  • 11. Data: 2016-04-18 19:34:58
    Temat: Re: Szeregowa rezystancja 100 Ohm w instalacji antenowej.
    Od: "AS" <N...@p...onet.pl>

    Użytkownik "JDX" napisał w wiadomości grup
    pl...

    Do mieszkania siostry pociągnąłem z puszki na klatce ~10 m kabla
    antenowego i na końcu zamontowałem takie gniazdo:
    http://legrand-sklep.pl/664555-665001. Chciałem sprawdzić czy jest
    ciągłość, więc w puszce na klatce zamontowałem na kablu zworę i
    podłączyłem omomierz do gniazda. A ten zamiast pokazywać coś w pobliżu 0
    pokazuje 100 ?. Wymontowałem gniazdo i podłączyłem omomierz bezpośrednio
    do kabla - pokazuje 0. Podłączyłem gniazdo i znowu mam 100 ?. WTF!? Czy
    to jest wina tego szybkiego, acz badziewnego sposobu podłączania kabla?
    Tzn. żyła środkowa jest mocowana pewnie, ale masa to już niezbyt - jest
    tam taki ,,język" który wciska się pomiędzy oplot a izolację. Zważywszy
    na to, że w puszce jest mało miejsca i kabel się wygina nie jest to IMO
    zbyt pewne połączenie. Czy ta szeregowa rezystancja może wynikać ze
    słabego kontaktu oplotu kabla z ,,językiem" gniazda? A może jest tam
    jakiś szeregowy oporek 100 ? o którym nie wspomniano w ulotce (bo i po
    co). Czy taka rezystancja może mieć istotny wpływ na sygnał? Do gniazda
    ma być wkrótce podłączony modem UPC oraz TV (dostęp do Sieci + ~20
    ,,darmowych" kanałów).

    Poczytaj choćby tu:
    http://e-ospel.pl/content/39-poradnik-z-kategorii-gn
    iazda-antenowe
    Poziom sygnału w instalacji zbiorczej jest celowo podniesiony bo w
    gniazdkach końcowych/przelotowych wyrównać go tak, by dla każdego odbiorcy
    był jednakowy i znormalizowany. Dodatkowo dzięki tłumieniu i specyficznej
    konstrukcji zakłócenia od twoich odbiorników nie przenikają do instalacji
    wspólnej (np. modulator od magnetowidu).

  • 12. Data: 2016-04-18 19:55:45
    Od: "ACMM-033" <v...@i...pl>

    > Użytkownik "ACMM-033" napisał w wiadomości grup

    > Dla miedzi istotny. 2um przy 1GHz. Wiecej miedzi nie trzeba :-)

    A... to o to chodziło... No, to dlatego napisałem, że problem z
    miedziowaniem nie przysłuży kablowi sprawności transmisji...

    > Teraz patrze, ze wnikanie w stal bardzo male, a rezystancja duza. To i
    > straty duze.

    Ano.
    Tak apropos, bardzo często krosówka jest czymś "posrebrzana", choć to nie
    srebro oczywiście, nawet w miarę przyzwoicie się lutuje. Tylko jakieś stare
    krosówki nie mają tego "posrebrzania". Choć zaraz... okablowanie E10A...
    usiłuję sobie przypomnieć, czy tam też nie było bez "posrebrzania".

    > No ale w Gabinie antena chyba jednak stalowa byla i dawala rade :-)

    Tylko zobacz, jaka tam częstotliwość - jednak tak 3 rzędy mniej... Przecież
    linie telefoniczne też były robione na drutach stalowych - przewodność nie
    tak wiele gorsza, a dużo lżejsze - coś kole 5 z kawałkiem g/cm3, w miejsce
    miedziowego coś koło ośmiu. Nie pamiętam do ilu grup (w grupie jest 12 łączy
    o szerokości kanału 4 kHz) tak pchano, ale takie linie były budowane.
    Przypuszczam, że między wsią a miastem, lub jakimiś niewielkimi miastami,
    myślę, że tak do 5 grup było akurat.

    --
    Wyindywidualizowaliśmy się
    z rozentuzjazmowanego

  • 13. Data: 2016-04-18 22:21:45
    Od: "J.F." <j...@p...onet.pl>

    Użytkownik "ACMM-033" napisał w wiadomości grup
    >A... to o to chodziło... No, to dlatego napisałem, że problem z
    >miedziowaniem nie przysłuży kablowi sprawności transmisji...

    Nie rozumiem ... owszem, jak sie gdzies miedz zedrze, to bedzie
    kiepsko, ale jak sie nie zedrze, to zyla miedziana, czy stalowa
    pomiedziowana - prawie to samo :-)

    >Tak apropos, bardzo często krosówka jest czymś "posrebrzana", choć to
    >nie srebro oczywiście, nawet w miarę przyzwoicie się lutuje.

