  • 1. Data: 2013-06-24 18:56:02
    Temat: Serwisowanie klimy
    Od: Przemeq <p...@o...eu>

    Jak to jest z serwisem klimy ?
    Ja wymieniam co rok filtr kabinowy i tak od 9 lat klima manualna
    w renault thalii działa.
    Kumpel stwierdził że ja zajadę klimę, bo osuszacz to co 5 lat wymienić,
    a czynnik klimy to co 2 lata.
    Ile w tym prawdy, a ile fałszu.
    Serio czynnik co 2 lata w starych PRL-owskich lodówach to z 20 lat
    śmigał, ile tu prawdy a ile Urban legend.

    Przemeq

  • 2. Data: 2013-06-24 22:47:01
    Temat: Re: Serwisowanie klimy
    Od: Przyjazny <p...@n...tld.invalid>

    On 2013-06-24 16:56, Przemeq <p...@o...eu> wrote:
> [...]
    > Ile w tym prawdy, a ile fałszu.
    > Serio czynnik co 2 lata w starych PRL-owskich lodówach to z 20 lat
    > śmigał, ile tu prawdy a ile Urban legend.

    20 lat raczej nie wytrzyma, bo samochód jak jeździ to zmienia kształt i
    coś zawsze z instalacji ucieknie. Ale w okolicach 5-6 lat powinien
    wytrzymać jak instalacja jest sprawna, gorzej jak ma mały wyciek - nie
    jest dobrze jeździć bez czynnika...

    Osuszacz to można wymienić jak widać że nie daje rady ;-).

  • 3. Data: 2013-06-25 09:28:02
    Od: Robson <r...@...pl>

    > Serio czynnik co 2 lata w starych PRL-owskich lodówach to z 20 lat
    > śmigał, ile tu prawdy a ile Urban legend.

    Odpowiedz sobie na pytania:
    1. Stara PRlowska lodówka była włączona 24/7/365 (wiem, wyłączali czasem
    prąd, ale znowu nie tak często). Jak często jest włączona twoja klima?

    2. Stara PRlowska lodówka nie miała rurek z badziewnego aluminium i nie
    stała przez pół roku w posolonej wodzie. A przez ile mięsięcy w roku
    zasuwasz po posolonych drogach?

  • 4. Data: 2013-06-25 09:44:24
    Od: "Chris" <c...@s...pl>

    Przemeq nabazgrał(a):

    > Jak to jest z serwisem klimy ?
    > Ja wymieniam co rok filtr kabinowy i tak od 9 lat klima manualna
    > w renault thalii działa.

    Ja po 5/6 latach pojechałem żeby sprawdzić kklimę (działa) i powiedziano mi
    że dobrze że przyjechałem bo czynnik się kończy a jada na rezerwie może nie
    wpłynąć dobrze na osprzęt ... raz na 5 lat 100zł to nie majątek więc chyba
    nie ma co oszczędzać.

  • 5. Data: 2013-06-25 10:06:09
    Od: "Ukaniu" <l...@g...pl>

    Użytkownik "Przemeq" <p...@o...eu> napisał w wiadomości
    > Serio czynnik co 2 lata w starych PRL-owskich lodówach to z 20 lat śmigał,
    > ile tu prawdy a ile Urban legend.

    Nie ma idealnie szczelnych układów i czynnik ucieka. Sprawność klimatyzacji
    maleje i pogarsza sie smarowanie kompresora. Stąd co jakiś czas trzeba by
    podjechać sprawdzić ilość czynnika. To główny powód. Inne to
    higroskopijność oleju PAG i czynnika 134, pewna ilość wilgoci przenika do
    układu degradując ich własności.
    Nie ma co porównywać lodówki z samymi metalowymi przewodami i lutowanymi
    złączami do układu z nawet kilkunastoma miejscami z uszczelką i wężami
    gumowymi.

    --
    Pozdrawiam,
    Łukasz

  • 6. Data: 2013-06-26 16:28:08
    Od: "J.F." <j...@p...onet.pl>

    Dnia Mon, 24 Jun 2013 18:56:02 +0200, Przemeq napisał(a):
> [...]
    > w renault thalii działa.
    > Kumpel stwierdził że ja zajadę klimę, bo osuszacz to co 5 lat wymienić,

    Falszu jak widzisz duzo, bo inaczej powinienes juz dawno zajechac :-)

    > Serio czynnik co 2 lata w starych PRL-owskich lodówach to z 20 lat
    > śmigał, ile tu prawdy a ile Urban legend.

    Ale to inny czynnik niz w lodowkach z prl, a i sam uklad jest mniej
    hermetyczny. I kto wie, moze kumpel ma troche racji.

    J.

  • 7. Data: 2013-06-27 01:44:50
    Od: Tomasz Pyra <h...@s...spam.spam>

    Dnia Mon, 24 Jun 2013 18:56:02 +0200, Przemeq napisał(a):

    > Jak to jest z serwisem klimy ?
    > Ja wymieniam co rok filtr kabinowy i tak od 9 lat klima manualna
    > w renault thalii działa.

    Tak to już jakoś jest że jak w fabryce złożyli, to tak długo jak to nie
    zostanie uszkodzone mechanicznie to działa bez problemu dowolnie długo.

    Potem jak się coś stanie (najczęściej mechaniczne uszkodzenie) to nie wiem
    czy to z winy "fachowców", czy "zamienników", ale trzeba potem co chwilę
    jeździ i a to dobić, a to coś uszczelnić.

    > Kumpel stwierdził że ja zajadę klimę, bo osuszacz to co 5 lat wymienić,
    > a czynnik klimy to co 2 lata.

    Eeee... :)

    Tak od nowości to dwoma autami z klimą jeździłem i w obu była to rzecz
    zupełnie bezobsługowa, aż się papraki z warsztatów za nią nie zabrały...

  • 8. Data: 2013-06-27 08:00:11
    Od: "Ukaniu" <l...@g...pl>

    > Tak to już jakoś jest że jak w fabryce złożyli, to tak długo jak to nie
    > zostanie uszkodzone mechanicznie to działa bez problemu dowolnie długo.

    W jakichś fabrycznych opracowaniach czytałem, że ubytek ~ 10% rocznie
    czynnika jest normalny z uwagi na porowatość elementów gumowych.

    --
    Pozdrawiam,
    Łukasz

  • 9. Data: 2013-06-27 09:44:12
    Od: Tomasz Pyra <h...@s...spam.spam>

    Dnia Thu, 27 Jun 2013 08:00:11 +0200, Ukaniu napisał(a):

    > W jakichś fabrycznych opracowaniach czytałem, że ubytek ~ 10% rocznie
    > czynnika jest normalny z uwagi na porowatość elementów gumowych.

    A jednak są samochody które mają sporo lat i pewnie znacznie więcej
    czynnika niż gdyby 10% miało uciekać rocznie. Więc jednak wygląda na to że
    da się zrobić żeby nie uciekało.

    Te "normalne uciekanie" 10% to pewnie tak jak zużycie oleju które
    "normalne" wg. instrukcji potrafi wynosić 6l/10000km.

    Na zasadzie żeby się wymigać od naprawy w okresie gwarancji, a jeszcze przy
    okazji przystrzyc na napełnianiu klimy.