  • 1. Data: 2009-01-17 17:28:29
    Temat: Software do NEF
    Od: usenet user <usenet_user_usun@usun_op.pl>

    Witam,

    ktory z nizej wymienionych programow jest najodpowiedniejszy do
    wywolywania i obrobki RAW z Nikona (np. D70 i D90)? Pomijajac chwilowo
    ergonomie i cene. Jaki program ma najlepiej dzialajacy automatyczny
    balans bieli i autotone (tak zeby miec punkt wyjsia i odniesienie).
    Jaki soft do RAW jest najbardziej popularny wsrod grupowiczow?
    Moze nie ma to wiekszego zanczenia i liczy sie tylko ergonomia, cena no
    i oczywiscie umiejetnosci...

    - Nikon Capture NX2
    - Raw Therapy
    - Phase One Capture One 4 pro
    - Lightroom 2.2. (ACR)

    Jakiego softu uzywacie (zwlaszcza profesjonalisci) do przegladania i
    katalogowania zdjec? Czy jest sens szukac innych programow poza
    Lightroom? Czy ta m.in. przegladarka jest takim samym standardem w
    swiecie Pro jak Photo Shop?

    u.u.

  • 2. Data: 2009-01-17 17:53:17
    Temat: Re: Software do NEF
    Od: "marcin.STIG.saldat" <s...@p...pl>

    usenet user pisze:
    [...]
    > - Nikon Capture NX2
    > - Raw Therapy
    > - Phase One Capture One 4 pro
    > - Lightroom 2.2. (ACR)

    Z tego co zauwazylem na forum Nikona, popularnosc oprogramowania wsrod
    fotografow uzytkujacych wlasnie Nikona, to:
    -- Lightroom,
    -- C1,
    -- CameraRAW (Photoshop),
    -- Nikon Capture

    Osobiscie takze przechodzilem przez kazdego z nich. Lightroom goscil u
    mnie najkrocej. Nie potrzebne sa mi tryliardy suwaczkow i wirtualne
    biblioteki. Natomiast "silnik" jest ten sam co w CameraRAW, ktory jest
    mimo wszystko szybszy. Pod wzgledem szybkosci pracy i konwersji, rownych
    sobie nie ma C1 (ale to opinia na temat dlugiej pracy w wersjach 3.x).
    4ke sobie odpuscilem na rzecz Photoshopa. Najgorszym pod wzgledem
    interface'u, i najwolniejszym jednoczesnie, jest Nikon Capture. Jednakze
    daje najlepsze efekty. Od kilku miesiecy uzywam wlasciwie tylko tego
    oprogramowania i mimo jego irytujacych wad, nie zamierzam wracac do
    poprzednikow.

> [...]
    > katalogowania zdjec? Czy jest sens szukac innych programow poza
    > Lightroom? Czy ta m.in. przegladarka jest takim samym standardem w

    Ja kataloguje zdjecia (jak i inne projekty) w WhereIsIt?. Ale rozwiazan
    jest sporo... Jesli zdecydujesz sie na uzywanie LR, to jak najbardziej
    wskazane byloby uzywanie wlasnie jego. W koncu jest on wlasnie takim
    kompleksowym rozwiazaniem dla fotografow.

    --
    Pozdrawiam,
    marcin.STIG.saldat

  • 3. Data: 2009-01-17 19:05:34
    Od: Jakub Roguski <_adres_@_stopka_._artykulu_._info>

    usenet user pisze:
    [...]
    > Jakiego softu uzywacie (zwlaszcza profesjonalisci) do przegladania i
    > katalogowania zdjec?
    [...]

