  • 411. Data: 2009-12-06 20:02:45
    Temat: Re: TPSA władcą internetu (blokada portu 25) - moja korekta
    Od: Lukasz <l...@l...com>

    Dnia 2009-12-02 10:35, Użytkownik Wojciech Puchar napisał:

    > Będzie tylko port 80 i to tylko do certyfikowanych hostów. w ciągu 3 lat
    > max. Tyle że dla klientów TP.
    >
    > 80% klientów na to pójdzie bo większość ludzi ma charakter niewolnika.
    > Pozostali skorzystają z innych operatorów.

    Ale już jest :) Hint -> lg.tpnet.pl

    L.

  • 412. Data: 2009-12-06 20:38:09
    Od: Sergiusz Rozanski <w...@s...com>

    Dnia 06.12.2009 Sylwester Zarębski <z...@i...net.pl> napisał/a:

    > Mam nadzieję, że masz rację, chociaż w to nie wierzę. Mogę nawet pójść w
    > zakład, jeśli do końca 2010 nie pojawi się odpowiedni botnet, to stawiam
    > dobrą flaszkę whiskacza, Chivas może być?

    Może być ;), ale ciężko będzie, bo zapewne wielu operatorów chętnie poblokuje 25
    również a to może przechylić szlę na niekożyść flaszki ;)

    > Nie ta ilość, nie ten zysk. Nadawcy != odbiorcy.

    Tak, wiem, ale piszesz z punktu widzenia postmastera, a nie operatora.
    Dostawca łącza nie powinien ingerować w sesje. Przy skali molocha jest
    to niebywały koszt finansowy i lagi itd, aby analizować ruch, którego
    efektem i tak może być tylko drop pakietu.
    Postmaster może odpowiedzieć sensownie w sesji że np przekroczono limit
    wysyłanych wiadomości na min/h/dzień, a zrobienie statów nawet per user
    nie jest wysokim kosztem, a na pewno mniejszym niż skanowanie smieci ze
    150k neostrad-zombie.

    > Wcale. Klient, który dużo płaci ma swoje wymagania.

    Dobrze płacący klient powinien być dopieszczony, mieć wdrożoną sensowną
    politykę bezpieczeństwa - być świadomym że jego emaile nie wyciekają przez
    skradzione konta itd. 'Swobodę' niezmieniania konta to na freekrytkach
    1GB+110+587 w nieciekawej mass domenie.
    Komercyjne konto to imo teraz 993+995+465+587tls+kilkaGB.

    > Skoro mogą wyjmować adresy z wiadomości pocztowych, to hasełka będzie
    > wielokrotnie prościej.

    Ale będzie je wielkorotnie trudniej użyć. Biorąc pod uwagę dodatkowo fakt,
    że wykradzione hasło zapamiętane w mua nie jest nikomu znane (bo user
    nie pamięta) a odwirusowanie/odtrojanowanie w 90% wypadków to format c:
    więc klient robi odzyskaj hasło - czyli defakto - wygeneruj nowe.

    >>> 3 - od strony szefostwa, bo musi kupić lepszą maszynę, skuteczniejszy
    >
    > No i zaczynamy rozumować tym samym tokiem ;).

    :)

    *** http://www.4x4.kalisz.pl ***

  • 413. Data: 2009-12-06 20:39:27
    Od: Sylwester Zarębski <z...@i...net.pl>

    Dnia Sun, 6 Dec 2009 19:19:33 +0000 (UTC), Michal Tyrala napisał(a):

    > Dziwny wniosek...

    > Botnet na MSA i kradzionych danych wywrozyles na za kwartal, to powyzsze kiedy
    > ma nastapic? :-)

    Już flaszka założona z poprawką na koniec 2010, nie wciśniesz się :P

    --
    pozdrawiam
    Sylwester Zarębski

  • 414. Data: 2009-12-06 21:09:20
    Od: Jacek Osiecki <j...@c...pl>

    Dnia Sun, 6 Dec 2009 19:52:17 +0100, Sylwester Zarębski napisał(a):
    > Wierz mi, chłopaki jak ich poprosić przez odpowiedni telefon, potrafią
    > znaleźć co trzeba w przeciągu godziny, dwóch. Tylko czemu to nie działa
    > przez skrzynkę abuse, nie rozumiem.

