  • 11. Data: 2022-07-14 08:33:18
    Temat: Re: Rynek pracy STM32
    Od: Piotr Wyderski <b...@p...com>

    Arnold Ziffel wrote:

    > Jakie to przyczyny? Pieniądze?

    Pieniądze zawsze są jedną z przyczyn, ale ta branża jest zacofana na
    każdym poziomie, od technologii po organizację pracy. Jak możesz
    wybierać, to celuj w fintech.

    Pozdrawiam, Piotr

  • 12. Data: 2022-07-14 08:36:32
    Od: Piotr Wyderski <b...@p...com>

    Arnold Ziffel wrote:

    > Mnie właśnie STM32 interesuje. Programować, tak ogólnie, to umiem :)

    STM32 czy ARM? Bo ARM to jest i w AWS pod nazwą Graviton. :-)

    Pozdrawiam, Piotr

  • 13. Data: 2022-07-14 09:24:10
    Od: heby <h...@p...onet.pl>

    On 13/07/2022 16:41, Arnold Ziffel wrote:
    > Czy ktoś tutaj programuje zawodowo STM32

    Nie celuj w STM tylko w ARM i RISCV ogólnie. Szczególnie RISCV może
    nieoczekiwanie stać się interesujcym finansowo kierunkiem już za chwilę.

    A może interesuje Cie EDA? Okolice FPGA itd? Ich narzędza i języki
    zaczynaj przypominać ludzkie, choć jeszcze daleko do normalności.
    SoC+FPGA/ASIC to zaczyna być codzienność i niewyluczone, że przyszłość
    będzie własnie taka.

    EDA coraz częsciej przeprasza się z praca zdalna na zawsze - więc czemu
    nie pracować w korpo i pielić ogródek?

    PS. Embedded jest zacofane do stanu w którym możesz znaleźc skanseny
    poważnych produktów opierajce się o "systemy kontroli wersji przez
    Kazika na ftp". Więc na każdym interview poproś o rozmowę z inzynierem
    od projektu. Przyciśnięty, będzie sypał.

  • 14. Data: 2022-07-14 10:19:39
    Od: Dawid Rutkowski <d...@w...pl>

    czwartek, 14 lipca 2022 o 08:36:34 UTC+2 Piotr Wyderski napisał(a):

    > STM32 czy ARM? Bo ARM to jest i w AWS pod nazwą Graviton. :-)

    Ale co, ma na tego Gravitona pisać w asemblerze, że ma się w ARM doktoryzować? ;P
    Oczywiście do porządnego pisania na uC potrzebna jest znajomość assemblera procesora
    zaszytego w uC - nie po to, by program pisać, ale by sprawdzić w najważniejszych
    miejscach, co też wytworzył kompilator - szczególnie w systemach czasu rzeczywistego.

  • 15. Data: 2022-07-14 10:25:25
    Od: Dawid Rutkowski <d...@w...pl>

    środa, 13 lipca 2022 o 18:49:48 UTC+2 MiSter napisał(a):

    > A to super, bo dobrzy fachowcy potrzebni :)
    >
    > Pomijam sprawy dostępności STM bo to inny temat, ale
    > obecnie wielu dobrych fachowców tzw. seniorów których znam, ucieka jak
    > najdalej od embedded :) Z przyczyn oczywistych.
    > W sumie można powiedzieć, że poniekąd też uciekłem.

    A czemu "seniorzy" uciekają?
    "Oczywiste przyczyny" są inne dla każdego ;>

    A przychodzą "młodzi zdolni"?
    Pytam, bo sam kiedyś byłem - a ja jeszcze wiedziałem, co to spectrum.
    Zaś z rocznika niżej, czyli 1980, nawet na elektronice PW trafiali się już tacy, co
    to nie widzeli innego "komputera" niż PC i to tylko z win95...
    A teraz to już pewnie przychodzą tacy z zerem na początku PESELu...

  • 16. Data: 2022-07-14 11:18:53
    Od: JDX <j...@o...pl>

    On 14.07.2022 09:24, heby wrote:

    > Nie celuj w STM tylko w ARM i RISCV ogólnie.Też nie rozumiem o co mu chodzi z tym
    STM32. Przecież to ARM. Mniej lub
    bardziej istotne jest tylko w którą wersję architektury ARM się celuje.

    > Szczególnie RISCV może nieoczekiwanie stać się interesujcym finansowo
    > kierunkiem już za chwilę.
    Mam podobne odczucia. Jeszcze tylko w Rust-a przydałoby się wgryźć,
    najlepiej od razu na embedded w wersji ,,bare metal". Ja mam taki plan.
    Może w końcu się uda. :-)

  • 17. Data: 2022-07-14 11:29:40
    Od: heby <h...@p...onet.pl>

    On 14/07/2022 11:18, JDX wrote:
    > bardziej istotne jest tylko w którą wersję architektury ARM się celuje.

