-
101. Data: 2014-03-01 14:44:22
Temat: Re: Środkowy pas na S8
Od: Poldek <n...@g...pl>
J.F. wrote:
> Dnia Thu, 27 Feb 2014 21:18:25 +0100, pbanasik napisał(a):
>> Czas najwyższy, tak jak to zrobiono w Austrii dla Polaków, aby pojawiły się
>> znaki - "jedź prawą stroną jezdni".
>> No cóż, jak nas szkolą, takich mamy kierowców.
> Ale przeciez to pierwszy punkt szkolenia - jak jechac.
> A potem drugi praktyczny - jedziesz wolno, to po prawej.
> Tylko taki naturalny odruch - sa 3 pasy, to srodkiem..
W czasach, kiedy miłośnicy różańca na środkowym pasie robili kursy nie
było jeszcze w Polsce trzypasmowych odcinków dłuższych niż paręset
metrów. Popieram pomysł z ustawieniem znaków podobnych do takich jak są
w NRF i przypominających o zasadzie jazdy prawym pasem. Deklaruję
dobrowolną składkę na taki znak na S8 koło Warszawy :-)
-
102. Data: 2014-03-01 14:52:13
Temat: Re: Środkowy pas na S8
Od: Poldek <n...@g...pl>
PcmOl wrote:
> A to gdzie na S8 są 3 pasy?
> Ostatnio przeleciałem najdłuższy odcinek S8 i 3 pasów ni uwidił.
> (Chyba, że awaryjny liczy się.)
Aleja Obrońców Grodna - Warszawa i okolice.
Razem z odcinkiem S2 na południu Warszawy daje ok. 25 km drogi z trzema
pasami ruchu + awaryjny w każdym kierunku z jedną przerwą na węźle
Konotopa, gdzie się zwęża do 2 pasów na odcinku kilkuset metrów (łącznik
S8<->S2).
-
103. Data: 2014-03-01 15:02:59
Temat: Re: Środkowy pas na S8
Od: "N1" <s...@h...com>
Co to za państwo "NRF"?
---
Ta wiadomość e-mail jest wolna od wirusów i złośliwego oprogramowania, ponieważ
ochrona avast! Antivirus jest aktywna.
http://www.avast.com
-
104. Data: 2014-03-01 15:17:40
Temat: Re: Środkowy pas na S8
Od: masti <g...@t...hell>
Dnia pięknego Sat, 01 Mar 2014 15:02:59 +0100 osobnik zwany N1 napisał:
> Co to za państwo "NRF"?
Wyjaśniam dla nieletnich - Niemiecka Republika Federalna obecnie zwana RFN
PS: Wyłącz te śmieci co ci się do postów przyklejają
--
mst <at> gazeta <.> pl
"-Mam lęk gruntu! -Chyba wysokości?
-Wiem co mówię. To grunt zabija!" T.Pratchett
-
105. Data: 2014-03-01 15:18:52
Temat: Re: Środkowy pas na S8
Od: grzech <g...@g...pl>
W dniu 2014-03-01 15:02, N1 pisze:
> Co to za państwo "NRF"?
>
Niemiecka Republika Federalna. Nazwa Niemiec zachodnich używana w Polsce
do lat 70-tych. Później RFN.
-
106. Data: 2014-03-01 17:03:57
Temat: Re: Środkowy pas na S8
Od: Pawel O'Pajak <o...@g...pl>
Powitanko,
> używana w Polsce do lat 70-tych
Do konca lat 80 Urban tak mowil.
Pozdroofka,
Pawel Chorzempa
--
"-Tato, po czym poznać małą szkodliwość społeczną?
