  • 41. Data: 2014-03-13 13:19:10
    Temat: Re: Sterowanie załącz/wyłącz dużą pompą: czy przekaźnik czy triaki?
    Od: "Pszemol" <P...@P...com>

    "AlexY" <a...@i...pl> wrote in message
    news:lfs69h$nuc$1@speranza.aioe.org...

    > Marketing i cena ma niewiele wspólnego z jakością i postępem technicznym.

    Właśnie. I tam gdzie decyduje inżynier a nie nieznający się na rzeczy klient
    wciąż widuje się w nowych rozwiązaniach i nowych projektach przekaźniki.
    Jakieś powody tego są, bo przecież nie wszyscy wokół Ciebie są głupcami...

    Napisz może konkretnie co Ciebie przekonuje do rozwiązań elektronicznych
    zastępujących przekaźniki... O ile masz coś konkretnego do powiedzenia,
    bo na razie tylko jakieś żarciki sobie próbujesz stroić...

  • 42. Data: 2014-03-13 13:20:58
    Od: "Pszemol" <P...@P...com>

    "AlexY" <a...@i...pl> wrote in message
    > Użytkownik k...@g...com napisał:
    > [..]
    >
    > Chyba nigdy Ci się stycznik nie skleił/zespawał...
    > Wspomniane przeze mnie w tym wątku sterowanie sprężarek zawiodło
    > podczas rozruchu (1 faza stycznika się skleiła), całe szczęście że
    > usłyszałem nietypowe buczenie z szafy bo 400A zabezpieczenie główne
    > wytrzymało.

    Czyli ten jeden przypadek zraził Cię do przekaźników i styczników?
    Tyle masz do zaoferowania w tej dyskusji?

  • 43. Data: 2014-03-13 14:06:02
    Od: k...@g...com

    W dniu czwartek, 13 marca 2014 13:20:58 UTC+1 użytkownik Pszemol napisał:
    > "AlexY" <a...@i...pl> wrote in message

    > Czyli ten jeden przypadek zraził Cię do przekaźników i styczników?
    >
    > Tyle masz do zaoferowania w tej dyskusji?

    jak się nie robi przeglądów i nie wymienia uszkodzonych elementów na zgodne z
    dokumentacją to i styki potrafią się skleić. Raz na ile tysięcy załączeń się skleił?
    Gdyby uszkodził się jakiś łącznik półprzewodnikowy to też by szafa buczała.

  • 44. Data: 2014-03-13 14:32:45
    Od: janusz_k <J...@o...pl>

    W dniu 05.03.2014 o 02:01 Pszemol <P...@p...com> pisze:

    > Potrzebuję elektrycznie sterować załączeniem/wyłączeniem dużego silnika
    > pompy - przez "duży" mam na myśli około 30A max prądu zmiennego...
    > Aktualne rozwiązanie wykorzystuje przekaźnik sterowany cewką 12VDC.
    > Czy warto się dziś przesiadać na triaki czy inne rozwiązania "solid
    > state"?
    > Przez "czy warto" mam na myśli oszczędność kosztów bez poświęcania
    > niezawodności, trwałości czy np. zakresu temperatur pracy urządzenia...
    Wg mnie tak się nie da, na pewno niezawodność spadnie a temp wzrośnie. Sam
    też się zastanawiałem nad zastępstwem przekaźników i okazuje się że
    elektronika stwarza problemy:
    1.Wysokie nap przewodzenia, czy to będą triaki, tyrystory czy IGBT to jest
    to od 1,5 do 2V przy 30A robi sie już sporo watów i nawet przyjmując tylko
    10A to te 15-20W już daje dość solidny radiator.
    2. Mała odporność na przepięcia, trzeba dawać układy gasikowe.
    3. Mała odporność na przeciążenia, nadal zwarcie jest krytycznym momentem
    dla elektroniki.

    Z tego względu nadal pewniejsze są przekaźniki i styczniki niż
    elektroniczne wersje.