    Pewnie cynowana.

    >Tylko zobacz, jaka tam częstotliwość - jednak tak 3 rzędy mniej...
    >Przecież

    Ale w stali nadal kiepsko. Ulamek mm
    https://pl.wikipedia.org/wiki/Nask%C3%B3rkowo%C5%9B%
    C4%87

    >linie telefoniczne też były robione na drutach stalowych -
    >przewodność nie tak wiele gorsza, a dużo lżejsze - coś kole 5 z
    >kawałkiem g/cm3, w miejsce miedziowego coś koło ośmiu.

    Nie - stal ~7.8, miedz 8.9. Nie w tym zaleta (aluminium sie klania).
    A przewodnosc ma wielokrotnie gorsza
    http://www.fizyka.pk.edu.pl/tabele/OpWlMet.htm
    http://www.stalenierdzewne.pl/porady-ekperta/przewod
    zenie-pradu-przez-stal-nierdzewna
    http://iim.p.lodz.pl/media/materialy/lab-n-o-mat-kie
    r-MiBM-AiR-PiP-Trans/Oporno%C5%9B%C4%87%20w%C5%82a%C
    5%9Bciwa%20materia%C5%82%C3%B3w%20metalowych.pdf

    316 to wlasnie nierdzewna - na druty za droga :-)

    Moze te druty tez miedziowane byly ? W koncu jakos trzeba bylo
    zabezpieczyc przed korozja.

    Telefoniarze mieli swoje wynalazki - np drucik miedziany owiniety na
    nitce ...

    > Nie pamiętam do ilu grup (w grupie jest 12 łączy o szerokości kanału
    > 4 kHz) tak pchano, ale takie linie były budowane.

    A teraz zobacz
    https://en.wikipedia.org/wiki/Skin_effect#Characteri
    stics_of_telephone_cable_as_a_function_of_frequency

    zwykly cienki miedziany kabel telefoniczny przy 5MHz zaczyna miec
    1kohm/km ... a przeciez chcemy miec szybki internet po kablu :-)

    J.

  • 14. Data: 2016-04-19 04:52:21
    Od: "ACMM-033" <v...@i...pl>

    > Pewnie cynowana.

    Nie przypuszczam, aż tak dobrze nie łapie, trzeba jednak najpierw topnikiem.

    > Nie - stal ~7.8, miedz 8.9. Nie w tym zaleta (aluminium sie klania).

    Widocznie moje źródło było do dupy (nie wkładać, bo pokaleczy) i "sprzedało"
    bajeczkę. Cóż, bywa.

    > A przewodnosc ma wielokrotnie gorsza

    No fakt (przy okazji zaciekawiło mnie, czemu mosiądz ma gorszą przewodność,
    niż każdy z metali wchodzących w jego skład)...?
    Trudno mi orzec, które to źródło okazało się gówno warte, bo to sprzed lat
    ohohoho...

> [...]
    >
    > 316 to wlasnie nierdzewna - na druty za droga :-)
    >
    > Moze te druty tez miedziowane byly ? W koncu jakos trzeba bylo

    A chu.k go wie, być może, skoro z tą stalą tak...? Pewnie chodziło o
    wytrzymałość, a korekta źle poprawiła i poszło? To pomiedziować i w teren,
    może tam, gdzie np. na stoku górskim, aby np. lawina tak łatwo nie
    pozrywała?

    > Telefoniarze mieli swoje wynalazki - np drucik miedziany owiniety na nitce

    A wiem o czym piszesz - taka skrętka (choć to raczej płaska tasiemka, ale
    nie mam mikroskopu by obejrzeć), aby się nie łamało zmęczeniowo. Choć i tak
    się łamało, ale to raczej źle nawinięte i odpuszczone pewnie?

> [...]
    >
    > zwykly cienki miedziany kabel telefoniczny przy 5MHz zaczyna miec 1kohm/km
    > ... a przeciez chcemy miec szybki internet po kablu :-)

    Tak, zjawisko naskórkowości znane jest mi (to tak zacytowane luźno
    parodiując Gombrowicza, który kazał kochać Słowackiego, bo wielkim poetą
    był), nawijało się cewki licą, pamiętam.
    Skutki telefoniczne częściowo likwidowało się stosując (nawet na łączach
    stałoprądowych) wynalazek p. Pupina, bądź p. Krarupa. Zmieniało to
    charakterystykę częstotliwościową toru, gdzie przy niższych
    częstotliwościach charakterystyka leżała prawie poziomo, kosztem
    częstotliwości wyższych, gdzie zaczynała gwałtownie piąć się do góry i
    tłumienność tam była już większa, niż bez zastosowania tego wtrącenia. 5
    kilo na km... a małe stacje wzmacniakowe były co 4 km, więc w czym problem?
    Tylko, że tam już było aktywne wzmacnianie, a pupinizacja była wynalazkiem,
    powiedzmy, paswywnym. Na torze pupinizowanym dało się puścić małą "nośną",
    1, czy 2 grupy, nie pamiętam, w sam raz na łączność miasta ze wsią, lub dwa
    niedalekie miasta niedaleko siebie. Pamiętam też stałoprądowe połączenie 2
    dzielnic Warszawy, torem pupinizowanym właśnie.
    Dobra, spadam, piąta rano się zbliża, czas legnąć na wyro i kimnąć...

