  • 1. Data: 2011-10-15 09:14:21
    Temat: Taktowanie RAM: parametry producenta, a parametry wykrywane z SPD
    Od: "Latet" <l...@l...pl>

    Witam,

    Kupiłem pamięć DDR2 GoodRAM Pro CL5: 1066MHz 5-5-5-15 @ 2.1-2.2V.
    Jednak BIOS, wg danych z SPD rozpoznaje i ustawia ją jako 800MHz 5-5-5-18 @
    1.89V.

    Dlaczego tak się dzieje? Czy to normalne, ze dane w SPD są celowo mocno
    zaniżone?

    Czy mogę spokojnie ustawić ręcznie w BIOS takie parametry, jak są napisane na
    pamięci, czyli 1066MHz 5-5-5-15 @ 2.1-2.2V. ?

    P.S. Oczwiście zapuszczę na noc jakiś Memtest86 z CD.

    Dziękuję,

    latet

  • 2. Data: 2011-10-15 09:30:50
    Od: Rafał Łukawski <r...@l...pl>

    On 2011-10-15 11:14, Latet wrote:
> [...]
    > zaniżone?
    >
    > Czy mogę spokojnie ustawić ręcznie w BIOS takie parametry, jak są

    Zazwyczaj pamieci obslugują kilka predkosci i ustawień (opóźnienia
    zegarowe), co pokazuje CPU-Z?

    Dlaczego tak się dzieje - byc moze inny modul w komputerze dziala
    wolniej i BIOS zdecydowal, ze tak bedzie lepiej (na przykład)

  • 3. Data: 2011-10-15 09:48:14
    Od: "Latet" <l...@l...pl>

    > Zazwyczaj pamieci obslugują kilka predkosci i ustawień (opóźnienia zegarowe),
    > co pokazuje CPU-Z?

    CPU-Z czyta dane z SPD. Są tam zestawy ustawień dla różnych częstotliwości:

    200 Mhz: 3 - 3 - 3 - 9 - 12 - 1.8V
    266 Mhz: 4 - 4 - 4 - 12 - 16 - 1.8V
    400 Mhz: 5 - 5 - 5 - 18 - 23 - 1.8V (czyli tak, jak ustawia BIOS w trybie
    "auto").

    Czyli wracając do pierwotnego pytania - dlaczego dane w SPD są zaniżone w
    stosunku do tego, co jest na naklejce na pamięciach i w stosunku do tego z
    jakimi parametrami pamięć jest oficjalnie sprzedawana?

    > Dlaczego tak się dzieje - byc moze inny modul w komputerze dziala wolniej i
    > BIOS zdecydowal, ze tak bedzie lepiej (na przykład)

    Inny moduł np. czego? Bo RAM jest tylko ten, nie mieszam nigdy różnych RAM-ów.

    latet

  • 4. Data: 2011-10-15 16:14:07
    Od: Przemysław Ryk <p...@g...com>

    Dnia Sat, 15 Oct 2011 11:48:14 +0200, Latet napisał(a):

> [...]
    > 266 Mhz: 4 - 4 - 4 - 12 - 16 - 1.8V
    > 400 Mhz: 5 - 5 - 5 - 18 - 23 - 1.8V (czyli tak, jak ustawia BIOS w trybie

    Płyta główna oficjalnie wspiera Ci pamięci DDR2-1066? Czy mowa o tym jest
    tylko jako tryb "overclocking"?

    > Czyli wracając do pierwotnego pytania - dlaczego dane w SPD są zaniżone w
    > stosunku do tego, co jest na naklejce na pamięciach i w stosunku do tego z
    > jakimi parametrami pamięć jest oficjalnie sprzedawana?

    Nie są. Dane są brane IMVHO dla oficjalnych wartości możliwych taktowań
    pamięci dla danego chipsetu.

    (ciach...)

    [ Pececiarze to beztalenciarze i przenigdy nie odczuwają w sobie potrzeby ]
    [ twórczego spędzenia wolnego czasu. Za to będą podniecać się najnowszymi ]
    [ pastami termoprzewodzącymi. (Alvy Singer, pl.comp.os.advocacy) ]

  • 5. Data: 2011-10-15 19:06:39
    Od: "Latet" <l...@l...pl>

    > Płyta główna oficjalnie wspiera Ci pamięci DDR2-1066? Czy mowa o tym jest
    > tylko jako tryb "overclocking"?

    Oficjalnie. Dopiero 1200MHz jest w manualu oznaczone jako overclocking.

    latet

  • 6. Data: 2011-10-15 19:33:01
    Od: Rafał Łukawski <r...@l...pl>

    On 2011-10-15 18:14, Przemysław Ryk wrote:
> [...]

    DDR2-1066 wymaga IO bus Clock 533 (Memory Clock 266 Mhz)

    > Płyta główna oficjalnie wspiera Ci pamięci DDR2-1066? Czy mowa o tym jest
    > tylko jako tryb "overclocking"?

    Dane w SPD sa takie jakie na plytce.
    Jezeli nie jest to jakas podrobka (mozesz udostepnic zdjecie?),. czy
    plyta wspiera taktowanie IO bus 533 MHz?

    Source: http://en.wikipedia.org/wiki/DDR2_SDRAM

  • 7. Data: 2011-10-16 10:00:47
    Od: "Latet" <l...@l...pl>

    http://xyz.avx.pl/foto/ram1.jpg
    http://xyz.avx.pl/foto/ram2.jpg
    http://xyz.avx.pl/foto/ram3.jpg
    http://xyz.avx.pl/foto/ram4.jpg

    > czy > plyta wspiera taktowanie IO bus 533 MHz?

    Chyba tak: http://www.gigabyte.pl/products/page/mb/ga-ep35-ds4_
    21/

    W każdym razie ustawiłem ręcznie w BIOS na 1066 i 5-5-5-15 i wszystko śmiga.
    Napięcie dla RAM się samo podniosło do tylu, ile trzeba.

    latet