  • Data: 2011-05-16 04:00:15
    Temat: Rozdzielczość obiektywu - oczywiste pytanie.
    Od: "Mariusz [mr.]" <l...@i...wp.pl> szukaj wiadomości tego autora

    Witam.

    Pisząc komentarz do wykresu
    (http://www.flickr.com/photos/plrecfotocyfrowa/57140
    87010/sizes/l/in/photostream/)
    nieopatrznie zająknąłem się o rozdzielczości i... temat zaczął męczyć!

    Wstrzymałem się z wysyłką obiecanego rankingu aparatów, bo po
    zanalizowaniu tematu wyszło mi, że dobry ranking nie tylko powinien
    uwzględniać ten parametr, ale po prostu MUSI go uwzględniać, tyle tylko,
    że mądrze, czyli na pewno nie liniowo, czyli że im więcej, tym lepiej
    (wydaje się, że krzywa "cenności" rozdzielczości powinna mieć kształt
    "europejskiego bumerangu" z końcami skierowanymi w dół i w prawo).

    Chyba przyjdzie stwierdzić, że rozdzielczość jest brakującym ogniwem
    rankingu DxO (a przez to tak blado wypadają w nim studyjne MF).

    Tylko że ja właściwie nigdy na dobre nie zajmowałem się tym
    tematem - od dawna walczę z nadmiarowymi megapikselami. Trudno mi zatem
    ustalić choćby "warunki brzegowe" dla sensownej gęstości pikseli na
    matrycy w konfrontacji Z FAKTYCZNĄ rozdzielczością szkła. Może zatem
    ktoś mi podpowie:

    Jak się ma rozdzielczość przeciętnego zooma do gęstości obecnych matryc?

    (tak, wiem że takie założenie daje mnóstwo zmiennych, w grę wchodzą
    chociażby różne odległości rejestrowe, ale chodzi o to, by ustalić
    życiową przeciętną, a nie jakieś laboratoryjne maksima).

    Dla ilustracji podam, że spośród aparatów systemowych najgęstszą matrycę
    w rankingu DxO ma GH2 - 76 tys. pikseli na mm^2! (a zaraz za nim trzy
    Canony). Liniowo daje to 275 pikseli na milimetr matrycy!

    Można określić, czy taka gęstość naprawdę może być w 100% wykorzystana
    przez średniej klasy zooma?

    D3/D700 z przeciwnego krańca mają odpowiednio 14 tys. na mm^2
    i 120 pikseli na mm.

    A najgorszy w rankingu Panasonic DMC FZ28 ma odpowiednio 0,36
    miliona pikseli na milimetr kwadratowy i 600 pikseli na mm!

    --
    pozdrawiam

    /-/

    Mariusz [mr.]