    Obróbka wstępna (balans bieli, korekcja ekspozycji, wyostrzanie, kolory
    itp) - Nikon Capture NX2
    Retusz, kadrowanie, wydruk - Adobe Photoshop CS2
    Katalogowanie - Extensis Portfolio

    Jakub

    http://www.roguski.eu

  • 4. Data: 2009-01-18 03:25:28
    Od: Valwit <l...@v...net>

    Jakub Roguski wrote:
> [...]
    > itp) - Nikon Capture NX2
    > Retusz, kadrowanie, wydruk - Adobe Photoshop CS2

    prawie w pelni sie zgadzam, prawie bo wydruk wole z CNX, retusz
    czesciowo w CNX2 robie, ale to kwestia jaki retusz, tu CNX2 jest mocno
    ograniczony bo w zasadzie ma sredniej jakosci healing brusha. do kurzu
    jednak stracza

    --
    Łukasz "Valwit" Grupa http://valwit.net ICQ:40117364 GG:1591997

  • 5. Data: 2009-01-18 06:53:24
    Od: Jakub Roguski <_adres_@_stopka_._artykulu_._info>

    Valwit pisze:

> [...]
    > czesciowo w CNX2 robie, ale to kwestia jaki retusz, tu CNX2 jest mocno
    > ograniczony bo w zasadzie ma sredniej jakosci healing brusha. do kurzu

    Czemu wydruk z CNX?

    Jakub

    http://www.roguski.eu

  • 6. Data: 2009-01-18 11:20:26
    Od: "marcin.STIG.saldat" <s...@p...pl>

    Mikolaj Machowski pisze:
    [...]
    > Przyznam, że nie używałem, ale na wielu forach pisze się, że ACR "nie
    > potrafi" wywoływać NEF-ów.

    Tak jak Lightroom (czy ACR) tak samo "nie potrafi" wywolywac NEFow
    praktycznie zaden inny soft, oprocz Nikon Capture.

    --
    Pozdrawiam,
    marcin.STIG.saldat

  • 7. Data: 2009-01-18 11:21:02
    Od: Mikolaj Machowski <m...@w...pl>

    usenet user napisał:
    > - Lightroom 2.2. (ACR)

    Przyznam, że nie używałem, ale na wielu forach pisze się, że ACR "nie
    potrafi" wywoływać NEF-ów.

    m.
    --
    Terminus Est

  • 8. Data: 2009-01-18 15:31:26
    Od: Valwit <l...@v...net>

    Jakub Roguski wrote:

    > Czemu wydruk z CNX?

    bo nie musze konwertowac wczesniej NEF-a (po obróbce w CNX) do czegos co
    ACR rozumie, i subiektywnie jestem zdania ze kolory dokladniej wychodza.
    Moze ACR nie kuma nikonowskich profili, nie wiem.

    --
    Łukasz "Valwit" Grupa http://valwit.net ICQ:40117364 GG:1591997

  • 9. Data: 2009-01-18 19:47:28
    Od: Andrzej Jakubowski <f...@p...onet.pl>

    marcin.STIG.saldat pisze:
    > Mikolaj Machowski pisze:
    > [...]
    >
    > Tak jak Lightroom (czy ACR) tak samo "nie potrafi" wywolywac NEFow
    > praktycznie zaden inny soft, oprocz Nikon Capture.

    wszystko byloby ok, gdyby NX2 nie byl tak powolny. Wymagania sprzetowe
    ma 2x jakikolwiek inny program.

    Chetnie sie dowiem na czym polega jego przewaga nad innym
    oprogramowaniem :-)

    pzdr.
    Andrzej

  • 10. Data: 2009-01-18 21:39:34
    Od: Jacek_P <L...@c...edu.pl>

    Andrzej Jakubowski napisal:
    > wszystko byloby ok, gdyby NX2 nie byl tak powolny.

    Nie jest powolny, gdy rzucisz mu na pozarcie odpowiedni hardware:

    a) korzysta z procesora karty graficznej, gdyz juz kilka razy
    warknal mi, ze resetuje procesor karty, bo mu komunikacja nie
    lezy

    b) na quadzie zzera efektywnie wszystkie rdzenia, co ladnie
    widac na podgladzie obciazenia - nareszcie jego czasy reakcji
    sa akceptowalne tzn. po ruszeniu suwakiem zmiana na ekranie
    jest w granicach 2..4 sekund. Na jednordzeniowym czekalem
    30..40 sekund.

    c) fajny jest schemat nakladania maski, ale to dopiero
    jak sie do niego przyzwyczaisz - to stworzenie jest jak
    Ecik z Masztalskich.
    --
    Pozdrawiam,

    Jacek