  • 1. Data: 2011-06-12 17:27:47
    Temat: Samsung S2 500 GB (HX-MTA50DA/G22) - jak rozpoznać USB 2.0 czy 3.0
    Od: Michal <u...@i...pl>

    Cześć,

    Przenośny dysk 2.5" 500 GB - popularny Samsung S2 Portable
    model HX-MTA50DA/G22.

    Jak bez podłączenia do komputera (a dokładniej bez wyjmowania
    z fabrycznego opakowania)rozpoznać z jakim interfejsem jest ten
    model? Wiem, że w dyskach zewnętrznych producenci potrafią zmieniać
    napędy znajdujące się w środku, ale żeby tak istotną zmianę jak
    interfejs i przez to ~5krotny wzrost wydajności nie oznaczyć nawet
    jedną inną literą w nazwie modelu (HX-MTA50DA/G22) to już jest IMHO
    przegięcie. Sytuację pogarsza fakt, że wersje z różnymi interfejsami
    wyglądają zewnętrznie DOKŁADNIE tak samo (takie same materiały), ba
    z googlania wynika że nawet podwersja /G22 jest wspólna dla uUSB 2.0
    i 3.0. Modele USB 3.0 różnią się AFAIK tylko dodatkową niebieską
    naklejką informującą o USB 3.0 doklejoną na opakowaniu - niestety nie
    zawsze. Sytuację pogarsza fakt, że na opakowaniu nie ma daty produkcji -
    jest tylko Samsung i (copyright) 2010.

    WTF?
    Jest więc jakiś sposób na sprawdzenie bez podłączenia?
    Od kiedy (od którego miesiąca i roku 500 GB Samsungi S2 HX-MTA50DA/G2 są
    już dostarczane z USB 3.0? Może spis numerów seryjnych dla wersji USB
    2.0 i USB 3.0. Dla mnie to o tyle istotne, że mam już dość kopiowania
    większej ilości danych na dysk po USB 2.0 ograniczający jego wydajność
    ~pięciorkotnie - IMHO to jest interfejs do skanerów, drukarek, pendrive,
    ale nie do USB.

    --
    MB

  • 2. Data: 2011-06-12 17:37:43
    Od: BartekK <s...@N...org>

    W dniu 2011-06-12 19:27, Michal pisze:
> [...]
    >
    > Jak bez podłączenia do komputera (a dokładniej bez wyjmowania
    > z fabrycznego opakowania)rozpoznać z jakim interfejsem jest ten
    http://www.chip.pl/images/testy/pamieci-masowe/dyski
    -twarde-zewnetrzne-25-cala/samsung-s2-portable-3-0-h
    x-mta50da-g22-500gb/54324_1.jpg
    Po mojemu to jest gniazdo ewidentnie usb 3.0 - na wtyczkę "mikro usb B
    3.0" więc jeśli jest takie gniazdo, to interfejs powinien być 3.0. Jeśli
    jest "klaszyczne" mikrousb - to 2.0.
    Czy w komplecie z dyskiem nie dają kabelka? Po nim tak samo można by
    poznać (2.0 będzie zapewne typu Y z dwoma wtyczkami od strony komputera)

    --
    | Bartłomiej Kuźniewski
    173

  • 3. Data: 2011-06-12 19:49:46
    Od: Michal <u...@i...pl>

    W dniu 2011-06-12 19:37, BartekK pisze:

> [...]
    > Po mojemu to jest gniazdo ewidentnie usb 3.0 - na wtyczkę "mikro usb B
    > 3.0" więc jeśli jest takie gniazdo, to interfejs powinien być 3.0. Jeśli

    O, dziękuję za sugestię. Jutro sprawdzę to na wersji, która na pewno
    jest USB 3.0 (naklejka). Te o które mi chodzi, mają klasyczne miniUSB i
    produkcja jest AFAIK z 2010 r. - więc raczej tylko USB 2.0.
    Jeśli ktoś ma te dyski z interfejsem USB 3.0 i wtyczką nie mikroUSB jak
    na zdjęciu, ale zwykłą miniUSB, proszę o info.

    > Czy w komplecie z dyskiem nie dają kabelka? Po nim tak samo można by
    > poznać (2.0 będzie zapewne typu Y z dwoma wtyczkami od strony komputera)

    Owszem. Jest kabel i etui. Problem w tym, że zapakowany od spodu - aby
    sprawdzić trzeba otworzyć opakowanie fabryczne, a wtedy mogą być
    problemy ze zwrotem gdyby się okazało, że to zwykłe USB 2.0 - stąd
    pytanie o numery seryjne HX-MTA50DA/G22 partii USB 2.0 i 3.0 - to widać
    od razu na pudełku. Ponieważ opakowanie jest częściowo przezroczyste
    sugestia ze sprawdzeniem samego gniazda wydaje się rozwiązywać sprawę, o
    ile nie produkowano HX-MTA50DA/G22 USB 3.0 ze zwykłym gniazdem miniUSB.

    A co do kabelka - HX-MTA50DA/G22 3.0 muszą być kompatybilne w dół z USB
    2.0, które wg specyfikacji daje tylko 500 mA @5V - nie wiem czy
    producent z ostrożności nie daje więc rozdwojonego kabla Y z końcówkami
    USB A nawet do tych z USB 3.0

    --
    MB

  • 4. Data: 2011-06-12 20:59:57
    Od: Budzik <b...@p...o.n.e.t.pl.nie.spam.oj>

    Użytkownik Michal u...@i...pl ...

