  • 1. Data: 2009-12-02 16:30:22
    Temat: SSD MLC - Wasze doświadzenia?
    Od: Alojzy Zakalec <a...@g...com>

    Witam Szanownych Gupowiczów!
    Chciałbym spytać jakie są Wasze doświadczenia w stosowaniu dysków SSD?
    (Chodzi o laptopy)
    A.) Cisza to niezaprzeczalny PLUS, żadnych "ale" :)

    ale czy inne "obiecane" parametry rzeczywiście sie sprawdziły?

    B.) SZYBKOŚĆ - czy rzeczywiście DUŻO szybciej, np. w porównaniu do
    nowoczesnych tradycyjnych HDD 2.5"?

    (Ja wiem, zerowy czas dostępu, 80MB/s odczytu/zapisu - ale czy będzie
    tak pięknie kiedy dysk zacznie się zapełniać? Albo będzie miał dużą
    liczbe operacji naraz?)

    C.) POBÓR MOCY, czy dużo niższy? Bo to nie oczywiste jak patrzę na
    specyfikacje samych producentów nawet...

    D.) produkowanie ciepła - też nie jest nigdzie powiedziane, że czipy
    elektroniczne nie dają ciepła... wprost przeciwnie! ;)

    Aha, chcę dodać że mówimy tu o popularnych modelach, konkurencyjnych
    cenowo do tradycyjnych HDD, nie z "górnej półki" za tysiąc złotych :)

  • 2. Data: 2009-12-05 17:26:06
    Temat: Re: SSD MLC - Wasze doświadzenia?
    Od: Tomasz Bątor <m...@k...pl>

    Dnia Wed, 2 Dec 2009 08:30:22 -0800 (PST), Alojzy Zakalec napisał(a):

> [...]
    > A.) Cisza to niezaprzeczalny PLUS, żadnych "ale" :)
    >
    > ale czy inne "obiecane" parametry rzeczywiście sie sprawdziły?

    Tak, SSD są naprawdę ciche :)

> [...]
    >
    > (Ja wiem, zerowy czas dostępu, 80MB/s odczytu/zapisu - ale czy będzie
    > tak pięknie kiedy dysk zacznie się zapełniać? Albo będzie miał dużą

    Trudno napisać coś, co nie było powtarzane wielokrotnie w każdej recenzji,
    której autor wiedział o czym mówi. Zalety są znane, wady tanich SSD także
    przycinki systemu i degradacja wydajności w miarę upływu czasu.

    > Aha, chcę dodać że mówimy tu o popularnych modelach, konkurencyjnych
    > cenowo do tradycyjnych HDD, nie z "górnej półki" za tysiąc złotych :)

    Mam obecnie właśnie taki bardzo tani SSD i uważam, że dostajesz to, za co
    płacisz: powrót do HDD nie wchodzi w grę, ale czuć niedosyt. Ja w każdym
    razie zamierzam przejść na Vertexa, Agility, lub ostatecznie X-25 G2. Jeśli
    te modele dla Ciebie nie wchodzą w grę, moim zdaniem powinieneś poczekac.

    t.

    --
    _______ _______ ____ ____ _______ _______
    _\__ __/___\ /___\ _\/ /__\ __)___\ __/_

  • 3. Data: 2009-12-05 20:13:24
    Od: "MC" <m...@g...pl>

    Użytkownik "Tomasz Bątor" <m...@k...pl> napisał w wiadomości

> [...]
    > Jeśli
    > te modele dla Ciebie nie wchodzą w grę, moim zdaniem powinieneś poczekac.

    Zgadzam się z konkluzją ale mniej z kolejnością. W rubryce ostatecznie
    umieściłbym Agility, najlepszy z tego jest nowy Intel.

  • 4. Data: 2009-12-05 20:40:19
    Od: Tomasz Bątor <m...@k...pl>

    Dnia Sat, 5 Dec 2009 21:13:24 +0100, MC napisał(a):

    > Zgadzam się z konkluzją ale mniej z kolejnością. W rubryce ostatecznie
    > umieściłbym Agility, najlepszy z tego jest nowy Intel.

    Nalepszy w czym? W bardzo niskiej prędkości zapisu i wzorcowym olewaniu
    użytkowników przez support? Czytam ichnie forum od jakiegoś czasu i wygląda
    to przerażająco.

    t.

    --
    _______ _______ ____ ____ _______ _______
    _\__ __/___\ /___\ _\/ /__\ __)___\ __/_

  • 5. Data: 2009-12-06 10:23:02
    Od: "MC" <m...@g...pl>

    > Nalepszy w czym? W bardzo niskiej prędkości zapisu i wzorcowym olewaniu
    > użytkowników przez support?

    Rzeczywiście prędkość zapisu nie jest super, chociaż trochę wieksza od
    zapowiadanej. Za to w odczycie nie ma sobie równych. W sumie ta asymetria
    nie odbija się negatywnie na pracy aplikacji. Jednak główną zaletą G2 jest
    niska cena za jednostkę pamięci.

    > Czytam ichnie forum od jakiegoś czasu i wygląda
    > to przerażająco.

    Nie bardzo wiem, jaki support jest SSD Intela potrzebny. Mamy tu dwie
    rzeczy, firmware, które w niektórych trzeba uaktualnić i program do
    trymowania zapisu. To wszystko jest dostępne w Internecie. Ktoś może mieć
    problem ze zrobieniem nośnika startowego, ale całkiem inna historia.
    Możliwość wymiany firmware'u i wytrymowania dysku uważam za zaletę.

