terminalami, ale to jest tak
> > z 10 razy więcej niż w Korei. Powariowali! A pamiętacie jak polski
> > rząd się niezdrowo podniecał jaki to wielki sukces Polski ten
> > terminal? Nawiasem mówiąc, to w Polsce nie było komu go zbudować,
> > musieli za granicą szukać :-)
> >
> Polska od zawsze stawiała na gaz zz Rosji. Na co nam były terminale?
> Dopiero, gdy się okazało, że to może zagrażać naszemu bezpieczeństwu, to
> się okazało, że potrzebujemy terminala. i nie dziw się, ze nikt w Polsce
> tego nie chciał wybudować. W końcu żadnego nie mieliśmy.
>
> A, ze na jeden tankowiec? No od czegoś trzeba zacząć. Najlepiej byłoby
> mieć ich kilka i w kilku miejscach. Tylko kiedyś musi pierwszy powstać.
A kto potrafi dzisiaj przewidzieć skutek światowego uależnienia się od LNG? I na co
się rzucimy za ileś tam lat jak się okaże że światowe kartele trzymające władzę i
dyktujące ceny doją nas bezczelnie?
-
6. Data: 2017-07-25 13:57:27
Temat: Re: Terminal LNG
Od: "J.F." <j...@p...onet.pl>
Użytkownik "Konrad Anikiel" napisał w wiadomości grup
dyskusyjnych:e4bb0c1a-779f-43a2-a798-0b7ce5b19f7d@go
oglegroups.com...
W dniu wtorek, 25 lipca 2017 04:20:03 UTC+9 użytkownik J.F. napisał:
>> P.S. czym oni tam ogrzewaja ten gaz, tzn plyn ?
>> Temperatura morza w zatoce nie spadnie ?
>
>> PPS. Silnik cieplny mozna by tam zainstalowac, niech przy okazji
>> regazyfikacji prad produkuje :-)
>> A moze jaka turbine na metan ? tzn taka parowa/pneumatyczna, skoro
>> dysponujemy czynnikiem chetnym do wrzenia i gotowym do wysokiego
>> cisnienia :-)
>Właśnie jestem na instalacji ponownego skraplania BOGu w terminalu w
>Incheonie.
>Myślisz że LNG to zimny gaz,
zimna ciecz :-)
>ale instalacja zaprojektowana na 60C, znaczy to co sobie powoli
>odparowuje to już wcale nie jest zimne.
Temperatura krytyczna metanu -82 C (191 K) przy 46 bar.
Powyzej tej temperatury cieczy nie ma, a gaz, ktory odparowuje, ma
tyle, lub mniej - w zaleznosci od temperatury i cisnienia cieczy w
zbiorniku.
Jesli masz +60C - to musi byc podgrzane juz po odparowaniu.
A moze to temperatura po sprezarce ?
P.S. Cos mi w tych danych smierdzi ... jesli wezmiemy litr LNG -162C,
masa ok 0.45kg, podgrzejemy do -82C, cisnienie sie zrobi 46 bar,
podgrzejemy do -81C i odparujemy - cisnienie powinno pozostac ok 46
bar.
Potem podgrzejemy do 20C - to cisnienie powinno wzrosnac do ok 80 bar
(191->293K).
I mi wychodzi z 10x za malo - gestosc metanu w normalnych warunkach to
0.66 g/L.
Albo ma duze odstepstwo od gazu idealnego, albo w temperaturze -81C
gestosc cieczy jest znacznie mniejsza.
Ale jakos podobnie jest dla innych gazow.
>A to co trzeba odparować siłą, to oczywiście, napędza turbinę.
Tak sie zastanawiam, czy dobrze pomyslalem z ta turbina ... z jednej
strony az sie prosi skorzystac z takiego powiekszenia objetosci, z
drugiej ... a jesli to kosztem dostarczonego ciepla ?
Z trzeciej - to cieplo moze byc odpadowe/z otoczenia, skoro wystarczy
nam -160C, z czwartej - w rurociagu odbiorczym chyba wysokie, w
jamalskim ponoc 80 bar ...
Ale silnik cieplny mi sie ciagle podoba.
Byc moze polaczony z jakas chlodnia czy fabryka lodu - jest port, to
rybom sie przyda zimno i lod :-)
P.S. Doczytalem sie, ze w Baltyku ponoc woda za zimna, i odparowanie w
naszym gazoporcie nie bierze wody z morza ..