-Po wielkiej szkodzie prywatnej" (kopyrajt: S. Mrożek)
******* >>> !!! UWAGA: ODPOWIADAM TYLKO NA MAILE:
moje imie.(kropka)nazwisko, ten_smieszny_znaczek, gmail.com
-
107. Data: 2014-03-01 17:17:32
Temat: Re: Środkowy pas na S8
Od: Dres Golf <d...@g...com>
W dniu 2014-02-27 11:15, Poldek pisze:
>
> Czy tylko mnie pod---ą sympatyczni, sceptyczni
> kierownikowie/kierowniczki, którzy/e jadą sobie środkowym pasem S8 z
> prędkością 90 km/godz? Oczywiście nikogo nie wyprzedzają, prawy pas jest
> pusty, na lewym lecą komety po 140+, a na środkowym tworzy się korek.
>
> Nie lubię porównań do zachodu, ale jak na niemieckiej autostradzie się
> zagapię i nie zjadę na prawy pas, to zaraz mnie ktoś zmiga długimi. U
> nas wydaje mi się, że jest społeczne przyzwolenie na nie jechanie
> najbardziej prawym pasem, jeżeli się nikogo nie wyprzedza.
1. Problem korzystania z wielu pasów dotyczy każdej drogi. Teoretycznie
nasz kodeks w obecnej postaci ZABRANIA korzystania z innego niż prawy
pas niezależnie od okoliczności.
Jazdę po pasach regulują w Polsce dwa artykuły 16 i 22:
I) Art. 16. pkt. 4 "Kierujący pojazdem jest OBOWIĄZANY jechać możliwie
blisko prawej krawędzi jezdni".
II) Przy skręcie w lewo Art.22. pkt. 2. ust 2).
III) Art. 22. Pkt 1. i pkt. 4. (zmiana pasa ruchu).
2. Teraz ponieważ kodeks literalnie ZABRANIA korzystania z innego niż
prawy pas pojawia się samowola interpretacyjna i tutaj można by
wymieniać całą listę dziennikarzy i komentatorów, policjantów itp.
którzy wymyślają nieistniejące przepisy na temat tego KOMU i KIEDY wolno
korzystać z innego niż prawy pas.
Ja zauważyłem jedną prawidłowość. Z kim nie rozmawiam każdy kierowca
mówi że wszyscy inni powinni jechać prawym pasem z wyjątkiem JEGO jaśnie
wielmożnego kierowcy.
Wystarczy przeszukać Internet to jest tego pełno - zawsze są to kłótnie.
Mnie instruktor LOK na kursie uczył np. że po skręcie w jezdnię
wielopasmową zajmuję taki pas który jest najbardziej optymalny z punktu
widzenia dalszej jazdy. Czyli jeśli na następnym skrzyżowaniu będę
skręcał w lewo to zajmuję lewy pas.
3. Kolega się powołał na Niemcy, a mogę złośliwie zapytać dlaczego nie
na np. USA? Oczywiście powinniśmy powoływać się na kodeks polski, ale w
nim jest tylko, żeby się trzymać prawego krawężnika. W Ameryce takie
zmienianie pasów nazywa się "weaving" i jest karalne. Z kolei w
Niemczech weaving jest w kodeksie, bo trzeba ciągle zmieniać pas na
najbardziej wolny prawy. W Ameryce jest zasada, żeby nie zmieniać pasów
bo każda zmiana pasa to dodatkowy manewr i ryzyko. I jest 8 pasów przez
LA na autostradzie 405 i rzadko widzę zmiany pasów mimo, że np. na 3. i
4. pasie porobiły się dziury, to ci z 6 pasa nie wjeżdżają na 3 pas "bo
3 pas jest wolny". Dzięki temu że jest zasada "trzymaj się pasa na
którym się ustawiłeś" rozprowadzanie ruchu na skomplikowanych węzłach
jest bardzo proste. U nas z kolei jedne węzły autostradowe są rozwiązane
po amerykańsku - kuriozum to tabliczka "trzymaj pas" - (pytanie czy taka
tabliczka zwalnia mnie od obowiązku zjeżdżania na skrajnie prawy pas?),
a inne po niemiecku.
