eGospodarka.pl
eGospodarka.pl poleca

eGospodarka.plGrupypl.misc.samochodyŚrodkowy pas na S8Re: Środkowy pas na S8
  • Path: news-archive.icm.edu.pl!agh.edu.pl!news.agh.edu.pl!newsfeed2.atman.pl!newsfeed.
    atman.pl!news.task.gda.pl!not-for-mail
    From: Dres Golf <d...@g...com>
    Newsgroups: pl.misc.samochody,pl.misc.samochody
    Subject: Re: Środkowy pas na S8
    Date: Sat, 01 Mar 2014 17:17:32 +0100
    Organization: CI TASK http://www.task.gda.pl/
    Lines: 119
    Message-ID: <let16u$cdi$1@news.task.gda.pl>
    References: <len30l$4rr$1@node1.news.atman.pl>
    NNTP-Posting-Host: 89-69-103-89.dynamic.chello.pl
    Mime-Version: 1.0
    Content-Type: text/plain; charset=UTF-8; format=flowed
    Content-Transfer-Encoding: 8bit
    X-Trace: news.task.gda.pl 1393690655 12722 89.69.103.89 (1 Mar 2014 16:17:35 GMT)
    X-Complaints-To: a...@n...task.gda.pl
    NNTP-Posting-Date: Sat, 1 Mar 2014 16:17:35 +0000 (UTC)
    User-Agent: Mozilla/5.0 (Windows NT 6.1; WOW64; rv:24.0) Gecko/20100101
    Thunderbird/24.3.0
    In-Reply-To: <len30l$4rr$1@node1.news.atman.pl>
    Xref: news-archive.icm.edu.pl pl.misc.samochody:2525835
    [ ukryj nagłówki ]

    W dniu 2014-02-27 11:15, Poldek pisze:
    >
    > Czy tylko mnie pod---ą sympatyczni, sceptyczni
    > kierownikowie/kierowniczki, którzy/e jadą sobie środkowym pasem S8 z
    > prędkością 90 km/godz? Oczywiście nikogo nie wyprzedzają, prawy pas jest
    > pusty, na lewym lecą komety po 140+, a na środkowym tworzy się korek.
    >
    > Nie lubię porównań do zachodu, ale jak na niemieckiej autostradzie się
    > zagapię i nie zjadę na prawy pas, to zaraz mnie ktoś zmiga długimi. U
    > nas wydaje mi się, że jest społeczne przyzwolenie na nie jechanie
    > najbardziej prawym pasem, jeżeli się nikogo nie wyprzedza.

    1. Problem korzystania z wielu pasów dotyczy każdej drogi. Teoretycznie
    nasz kodeks w obecnej postaci ZABRANIA korzystania z innego niż prawy
    pas niezależnie od okoliczności.

    Jazdę po pasach regulują w Polsce dwa artykuły 16 i 22:
    I) Art. 16. pkt. 4 "Kierujący pojazdem jest OBOWIĄZANY jechać możliwie
    blisko prawej krawędzi jezdni".
    II) Przy skręcie w lewo Art.22. pkt. 2. ust 2).
    III) Art. 22. Pkt 1. i pkt. 4. (zmiana pasa ruchu).

    2. Teraz ponieważ kodeks literalnie ZABRANIA korzystania z innego niż
    prawy pas pojawia się samowola interpretacyjna i tutaj można by
    wymieniać całą listę dziennikarzy i komentatorów, policjantów itp.
    którzy wymyślają nieistniejące przepisy na temat tego KOMU i KIEDY wolno
    korzystać z innego niż prawy pas.
    Ja zauważyłem jedną prawidłowość. Z kim nie rozmawiam każdy kierowca
    mówi że wszyscy inni powinni jechać prawym pasem z wyjątkiem JEGO jaśnie
    wielmożnego kierowcy.
    Wystarczy przeszukać Internet to jest tego pełno - zawsze są to kłótnie.
    Mnie instruktor LOK na kursie uczył np. że po skręcie w jezdnię
    wielopasmową zajmuję taki pas który jest najbardziej optymalny z punktu
    widzenia dalszej jazdy. Czyli jeśli na następnym skrzyżowaniu będę
    skręcał w lewo to zajmuję lewy pas.

    3. Kolega się powołał na Niemcy, a mogę złośliwie zapytać dlaczego nie
    na np. USA? Oczywiście powinniśmy powoływać się na kodeks polski, ale w
    nim jest tylko, żeby się trzymać prawego krawężnika. W Ameryce takie
    zmienianie pasów nazywa się "weaving" i jest karalne. Z kolei w
    Niemczech weaving jest w kodeksie, bo trzeba ciągle zmieniać pas na
    najbardziej wolny prawy. W Ameryce jest zasada, żeby nie zmieniać pasów
    bo każda zmiana pasa to dodatkowy manewr i ryzyko. I jest 8 pasów przez
    LA na autostradzie 405 i rzadko widzę zmiany pasów mimo, że np. na 3. i
    4. pasie porobiły się dziury, to ci z 6 pasa nie wjeżdżają na 3 pas "bo
    3 pas jest wolny". Dzięki temu że jest zasada "trzymaj się pasa na
    którym się ustawiłeś" rozprowadzanie ruchu na skomplikowanych węzłach
    jest bardzo proste. U nas z kolei jedne węzły autostradowe są rozwiązane
    po amerykańsku - kuriozum to tabliczka "trzymaj pas" - (pytanie czy taka
    tabliczka zwalnia mnie od obowiązku zjeżdżania na skrajnie prawy pas?),
    a inne po niemiecku.