    --

    Pozdr
    Janusz

  • 45. Data: 2014-03-13 15:41:48
    Od: Sylwester Łazar <i...@a...pl>

    >że pozostaną w stanie włączonym jest dużo mniejsze niż 50%. W przypadku
    półprzewodników 100% pozostaje w takiej sytuacji włączone.
    1)A jaką średnicę ma drucik od wyprowadzenia IGBT, Triaka, MOSFETa do
    struktury?
    Musi być chyba z nieznanego ludzkości materiału, skoro 100% przeciążeń
    wytrzyma.
    2) Pytanie jest źle zadane.
    Przypomina takie, gdzie jeden zadaje pytanie i zaznacza, że może być tylko
    odpowiedź TAK lub NIE:
    Czy często bijesz swoją żonę?

    A dlaczego nie zastosować falownika?
    Uderzenie słupa wody przy takich mocach Ci nie przeszkadza?
    Niestety nie znajdziesz tam ani jednego przekaźnika, bo jeszcze producenci
    nie znają nowej wersji 30 kHz @ 30A.
    S.

  • 46. Data: 2014-03-13 16:42:21
    Od: "ACMM-033" <v...@i...pl>

> [...]

    Mnie na centrali nieraz.

    Jak się ma do dupy jakieś chińskie gówno, albo nieodpowiedni rodzaj styków w
    stosunku do obwodu, to się sklei może nawet przed zadziałaniem. Na poważne
    obwody daje się chociażby styczki palladowe, gasiki, etc. A jak nie, to się
    cierpi. Ciekaw jestem jednego - co przeżyje, gdy w budynek obok pierdolnie
    piorun, SSR, czy tradycyjny?

    > Czyli ten jeden przypadek zraził Cię do przekaźników i styczników?
    > Tyle masz do zaoferowania w tej dyskusji?

    Jak przed chwilą wspomniałem, nieraz się zetknąłem ze sklejeniem, a nawet
    zespawaniem styków. Ale podkreślam - w poważnych obwodach były poważne
    styki, odporne na erozję od łuku elektrycznego, niekiedy opatrzone gasikami.
    I latami były w dobrym stanie. A obwody "niepoważne", były łatwe do
    ponownego uruchomienia - wystarczyło zedrzeć garba, wygładzić styczki,
    naprawić/wymienić gasik i to całe dymanie się z obwodem.
    Nadal jestem za tradycyjnymi przekaźnikami, a SSR tam, gdzie ma być szybko,
    ale bez przepięć, czy obwodów w.cz. Po prostu, każdy rodzaj ma swoje "zady i
    walety".

    --
    ACMM-033-PC-GCI-Warszawa.

  • 47. Data: 2014-03-13 16:57:37
    Od: "ACMM-033" <v...@i...pl>

    ps.com...
    (...)
    > jak się nie robi przeglądów i nie wymienia uszkodzonych elementów
    > na zgodne z dokumentacją to i styki potrafią się skleić. Raz na ile

    Nie inaczej. Dany rodzaj styku do odpowiedniego obwodu. Jak wysokoprądowy,
    lub mocno induykcyjny, to chociaż daje się styczki palladowe, albo jakimś
    innym materiałem uszlachetnia, wiadomo, droższe to, ale chyba lepiej stówę
    dołożyć na układ(y) sprężyn, niż np. kilostówę na nowe urządzenie, bo fazę
    przyspawało i np. zjarał się silnik, bo dostał stan, w którym nigdy nie
    powinien się znaleźć.

    > tysięcy załączeń się skleił? Gdyby uszkodził się jakiś
    > łącznik półprzewodnikowy to też by szafa buczała.