4. A teraz podaję wymyślone sytuacje kiedy MOŻNA jechać innym niż prawy pas:
A) Korzystanie z lewego pasa jest dopuszczalne jeżeli prawy ma dziury
lub omijam dołki na prawym pasie - 90%
B) Korzystanie z lewego pasa jest dozwolone jeśli wyprzedzam - 99%. To
jest wymysł niektórych dziennikarzy, chociaż nikt nie potrafi wskazać
paragrafu, bo prawo polskie nie definiuje takiego wyjątku od obowiązku
jazdy prawym pasem.
C) Korzystanie z lewego jest dozwolone jest tylko dla tych, którzy
przekraczają prędkość co najmniej o 20 km/h. Jeśli ktoś chce łamać
ograniczenie prędkości to lewy pas jest po to, aby mu to umożliwić.
Jeśli ktoś jedzie po lewym pasie z maksymalną prędkością kodeksową to go
blokuje - 80%.
Komentarz: w sytuacji kiedy pojazdy na prawym pasie jadą z prędkością
większą niż dopuszczalna wyprzedzanie jest zabronione, więc korzystanie
z lewego pasa też, jeśli przyjmiemy że lewy jest do wyprzedzania.
D) Korzystanie z lewego pasa jest dozwolone jeśli dojeżdżam do świateł,
przed którymi na prawym pasie stoi już samochód i chcę się ustawić obok
niego do szybkiego startu. - 70%
E) Korzystanie z lewego pasa jest dozwolone jeśli na prawym znajdują się
pojazdy.
Komentarz: Art. 16 mówi, że kierowca musi jechać "możliwie" blisko,
zatem powinien zjechać na prawy pas pomiędzy samochody, a nie jechać
lewym pasem.
F) Korzystanie z lewego pasa jest dozwolone na obszarze zabudowanym. W
dużych miastach kierowcy nagminnie walą równo wszystkimi nawet trzema
pasami, zamiast zgodnie z literą prawa korzystać wyłącznie z prawego pasa.
G) Korzystanie z lewego pasa jest dozwolone jeśli jest korek. Stosujemy
tzw. zamek.
Komentarz: Przypomnę że żadnego zamka nie ma w polskim kodeksie, a znak
zamka nie znajduje się w rozporządzeniu o znakach i sygnałach drogowych
więc z punktu widzenia prawa jest to reklama przydrożna. Niektórzy po
stłuczce mogli się ze zdziwieniem przekonać, że jednak art. 22. pkt. 4
jest obowiązującym prawem.
Ja nie komentuję czy powyższe argumenty są słuszne czy nie.
Kwestia jest taka, że skoro
- nie są wpisane do kodeksu,
- nie idzie za tym spójny system szkolenia lub co gorsza co instruktor
to inna wykładnia,
- nie idzie za tym system karania
- nie idą za tym warunki techniczne budowy dróg
wobec tego stosowanie się do takich dziennikarskich nawoływań jest
ryzykowne.
Praktycznie nie ma znaczenia co jest w kodeksie, ani do jakiego wnisku
dojdzie kłótnia w tym wątku, bo i tak nawet do tych przepisów które są
ewidentne i spójne niewielu się stosuje. Więc trzeba uważać co robi
przeciwnik na drodze i dostosowywać się do sytuacji, bo może jest z
innej szkoły. Jedni czytają "Motor" inni "Auto świat", a jeszcze inni
byli w Reichu i uważają że w Polsce obowiązuje (a jak nie to powinien)
niemiecki kodeks.
Ale jakoś w tej dżungli jeździmy.
A teraz do wątkotwórcy:
Skoro prawy pas jest pusty, to w czym masz problem wyprzedzić z prawej
strony?
