  • 1. Data: 2009-10-27 22:31:41
    Temat: Schemat - RC czy transoptor
    Od: "roxy" <k...@o...pl>

    Prosze o wypowiedz na temat dwoch rozwiazan zastosowania fragmentu układu
    przedstawionego na schemacie ponizej.

    http://www.przeklej.pl/plik/rys-1-jpg-0004lfcjg7tb

    Mamy klasyczny uklad ze stabilizatorem liniowym lm 7805 (oraz uklad
    mikrokontrolera ATMEGA ktorego uz nie rysowalem).
    Na wybranych pinach wejsciowych sprawdzam stan przekazników.
    Jeżeli dlugość linii pomiedzy uC a stykami przekaznika wynosi okolo 1m czy
    lepsze jest rozwiazanie z transoptorem czy z układem RC.
    Nie zalezy mi wogole na separacji (masy na transoptorze są zwarte). Prosze o
    wypowiedz ktore rozwiazanie z przedstawionego schematu bedzie poprawniejsze
    (odporniejsze na zakłucenia) jezeli do czynienia bedziemy mieć z dość
    znaczną długoscia (1m) pomiedzy pinem uC a stykiem przekaznika?
    Czy zastosowanie ukladu z transoptorem wogole "cos poprawia" w układzie czy
    niepotrzebnie komplikuje PCB i podnosi koszty?

  • 2. Data: 2009-10-28 08:25:27
    Temat: Re: Schemat - RC czy transoptor
    Od: Piotr Gałka <p...@C...pl>

    Użytkownik "roxy" <k...@o...pl> napisał w wiadomości
    > Prosze o wypowiedz na temat dwoch rozwiazan zastosowania fragmentu układu
    > przedstawionego na schemacie ponizej.
    >
    > http://www.przeklej.pl/plik/rys-1-jpg-0004lfcjg7tb

    Sugeruję wybranie tego z prawej ale koniecznie jeszcze z rezystorem między
    4k7 a 1u (np. też 4k7).
    Jeszcze lepiej byłoby ten poziomy 4k7 podzielić na dwa 2k2 i między nimi
    diodę 5V6 do masy.
    P.G.

  • 3. Data: 2009-10-28 20:12:39
    Od: "roxy" <k...@o...pl>

> [...]
    > 4k7 a 1u (np. też 4k7).
    > Jeszcze lepiej byłoby ten poziomy 4k7 podzielić na dwa 2k2 i między nimi

    Poniżej przedstawie modyfikacje ukladu (tak jak ją zrozumialem).
    http://www.przeklej.pl/plik/rys2-jpg-0004m91nkbq4

    Układ z prawej strony nie wymaga chyba komentarza.
    Po lewej stronie przedstawilem układ z dioda zenera. Mam jednak watpliwosci
    o sens stosowania opornika R2 2k2.
    Czy jego brak i pozostawienie diody zenera 5v6 rownolegle do kondensatora
    znaczaco pogorszy układ i jego wrazliwosc na zaklocenia?
    Czy kondensator 1u jest wystarczajacy czy moze zwiekszyc jego pojemnosc do
    4u7F?

  • 4. Data: 2009-10-29 08:54:35
    Od: Piotr Gałka <p...@C...pl>

> [...]
    > znaczaco pogorszy układ i jego wrazliwosc na zaklocenia?
    > Czy kondensator 1u jest wystarczajacy czy moze zwiekszyc jego pojemnosc do