J.
-
7. Data: 2017-07-25 14:20:41
Temat: Re: Terminal LNG
Od: "J.F." <j...@p...onet.pl>
Użytkownik "Konrad Anikiel" napisał w wiadomości grup
dyskusyjnych:82936577-26fe-48b0-9f43-b444541c9bfa@go
oglegroups.com...
W dniu wtorek, 25 lipca 2017 01:36:35 UTC+9 użytkownik Robert Tomasik
napisał:
>> A, ze na jeden tankowiec? No od czegoś trzeba zacząć. Najlepiej
>> byłoby
>> mieć ich kilka i w kilku miejscach. Tylko kiedyś musi pierwszy
>> powstać.
>A kto potrafi dzisiaj przewidzieć skutek światowego uależnienia się
>od LNG?
> I na co się rzucimy za ileś tam lat jak się okaże że światowe
> kartele trzymające władzę i dyktujące ceny doją nas bezczelnie?
Na razie, to ten gazoport uniezaleznia nas od jednego dostawcy.
A to chyba dobrze ? Rosjanom ponoc juz zmiekla rura :-)
Wiec raczej powinienes pytac na co powinna byc kolejna duza
elektrownia - na wegiel, na gaz, na uran, na wiatr czy na Slonce ...
Mozemy tez rozwijac technologie glebokich wiercen, a co - sami sobie
zrobmy platforme i ustawmy gdzies hen daleko, i miejmy wlasny gaz spod
oceanu.
Albo kupmy troche akcji swiatowych karteli i bezczelnie dojmy innych
:-)
J.
-
8. Data: 2017-07-25 16:00:48
Temat: Re: Terminal LNG
Od: WM <c...@p...onet.pl>
W dniu 2017-07-25 o 13:57, J.F. pisze:
> Użytkownik "Konrad Anikiel" napisał w wiadomości grup
> dyskusyjnych:e4bb0c1a-779f-43a2-a798-0b7ce5b19f7d@go
oglegroups.com...
> W dniu wtorek, 25 lipca 2017 04:20:03 UTC+9 użytkownik J.F. napisał:
>>> P.S. czym oni tam ogrzewaja ten gaz, tzn plyn ?
>>> Temperatura morza w zatoce nie spadnie ?
>>
>>> PPS. Silnik cieplny mozna by tam zainstalowac, niech przy okazji
>>> regazyfikacji prad produkuje :-)
>>> A moze jaka turbine na metan ? tzn taka parowa/pneumatyczna, skoro
>>> dysponujemy czynnikiem chetnym do wrzenia i gotowym do wysokiego
>>> cisnienia :-)
>
>> Właśnie jestem na instalacji ponownego skraplania BOGu w terminalu w
>> Incheonie.
>> Myślisz że LNG to zimny gaz,
>
> zimna ciecz :-)
>
>> ale instalacja zaprojektowana na 60C, znaczy to co sobie powoli
>> odparowuje to już wcale nie jest zimne.
>
> Temperatura krytyczna metanu -82 C (191 K) przy 46 bar.
>
> Powyzej tej temperatury cieczy nie ma, a gaz, ktory odparowuje, ma tyle,
> lub mniej - w zaleznosci od temperatury i cisnienia cieczy w zbiorniku.
> Jesli masz +60C - to musi byc podgrzane juz po odparowaniu.
>
> A moze to temperatura po sprezarce ?
>
> P.S. Cos mi w tych danych smierdzi ... jesli wezmiemy litr LNG -162C,
> masa ok 0.45kg, podgrzejemy do -82C, cisnienie sie zrobi 46 bar,
> podgrzejemy do -81C i odparujemy - cisnienie powinno pozostac ok 46 bar.
> Potem podgrzejemy do 20C - to cisnienie powinno wzrosnac do ok 80 bar
> (191->293K).
> I mi wychodzi z 10x za malo - gestosc metanu w normalnych warunkach to
> 0.66 g/L.
>
> Albo ma duze odstepstwo od gazu idealnego, albo w temperaturze -81C
> gestosc cieczy jest znacznie mniejsza.
> Ale jakos podobnie jest dla innych gazow.