  • 15. Data: 2016-04-19 10:22:56
    Od: AlexY <a...@i...pl>

    AS pisze:
    [..]

    To już trzeci co używa spieprzonego live maila i nie potrafi przez to
    prawidłowo cytować, czy to już początki plagi?

    --
    AlexY
    http://www.pg.gda.pl/~agatek/netq.html

  • 16. Data: 2016-04-19 11:41:26
    Od: "ACMM-033" <v...@i...pl>

    Użytkownik "AlexY" <a...@i...pl> napisał w wiadomości
    > AS pisze:
    > [..]
    >
    > To już trzeci co używa spieprzonego live maila i nie potrafi przez to
    > prawidłowo cytować, czy to już początki plagi?

    To naprawdę nie da się tego ustawić? Aż chyba się tym pobawię...
    Zaraz zaciągnę ISO... oj... z powodu problemu mam limit... To jak mi limit
    spadnie, choć starczyło by mi go na obrazek ISO...
    I wtedy...
    Mam dysk do takich prób, więc nie rozwalę swojego staruszka XP.

    Widzę to tak, jak Quoted-Printable z Gugla, sprawiające kłopoty przy
    cytowaniu, u kogoś widziałem, że tego nie miał, ale nie udało mi się dojść,
    gdzie się to przełącza... Ale jakoś musiał to wyłączyć... i nie wiem jak...

  • 17. Data: 2016-04-19 14:33:25
    Od: Zenek Kapelinder <4...@g...com>

    Zeby owiniety na nitce. Nitki a raczej przedza z jakiej byly robione byly
    galwanicznie metalizowane.

  • 18. Data: 2016-04-19 14:49:46
    Od: Włodzimierz Wojtiuk <"WBodzimierz Wojtiuk">

    On 2016-04-19 04:52, ACMM-033 wrote:

    (ciap)
> [...]
    > tłumienność tam była już większa, niż bez zastosowania tego wtrącenia. 5
    > kilo na km... a małe stacje wzmacniakowe były co 4 km, więc w czym

    Ja to już na epokę depupinizacji trafiłem ;-)

    Włodek

  • 19. Data: 2016-04-19 14:56:00
    Od: "ACMM-033" <v...@i...pl>

    Użytkownik "Włodzimierz Wojtiuk" <"WBodzimierz Wojtiuk"> napisał w
    wiadomości news:5716296b$0$654$65785112@news.neostrada.pl...
    > Ja to już na epokę depupinizacji trafiłem ;-)

    Pewnie okazało się taniej wzmaka puścić co 4 km, nić p...lić się z
    wtrącaniem tego w określinym miejscu (bo byle gdzie to nie było można).
    Mniejszy problem wzmacniak co 4 km, to się jakoś dało korygować, jeśli
    kolejny wypadł np. na środku rzeki, a mostu w okolicy brak.
    Dziś, to światełko, albo regenerator do TCK, zdalnie zasilany i może pokopać
    jak koń...

  • 20. Data: 2016-04-19 15:15:47
    Od: "J.F." <j...@p...onet.pl>

    >No fakt (przy okazji zaciekawiło mnie, czemu mosiądz ma gorszą
    >przewodność, niż każdy z metali wchodzących w jego skład)...?

    Jak Cie tak bardzo interesuje, to sa podreczniki od fizyki ciala
    stalego, i tam to bedzie ladnie napisane.
    Po przebiciu sie przez stosowny aparat matematyczny :-)

    Ale dziwic nie powinno - zobacz, ze np z zasady mieszanina ma mniejsza
    temperature topnienia niz kazdy skladnik z osobna.
    Czasem duzo nizsza - chocby plyny do chlodnic na glikolu, czy kilka
    niskotopliwych stopow metali.

> [...]
    > 1kohm/km ... a przeciez chcemy miec szybki internet po kablu :-)

    >5 kilo na km... a małe stacje wzmacniakowe były co 4 km, więc w czym

    Ze jak mam np 3 km do centrali, to chcialoby sie, aby modem ADSL
    pracowal, a wzmacniaka nie ma :-)
    A tu juz zanosi sie na solidne tlumienie.

    J.