  • 6. Data: 2009-12-06 10:51:23
    Od: Tomasz Bątor <m...@k...pl>

    Dnia Sun, 6 Dec 2009 11:23:02 +0100, MC napisał(a):

> [...]
    > nie odbija się negatywnie na pracy aplikacji. Jednak główną zaletą G2 jest

    Tutaj zgoda. Intel jest tańszy, szybszy w odczycie i szybszy w ilości
    operacji na sekundę (choć dystans między nim a konkurencją spod znaku OCZ
    regularnie się zmniejszał i na dzień dzisiejszy chyba nie jest już zbyt
    duży). Gdyby nie zapis sekwencyjny, nie miałby konkurencji pod względem
    technicznym.

    > Nie bardzo wiem, jaki support jest SSD Intela potrzebny. Mamy tu dwie

    Problem w tym, że SSD nadal jest w fazie eksperymentów na żywym organiźmie
    (czyli na nas). To, co w przypadku większości użytkowników po prostu działa
    i nie sprawia problemów, z niewiadomych przyczyn sprawia problemy innym.
    Biorąc udział w takim eksperymencie, oczekuję pomocy w razie znalezienia
    się w tej drugiej grupie.

    > Możliwość wymiany firmware'u i wytrymowania dysku uważam za zaletę.

    Dokładnie. Taka możliwość jest w Vertexach, Agility i Intelach G2.

    t.

    --
    _______ _______ ____ ____ _______ _______
    _\__ __/___\ /___\ _\/ /__\ __)___\ __/_

  • 7. Data: 2009-12-06 11:05:03
    Od: "MC" <m...@g...pl>

> [...]
    > się w tej drugiej grupie.

    > Dokładnie. Taka możliwość jest w Vertexach, Agility i Intelach G2.

    A na czym polega support do produktów OCZ (i całej grupy podobnych na
    koreańskich kontrolerach, Indilinksach i Samsungach) którego brakuje
    Intelowi?

  • 8. Data: 2009-12-06 12:18:57
    Od: Tomasz Bątor <m...@k...pl>

    Dnia Sun, 6 Dec 2009 12:05:03 +0100, MC napisał(a):

    > A na czym polega support do produktów OCZ (i całej grupy podobnych na
    > koreańskich kontrolerach, Indilinksach i Samsungach) którego brakuje
    > Intelowi?

    Nie mówiłem o całej grupie robiącej sprzęt na Indilinksach. Mówiłem tylko o
    OCZ.

    A różnica między OCZ a Intelem jest taka, że na OCZ można liczyć (pytania,
    problemy, wątpliwości, sugestie... Oficjalne forum to istna kopalnia wiedzy
    o SSD), a Intel bierze kasę i umywa ręce.

    t.

    --
    _______ _______ ____ ____ _______ _______
    _\__ __/___\ /___\ _\/ /__\ __)___\ __/_

  • 9. Data: 2009-12-06 12:47:51
    Od: "MC" <m...@g...pl>

    > Nie mówiłem o całej grupie robiącej sprzęt na Indilinksach. Mówiłem tylko
    > OCZ.

    Nie szkodzi. W środku jest to samo. OCZ może lepiej rozwija część
    społecznikowską portalu, ale z resztą jest różnie. Np vipera (soft do
    trymowania) łatwiej znaleźć na stronie Supertalenta.

> [...]
    > wiedzy
    > o SSD), a Intel bierze kasę i umywa ręce.

    Generalnie się zgadzam, ale weź też pod uwagę, że kasy Intel bierze jednak
    dużo mniej. A informacje o jego SSD też są dostępne, ale faktycznie w mniej
    przyjaznej formie.

  • 10. Data: 2009-12-06 16:14:30
    Od: Tomasz Bątor <m...@k...pl>

    Dnia Sun, 6 Dec 2009 13:47:51 +0100, MC napisał(a):

    > Nie szkodzi. W środku jest to samo. OCZ może lepiej rozwija część
    > społecznikowską portalu, ale z resztą jest różnie. Np vipera (soft do
    > trymowania) łatwiej znaleźć na stronie Supertalenta.

    Wiem, że w środku jest (prawie) to samo. Producentów naklejających swoje
    nalepki na gotowy produkt jest mnóstwo, dlatego warto wybierać tych, którzy
    robią coś więcej. Z tego co kojarzę, OCZ najściślej współpracuje z Indilinx
    jeśli chodzi o rozwój firmware (chociaż wiem, że nie są jedyni)

    > Generalnie się zgadzam, ale weź też pod uwagę, że kasy Intel bierze jednak
    > dużo mniej. A informacje o jego SSD też są dostępne, ale faktycznie w mniej
    > przyjaznej formie.

    Zauważ jednak, że jeśli chodzi o ceny, to w Polsce sytuacja nie jest
    normalna. Około 3 miesiące temu 120 GB Vertex kosztował ~1500 zł, później
    całkowicie zniknął, a kiedy znów się pojawił, cena wzrosła do ~2000 zł i
    mniej więcej tyle na dzień dzisiejszy trzeba by za niego zapłacić. Na
    Amazonie ceny przedstawiają się zupełnie inaczej:

    Vertex 120 GB: 406$
    X-25 G2 160 GB: 481$

    Chcę przez to powiedzieć, że duża różnica w cenie na korzyść Intela owszem
    jest, ale tylko w Polsce i wynika bardziej z upośledzonej dystrybucji
    sprzętu OCZ, niż z faktycznej różnicy w cenie produktów.

    t.

    --