    I ilu takich "chłopaków" znajdziesz by obsługiwali dziesiątki tysięcy
    zgłoszeń? To jest nie do obrobienia, jeśli ma być dokładne i wiarygodne, nie
    mówiąc już o niepotrzebnych kosztach dla operatora.
    Do tego większość zgłoszeń będzie po fakcie - spam wysłany wieczorem,
    zgłoszony dopiero rano.

    > Ogólnie rzecz biorąc, weryfikacja
    > jest możliwa całkiem szybko, tylko wygodniej jest zrzucić na kogoś
    > robotę, a ja nie lubię jak tym kimś mam być ja.

    Nie, to Ty chcesz zrzucić robotę na providera internetu zamiast wykonać ją
    samemu - masz ku temu znacznie lepsze środki (łatwiejsza identyfikacja
    spamera, natychmiastowa weryfikacja zgłoszeń dzięki własnym logom.

    > Myślałem, że ja wieszczę czarną przyszłość, ale Twoja jest czarniejsza,
    > wręcz demagogiczna.

    To nie jest przyszłość tylko teraźniejszość. Sądzisz że jest inaczej przy
    takiej usłudze dla mas? Przeciętny Kowalski nie ma pojęcia o bezpieczeństwie,
    W najlepszym wypadku zainstaluje trzymiesięczną darmówkę Norton Antivirusa i
    nie zapłaci za jego kontynuację, zajrzy do każdego maila i uruchomi
    "microsoft security bulletin" który dobrotliwy MS mu wysłał mimo że przecież
    nigdy nie zarejestrował swojego windowsa :(

    > Spam nadal lata, czy tego chcę czy nie.

    Odebranie spamerom swobody w rozsyłaniu maili za pomocą botnetów na lewo i
    prawo by właśnie mocno obcięło ogół "latania spamu".

    > Wolę się przed nim zabezpieczyć w sposób maksymalnie deterministyczny,
    > a nie statystyczno-heurystyczny.

    Przecież to co teraz jest to czyste zwycięstwo spamerów - filtrowanie po
    omacku i wieczny dylemat "ciąć skuteczniej czy bez false-positives?

    > Wystarczy mi, że obecne antyspamy dla poczty przychodzącej potrafią
    > robić sieczkę, nie chcę by to samo było dla poczty wychodzącej.

    tylko że antyspamy dla wychodzącej nie zrobią sieczki - po prostu zablokują
    dając Ci od razu znać o tym że to zrobiły.

    > Uważam, że wtedy administratorzy serwerów będą cieniutko piszczeli.

    Albowiem? Jakoś nie piszczą teraz, gdy muszą co chwila tłumaczyć klientom
    problem wyboru między skutecznością a brakiem pomyłek antyspamu.

    > Mógł, a każda taka blokada przybliża do punktu, gdy będzie *musiał*.

    I bardzo dobrze że będzie musiał, bo spam coraz mniej się będzie opłacał.

    > Po co filtrować po czymś co z założenia jest niepewne? Może po From i To
    > też filtrujesz?

    Ja nie filtruję, ale sporo serwerów tak robi.

    > Wycięcie po miesiącu 10% botnetu jest ułatwianiem, proszę Cię, bez
    > takich...

    Ułatwieniem jest umożliwienie spamowania bez ograniczeń i _być może_
    likwidowanie niektórych zombies po miesiącu.

    > 20% wskazuje trend. Blokada portu SMTP również. Kwestia czasu. Jestem
    > ostrożny w szacunkach więc rok wydaje mi się odpowiednim terminem.

    OK, to i zobaczymy co będzie za rok.

    > No i tu właśnie jest problem. Dodajmy do tego przywiązanie do swojego
    > hasła, które będzie ktoś mimochodem ustawi, bo 'łatwiej zapamiętać' i
    > masz wieczną bazę. Uważam, że odpowiedzialny za kontakt z klientem z
    > komputerem zombie powinien być operator, a nie właściciel serwera
    > poczty, nntp, www, czy czegoś jeszcze innego.

