  • 1. Data: 2011-04-20 21:21:24
    Temat: Spowalnianie pamięci w pececie pod wpływem temperatury
    Od: "Pszemol" <P...@P...com>

    O tym, że procesory Intela mają wbudowane zabezpieczenie
    przed przegrzaniem struktury polegające na wycinaniu taktów
    zegarowych gdy temperatura osiągnie górny próg, efektywnie
    spowalniające pracę procesora to wiemy...
    Dziś przeczytałem, że podobny mechanizm mają pamięci DDR.

    Zerknijcie na notę katalogową układu scalonego firmy NXP
    który montuje się na modułach pamięci DDR, tzw eeprom:
    http://www.nxp.com/documents/data_sheet/SE97.pdf
    Przeczytajcie trzeci akapit, gdzie piszą o spowalnianiu ruchu
    do i z pamięci przy okreslonej temperaturze...

    "The chip set throttles the memory traffic based on the actual
    temperatures" - czy słyszeliście o tym wcześniej? Ja nie...

    Wygląda na to, że Ci co zakładają radiatorki na pamięci a nie
    tylko na procesory wiedzą co robią :-)

  • 2. Data: 2011-04-21 08:05:30
    Od: "J.F." <j...@p...onet.pl>

> [...]
    > temperatures" - czy słyszeliście o tym wcześniej? Ja nie...
    >
    > Wygląda na to, że Ci co zakładają radiatorki na pamięci a nie

    Ja tez nie .. ale tez nie widze aby ten chip sterowal pamiecia.

    Ma pin EVENT .. i ciekawe jak go komputer wykorzystuje.

    Za to inne rzeczy mi sie nasunely:
    -stare pamieci chyba niestety w cenie ? Bo to moze byc fajny uklad
    dla hobbystow i nie tylko - termometr I2C.
    -wie ktos jak sie programowo dostac do tej magistrali ? Tam ciekawe
    rzeczy podpiete, np bateria notebooka, tylko jak sie z nia
    skomunikowac ..

    J.

  • 3. Data: 2011-04-21 09:41:48
    Od: Mario <m...@p...onet.pl>

    W dniu 2011-04-21 10:05, J.F. pisze:

> [...]
    > -wie ktos jak sie programowo dostac do tej magistrali ? Tam ciekawe
    > rzeczy podpiete, np bateria notebooka, tylko jak sie z nia skomunikowac ..

    Zapewne lm-sensors

    MD

  • 4. Data: 2011-04-21 12:09:46
    Od: "Pszemol" <P...@P...com>

    > Ja tez nie .. ale tez nie widze aby ten chip sterowal pamiecia.

    Nie, ten czip mierzy temperaturę modułu pamięci bo do płytki
    modułu jest przylutowany. Informację o temperaturze wysyła
    do chipsetu po I2C i to chip set podejmuje decyzję o zwolnieniu
    przepływu przez pamięć. Nie wiem jak to robi, czy tak jak CPU?

    > Ma pin EVENT .. i ciekawe jak go komputer wykorzystuje.
    >
    > Za to inne rzeczy mi sie nasunely:
    > -stare pamieci chyba niestety w cenie ? Bo to moze byc fajny uklad dla
    > hobbystow i nie tylko - termometr I2C.

    Myślę, że taki termometr na I2C to nie jest jakiś wyjątkowy unikat?
    Zwłaszcza że on ma dokładność największą przy temperaturach
    wysokich, bo tak jest kalibrowany aby alarmy dawał dokładne przy
    przegrzaniu. Jeśli więc ktoś potrzebuje termometru do podobnego
    celu to ma jak znalazł :-)

    > -wie ktos jak sie programowo dostac do tej magistrali ? Tam ciekawe rzeczy
    > podpiete, np bateria notebooka, tylko jak sie z nia skomunikowac ..

    Zgadza się - są napewno ciekawe rzeczy, ale zależne od producenta
    chipsetu/płyty i jak się dostaniesz do dokumentacji to wzbudzisz podziw.

  • 5. Data: 2011-04-21 15:41:59
    Od: Zakarm <t...@s...com>

    Zwykly termometr I2C zerknij na LM75 .Pod ewent mozesz podlaczyc np
    wiatraczek .
    :):)

  • 6. Data: 2011-04-21 16:00:18
    Od: Mario <m...@p...onet.pl>

    W dniu 2011-04-21 14:09, Pszemol pisze:

> [...]
    > do chipsetu po I2C i to chip set podejmuje decyzję o zwolnieniu
    > przepływu przez pamięć. Nie wiem jak to robi, czy tak jak CPU?

    Pewnie BIOS zarządza taktowaniem pamięci RAM tak jak obrotami
    wentylatora. Z tego co piszą to do tej pory też tak robił ale
    temperaturę pamięci szacował na podstawie temperatury mobo.

> [...]
    > wysokich, bo tak jest kalibrowany aby alarmy dawał dokładne przy
    > przegrzaniu. Jeśli więc ktoś potrzebuje termometru do podobnego

    Nie lepiej kupić jakiś LM albo DS?

    > Zgadza się - są napewno ciekawe rzeczy, ale zależne od producenta
    > chipsetu/płyty i jak się dostaniesz do dokumentacji to wzbudzisz podziw.

    E tam. Są programy pod Linuksa korzystające z bibliotek lm-sensors. IMHO
    możesz przeskanować co widać na magistrali i2c.

    MD

  • 7. Data: 2011-04-21 17:00:34
    Od: "J.F." <j...@p...onet.pl>

> [...]
    > do chipsetu po I2C i to chip set podejmuje decyzję o zwolnieniu
    > przepływu przez pamięć. Nie wiem jak to robi, czy tak jak CPU?

    Troche powatpiewam czy chip (Nordbridge ? SB ?) czyta go na
    biezaco, ale moze.

    > Myślę, że taki termometr na I2C to nie jest jakiś wyjątkowy
    > unikat?

    Niby nie, ale jak potrzeba to moze latwiejz jakiegos zloma
    wylutowac niz sie zastanawiac jaki, gdzie, za ile i czemu niema na
    skladzie :-)

    > Zgadza się - są napewno ciekawe rzeczy, ale zależne od producenta
    > chipsetu/płyty i jak się dostaniesz do dokumentacji to wzbudzisz
    > podziw.

    Na poczatek to musze przeskoczyc sprawe windows - czyli jak sie do
    tego dostac z wlasnego programu .
    No chyba zeby tak skasowac windows, ale przegladanie zrodel linuxa
    tez nie jest latwe :-)

    J.

  • 8. Data: 2011-04-21 17:27:26
    Od: Zakarm <t...@s...com>

    ale przegladanie zrodel linuxa tez
    > nie jest latwe :-)
    >
    > J.

    No fakt zajebiscie trudne plik readme to przeciez chinszczyzna

  • 9. Data: 2011-04-21 18:43:59
    Od: J.F. <j...@p...onet.pl>

    On Thu, 21 Apr 2011 19:27:26 +0200, Zakarm wrote:
    > ale przegladanie zrodel linuxa tez
    >
    >No fakt zajebiscie trudne plik readme to przeciez chinszczyzna

    Ale ktory readme, i czy beda tam potrzebne informacje ?

    J.

  • 10. Data: 2011-04-21 19:01:49
    Od: Zakarm <t...@s...com>

    W dniu 2011-04-21 20:43, J.F. pisze:

    > Ale ktory readme, i czy beda tam potrzebne informacje ?
    >
    > J.

    Zamiast wypisywac setki bezsensownych linijem na grupie zacznij czytac
    baranie niedouczony.