Ja zawsze wyprzedzam jadących środkowym pasem z prawej strony gdyż:
a) Jest to zgodne z kodeksem Art. 24, pkt. 10, ust 1).
b) Jakbym wyprzedzał z lewej to zawsze mi ktoś siądzie na ogonie i
pogania długimi mimo że staram się jechać powyżej "pierwszej prędkości
karalnej". Na prawym pasie to się nie dzieje - chociaż nie wiem dlaczego?
c) Po wyprzedzaniu mam komfort powrotu na środkowy pas, gdyż mam
pierwszeństwo przed delikwentem, który wyprzedzał z lewej strony zgodnie
z Art. 22. pkt. 4. chociaż parę razy zostałem obtrąbiony.
-
108. Data: 2014-03-01 17:30:56
Temat: Re: Środkowy pas na S8
Od: Dres Golf <d...@g...com>
> 4. A teraz podaję wymyślone sytuacje kiedy MOŻNA jechać innym niż prawy
> pas:
>
> A) Korzystanie z lewego pasa jest dopuszczalne jeżeli prawy ma dziury
> lub omijam dołki na prawym pasie - 90%
> B) Korzystanie z lewego pasa jest dozwolone jeśli wyprzedzam - 99%. To
> jest wymysł niektórych dziennikarzy, chociaż nikt nie potrafi wskazać
> paragrafu, bo prawo polskie nie definiuje takiego wyjątku od obowiązku
> jazdy prawym pasem.
> C) Korzystanie z lewego jest dozwolone jest tylko dla tych, którzy
> przekraczają prędkość co najmniej o 20 km/h. Jeśli ktoś chce łamać
> ograniczenie prędkości to lewy pas jest po to, aby mu to umożliwić.
> Jeśli ktoś jedzie po lewym pasie z maksymalną prędkością kodeksową to go
> blokuje - 80%.
> Komentarz: w sytuacji kiedy pojazdy na prawym pasie jadą z prędkością
> większą niż dopuszczalna wyprzedzanie jest zabronione, więc korzystanie
> z lewego pasa też, jeśli przyjmiemy że lewy jest do wyprzedzania.
> D) Korzystanie z lewego pasa jest dozwolone jeśli dojeżdżam do świateł,
> przed którymi na prawym pasie stoi już samochód i chcę się ustawić obok
> niego do szybkiego startu. - 70%
> E) Korzystanie z lewego pasa jest dozwolone jeśli na prawym znajdują się
> pojazdy.
> Komentarz: Art. 16 mówi, że kierowca musi jechać "możliwie" blisko,
> zatem powinien zjechać na prawy pas pomiędzy samochody, a nie jechać
> lewym pasem.
> F) Korzystanie z lewego pasa jest dozwolone na obszarze zabudowanym. W
> dużych miastach kierowcy nagminnie walą równo wszystkimi nawet trzema
> pasami, zamiast zgodnie z literą prawa korzystać wyłącznie z prawego pasa.
> G) Korzystanie z lewego pasa jest dozwolone jeśli jest korek. Stosujemy
> tzw. zamek.
> Komentarz: Przypomnę że żadnego zamka nie ma w polskim kodeksie, a znak
> zamka nie znajduje się w rozporządzeniu o znakach i sygnałach drogowych
> więc z punktu widzenia prawa jest to reklama przydrożna. Niektórzy po
> stłuczce mogli się ze zdziwieniem przekonać, że jednak art. 22. pkt. 4
> jest obowiązującym prawem.
H) Aha jeszcze zapomniałem o rondach. Niektórzy uważają, że obowiązek
jazdy prawym pasem na rondzie również nie obowiązuje. Chociaż zachowanie
i sygnalizowanie na rondach to temat zasługujący na osobne forum.
-
109. Data: 2014-03-01 17:42:56
Temat: Re: Środkowy pas na S8
Od: Poldek <n...@g...pl>
Dres Golf wrote:
> A teraz do wątkotwórcy:
> Skoro prawy pas jest pusty, to w czym masz problem wyprzedzić z prawej
> strony?