    Za kontakt z klientem powinna być odpowiedzialna jak najbardziej odpowiednia
    jednostka. Gdy chodzi o wysyłanie spamu przez serwer pocztowy - to powinien
    być właściciel tego serwera.

    > O, tak? Proszę podaj mi przepis na automat. Najlepiej tak, by po drugiej
    > wiadomości był pewien swego (czyli bez false positives).

    Przecież wystarczy choćby zablokowanie adresu w momencie, gdy równocześnie
    (lub w przeciągu np. kilku minut) kilka różnych adresów IP autoryzuje się
    jego danymi. i przecież nie będzie żadnych silent dropów - jeśli po drugiej
    stronie będzie MUA, to użytkownik od razu zobaczy że coś jest nie tak a w
    skrzynce odbiorczej już będzie czekała informacja o tymczasowej blokadzie
    razem z opisem co zrobić by ją zdjąć jeśli to pomyłka.

    > Nie, *ktoś* ma trojana, a hasełko klienta zostało przechwycone w bliżej
    > nieokreślonym czasie.

    No dobra, więc to znaczy że użytkownik powinien natychmiast zmienić hasło -
    ot tyle.

    > Cóż, robią. W ciągu jednej nocy miałem wysyłkę tysięcy spamu z kilku
    > kont. Jednak się to zdarza od czasu do czasu, dlatego mam świadomość, iż
    > ruch wykonany przez TP może być przelaną kroplą.

    Miałeś taką wysyłkę, bo założyłeś że nikt nie będzie próbował takowej
    przeprowadzić. Wiedząc że botnety przede wszystkim używają userid+hasło,
    miałbyś już dawno przygotowane zabezpieczenie.

    Nic to, zobaczymy.

    Pozdrawiam,
    --
    Jacek Osiecki j...@c...pl GG:3828944

  • 415. Data: 2009-12-06 21:24:02
    Od: Krzysztof Halasa <k...@p...waw.pl>

    Jacek Osiecki <j...@c...pl> writes:

    > Skoro TPSA nadal ma idiotyczne rozłączanie co 24 godziny, to o czym tu mowa?
    > Swoją drogą, aż dziw że objawiinym tępicielom tepsy jakoś nie przeszkadza
    > ten problem (nb. znacznie poważniejszy niż błahe zablokowanie portu 25).

    A to jest rzeczywiscie dziwne. Nie przeszkadza im takze np.
    rejestrowanie "polaczen" na uzytek sluzb itp.

    No coz, spamerom takze to nie przeszkadza.
    --
    Krzysztof Halasa

  • 416. Data: 2009-12-06 21:27:14
    Od: Krzysztof Halasa <k...@p...waw.pl>

    Sylwester Zarębski <z...@i...net.pl> writes:

    > Wycięcie SMTP z neo jest *impulsem do zmian* w botnetach, tym bardziej
    > im więcej zysku z niej mieli ich właściciele. Jest potrzeba, będzie
    > zmiana.

    Rozumiem ze to jest informacja z pierwszej reki.
    --
    Krzysztof Halasa

  • 417. Data: 2009-12-06 21:32:27
    Od: Jacek Osiecki <j...@c...pl>

    Dnia Sun, 6 Dec 2009 19:01:51 +0100, Sylwester Zarębski napisał(a):
    > Dla Ciebie to ignorowanie, dla mnie niezrozumienie przekazu. Jeśli dla
    > Ciebie to jest to samo, gratuluję. Jesteś większym ignorantem niż oni.

    Co trudnego jest do zrozumienia w przekazie który zacytowałem? Ludzie go
    zignorują nie dlatego że nie potrafią go zrozumieć (bo wtedy by zadzwonili
    pełni niepokoju do kolegi/syna/wnuczka), tylko dlatego że z góry uznają
    wszystkie wiadomości od operatorów za nieisotne. Fakt, tu wina samych
    operatorów że spamują klientów ulotkami i mailingami...

