  • 21. Data: 2007-12-29 16:36:56
    Temat: Re: Sterzynska w GW
    Od: "Wojciech Apel" <w...@n...3s.pl>

    > OK, wytlumacz mi i innym jak chcesz zagwarantowac minimalny transfer
    > powiedzmy 1kbajt/s do np mojego serwera w ktorym ja ciebie przytne do
    > 512bitow/s?

    Odwracasz kota ogonem. Wiadomo, że internet jest siecią bez gwarancji ale
    dyskusja toczy się o jakości łacza dostępowego i szkieletu u jednego
    operatora (a to operator moze zapewnić, jak chce) a nie jak sugerujesz o
    internecie ogólnie.

  • 22. Data: 2007-12-29 16:50:59
    Od: Dariusz Sznajder <d...@s...org>

    Dnia 29.12.2007 T <...@i...invalid> napisał/a:

    > Piję głównie do: "Klient musi mieć podany minimalny pułap. Dziś tak nie
    > jest". Rozwiązaniem NIE JEST określenie żadnego minimalnego pułapu, z
    > czym się chyba zgodzisz, prawda?

    > Oczywiście. Ale nie ma to wiele wspólnego z określaniem minimalnego
    > pułapu "do internetu".

    No, tylko z drugiej strony to nie Networld tylko GW, więc poprawka na
    masowego czytelnika też potrzebna.
    To wyżej zrozumie każdy. Wersje precyzyjną, ale wysoce techniczną - nie.

    --
    Dariusz Sznajder
    DSZ1-RIPE

  • 23. Data: 2007-12-29 16:51:21
    Temat: Re: Streżyńska w GW
    Od: Tomasz Śląski <t...@k...org.pl>

    Użyszkodnik Maciej Bebenek napisał:

    > I dokładnie o to chodzi. Żeby DSLe o łącznej przepustowości 1 Gb/s nie
    > wisiały na łaczu czy styku międzyoperatorskim 2 Mb/s.

    Po pierwsze primo przepływność łącza operatorskiego nie może być w żadnym
    wypadku mniejsza, niż najwyższy kontrakt kliencki, czyli w wypadku Spółki
    Matki każdy DSLAM _powinien_ _być_ zasilany rzeczywistym strumieniem nie
    mniejszym jak 16 Mb/s.
    Po drugie primo w różnych miejscach sieci różnie wygląda profil klienta.
    W jednej sytuacji możesz mieć samych ssaczy/osiedlówki, gdzie o
    nadsubskrybcji na łączu operatorskim w zasadzie nie będzie mowy, a możesz
    mieć taki segment w sieci, gdzie 30-krotny overbooking nic złego nie
    spowoduje, bo ludziki słabo ssają. Powstaje zatem dylemat, jaki wskaźnik
    overbookingu przyjąć, bo w sytuacji pierwszej trzeba by dać prawie 1:1 a w
    drugiej utrzymywanie tak wielkiego zapasu łącza nie będzie uzasadnione
    ekonomicznie.

    --
    TOM

  • 24. Data: 2007-12-29 17:19:41
    Od: Maciej Bebenek <m...@t...waw.pl>

    Tomasz Śląski pisze:

> [...]
    > żadnym wypadku mniejsza, niż najwyższy kontrakt kliencki, czyli w
    > wypadku Spółki Matki każdy DSLAM _powinien_ _być_ zasilany rzeczywistym

    Nie wiem, skąd Ci wyszło 16 :-)

> [...]
    > wskaźnik overbookingu przyjąć, bo w sytuacji pierwszej trzeba by dać
    > prawie 1:1 a w drugiej utrzymywanie tak wielkiego zapasu łącza nie

    Tylko zrozum, że overbooking można stosować na łączach
    międzyoperatorskich - i jest to ta wiedza tajemna, do której dochodzi
    się z czasem. Stosowanie overbookongu na łączach do DSLAMów prędzej czy
    później skończy się katastrofą. Dobrze, stosowanie TAKIEGO overbookingu.

    Powiedzenie DLSAMa 96 portowego na - jak piszesz wyżej - łączu 16 Mbps
    jest z trudem, ale akceptowalne. Tak na oko i statystycznie da to 3:1.
    Ale do tego jeszcze trzeba mieć mechanizmy zarządzania ruchem, żeby 16
    jednomegabitowych ssaczy nie zatkało łącza na amen.

    Z drugiej strony wydaje mi się, że w przeważającej większości szkieletu
    tp nie trzeba robić aż takich oszczędności.

    M.

  • 25. Data: 2007-12-29 18:18:13
    Od: Radosław HORODNICZY <r...@g...com>

    Użytkownik "Wojciech Apel" <w...@n...3s.pl> napisał w wiadomości

> [...]
    > (a to operator moze zapewnić, jak chce) a nie jak sugerujesz o internecie
    Nic nie odwracam, wymuszenie na operatorach, stawiania powiedzmy serwerow
    www/ftp w swoim szkielecie po to tylko zeby udowadniac ze klient ma ten
    "minialmy"
    transfer to raczej rozwiazanie bez sensu, no bo poza jego siecia tez juz
    abstrakcja.

    Zreszta i tak wiekszosc operator ma takie serwery, a mimo to przecietny user
    wlazi
    na www.dsl.cz czy inne cacko i wyniki czesto sa z kosmosu .