    Tak naprawdę celowanie w wersje ARMa ma mniejsze znaczenie - nie znasz
    na pamięć wszystkich mnemoników ARMa, jak trzeba to możesz doczytać itd.
    Nie traktował bym "wersji arma" jako krytycznego problemu, warto znać
    ogólnie, a detale poznasz jak się pojawi konkretny problem do rozwiązania.

    Taka obserwacja: znajomy pracujący z nowoczesnym SoC, piszący kod
    niskopoziomowy i "kernelowy", od 3 lat pracy w firmie ani razu nie
    zdeasemblował kodu i nie miał potrzeby debugowania na tym poziomie. Już
    nie te czasy, wychodzi na to.

    > Mam podobne odczucia. Jeszcze tylko w Rust-a przydałoby się wgryźć,
    > najlepiej od razu na embedded w wersji ,,bare metal". Ja mam taki plan.
    > Może w końcu się uda. :-)

    Ciągle mam wrażenie, że Rust to taki odpowiednik <foo> w dziedzienie
    telefonów. Był, zmieniał świat w 2 lata i umarł.

    Ja wiem że Rust miał zalety. Ale te wszystkie GO, ObjC, itp tez miały.

    Na koniec brodaty Kazik z firmy produkującemi migacze diodami LED dalej
    bedzie pisał w keil-51 na stępną wersje ultra migacza i tak się skończy
    kolejna fala rewolucji w embedded. Kazik z ftp na źródła i MSDOS6.22 na
    kompilator prawdopodobnie zakończy życie dopiero z Kazikiem. Przesadzam,
    ale nie aż tak bardzo. Skansenów poznałem w ostatnich latach kilka,
    uczestnicząc w rozmowach rekrutacyjnych ;)

  • 18. Data: 2022-07-14 12:10:53
    Od: a...@h...invalid (Arnold Ziffel)

    Piotr Wyderski <b...@p...com> wrote:

    > Pieniądze zawsze są jedną z przyczyn, ale ta branża jest zacofana na
    > każdym poziomie, od technologii po organizację pracy. Jak możesz
    > wybierać, to celuj w fintech.

    Z fintechu właśnie chcę uciec, po 11 latach, jak najdalej.

    --
    Dwie panienki lekkich obyczajow staraja się o prace w domu
    publicznym. Wlascicielka urzadzila egzamin wstepny. Po chwili jedna z

  • 19. Data: 2022-07-14 12:20:00
    Od: a...@h...invalid (Arnold Ziffel)

    Dawid Rutkowski <d...@w...pl> wrote:

    > Jak ktoś naprawdę potrafi embedded, a tym bardziej uC (bo dziś widziałem
    > w autobusie na wyświetlaczu BIOS UEFI embedded PC - celeron 1,5GHz z 2MB
    > cache i 2GB RAM - pomyśleć, że mój pierwszy PC to był 386DX 40MHz z 4MB
    > RAM) to będzie umiał wszystko programować. W drugą stronę jest dużo
    > trudniej.

    C, C++ znam na tyle, że mogę powiedzieć, że umiem -- czyli jak czegoś nie
    będę wiedział, to sobie znajdę i poradzę. Assemblera x86 i '51 też, AVR i
    ARM słabiej, ale idea wszędzie jest podobna. Nie znam tej konkretnej
    platformy i jej peryferiów, ale to też nie problem -- są kursy, są
    książki, trzeba tylko zainwestować czas i zastanawiam się, czy inwestycja
    tego czasu właśnie w STM32 to dobry (pod kątem dalszej ścieżki zawodowej
    a nie hobby) pomysł.

    > Pamiętam jak dawno temu byłem na "rekrutacji" w takiej firemce mającej
    > pokój w d. KC PZPR, szukali kogoś do J2ME i mocno wymyślali na
    > programistów alokujących magabajtowe tablice...

    No to są typowi programiści high-levelowi.

    --
    - Czyli zawsze byłaś cicha, grzeczna, słuchałaś poleceń, na wszystko się
    zgadzałaś i nigdy nie denerwowałaś?

  • 20. Data: 2022-07-14 12:21:15
    Od: a...@h...invalid (Arnold Ziffel)

    Piotr Wyderski <b...@p...com> wrote:

    > STM32 czy ARM? Bo ARM to jest i w AWS pod nazwą Graviton. :-)

    Konkretnie STM32. Na ARM to teraz piszę, ale tak naprawdę do momentu
    debugowania w ogóle można zapomnieć, że pod spodem jest ARM.

    --
    W przydrożnym rowie siedzi jeż i je śniadanie. Przykicał zajączek.
    - Co jesz?