    > Z całym szacunkiem dla Twojej babci, ale to jest circa 0.00% przekroju
    > społeczeństwa.

    Wystarczyło że przeczytała, to naprawdę było przystępnie opisane. Inna osoba
    z rodziny nie miała pewności o co chodzi więc po prostu do mnie zadzwoniła.

    > To, że dla niektórych osób Internet to ikonka na pulpicie.

    I jak tacy otrzymują niepokojącego maila/zawiadomienie z tpsa, po prostu
    zadzwonią do syna czy wnuka.

    > Skoro Ty nie masz tyle oleju, by zrozumieć, że ktoś może nie wiedzieć,
    > to skąd oni mają mieć?

    Bo jeśli ta osoba im konfigurowała pocztę to albo już wie od dawna że TPSA
    będzie blokowało porty, albo się dowie gdy kolejny człowiek zadzwoni pytając
    się o identyczny problem.

    > I to dowód na to, że nie dzwonią wcześniej do innych osób?

    Nie, nie dowodzi to niczego bo to akurat moi klienci. Ale jak komuś nie
    działa wysyłanie poczty, to jest spora szansa że wejdzie na webmaila i
    kliknie w link "kontakt".

    > Pisałem o ruchach pozorowanych, prawda?

    Dlatego twierdzę że błędem jest pozwalanie na zdejmowanie tego ograniczenia :>

    > Nie rozumiesz, że się będzie opłacało. Jak już również wspominałem, że
    > głupoty piszesz o greylistingu, bo ok. 20% botów obchodzi go bez
    > problemu.

    Skoro greylisting omija zdecydowana mniejszość botów (IMHO jest tego
    znacznie mniej niż 20%, ale to już kwestia co do kogo trafia), to nie widzę
    powodu by wszystkie nagle zaczęły implementować mechanizmy nieporównanie
    bardziej skomplikowane.

    > A tak będą ginąć, bo 'miał pan kiedyś wirusa, a mi serwer przez to wpadł
    > w RBLa, więc żadnej poczty Pan nie wyśle przez tydzień'. Gratuluję.
    Nie. "ktoś ukradł hasło do pańskiego maila, proszę kliknąć tutaj i przepisać
    numer z obrazka by potwierdzić że tak jednak nie jest". I nic nie zginie, bo
    to będzie dropowane na samym początku drogi - tak, że MUA od razu się wydrze
    o odrzuconej przesyłce jeszcze w trakcie wysyłania.

    > Tak, do RBLa można wpaść przypadkiem, ale jeśli botnety zaczną używać
    > serwer+user+pass, to w zasadzie nigdy nie wypadnie.

    Gdy mało kto będzie mógł wysyłać na port 25, to przede wszystkim botnety nie
    będą mogły sobie pozwolić na tak masową wysyłkę jak teraz. Każda próba
    większej akcji spamowej zaoowocuje zablokowaniem konta (choćby tymczasowym).

    > Tak? A ja sądziłem, że w RBLach są tylko IP. Bez kont pocztowych
    > nadawcy. Myślisz, że ktoś ze świata będzie patrzyć, że to dokładnie
    > jedno czy dwa konta ślą spam? Nie, więc nie pisz o innych zasadach, bo
    > nie ma żadnych 'innych zasad'.

    Gdy normą będzie kradzież kont pocztowych, to zarówno RBLe będą do tego
    nieco inaczej podchodziły - a jeśli nie, to administratorzy serwerów
    przestaną ufać RBLom. Bo na co komu informacja że z poczta.onet.pl mogą
    przychodzić spamy? Owszem, mogą i będą bo łatwiej ukraść hasło do jednego
    z miliona kont przeciętnych Kowalskich niż jedno z 10 kont na małym serwerze
    dla krewnych i znajomych królika.

    > Że jak? Zombie będzie słał jak dotąd, tylko przez serwery z kolejnej
    > bazy z użytkownikami z tej bazy.

    A ponieważ administratorom serwerów dużo łatwiej będzie wykryć że to spamer
    wysyła z użyciem czyjegoś konta, to spamerzy będą musieli znacznie
    zredukować tempo wysyłania spamu.