> [...]
    > przezroczyste sugestia ze sprawdzeniem samego gniazda wydaje się
    > rozwiązywać sprawę, o ile nie produkowano HX-MTA50DA/G22 USB 3.0 ze

    a sprzedawca nie zna odpowiedzi?

  • 5. Data: 2011-06-12 21:38:09
    Od: Michal <u...@i...pl>

    W dniu 2011-06-12 22:59, Budzik pisze:

    > a sprzedawca nie zna odpowiedzi?

    Nie.

    --
    MB

  • 6. Data: 2011-06-13 06:53:48
    Od: "Michał \"HoMMeR\" Paszek" <hommer@[SPAM_SIO]3star.net.pl>

    W dniu 2011-06-12 21:49, Michal pisze:

> [...]
    > 2.0, które wg specyfikacji daje tylko 500 mA @5V - nie wiem czy
    > producent z ostrożności nie daje więc rozdwojonego kabla Y z końcówkami

    Mam Samsung S2 Portable 640GB 2,5 USB (HXMU064DA) z USB2.0 i w zestawie
    nie było kabla "Y" tylko zwykły, zaś w SAMSUNG S2 Portable 1TB 2,5
    (HX-MTD10EA/G22) jest kabel miniUSB 3.0, więc sądząc po serii G22, ten
    Twoj dysk też będzie USB 3.0.

    --
    Michał "HoMMeR" Paszek

  • 7. Data: 2011-06-14 00:06:42
    Od: Michal <u...@i...pl>

    W dniu 2011-06-13 08:53, "Michał \"HoMMeR\" Paszek" pisze:

> [...]
    > nie było kabla "Y" tylko zwykły, zaś w SAMSUNG S2 Portable 1TB 2,5
    > (HX-MTD10EA/G22) jest kabel miniUSB 3.0, więc sądząc po serii G22, ten

    Sprawa wyjaśniona - jak są wątpliwości trzeba zajrzeć do instrukcji ;)
    Jedyny problem w tym, że takie "detale" jak instrukcja,
    zapotrzebowanie na prąd czy data produkcji dostępne są dostępne dopiero
    po rozpakowaniu zawartości = po kupnie. Sposób rozróżnienia
    zaproponowany przez BartkK'a jest poprawny i pokrywa się z podanym
    w instrukcji. Modele Samsungów S2 z USB 2.0 mają klasyczne gniazdo
    miniUSB, modele S2 3.0 z USB 3.0 i szybszymi dyskami mają gniazdo
    microUSB (takie jak na podlinkowanym powyżej zdjęciu czy w nowych
    smartfonach). Kabelki są AFAIK wszędzie zwykłe "proste" - bez Y
    rozdwojenia - dziwne o tyle, że dysk na spodzie obudowy ma rating
    napięcia 0,85A @5V przekraczający wyraźnie specyfikację USB 2.0. Działa
    jednak jak najbardziej OK z hostami USB 2.0, a nawet 1.1 w sprzęcie
    stacjonarnym - każdym do jakiego go podłączyłem.
    Docelowo ma działać głównie jako niskoprądożerny "bieda NAS"
    (CIFS/SMB/FTP/serwer multimediów) z TP-Linkiem TL-WR1043ND i działa z
    nim bardzo dobrze, tak samo jak z domowym sprzętem multimedialnym z
    hostami USB 2.0.
    W domowych warunkach do tego TPLinka i sprzętu AV bardzo przydaje się
    zaimplementowana w elektronice obudowy/dysku funkcja dość szybkiego
    (może trochę za szybkiego bo ~5 min) usypiania dysku - to nie NAS nawet
    SOHO, więc jak już skończy się coś oglądać/słuchać uśpienie jest jak
    najbardziej OK. Jako typowy dysk przenośny przy dostępnych hostach USB
    3.0 warto dopłacić jednak kilkadziesiąt zł za wersję z USB 3.0 i
    szybszymi dyskami. Niemniej 174 zł za 500 GB dysk w obudowie 2,5", nawet
    z USB 2.0 to nie są złe pieniądze.
    Nie wiem tylko jak z obsługą tych szybszych dysków (podobno
    już 7200 RPM w wersji S2 USB 3.0) przez domowy sprzęt AV - mają pewnie
    większy apetyt na prąd niż stosowane w S2 z USB 2.0 dyski 5400 RPM, też
    mające na obudowie niepokojące lekko zapotrzebowanie na prąd wynoszące
    0,85A, pomimo tego nie ma problemu z rozpędzeniem HDD na pojedynczym kablu.

    P.S.
    Jakie masz nominalne, podane na spodzie obudowy zapotrzebowanie na prąd
    w tym S2 Portable 1TB 2,5 (HX-MTD10EA/G22)?

    --
    MB

  • 8. Data: 2011-06-14 06:13:01
    Od: "Michał \"HoMMeR\" Paszek" <hommer@[SPAM_SIO]3star.net.pl>

    W dniu 2011-06-14 02:06, Michal pisze:

    > P.S.
    > Jakie masz nominalne, podane na spodzie obudowy zapotrzebowanie na prąd
    > w tym S2 Portable 1TB 2,5 (HX-MTD10EA/G22)?

    +5V/1.0A

    To jest zapewne prąd maksymalny, gdyż ten dysk działa bez żadnego
    problemu z hostami USB 2.0 w PC, laptopach i urządzeniach AV (Xtreamer)
    bez dodatkowego zasilania z USB, tylko na pojedynczym przewodzie.

    --
    Michał "HoMMeR" Paszek