    Gorzej. Przy SSR spodziewam się większej rezystancji elementu, jak
    "stopnieje", to naturalną koleją losu odłoży się większy spadek napięcia,
    zatem i moc, a moc, to zdolność do wykonania pracy w jednostce czasu. I
    zbabolony element tę pracę wykona. Grzejąc się i wcale się nie zdziwię, jak
    się zajara żywym ogniem. Ciekawe, czemu, skoro te SSRy są takie super-hiper,
    to w maszynowniach wind nadal kluczowe przekaźniki, to tradycyjne,
    elektromechaniczne? Te falowniki, te obwody, komputer... a główny przekaźnik
    to cewka, rdzeń, styki... Oświetlenie uliczne... buczący jak potępieniec
    stycznik... A czemu nie SSR? Małe, ciche... czy zostawione w tym obwodzie na
    sto lat, nadal będą działały? Bo stycznika jestem pewien, że będzie buczał
    kolejne sto lat, jeśli go ktoś nie wymieni, bądź nie połamie się ze
    starości. SSR-a nie...
    Ośmieliłbym się, odważył stwierdzić, że w windach kopalnianych nawet nie
    myślą o SSRach samotnych. Jeśli to w kombinacji - łatwo sobie wyobrazić, co
    by się stało, gdyby przekaźnik na czas nie puścił... A tak zawsze któryś
    puści i przerwie obwód.

    --
    ACMM-033-PC-GCI-Warszawa.

  • 48. Data: 2014-03-14 00:12:50
    Od: AlexY <a...@i...pl>

    Użytkownik Pszemol napisał:
    > "AlexY" <a...@i...pl> wrote in message

    > Czyli ten jeden przypadek zraził Cię do przekaźników i styczników?
    > Tyle masz do zaoferowania w tej dyskusji?

    Nie zraził, każde rozwiązanie ma swoje wady i zalety, w niektórych
    zastosowaniach nie da się nic usprawnić, w niektórych nie warto, a
    czasami trzeba tylko jeszcze technologii nie ma, i właśnie "nadejszła ta
    wiekopomna chwila" gdy pojawiły się styczniki elektroniczne i tam gdzie
    ludzie na nie czekali są wstawiane..

    --
    AlexY
    http://www.pg.gda.pl/~agatek/netq.html

  • 49. Data: 2014-03-14 00:20:44
    Od: AlexY <a...@i...pl>

    Użytkownik Pszemol napisał:
    [..]
    > Zamiast napisać garść technicznych konkretów obaj z Alexem piszecie
    > jakieś banialuki pokrętnie i nie na temat, robicie zawiłe aluzje czy też
    > wycieczki na temat tego jakie intencje miał autor pytania...
    >
    > Czemu nie napiszesz po ludzku, jak inżynier, techniczne powody które
    > dla Ciebie są ważne aby nie używać przekaźników przy dużych prądach.
    > To jest grupa elektroniczna a nie imieniny u cioci Zuzi.

    Przekaźników to chyba oczywiste, styczniki jak najbardziej.
    http://pl.wikipedia.org/wiki/Stycznik#R.C3.B3.C5.BCn
    ica_pomi.C4.99dzy_stycznikiem_a_przeka.C5.BAnikiem
    Obalam stwierdzenie jakoby do wysokich prądów nadawały się jedynie
    styczniki.

  • 50. Data: 2014-03-14 00:25:29
    Od: AlexY <a...@i...pl>

    Użytkownik Pszemol napisał:
    > "AlexY" <a...@i...pl> wrote in message
    [..]

> [...]
    > Jakieś powody tego są, bo przecież nie wszyscy wokół Ciebie są głupcami...

    Całe szczęście że mój "samochód" nie wie że obciążenie indukcyjne jakim
    jest 13kW silnik elektryczny szczotkowy na 48V przy 400A może być
    sterowany tylko stycznikiem i jakoś sobie jeździ.

    > Napisz może konkretnie co Ciebie przekonuje do rozwiązań elektronicznych
    > zastępujących przekaźniki... [ciach obraźliwe brednie]

    Postęp technologiczny. Wystarczy? (i jeszcze raz pomyl przekaźnik ze
    stycznikiem...)