Otóż często tak czynię, ale z poczuciem winy. Prawdopodobnie w
dzieciństwie miał na mnie wpływ ktoś kto był w Reichu, pewnie na
robotach :-o
-
110. Data: 2014-03-01 19:33:35
Temat: Re: Środkowy pas na S8
Od: "J.F." <j...@p...onet.pl>
Dnia Sat, 01 Mar 2014 17:30:56 +0100, Dres Golf napisał(a):
>> 4. A teraz podaję wymyślone sytuacje kiedy MOŻNA jechać innym niż prawy
>> pas:
>> A) Korzystanie z lewego pasa jest dopuszczalne jeżeli prawy ma dziury
>> lub omijam dołki na prawym pasie - 90%
Pojezdzilbys kiedys po A4, tej starej. To nie jest calkiem wymyslony
powod.
A jak glina uwaza inaczej, to pogrozic ze chyba usiluje zabojstwo
popelnic :-)
Stara A4 jeszcze czesciowo istnieje
http://wyborcza.biz/biznes/1,100896,15526104,Urwane_
kola__zgubiony_na_wertepach_towar__Pseudoautostrada.
html
tylko teraz oba pasy ... w zasadzie nie nadaja sie do jazdy :-)
>> B) Korzystanie z lewego pasa jest dozwolone jeśli wyprzedzam - 99%. To
>> jest wymysł niektórych dziennikarzy, chociaż nikt nie potrafi wskazać
>> paragrafu, bo prawo polskie nie definiuje takiego wyjątku od obowiązku
>> jazdy prawym pasem.
Ale nakazuje (z wyjatkami) wyprzedzanie z lewej strony. Chyba
zrozumiale ze lewym pasem. A wyprzedzanie jeszcze nie jest ogolnie
zakazane.
>> C) Korzystanie z lewego jest dozwolone jest tylko dla tych, którzy
>> przekraczają prędkość co najmniej o 20 km/h. Jeśli ktoś chce łamać
>> ograniczenie prędkości to lewy pas jest po to, aby mu to umożliwić.
>> Jeśli ktoś jedzie po lewym pasie z maksymalną prędkością kodeksową to go
>> blokuje - 80%.
>> Komentarz: w sytuacji kiedy pojazdy na prawym pasie jadą z prędkością
>> większą niż dopuszczalna wyprzedzanie jest zabronione, więc korzystanie
>> z lewego pasa też, jeśli przyjmiemy że lewy jest do wyprzedzania.
Owszem, ale nawet jadac z dopuszczalna nalezy to robic prawym pasem
:-)
>> D) Korzystanie z lewego pasa jest dozwolone jeśli dojeżdżam do świateł,
>> przed którymi na prawym pasie stoi już samochód i chcę się ustawić obok
>> niego do szybkiego startu. - 70%
Ale wtedy jest kilka pasow do jazdy na wprost, a jak wiadomo znaki
maja pierwszenstwo przef regulami ogolnymi.
>> G) Korzystanie z lewego pasa jest dozwolone jeśli jest korek. Stosujemy
>> tzw. zamek.
>> Komentarz: Przypomnę że żadnego zamka nie ma w polskim kodeksie, a znak
>> zamka nie znajduje się w rozporządzeniu o znakach i sygnałach drogowych
>> więc z punktu widzenia prawa jest to reklama przydrożna. Niektórzy po
>> stłuczce mogli się ze zdziwieniem przekonać, że jednak art. 22. pkt. 4
>> jest obowiązującym prawem.
W odroznieniu od Niemiec, u nas ta reklama w zasadzie nic nie mowi.
Moze jakies przypomnienie, zeby kulturalnie sie zachowac i wpuscic.
Niemcy maja w swoim kodeksie dosc rozsadny nakaz jazdy swoim pasem az
do jego konca.
> H) Aha jeszcze zapomniałem o rondach. Niektórzy uważają, że obowiązek
> jazdy prawym pasem na rondzie również nie obowiązuje. Chociaż zachowanie
> i sygnalizowanie na rondach to temat zasługujący na osobne forum.
osobny, ale na niektorych nawet oznakowanie wymusza jazde lewym pasem.
J.