  • 11. Data: 2023-10-16 22:01:06
    Temat: Re: STM32F401 - jaki bootloader?
    Od: heby <h...@p...onet.pl>

    On 16/10/2023 21:42, Dawid Rutkowski wrote:
    > To pomaga na fabryczny czy na stm32duino?

    To pomaga na goły STM32F401. Czy jakieś płytki mają ten RX podpięty,
    podciągniety czy cokolwiek, nie wiem. Mój nie ma (Black Pill).

  • 12. Data: 2023-10-16 22:06:15
    Od: Dawid Rutkowski <d...@w...pl>

    poniedziałek, 16 października 2023 o 22:01:35 UTC+2 heby napisał(a):
    > To pomaga na goły STM32F401. Czy jakieś płytki mają ten RX podpięty,
    > podciągniety czy cokolwiek, nie wiem. Mój nie ma (Black Pill).

    I dobrze że nie ma.
    Nie oglądałem - miejsce na kabelek jest?
    Ciekawe czy jest o tym w jakimś manualu.

  • 13. Data: 2023-10-16 22:08:51
    Od: heby <h...@p...onet.pl>

    On 16/10/2023 22:06, Dawid Rutkowski wrote:
    > Nie oglądałem - miejsce na kabelek jest?

    Pin jest. To taka płytka z goldpinami.

    > Ciekawe czy jest o tym w jakimś manualu.

    Ponoć wspominają, ale kto by tam czytał datashit-y mające po 1k+ stron.

  • 14. Data: 2023-10-17 12:14:21
    Od: Piotr Gałka <p...@c...pl>

    W dniu 2023-10-16 o 22:08, heby pisze:

    > Ponoć wspominają, ale kto by tam czytał datashit-y mające po 1k+ stron.

    Mi się wydaje, że czasem trzeba.

    Dziś/jutro będę próbował się doczytać czy RTC, które podobno jest w
    EFM32PG23... to da się użyć, czy muszę dać scalak RTC na zewnątrz.
    Główna wątpliwość - z tego co na razie wiem to nie ma żadnej nogi, która
    byłaby przeznaczona do podłączenia baterii/supercapa do podtrzymania RTC.
    P.G.

  • 15. Data: 2023-10-17 13:14:02
    Od: Jacek Konieczny <j...@j...net>

    On 17/10/2023 12:14, Piotr Gałka wrote:

> [...]
    > byłaby przeznaczona do podłączenia baterii/supercapa do podtrzymania RTC.

    RTC może oznaczać różne rzeczy. Dla Ciebie to zegar podtrzymywany
    baterią (tym jest 'RTC' w PC i tym są 'moduły RTC' które można kupić do
    jakiegoś Arduino), ale jako element mikrokontrolera to po prostu jeden z
    zegarów, ten który zawsze liczy sekundy/godziny, a nie jakieś inne cykle
    i może np. obudzić maszynę o zadanej porze ze stanu uśpienia, ale bez
    normalnego zasilania nie działa.

    Jacek

  • 16. Data: 2023-10-17 13:21:26
    Od: "Grzegorz Niemirowski" <g...@g...net>

    Jacek Konieczny <j...@j...net> napisał(a):
> [...]
    > ten który zawsze liczy sekundy/godziny, a nie jakieś inne cykle i może np.
    > obudzić maszynę o zadanej porze ze stanu uśpienia, ale bez normalnego

    Otóż można się zdziwić. W NRF52 jest RTC, ale skrót rozwija się jako Real
    Time Counter i jest pojedynczym licznikiem, bez rejestrów godzin czy minut.
    I nie liczy sekund, tylko właśnie te "inne cykle".

    --
    Grzegorz Niemirowski
    https://www.grzegorz.net/

  • 17. Data: 2023-10-17 16:15:27
    Od: M M <m...@g...com>

    Bo właściwym sposobem liczenia czasu jest liczyć sekundy względem umownego początku w
    UTC, a potem tylko wyświetlać użytkownikowi zgodnie z lokalnymi zwyczajami - strefy
    czasowe, letni/zimowy (niestety nadal, już niedługo) itp. Chociaż w końcu po 50
    latach postanowiono skasować sekundy przestępne...

  • 18. Data: 2023-10-17 16:29:56
    Od: "Grzegorz Niemirowski" <g...@g...net>

    M M <m...@g...com> napisał(a):
> [...]
    > niedługo) itp. Chociaż w końcu po 50 latach postanowiono skasować sekundy

    Tak się tam właśnie robi, tylko są potrzebne pewne kombinacje. Ten licznik
    ma tylko 12-bitowy preskaler, więc przy kwarcu zegarkowym największe okresy
    jakie odmierza to 1/8 sekundy. Trzeba więc jego wartość dzielić przez 8.
    Dodatkowo licznik też ma mało bitów, więc tym wspomnianym początkiem nie
    może być rok 1970. W praktyce można liczyć od zera, tylko w momencie
    inicjalizacji zapamiętać jaki był aktualny czas i potem dodawać przy
    zwracaniu wartości.

    time_t rtc::getCurrentTime(void) {
    return rtc_inst.p_reg->COUNTER / 8 + timeDiff;
    }

    void rtc::setCurrentTime(time_t time) {
    timeDiff = time;
    nrfx_rtc_counter_clear(&rtc_inst);
    }

    --
    Grzegorz Niemirowski
    https://www.grzegorz.net/

  • 19. Data: 2023-10-17 18:49:45
    Od: io <i...@o...pl.invalid>

    > Otóż można się zdziwić. W NRF52 jest RTC, ale skrót rozwija się jako
    > Real Time Counter i jest pojedynczym licznikiem, bez rejestrów godzin
    > czy minut. I nie liczy sekund, tylko właśnie te "inne cykle".

    A co to za różnica?

  • 20. Data: 2023-10-17 18:50:16
    Od: io <i...@o...pl.invalid>

    W dniu 17.10.2023 o 16:15, M M pisze:
> [...]
    czasowe, letni/zimowy (niestety nadal, już niedługo) itp. Chociaż w końcu po 50
    latach postanowiono skasować sekundy przestępne...

    Gdzie tak postanowiono?