  • 1. Data: 2010-12-25 02:58:02
    Temat: Sprzęt na serwer (budżetowo)
    Od: bart_h <b...@d...koml>

    Witam,

    chciałbym postawić serwer dla wiejskiej świetlicy z używanymi kompami od
    sponsora (a serwer "w czynie społecznym") - główna funkcja to linuksowy
    router z proxy na squidzie + dansguardian, gdyż łącze max 2Mb - jedyny
    operator więcej tu nie zapewni. Budżet ograniczony, więc czy raczej
    postawić serwer na starym kompie z prockiem ca 2GHz, 1GB RAM i dwoma
    dyskami ATA (koszt zerowy) czy poszukać na aukcjach poleasingowego
    serwerka np. IBM xSeries 360 lub cisco CWSIME-1160-K9? Koszt to ok 500
    zł, ale przynajmniej 2 x SCSI (15k rpm), kilka GB RAM, szybsze
    procesory, ale w obudowach rack, przeznaczonych do montażu w szafie...
    czy da się ich używać 'gołych', bez szafy? Bo jeśli tak, to czy różnica
    w wydajności będzie na tyle znacząca, że warto jednak za to zapłacić?

    Pozdrawiam
    Bart_h

  • 2. Data: 2010-12-25 14:30:50
    Temat: Re: Sprzęt na serwer (budżetowo)
    Od: "Doxent" <d...@g...pl>

> [...]
    > router z proxy na squidzie + dansguardian, gdyż łącze max 2Mb - jedyny
    > operator więcej tu nie zapewni. Budżet ograniczony, więc czy raczej

    a nie lepiej zwykły router, ewentualnie jakiś Planet z managerem pasma,
    seria BM-500/525 itp.
    Stawianie kompa do tego celu to jednak większe zużycie prądu.

  • 3. Data: 2010-12-25 16:14:15
    Od: BartekK <s...@N...org>

    W dniu 2010-12-25 03:58, bart_h pisze:
> [...]
    > dyskami ATA (koszt zerowy) czy poszukać na aukcjach poleasingowego
    > serwerka np. IBM xSeries 360 lub cisco CWSIME-1160-K9?
    Na prawdę nie wystarczy ci do tego zwykły "sprzętowy" routerek, z qos i
    menadzerem pasma, choćby nawet to był jakiś router-ap ovislink + soft
    appro. Taki sprzęt całkiem spokojnie daje radę utrzymać porządek z
    pasmem przy ~10 klientach, usiłujących walczyć z p2p, a w świetlicy
    raczej p2p nikt nie będzie na starych kompach męczył. Do podziału pasma
    na tyle, by dało się z każdego internetować wygodnie, a pingi w grach
    były przyzwoite - nie powinno być problemu. A koszt max 200zł, i zużycie
    prądu <20W
    Jedynie ten squid+dansguardian (jak się domyślam- do ograniczania treści
    dozwolonych?) to problem.

> [...]
    > czy da się ich używać 'gołych', bez szafy? Bo jeśli tak, to czy różnica
    > w wydajności będzie na tyle znacząca, że warto jednak za to zapłacić?
    Wystrzegaj się serwerów, a zwłaszcza serwerów rackowych, jeśli nie masz
    dla nich serwerowni. To jest sprzęt pomyślany do pracy w szafie, w
    której jest gorąco, i który ma mieć przy pełnym obciążeniu maks
    wydajność. A u ciebie obciążenie będzie 1%, za to pobór prądu/grzanie
    się i hałas spowodują ewakuację świetlicy...

    --
    | Bartlomiej Kuzniewski
    173

  • 4. Data: 2010-12-25 19:36:59
    Od: Maciek "Babcia" Dobosz <b...@j...org.pl>

    Dnia 2010-12-25, o godz. 03:58:02
    bart_h <b...@d...koml> napisał(a):

> [...]
    > montażu w szafie... czy da się ich używać 'gołych', bez szafy? Bo
    > jeśli tak, to czy różnica w wydajności będzie na tyle znacząca, że

    Da radę bez szafy bo serwer poza inną obudową ma wszytko co trzeba.
    Tylko pytanie: po co? Żeby grzał, szumiał i żarł prąd? To co chcesz
    zrobić (squid+dansguardian) obciąży taką maszynę w ułamku procenta.
    Może lepiej pomyśleć o jakimś routerze SOHO? Albo o jakimś systemie na
    jakimś Atomie żeby prądu nie żarło za dużo?

    Zdrówko

  • 5. Data: 2010-12-27 14:10:49
    Od: BQB <a...@a...spamowy.com.invalid>

> [...]
    > sponsora (a serwer "w czynie społecznym") - główna funkcja to linuksowy
    > router z proxy na squidzie + dansguardian, gdyż łącze max 2Mb - jedyny

    Czyli potrzebne proxy do przeglądania głównie www aby szybko graficzki z
    "fejsa" i innych portali szybko się wczytywały.

    > Budżet ograniczony, więc czy raczej
    > postawić serwer na starym kompie z prockiem ca 2GHz, 1GB RAM i dwoma
    > dyskami ATA (koszt zerowy)

    Wystarczy, do kilkudziesięciu stacji nawet - nie ciągną plików
    jednocześnie ze squida :P

> [...]
    > czy da się ich używać 'gołych', bez szafy? Bo jeśli tak, to czy różnica
    > w wydajności będzie na tyle znacząca, że warto jednak za to zapłacić?

    Da się, IMO nie warto, przyrostu nie będzie w tym, co chcesz użyć
    (znaczy, nie zauważysz przyrostu).
    Serwery da się użyć bez szafy, możesz je położyć, możesz je postawić -
    nie ma to praktycznie wpływu na nie. Ale są one głośniejsze i
    wielokrotnie bardziej prądożerne.

  • 6. Data: 2010-12-30 08:16:56
    Od: Marx <M...@n...com>

    Ja też polecam jakiegoś tplinka czy inny tego typu mały sprzęcik - to
    kosztuje grosze, i mało prądu pobiera. Odpada administracja komputerem,
    a dodatkowo można zrobić hotspot. Ma on tę zaletę że nie trzeba ciągnąć
    kabli i można podłączyć wiele komputerów jednocześnie.

    Gdy komputerów robi się więcej, to możesz mieć problem aby włożyć tyle
    kart sieciowych, więc i tak musiałbyś zakupić huba który kosztuje pewnie
    tyle co mały router...
    Marx