  • 31. Data: 2010-05-28 23:03:03
    Temat: Re: Samochody elektryczne z lat 1905-1920... też mialy zasieg160km, jak dzisiejsze!
    Od: Robert Rędziak <r...@g...wkurw.org>

    On Fri, 28 May 2010 22:52:21 +0200, kogutek <k...@o...pl>
    wrote:

    > Jasne że istnieją ludzie ubodzy umysłowo dla których z wyjątkiem meczów i
    > jeżdżenia samochodem inne przyjemności są niedostępne. Z prostego powodu. Mają
    > za mało pomarszczone pod czaszkami. Jeżdżenie samochodem to czynność nudna i
    > prosta.

    Łaaaaał!!! Jesteś taki cudownie elitarny, cały fajny i z
    peweksu, że nie mogę się doczekać dnia, kiedy będę mógł Cię
    dotknąć. Potem odetnę sobie tę dłoń i zaleję żywicą -- będzie to
    moja relikwia rozświetlająca me marne życie po jego kres.

    r.
    _____________

  • 32. Data: 2010-05-29 11:14:05
    Od: JD <j...@g...com>

    On May 26, 7:36 pm, Andrzej Lawa >

    > Zresztą właśnie o te przyśpieszenia i prędkości maksymalne chodzi - to
    > bezmyślność, głupota i kompletny kretynizm w ruchu miejskim.

    W samym ruchu miejskim - racja. Ale nawet samochod miejski musi byc w
    stanie poruszac sie po autostradzie, a to juz wymaga wyzszych
    predkosci.

    > Pomijając kwestię zagrożenia - zapotrzebowanie energetyczne choćby na
    > samo utrzymanie prędkości jest zależne od KWADRATU tej prędkości - czyli
    > jadąc "tylko" 2x szybciej zużywasz 4x więcej energii.

    To jest spore uproszczenie.
    1. opor aerodynamiczny rosnie (z grubsza) z kwadratem predkosci,
    2. opor toczenia rosnie proporcjonalnie do predkosci.
    Przy niskich predkosciach dominuje 2 (pomaga zastosowanie waskich opon
    o duzej srednicy i niska masa pojazdu), przy wyzszych - 1 (decyduje
    pole powierzchni czolowej i ksztalt). W praktyce opor (sila) rosnie
    szybciej niz predkosc ale wolniej niz kwadrat predkosci.

    Moc potrzebna do utrzymania pojazdu w ruchu z predkoscia v to F*v
    (wiec K*v^2 < P < K*v^3). Ale juz energia potrzebna do przemieszczenia
    sie o odleglosc l to K*v < E/l < K*v^2 (wyzsza predkosc -> krotszy
    czas).

    Dodatkowo, w czasie jazdy po miescie sporo energii traci sie na
    hamowanie. Efekt jest taki, ze energia potrzebna do przemieszczenia
    sie o konkretna odleglosc jest w przyblizeniu proporcjonalna do v w
    zakresie predkosci 50~100km/h i v^2 powyzej (gdzie ten efekt nie
    wystepuje i opor jest zdominowany przez opor aerodynamiczny).

    JD

  • 33. Data: 2010-05-29 12:42:16
    Od: JD <j...@g...com>

    On May 25, 2:15 pm, "Pszemol" <P...@P...com> wrote:
    > Ciekawy artykuł o samochodach elektrycznych z początku ubiegłego
    wieku:www.theoildrum.com/node/6480

    Pod jednym z wnioskow podpisuje sie rekoma i nogami - producenci na
    sile staraja sie zablysnac moca silnikow elektrycznych psujac tym
    sprawnosc i pare innych walorow uzytkowych. Ale nie oszukujmy sie -
    nikt nie kupi samochodu rozwijajacego 40km/h, ze strefa zgniotu jak w
    Maluchu.

    Idealny samochod elektryczny powinien byc nastawiony na jazde stricte
    po miescie (z _opcja_ jazdy po autostradzie). A wiec: maly (20~30kW)
    silnik elektryczny, przelozenie ustawione do predkosci max ~70km/h,
    duze i waskie kola, mozliwie niska masa. Przy wyzszych predkosciach
    (na zadanie) powinien zalaczac sie silnik Diesla (rownolegla hybryda).
    Silnik elektryczny moze wtedy (na zadanie) doladowywac baterie.

    Z jakiegos powodu producenci uparli sie na to, ze samochod miejski ma
    miec male kolka (chociaz to wlasnie w nim opory toczenia maja
    najwieksze znaczenie) i ksztalt zuzytego mydla (choc w eksploatacji
    miejskiej to tylko przeszkadza). Podobnie jest z automatyka - ma robic
    wszystko, wlaczajac w to czytanie w myslach uzytkownika. Skad komputer
    ma wiedziec czy kierowca wjezdza na autostrade czy tylko wyprzedza?
    Albo czy i kiedy samochod zostanie podlaczony do gniazdka?

