  • 1. Data: 2012-03-21 16:45:09
    Temat: Skutki zbyt słabego zasilacza?
    Od: "Antoni" <1...@1...com.pl>

    Jakie mogą być skutki zbyt słabego zasilacza?

    Zasilacz był badany i wszystkie napięcia są OK.
    Komputer zachowuje się normalnie. Ale to jest
    oczywiście pojęcie względne.

    Różne testy zamieszczone na różnych stronach
    wskazują, że zasilacz może być zbyt słaby
    w stosunku do mocy jaką pobiera zainstalowany
    sprzęt.
    Jednakże różne testy pokazują różne wartości,
    a ponadto nie zawsze można wybrać z rozwijanej
    listy sprzęt odpowiadający dokładnie parametrom
    tego zainstalowanego. Sprzęt jest dosyć stary.

    Moje pytanie jest następujące: jakie mogą być skutki
    używania komputera ze zbyt słabym zasilaczem?
    Chodzi mi tu o objawy podczas działania, na które
    być może nie zwróciłem uwagi, a także o ewentualne
    skutki w postaci uszkodzenia używanego sprzętu.

    Antoni

  • 2. Data: 2012-03-21 17:20:23
    Temat: Re: Skutki zbyt słabego zasilacza?
    Od: tryton <d...@o...pl>

    Podaj konfig

  • 3. Data: 2012-03-21 17:21:14
    Od: elmer radi radisson <r...@s...spam.wireland.org>

    On 2012-03-21 16:45, Antoni wrote:

> [...]
    > być może nie zwróciłem uwagi, a także o ewentualne
    > skutki w postaci uszkodzenia używanego sprzętu.

    Uszkodzenie sprzetu to raczej malo prawdopodobne (chyba ze zasilacz
    jest kiepski i bez zabezpieczen i w koncu padnie tak, ze przepusci
    na wyjscia za duzo), ale dobrze wziac pod uwage ze conajmniej na kilka
    sposobow ryzykujesz logicznym uszkodzeniem albo utrata danych na dysku
    co bywa bardziej kosztowne lub bolesne niz awaria sprzetu.

    --

    memento lorem ipsum

  • 4. Data: 2012-03-21 17:41:05
    Od: "qwerty" <q...@p...fm>

    Użytkownik "Antoni" napisał w wiadomości grup
    a.pl...
    > Jakie mogą być skutki zbyt słabego zasilacza?

    Zawieszanie się, bsod, problemy z odpaleniem i czasami artefakty.

  • 5. Data: 2012-03-21 18:22:30
    Od: "Antoni" <1...@1...com.pl>

    > Zawieszanie się, bsod, problemy z odpaleniem i czasami artefakty.

    Dzięki. Czy mógłbyś uściślić jakie artefakty?

    Antoni

  • 6. Data: 2012-03-21 18:28:20
    Od: Randall_Memphis <g...@n...oleg.es>

    W dniu 2012-03-21 18:22, Antoni pisze:

    > Dzięki. Czy mógłbyś uściślić jakie artefakty?
    >
    > Antoni

    a są różne?

  • 7. Data: 2012-03-21 19:44:43
    Od: "PL(N)umber_One " <p...@N...gazeta.pl>

    Antoni <1...@1...com.pl> napisał(a):

    > Jakie mogą być skutki zbyt słabego zasilacza?
    >
    > Zasilacz był badany i wszystkie napięcia są OK.
    Zakładam, że był badany pod obciążeniem. Jeżeli nie, to warto pomierzyć napięcia
    na wolnych złączach zasilacza, podczas normalnej pracy PC. Szczególnie, że jak
    piszesz - rożne programy podają różne wartości.
    PP

  • 8. Data: 2012-03-21 20:20:49
    Od: BartekK <s...@d...org>

    W dniu 2012-03-21 16:45, Antoni pisze:
    > Moje pytanie jest następujące: jakie mogą być skutki
    > używania komputera ze zbyt słabym zasilaczem?
    Wszystko zależy od tego jaki zasilacz (jaka wersja atx 2.0, 2.1 itd - na
    które linie 5/12v jest w nim kładziony nacisk) i od sprzętu
    obciążającego (które linie są za mocno obciążone).

    Zasilacze mają "jedną wspólną logikę" sterującą pracą przetwornicy.
    Mierzą napięcia wyjściowe i starają się je utrzymać w zakresie
    przyzwoitości i normy. Jeśli któreś napięcie jest mocniej obciążane i
    spada, to "zasilacz dokłada do pieca" i wyrównuje to napięcie... ale
    równocześnie pozostałe też się podnoszą. Jeśli np 5v mocno obciążymy, a
    12v niezbyt - to 5v będzie zasilacz utrzymywał w okolicy 5v, a w tym
    samym czasie 12v wzrosnie do 13-14v... aż do zadziałania zabezpieczenia
    ponad-napięciowego, które zdławi to napięcie... równocześnie zdławiając
    5v poniżej normy.

    Efektem takiej pracy "szarpanej" bywają uwalone kondensatory na płycie
    głównej, uwalone mechanicznie (od skakania obrotów i głowic od
    chwilowych zaników i szpilek zasilania) oraz elektrycznie (od zbyt
    wysokiego zasilania) dyski twarde. Pomijam tu efekty przejściowe bez
    trwałych uszkodzeń typu zawieszanie się/restartowanie/krzaki na
    obrazie/gubienie urządzeń usb/błędy systemu plików na dysku ...

    --
    | Bartłomiej Kuźniewski
    173

  • 9. Data: 2012-03-21 21:31:42