    4. A teraz podaję wymyślone sytuacje kiedy MOŻNA jechać innym niż prawy pas:

    A) Korzystanie z lewego pasa jest dopuszczalne jeżeli prawy ma dziury
    lub omijam dołki na prawym pasie - 90%
    B) Korzystanie z lewego pasa jest dozwolone jeśli wyprzedzam - 99%. To
    jest wymysł niektórych dziennikarzy, chociaż nikt nie potrafi wskazać
    paragrafu, bo prawo polskie nie definiuje takiego wyjątku od obowiązku
    jazdy prawym pasem.
    C) Korzystanie z lewego jest dozwolone jest tylko dla tych, którzy
    przekraczają prędkość co najmniej o 20 km/h. Jeśli ktoś chce łamać
    ograniczenie prędkości to lewy pas jest po to, aby mu to umożliwić.
    Jeśli ktoś jedzie po lewym pasie z maksymalną prędkością kodeksową to go
    blokuje - 80%.
    Komentarz: w sytuacji kiedy pojazdy na prawym pasie jadą z prędkością
    większą niż dopuszczalna wyprzedzanie jest zabronione, więc korzystanie
    z lewego pasa też, jeśli przyjmiemy że lewy jest do wyprzedzania.
    D) Korzystanie z lewego pasa jest dozwolone jeśli dojeżdżam do świateł,
    przed którymi na prawym pasie stoi już samochód i chcę się ustawić obok
    niego do szybkiego startu. - 70%
    E) Korzystanie z lewego pasa jest dozwolone jeśli na prawym znajdują się
    pojazdy.
    Komentarz: Art. 16 mówi, że kierowca musi jechać "możliwie" blisko,
    zatem powinien zjechać na prawy pas pomiędzy samochody, a nie jechać
    lewym pasem.
    F) Korzystanie z lewego pasa jest dozwolone na obszarze zabudowanym. W
    dużych miastach kierowcy nagminnie walą równo wszystkimi nawet trzema
    pasami, zamiast zgodnie z literą prawa korzystać wyłącznie z prawego pasa.
    G) Korzystanie z lewego pasa jest dozwolone jeśli jest korek. Stosujemy
    tzw. zamek.
    Komentarz: Przypomnę że żadnego zamka nie ma w polskim kodeksie, a znak
    zamka nie znajduje się w rozporządzeniu o znakach i sygnałach drogowych
    więc z punktu widzenia prawa jest to reklama przydrożna. Niektórzy po
    stłuczce mogli się ze zdziwieniem przekonać, że jednak art. 22. pkt. 4
    jest obowiązującym prawem.

    Ja nie komentuję czy powyższe argumenty są słuszne czy nie.

    Kwestia jest taka, że skoro
    - nie są wpisane do kodeksu,
    - nie idzie za tym spójny system szkolenia lub co gorsza co instruktor
    to inna wykładnia,
    - nie idzie za tym system karania
    - nie idą za tym warunki techniczne budowy dróg
    wobec tego stosowanie się do takich dziennikarskich nawoływań jest
    ryzykowne.
    Praktycznie nie ma znaczenia co jest w kodeksie, ani do jakiego wnisku
    dojdzie kłótnia w tym wątku, bo i tak nawet do tych przepisów które są
    ewidentne i spójne niewielu się stosuje. Więc trzeba uważać co robi
    przeciwnik na drodze i dostosowywać się do sytuacji, bo może jest z
    innej szkoły. Jedni czytają "Motor" inni "Auto świat", a jeszcze inni
    byli w Reichu i uważają że w Polsce obowiązuje (a jak nie to powinien)
    niemiecki kodeks.

    Ale jakoś w tej dżungli jeździmy.

    A teraz do wątkotwórcy:
    Skoro prawy pas jest pusty, to w czym masz problem wyprzedzić z prawej
    strony?

    Ja zawsze wyprzedzam jadących środkowym pasem z prawej strony gdyż:
    a) Jest to zgodne z kodeksem Art. 24, pkt. 10, ust 1).
    b) Jakbym wyprzedzał z lewej to zawsze mi ktoś siądzie na ogonie i
    pogania długimi mimo że staram się jechać powyżej "pierwszej prędkości
    karalnej". Na prawym pasie to się nie dzieje - chociaż nie wiem dlaczego?
    c) Po wyprzedzaniu mam komfort powrotu na środkowy pas, gdyż mam
    pierwszeństwo przed delikwentem, który wyprzedzał z lewej strony zgodnie
    z Art. 22. pkt. 4. chociaż parę razy zostałem obtrąbiony.

Podziel się

Poleć ten post znajomemu poleć

Wydrukuj ten post drukuj


Następne wpisy z tego wątku

Najnowsze wątki z tej grupy


Najnowsze wątki

Szukaj w grupach

Eksperci egospodarka.pl

1 1 1

Wpisz nazwę miasta, dla którego chcesz znaleźć jednostkę ZUS.

Wzory dokumentów

Bezpłatne wzory dokumentów i formularzy.
Wyszukaj i pobierz za darmo: