  • 1. Data: 2014-05-01 10:34:42
    Temat: SCSI 160 - jaki kabel + przejściówka 68-80pin do trybu WIDE?
    Od: Irokez <n...@w...pl>

    Witam

    Karta Adaptec 39160 (również testowane na 2940UW).
    Kabelek najpierw "Compaq 166298-038 Male 68 pin to Male 68 pin Internal
    SCSI Cable"
    Do tego przejściówka 68pin to SCA 80 pin z wbudowanym modułem terminatora:
    http://images.geeksimages.com/imageshare/S/300x300/S
    CATOSCSI-TERM-unit.jpg

    Na powyższym kabelku dwa dyski ST318305LC U160 80pin nie były widoczne.
    Zdobyłem starą zmęczoną taśmę płaską 68pin z 3 wtyczkami jakiejś firmy
    IOISCSI i zaczęło działać.
    Tyle że musiałem przełączyć Adapteca aby nie włączał trybu Wide i
    zamiast 160 mam 40Mbit (na 2940 z 40 na 20 trzeba przełączyć).

    Jak powinna więc wyglądać topologia aby to chodziło na domyślnych
    ustawieniach?

    --
    Irokez

  • 2. Data: 2014-05-01 22:48:49
    Od: Tomasz Stiller <k...@l...eu.org>

    On Thu, 01 May 2014 10:34:42 +0200, Irokez wrote:

> [...]
    > zamiast 160 mam 40Mbit (na 2940 z 40 na 20 trzeba przełączyć).
    >
    > Jak powinna więc wyglądać topologia aby to chodziło na domyślnych

    Myślę, że w Twoim przypadku problemem jest przejściówka. Generalnie SCSI
    to bardzo dobry standard, ale ma masę odmian i łatwo się pogubić.

    Z grubsza istnieją dwie główne odmiany magistrali SCSI:

    1) Narrow (8bitowa) wcześniej po prostu nazywana SCSI, którą można
    poznać po złączkach podobnych do starych dysków ATA. Z tym, że taśma SCSI
    ma 50 pin a nie 40 pin jak ATA.

    2) Wide. (16bitowa) Tutaj zaczynają się małe jaja, bo wersja Wide ma
    jeszcze przynajmniej trzy różne odmiany sygnalizowania. Najstarszy SE
    znany jeszcze z narrow scsi oraz dwie wersje różnicowych: niskonapięciowy
    LVD i wysokonapięciowy HVD.

    Najbardziej rozpowszechniony jest LVD, który ma
    zachowaną wsteczna zgodność ze starym SE. Wersja HVD wymaga dedykowanych
    kontrolerów i urządzeń. Zakładam, że skoro to w ogóle działa to masz LVD/
    SE.

    Jak by tego było mało, są jeszcze dwa rodzaje złącz. Bardzo rzadko
    spotykane po stronie dysków twardych 68pinowe, takie jak w kontrolerze no
    i to nieszczęsne złącze SCA 80pin, wymagające przejściówki.

    Zakładam, że źródłem Twoich problemów jest przejściówka. Zapewne wspiera
    tryb Wide (16bit) ale bez wsparcia dla LVD, zatem dysk może działać tylko
    w trybie SE z transferem nie większym niż 40MB/s. Oczywiście z Twojej
    perspektywy szybkość nie ma znaczenia, ale trzeba
    zapewnić odpowiednią sygnalizację po stronie urządzenia jak i kontrolera.

    Jak z tego wybrnąć? Masz conajmniej trzy wyjścia:

    1) Wymusić na dysku (zworką) i kontrolerze (w biosie) pracę w trybie SE.
    co powinno rozwiązać problem raz na zawsze

    2) Zainstalować dysk w oryginalnej klatce w maszynie SGI ale podpiąć
    ją do Adapteca działającego w PC. Nie zawsze da się to niestety zrobić,
    czasami klatki z dyskami są łączone jakoś na sztywno z płytą główna.
    Czasami jednak jest stosowny kabelek - sprawdź. To rozwiązanie załatwi Ci
    problem z auto-detekcją i jeśli tylko dysk jest na tyle sprawny żeby
    zadziałać, to zadziała

    3) Kupić przejściówkę, która wspiera tryb LVD. Przy czym zazwyczaj jest
    to dość jasno podane, że wspiera tryb LVD - a dodatkowo ma
    odzwierciedlenie w cenie. Takie adaptery są nawet 3x droższe.

    4)* Tak sobie teraz pomyślałem, że jest jeszcze czwarte rozwiązanie.
    Można spróbować dorwać taki sam dysk, tylko z elektroniką ze złączem
    68pin. W przypadku Seagate'a musisz szukać dysku oznaczonego tak samo,
    tylko z literkami LW na końcu. STxxxxxxLC to jest dysk SCA 80pin, a
    STxxxxxxLW to jest dysk 68pin. Oczywiście nie mam pojęcia czy to zadziała.

    Na Twoim miejscu spróbował bym podłączyć ten dysk przez oryginalną
    klatkę do nowego kontrolera.

    Tomek

    Tomek

  • 3. Data: 2014-05-01 23:13:04
    Od: Irokez <n...@w...pl>

    W dniu 2014-05-01 22:48, Tomasz Stiller pisze:
> [...]
    > STxxxxxxLW to jest dysk 68pin. Oczywiście nie mam pojęcia czy to zadziała.
    >
    > Na Twoim miejscu spróbował bym podłączyć ten dysk przez oryginalną

    Dziękuję za klarowne wyjaśnienie.

    Z tą klatką to niestety nie tak prosto:
    http://www.youtube.com/watch?v=R-HlOdbutD0

    Chyba w takim razie lepiej zakupić na aledrogo jest akurat "potrójny
    adapter" wytargany z czegoś za 59zł.? Ma tam widzę trochę elektroniki
    napaćkane na backplane. W mojej jest zero (no jeden regulator napięcia
    RT9164, drabinka rezystorowa i 3 kondensatorki na terminatorze).
    Tryb SE - chodzi o zworkę oznaczoną na dysku "Force SIngle Ended"?

    Poćwiczyłem z tym wyłączonym trybie na sprawnym zakupionym dysku,
    formatowałem go zarówno z poziomu Adapteca, potem zakładanie partycji
    gparted z linuxa i na końcu test pod windowsem 7 i działało. Zabrałem
    się więc za uszkodzony.
    Dysk uszkodzony po przełożeniu elektroniki ze sprawnego (ma problem i z
    sektorami i z elektroniką) odczytałem, zrobiłem obraz RAW, po powrocie
    elektroniki zapisałem obraz RAW na sprawny i pora na przetestowanie na
    SGI bo linuxy się wyłożyły albo ja nie potrafię po prostu.
    Różnica w firmware dysków ST318305LC to stary B244 i nowy B245 ale nie
    zrobiło tu problemu. Tak dla googla bo sam znale nie mogłem czy tak można.

    --
    Irokez

  • 4. Data: 2014-05-04 13:49:33
    Od: Tomasz Stiller <k...@l...eu.org>

    On Thu, 01 May 2014 23:13:04 +0200, Irokez wrote:
    > Dziękuję za klarowne wyjaśnienie.
    >
    > Z tą klatką to niestety nie tak prosto:
    > http://www.youtube.com/watch?v=R-HlOdbutD0

    No tak, czyli ten mniej przyjemny wariant. Zatem odpada.

    > Chyba w takim razie lepiej zakupić na aledrogo jest akurat "potrójny
    > adapter" wytargany z czegoś za 59zł.?

    Trudno mi powiedzieć co to za adapter. Mój, który wspierał LVD nie miał
    żadnej elektroniki, tylko specjalnie zaprojektowane PVC. Nic więcej.
    Oczywiście nie miał też terminatora, dlatego używałem tego na kablu. Ale
    to było wieki temu.

    > Tryb SE - chodzi o zworkę oznaczoną na dysku "Force SIngle Ended"?

    Tak, dokładnie.

    (...) zapisałem obraz RAW na sprawny i pora na przetestowanie na
    > SGI bo linuxy się wyłożyły albo ja nie potrafię po prostu.

    Pod linuksem nie będzie tak prosto. Raczej będziesz miał problemy od
    samego początku, może nie być nawet modułów do obsługi kontrolera SCSI w
    kernelu. Trzeba by poszukać jakiś dedykowanych ratunkowych dystrybucji.
    Nawet nie wiem, czy te modułu do adapteków są jeszcze domyślnie budowane.
    To raczej niszowy temat, jak ktoś potrzebuje wsparcia do starego SCSI to
    raczej buduje własny kernel - przynajmniej ja tak robiłem za tamtych
    czasów ;)

    Oczywiście to, że zobaczy kontroler i w konsekwencji dysk to tylko połowa
    sukcesu, oczekiwał bym dalszych problemów z samą obsługą XFS pod linuksem
    i ogólnie softem do zarządzania takimi dość nietypowymi jednak
    strukturami na dysku fizycznym.

    Domyślam się, że jeśli udało Ci się skopiować dane na sprawny dysk, to
    oryginalna maszyna ruszyła? Były jakieś straty przy kopiowaniu? W końcu
    mechanicznie uszkodzony dysk nie zawsze daje się odczytać.

    Tomek

  • 5. Data: 2014-05-04 19:21:15
    Od: Irokez <n...@w...pl>

    W dniu 2014-05-04 13:49, Tomasz Stiller pisze:
> [...]
    > oryginalna maszyna ruszyła? Były jakieś straty przy kopiowaniu? W końcu
    > mechanicznie uszkodzony dysk nie zawsze daje się odczytać.

    SGI jest w innym miejscu, może już jutro będę wiedział czy ruszy.
    Pracuje tam zapasowy dysk ale ze starszymi danymi które jednak dobrze by
    było odzyskać z uszkodzonego. W każdym razie potem to już tylko praca
    pod IRIX będzie wchodziła w grę, bo z Linuxem niestety jest problem.
    Dystrybucje ratunkowe SystemRescueCD czy gparted-Live pozwalają co
    najwyżej zauważyć ten dysk i jakie ma partycje. Zamontować już nie.
    Zwykłe dystrybucje i z tym mają problem.

    Pozdrawiam.

    --
    Irokez

  • 6. Data: 2014-05-05 17:26:00
    Od: Irokez <n...@w...pl>

> [...]
    > oryginalna maszyna ruszyła? Były jakieś straty przy kopiowaniu? W
    > końcu mechanicznie uszkodzony dysk nie zawsze daje się odczytać. Tomek

    Ruszyło.
    Jest zajefajnie, nie ma strat.
    Teraz tylko rozpracować jak to diabelstwo otworzyć na PC a potem
    zwirtualizować.

    Dzięki i pozdrawiam!

    --
    Irokez

  • 7. Data: 2014-05-05 22:28:57
    Od: Tomasz Stiller <k...@l...eu.org>

    On Mon, 05 May 2014 17:26:00 +0200, Irokez wrote:
    > Ruszyło.
    > Jest zajefajnie, nie ma strat.
    > Teraz tylko rozpracować jak to diabelstwo otworzyć na PC a potem
    > zwirtualizować.
    >
    > Dzięki i pozdrawiam!

    No i super. Fajnie, że się udało. Co do wirtualizacji, to już nie do mnie
    pytanie niestety :)

    Tomek