    > Spamerom bardziej się opłaca modyfikacja softu, bo botnet nadal działa

    ... rozsyłając spam bez porównania wolniej niż dotychczas.

    > i jest aktywny, a nie to co powinno być wykonane - likwidacja botnetu
    > sztuka po sztuce.

    Nie da się zlikwidować takiego botnetu sztuka po sztuce - bo cały czas
    pojawiają się nowe ofiary do zostania zombiakami.

    > Po tym, że zombie nie znika po jednej wysyłce, a służy latami, jak mu na
    > to pozwolić. Ubicie w kilka tygodni 10% botnetu Neo to byłby wielki
    > sukces.

    Zamiast ubić 10% ubito niemal 100%, a teraz z neo mogą wysyłać jedynie boty
    o znacznie niższej skuteczności.

    > 'Wszelkie inne' jak rozumiem? Na tym poziomie nie znajdziemy
    > porozumienia. Prosiłem o konkrety. Sądzę, że EOT.

    Napisałem że blokada portu 25 jest najlepszą metodą. Ty pytasz od czego
    lepszą - to chyba nie ja powinienem wymyślać? :) Ale IMHO lepsza od
    puszczania wszystkiego co leci i reagowania z wielkim opóźnieniem na
    zgłoszenia o spamie.

    Pozdrawiam,
    --
    Jacek Osiecki j...@c...pl GG:3828944

  • 418. Data: 2009-12-06 21:38:16
    Od: Krzysztof Halasa <k...@p...waw.pl>

    Jacek Osiecki <j...@c...pl> writes:

    > IMHO bardzo źle, że tepsa pozwoliła na wyłączenie blokady portu 25

    Mysle ze to dobrze, beda mogli przyjrzec sie sytuacji, byc moze to
    wystarczy. Jesli nie, to przeciez maja rozne mozliwosci.

    > Problemem to jest Twoje durne podejście.

    Kiedys bylo takie przyslowie: "na zlosc babci odmroze sobie uszy".
    Z tym ze tu raczej chodzi o odmrazanie uszu komus innemu, klientowi czy
    kto to tam jest.
    --
    Krzysztof Halasa

  • 419. Data: 2009-12-07 00:03:04
    Od: Wojciech Puchar <w...@w...tensor.gdynia.pl>

    > Zgadza się, jest jedynie słuszny. No dobra, drugim jedynie słusznym jest
    > przekonanie spamerów że spam jest zły (zaraz po przekonaniu rządzących
    > państwami że przemoc jest zła i nie powinno się wzniecać wojen).

    I podobnie jak teraz mamy wojny w imie pokoju, będzie limitowanie
    wszystkiego w sieci w walce o "bezpieczny internet".
    A Ty - jako pożyteczny idiota (bo wątpie czy dostajesz coś z tego) -
    będziesz to wspierał.

    > To zestaw każdemu swojemu klientowi łącze dzierżawione do siebie.

    A co do ma do rzeczy. Klient spisał umowę z TP i tak ma mieć.

    > IMHO bardzo źle, że tepsa pozwoliła na wyłączenie blokady portu 25 - przez
    > to nadal neo+ będzie figurowała w bazach jako źródło spamu. Głównie dzięki
    > takim "uczynnym" twojego pokroju, którzy nie potrafią skonfigurować swojego
    > serwera pocztowego.

    Nie potrafią tak jak TY chcesz.

    > Problemem to jest Twoje durne podejście.

    Durny jesteś najwyżej Ty. Bo nie uznajesz prawa innych do decydowania o
    sobie.

  • 420. Data: 2009-12-07 00:04:56
    Od: Wojciech Puchar <w...@w...tensor.gdynia.pl>

    > Skąd wniosek, że spamerzy sobie z tym nie poradzą? Wierzysz w cuda?
    > Bądź realistą, kwartał zajmie dostosowanie sobie jednego z większych
    > rynków botów.

    To nie ma dla tego Pana znaczenia. Ważne jest tylko to że TP jest dobra a ja
    głupi bo ośmielam się krytykować "jedynie słuszne rozwiązania".