>
>> A to co trzeba odparować siłą, to oczywiście, napędza turbinę.
>
> Tak sie zastanawiam, czy dobrze pomyslalem z ta turbina ... z jednej
> strony az sie prosi skorzystac z takiego powiekszenia objetosci, z
> drugiej ... a jesli to kosztem dostarczonego ciepla ?
> Z trzeciej - to cieplo moze byc odpadowe/z otoczenia, skoro wystarczy
> nam -160C, z czwartej - w rurociagu odbiorczym chyba wysokie, w
> jamalskim ponoc 80 bar ...
>
> Ale silnik cieplny mi sie ciagle podoba.
> Byc moze polaczony z jakas chlodnia czy fabryka lodu - jest port, to
> rybom sie przyda zimno i lod :-)
>
> P.S. Doczytalem sie, ze w Baltyku ponoc woda za zimna, i odparowanie w
> naszym gazoporcie nie bierze wody z morza ..
>
Najlepiej popatrzeć na wykres TS dla metanu (czynnik chłodniczy R50)
http://1.bp.blogspot.com/-EWotFeUjU8I/TzQ4SG9oArI/AA
AAAAAACGA/q8yZ0x0QHCw/s1600/methane+-+Ts.png
Izobary mają kolor czerwony i jednostki w barach.
Resztę krzywych opisano na wykresie.
W obszarze cieczy i pary izotermy pokrywają się z izobarami, więc zwykle
dostarczanie ciepła odbywa się izobarycznie i izotermicznie, inaczej
zbiornik nie wytrzyma wzrostu ciśnienia.
WM
-
9. Data: 2017-07-25 16:16:37
Temat: Re: Terminal LNG
Od: WM <c...@p...onet.pl>
W dniu 2017-07-25 o 16:00, WM pisze:
> W dniu 2017-07-25 o 13:57, J.F. pisze:
>> Użytkownik "Konrad Anikiel" napisał w wiadomości grup
>> dyskusyjnych:e4bb0c1a-779f-43a2-a798-0b7ce5b19f7d@go
oglegroups.com...
>> W dniu wtorek, 25 lipca 2017 04:20:03 UTC+9 użytkownik J.F. napisał:
>>>> P.S. czym oni tam ogrzewaja ten gaz, tzn plyn ?
>>>> Temperatura morza w zatoce nie spadnie ?
>>>
>>>> PPS. Silnik cieplny mozna by tam zainstalowac, niech przy okazji
>>>> regazyfikacji prad produkuje :-)
>>>> A moze jaka turbine na metan ? tzn taka parowa/pneumatyczna, skoro
>>>> dysponujemy czynnikiem chetnym do wrzenia i gotowym do wysokiego
>>>> cisnienia :-)
>>
>>> Właśnie jestem na instalacji ponownego skraplania BOGu w terminalu w
>>> Incheonie.
>>> Myślisz że LNG to zimny gaz,
>>
>> zimna ciecz :-)
>>
>>> ale instalacja zaprojektowana na 60C, znaczy to co sobie powoli
>>> odparowuje to już wcale nie jest zimne.
>>
>> Temperatura krytyczna metanu -82 C (191 K) przy 46 bar.
>>
>> Powyzej tej temperatury cieczy nie ma, a gaz, ktory odparowuje, ma
>> tyle, lub mniej - w zaleznosci od temperatury i cisnienia cieczy w
>> zbiorniku.
>> Jesli masz +60C - to musi byc podgrzane juz po odparowaniu.
>>
>> A moze to temperatura po sprezarce ?
>>
>> P.S. Cos mi w tych danych smierdzi ... jesli wezmiemy litr LNG -162C,
>> masa ok 0.45kg, podgrzejemy do -82C, cisnienie sie zrobi 46 bar,
>> podgrzejemy do -81C i odparujemy - cisnienie powinno pozostac ok 46 bar.
>> Potem podgrzejemy do 20C - to cisnienie powinno wzrosnac do ok 80 bar
>> (191->293K).
>> I mi wychodzi z 10x za malo - gestosc metanu w normalnych warunkach to
>> 0.66 g/L.
>>
>> Albo ma duze odstepstwo od gazu idealnego, albo w temperaturze -81C
>> gestosc cieczy jest znacznie mniejsza.
>> Ale jakos podobnie jest dla innych gazow.