  • 26. Data: 2007-12-29 18:20:22
    Od: "Pawel" <n...@n...com>

    > A ktoś żąda stałego? Chodzi tylko i minimalne gwarantowane. Stałe
    > ciśnienie masz w sieci gazowniczej - sieć główna o wysokim ciśnieniu i
    > reduktory w budynkach. Da się? Tylko trzeba mieć szkielet o
    > odpowiedniej przepustowości i prawidłowy rozdział.

    o ile dystrybutor nie domieszkuje ci gazu dodatkami dla zachowania cisnienia
    ;)
    lepiej nie wypowiadaj sie na temat sieci gazowniczej jesli nie wiesz jak ona
    dziala...szczegolnie w okresie grzewczym
    i szkielet nie ma tu nic do rzeczy

  • 27. Data: 2007-12-29 18:43:34
    Od: robert j. wozny <r...@z...org>

    On 5768-04-20 17:23:11 +0100, Maciej Bebenek <maciej_pmt> said:

    > I dokładnie o to chodzi. Żeby DSLe o łącznej przepustowości 1 Gb/s nie
    > wisiały na łaczu czy styku międzyoperatorskim 2 Mb/s.

    naczy, będzie wymuszać, aby "kupować większe" łącza międzyoperatorskie?
    jeżeli płacący operator nie będzie chciał kupić więcej to przystawimy
    mu parabelkę do skroni?

    pozdrawiam,
    -j.

  • 28. Data: 2007-12-29 18:46:56
    Od: Grzegorz Staniak <g...@w...pl>

    On 29.12.2007, robert j wozny <r...@z...org> wroted:

    > naczy, będzie wymuszać, aby "kupować większe" łącza międzyoperatorskie?
    > jeżeli płacący operator nie będzie chciał kupić więcej to przystawimy
    > mu parabelkę do skroni?

    Mogłaby. Np. mogłaby wprowadzić zasadę, że kupując "łącze 2 Mb" kupujesz
    równocześnie odpowiedni udział w łączach międzyoperatorskich. Pomijając
    wszystko inne, to co TP robiła i nadal robi w dziedzinie overbookingu
    woła o pomstę do nieba, a konkurencji do której można by się wynieść
    trochę brakuje.

    GS
    --
    Grzegorz Staniak <gstaniak _at_ wp [dot] pl>

  • 29. Data: 2007-12-29 19:16:52
    Od: Tomasz Śląski <t...@k...org.pl>

    Użyszkodnik Maciej Bebenek napisał:

    > Nie wiem, skąd Ci wyszło 16 :-)

    No bo wyszedłem z założenia, że największym kontraktem jest teraz DSL 15000,
    plus przyjąłem 1 Mb/s zapasu na straty w przejściu do PPoE(A) i takie tam
    ;-)

    > Tylko zrozum, że overbooking można stosować na łączach
    > międzyoperatorskich - i jest to ta wiedza tajemna, do której dochodzi się
    > z czasem.

    No to wiem, generalnie na co dzień jakby mam tym do czynienia :)

> [...]
    > do tego jeszcze trzeba mieć mechanizmy zarządzania ruchem, żeby 16
    > jednomegabitowych ssaczy nie zatkało łącza na amen.

    Nie wiem jak działają mechanizmy kontraktacji na DSLAM-ach, czy istnieje na
    nich jakiś hierarchiczny system kolejek itp. Śmiem twierdzić, że to
    urynanety opanowały do perfekcji systemy regulacji ruchu - zazwyczaj są to
    dość paranoidalnie rozbudowane i zakręcone wynalazki - zwłaszcza u tych, co
    jadą na DSL-ach i permanentnie brakuje im uploadu.

    --
    TOM

  • 30. Data: 2007-12-29 20:12:54
    Od: "Zenek K." <z...@s...com>

    Wiesz - rozmowa zupełnie jak dysputa dotycząca III RP - nie da się,
    niemożliwe, to potrzeba udowodnić, wszystko jest w porządku, patrzmy w
    przyszłośc.

    Ale przyszłość będzie gorsza jeżeli dziś nie rozwiążesz problemu, a problem
    jest bo największy operator, który wyznacza w tym kraju standardy dziś
    oszukuje swoich klientów oferując coś dobrego a w rzeczywistości świadcząc
    usługi złej jakości. I to nie dotyczy tylko TP, bo TP wyznacza standardy i
    nic ich nie rusza to inni robią tak samo i masz na bilboardach, że w
    powietrzu jest 7,6Mb/s a w praktyce nie da się ściągnąć poczty...

    Po prostu nie da się budować na kłamstwie o Ty twierdzisz, że prawdy nie da
    się egzekwować, bo technologia nie pozwala. To spór etyczny a nie
    inżynierski. Jak politycy powiedzą, że to należy mierzyć to inżynierowie
    sprawią, że będzie się dało mierzyć.

    I jeszcze coś - w tej chwili da się zrobić szybki internet bo najbardziej
    obciążone pasmem serwery nie mają przypchanych styków (patrz YouTobe),
    praktycznie do wszystkich koncentratorów dochodzi szkło i jeżeli ktoś w
    neostradzie nie ma jakości tzn. że operator oszczędza na inwestycjach nie
    kupując urządzeń (routerów), nie kupując odpowiedniej ilości pasma na
    stykach, i nie wymieniajac kabli miedzianych w dostępie. To tylko kwiestia
    pieniędzy na inwestycje.

    W.