  • Data: 2011-08-28 15:35:21
    Temat: Skąd się biorą tak obszerne erraty do obecnych uC??
    Od: Konop <k...@g...pl> szukaj wiadomości tego autora

    Witam

    W miniony weekend przez 2 dni siedziałem i szukałem, czemu mi I2C
    nie działa w STM32. Na googlu wyszukałem, że wiele osób miało takie
    problemy, ale mieli złą inicjalizację itp... Próbowałem wszystkiego. Ich
    przykłady działały u mnie, ale po "wklejeniu" w projekt przestawały.
    Okazało się, że w Erracie napisano, że I2C ma konflikt z kontrolerem
    pamięci zewnętrznej i nie mogą działać jednocześnie.... No to pięknie!
    Kiedyś większe problemy miałem z LPC23xx, tam to errata była sporo
    większa i nie działał na przykład kontroler pamięci w ogóle (w pierwszej
    rewizji), brał parę mA z baterii podtrzymującej zegarek (jeśli włożyło
    się ją przy wyłączonym zasilaniu głównym) itp.
    I tak się zastanawiam, czemu te mikrokontrolery dziś są takie
    "wadliwe"?? Czemu tak duże są do nich erraty?? Ja rozumiem, że koszty
    uruchomienia produkcji takiego układu scalonego są potężne, dlatego nie
    wykonuje się krótkich serii prototypowych... Ale skąd w ogóle ten
    problem się bierze??
    Czy to efekt pośpiechu? Braku testów? Zwykłych błędów?? Czy może
    jakiś efektów, które ciężko przewidzieć? Intryguje mnie zwłaszcza nazwa
    "Silicion Limitations" użyta w Erracie do STMa, która sugeruje, że oni
    zrobili wszystko OK, tylko po przelaniu na krzem przestało działać ;)...
    Jak tego typu błędy wyglądają w innych układach?? Mniej lub bardziej
    skomplikowanych?? FPGA, uP do PCtów na przykład (pewien Intel źle
    dzielił, ale poza tym nie słyszałem, żeby miały jakieś wady tego typu),
    a jak to wygląda w układach analogowych, prostych cyfrowych? Czy był
    kiedyś wzmacniacz operacyjny poczwórny, w którym można było na raz
    korzystać tylko z trzech wzmacniaczy?? ;)...
    I to, co mnie interesuje najbardziej. Układ został wyprodukowany, to
    chyba można wtedy sprawdzić jak działa, ewentualne ograniczenia wpisać
    do oficjalnej dokumentacji (w odpowiednich rozdziałach) i tyle, a nie
    wypuszczać jakieś erraty. Czy to nie jest efekt pośpiechu przy
    wypuszczaniu na rynek nowego układu??

    Taki niedzielny temat na luźną dyskusję.

    Konop