>>
>>> A to co trzeba odparować siłą, to oczywiście, napędza turbinę.
>>
>> Tak sie zastanawiam, czy dobrze pomyslalem z ta turbina ... z jednej
>> strony az sie prosi skorzystac z takiego powiekszenia objetosci, z
>> drugiej ... a jesli to kosztem dostarczonego ciepla ?
>> Z trzeciej - to cieplo moze byc odpadowe/z otoczenia, skoro wystarczy
>> nam -160C, z czwartej - w rurociagu odbiorczym chyba wysokie, w
>> jamalskim ponoc 80 bar ...
>>
>> Ale silnik cieplny mi sie ciagle podoba.
>> Byc moze polaczony z jakas chlodnia czy fabryka lodu - jest port, to
>> rybom sie przyda zimno i lod :-)
>>
>> P.S. Doczytalem sie, ze w Baltyku ponoc woda za zimna, i odparowanie w
>> naszym gazoporcie nie bierze wody z morza ..
>>
>
> Najlepiej popatrzeć na wykres TS dla metanu (czynnik chłodniczy R50)
>
> http://1.bp.blogspot.com/-EWotFeUjU8I/TzQ4SG9oArI/AA
AAAAAACGA/q8yZ0x0QHCw/s1600/methane+-+Ts.png
>
>
> Izobary mają kolor czerwony i jednostki w barach.
> Resztę krzywych opisano na wykresie.
> W obszarze cieczy i pary izotermy pokrywają się z izobarami, więc zwykle
> dostarczanie ciepła odbywa się izobarycznie i izotermicznie, inaczej
> zbiornik nie wytrzyma wzrostu ciśnienia.
>
Jeżeli ciekły metan zamkniemy w szczelnym wytrzymałym naczyniu i
zaczniemy podgrzewać to będzie wtedy przemiana izochoryczna oznaczona na
wykresie TS zieloną linią.
WM
-
10. Data: 2017-07-25 17:17:38
Temat: Re: Terminal LNG
Od: Konrad Anikiel <a...@g...com>
W dniu wtorek, 25 lipca 2017 20:57:29 UTC+9 użytkownik J.F. napisał:
> Użytkownik "Konrad Anikiel" napisał w wiadomości grup
> dyskusyjnych:e4bb0c1a-779f-43a2-a798-0b7ce5b19f7d@go
oglegroups.com...
> W dniu wtorek, 25 lipca 2017 04:20:03 UTC+9 użytkownik J.F. napisał:
> >> P.S. czym oni tam ogrzewaja ten gaz, tzn plyn ?
> >> Temperatura morza w zatoce nie spadnie ?
> >
> >> PPS. Silnik cieplny mozna by tam zainstalowac, niech przy okazji
> >> regazyfikacji prad produkuje :-)
> >> A moze jaka turbine na metan ? tzn taka parowa/pneumatyczna, skoro
> >> dysponujemy czynnikiem chetnym do wrzenia i gotowym do wysokiego
> >> cisnienia :-)
>
> >Właśnie jestem na instalacji ponownego skraplania BOGu w terminalu w
> >Incheonie.
> >Myślisz że LNG to zimny gaz,
>
> zimna ciecz :-)
>
> >ale instalacja zaprojektowana na 60C, znaczy to co sobie powoli
> >odparowuje to już wcale nie jest zimne.
>
> Temperatura krytyczna metanu -82 C (191 K) przy 46 bar.
>
> Powyzej tej temperatury cieczy nie ma, a gaz, ktory odparowuje, ma
> tyle, lub mniej - w zaleznosci od temperatury i cisnienia cieczy w
> zbiorniku.
> Jesli masz +60C - to musi byc podgrzane juz po odparowaniu.
>
> A moze to temperatura po sprezarce ?
Nie, pomiędzy tymi ogromnymi, betonowymi zbiornikami a moim wymiennikiem jest tylko
zawór. Nie wiem jak to jest zaprojektowane, ale widać jakoś tak, że BOG odbiera
ciepło z nagrzanego słońcem betonu. A beton pomalowali na jakiś taki zielony kolor,
bez sensu. Nie wiem ile tam dzisiaj było, ale powietrze miało coś pod 40C, a
powierzchni nierdzewnej stali lepiej było nie dotykać gołą dłonią bo była fest
gorąca.