    Co do C. Zależy, czy ma on eliminować drgania styków tak, aby procesor tego
    nie widział, czy nie.
    Ja normalnie na takich wejściach stosuję 100n/50V 0603, ale software dba o
    eliminację drgań styków.
    Na każdym wejściu wyprowadzonym poza urządzenie należy liczyć się z
    przepięciami.
    Gdy mogą one być silne to na wejściu (bezpośrednio) daję transila 600W
    (obudowa SMB).
    Nie chciałem tu przesadzić dlatego tylko słaba dioda Zenera.
    Załóżmy, że ktoś naładowany dotknie palcem tego wejścia i będzie ESD (do 3kV
    człowiek nawet nie zauważa).
    Typowe w normach jest tu 8kV (jeśli się nie mylę to z 1k5 w szereg jako
    model ręki).
    Taki impuls spowoduje bardzo krótki przepływ 8kV/(1k5+2k2) = około 2A (może
    też ominąć tego 2k2 jak mały SMD będzie).
    Trzeba sprawdzić, co będzie na 5V6 przy 2A - strzelam że może 8V. R2
    ograniczy prąd diod zabezpieczających wejście procesora do (8-5.7)/2k2 =
    1mA. Bez R2 te 2A popłyną raczej przez diodę procesora niż przez 5V6 (no
    może po połowie). Przekroczenie około 20mA na diodzie zabezpieczającej
    procesora spowoduje latch-up - zwarcie VCC do GND poprzez układ wyjściowy
    danego pinu. Popłynie maksymalny prąd jaki da zasilanie - zadziała
    ogranicznik w 7805, VCC spadnie, procesor zgłupieje (watch-dog, brown-out
    nie pomogą). Po off/on napięcia _może_ będzie znów działał poprawnie.
    Można by powiedzieć, że po co R2 skoro jest 1uF - on zgasi takie impulsy. Ma
    pewne szanse, ale nie ma pewności - trzeba uwzględnić jego wewnętrzną
    indukcyjność. Dla ESD (czas narastania rzędu 1ns) ta indukcyjność będzie
    głównie decydowała o tym, co na tym 1uF będzie.
    Rozmieszczenie elementów na płytce i sposób podłączenia kabli ma też ogromne
    znaczenie dla odporności na takie rzeczy (impuls ESD przepływając przez
    ścieżkę 1cm daje na niej spadek kilkudziesięciu V. Trzeba pamiętać, że od
    5V6 popłynie on jakoś do ziemi no i jeśli ta droga wypadnie mu przez pin GND
    procesora, potem ścieżką i potem pin GND innego scalaka połączonego z
    procesorem to powstająca chwilowa różnica mas tych scalaków spowoduje, że
    prąd popłynie też przez to ich połączenie (sygnałowe) i jego diody
    zabezpieczające w każdym z tych scalaków no i kłopot gotowy.
    Podsumowując. Ja bym nie żałował tego 2k2 (można też tego 1uF równolegle do
    diody a R2 za nimi).
    Rozwiązanie bez diody Zenera też w praktyce ma szansę się sprawdzić, ale na
    pewno daje niższy poziom ochrony, ale może wystarczający.
    Można je poprawić (to bez diody) dając jeszcze opornik za kondensatorem -
    spełni taką samą rolę jak R2 w układzie z diodą.
    Jak zależy Ci na jak najmniejszej liczbie elementów to zrezygnuj z 5V6 a daj
    R2 za kondensatorem.
    P.G.

  • 5. Data: 2009-10-29 23:31:42
    Od: "roxy" <k...@o...pl>

    Dziekuje serdecznie za pomoc.
    Czy moge zamiast zenerki zastosowac diode zabezpieczajaca BZW06-5V8 ? (czy
    to juz przesada przesada)
    Moj uklad bedzie wygladać tak jak na schemacie poniżej. Zastosowalem rowniez
    kondensator 100nF zamiast 1uF.
    Sądze że wartosci rezystorów są dobrane w miare rozsadnie. CZF to styki
    przekaznika (lub np. styki jakiegos przycisku).

    http://www.przeklej.pl/plik/rys3-jpg-0004nba5t7tb

    Jeszcze raz dziekuje i pozdrawiam

  • 6. Data: 2009-10-30 08:34:03
    Od: Piotr Gałka <p...@C...pl>

    > Dziekuje serdecznie za pomoc.
    > Czy moge zamiast zenerki zastosowac diode zabezpieczajaca BZW06-5V8 ? (czy
    > to juz przesada przesada)
    Zwróć uwagę przy jakim prądzie jest podane to 5V8 i ile to daje na
    zastosowanych rezystorach.
    Ten transil za 2k2 nie ma sensu - tam nigdy nie popłynie 20A.
    Transil jest sens zastosować bezpośrednio na samym wejściu, ale ten przy 5V
    mógłby chcieć za dużo prądu z 4k7.
    Jeśli w okolicy jest jakieś 12V i ktoś przez pomyłkę poda je na to wejście
    to transil się spali na zwarcie.
    Jak chcesz być super zabezpieczony to daj transil na 18V (15V work, 18V
    clamp) i najlepiej dwukierunkowy (jak ktoś odwrotnie podłączy 12V też go nie
    spali). Jak w okolicy jest 24V to daj coś koło 30V.
    Transil będzie blokował impulsy kV, a dalsza część spokojnie te +- 25V (tyle
    będzie max na transilu 18V) wytrzyma (oczywiście dioda Zenera też zostaje).
    To ma sens dla linii 1m jeśli zakładasz jakiegoś magika z paralizatorem,
    inaczej raczej nie ma sensu.
    P.G.