    JD

  • 34. Data: 2010-05-29 12:57:22
    Od: Sebastian Biały <h...@p...onet.pl>

    JD wrote:
    > Podobnie jest z automatyka - ma robic
    > wszystko, wlaczajac w to czytanie w myslach uzytkownika. Skad komputer
    > ma wiedziec czy kierowca wjezdza na autostrade czy tylko wyprzedza?

    Znajomy zaliczył rów po tym jak komputer podczas wyprzedzania przełączył
    się w tryb awaryjny. Więc ten zarzut można postawić równiez spalinowym.

  • 35. Data: 2010-05-29 13:16:16
    Od: BartekK <s...@N...org>

    W dniu 2010-05-28 22:52, kogutek pisze:
    > Samochód to narzędzie. Takie
    > samo jak młotek i kielnia. Czy według ciebie istnieje pojęcie frajdy z
    > posługiwania się młotkiem i kielnią?
    Oczywiście. Dlaczego nie? Jednemu sprawia radość operowanie narzędziem
    "klawiszami i myszką", by stworzyć "coś", inny posługuje się młotkiem i
    kielnią i tworzy "coś" co daje frajdę, w sensie frajdy z samego
    tworzenia, i frajdy z uzyskanego dzieła. Choćby to były schody betonowe
    albo własnoręcznie zbity karmnik dla wróbli.

    --
    | Bartlomiej Kuzniewski
    173

  • 36. Data: 2010-05-29 15:26:11
    Od: " Michał" <m...@g...pl>

    > W Twoje obliczenia uwierze, jesli pokazesz jeden samochod spalajacy 4x=20
    > wiecej paliwa jadac 100km/h niz jadac 50km/h.

    renault safrane model 92', klimatronik wyłączony:

    50 km/h: - ~8.5l/100
    70 km/h: - 7.3l/100
    100 km/h: - 9l/100
    130 km/h: - 13l/100
    150 km/h: - 17l/100
    200 km/h: - 25..26l/100 (zależnie od biegu)

    pozdrawiam.

  • 37. Data: 2010-05-29 17:06:25
    Od: czak norris <c...@n...pl>

    W dniu 2010-05-28 22:52, kogutek pisze:

    >Jasne że istnieją ludzie ubodzy umysłowo dla których z wyjątkiem
    >meczów i jeżdżenia samochodem inne przyjemności są niedostępne.
    [..]
    > Nie istnieje pojęcie frajdy z jazdy.

    Istnieje, powie Ci to każdy kto kocha motoryzację. Skoro sam takowej nie
    odczuwasz, to przyjmij do wiadomości, że jest całkiem spora grupa
    pasjonatów lubiących jeździć i ubogą umysłowo nazwałbym osobę która nie
    jest w stanie tego pojąć.

    BTW Czy ty aby nie pomyliłeś grup dyskusyjnych?

    --
    pozdrawiam,
    z półobrotu ;-)

  • 38. Data: 2010-05-29 21:08:20
    Od: RoMan Mandziejewicz <r...@p...pl>

    Hello kamil,

    [...]

    > Ciekawa teoria, jadac 50km/h zuzyje 7l/100km, jadac 100km/h zuzyje juz
    > 14l/100.

    Inaczej: w pierwszym przypadku zużyje 3.5l/h, w drugim 14l/h - teraz
    widzisz zależność kwadratową?

    --
    Best regards,
    RoMan mailto:r...@p...pl

  • 39. Data: 2010-05-29 23:39:57
    Od: Adam Płaszczyca <t...@o...spamnie.org.pl>

    Dnia Wed, 26 May 2010 12:36:56 +0200, Andrzej Lawa napisał(a):

    > Pomijając kwestię zagrożenia - zapotrzebowanie energetyczne choćby na
    > samo utrzymanie prędkości jest zależne od KWADRATU tej prędkości - czyli
    > jadąc "tylko" 2x szybciej zużywasz 4x więcej energii.

    W 2 x krótszym czasie :P

    --
    ___________ (R)

  • 40. Data: 2010-05-29 23:46:52
    Od: RoMan Mandziejewicz <r...@p...pl>

    Hello kamil,

    [...]

    > Wroc chlopcze skad przyszedles, albo udowodnij ze Twoj wzor sprawdza sie w
    > samochodzie palacym dwa razy wiecej przy 100km/h i trzy razy wiecej przy
    > 150km/h.

    Ja już udowodniłem - też mnie do szkoły wyślesz?

    --
    Best regards,
    RoMan mailto:r...@p...pl