  • 31. Data: 2013-08-09 16:49:17
    Temat: Re: Rozczarowanie skutecznością zasięgu dvbt
    Od: MKi <e...@t...op.pl>

    W dniu 2013-08-04 21:32, Marek pisze:
    > Przebywam gościnnie na Mierzei
    > Wislanej, w linii prostej do Chwaszczyna mam 55 km przez zatokę, antena
    > kierunkowa ze wzmacniaczem. Mux1 odbiera jako tako, często obraz się
    > zamraża. Mux2 prawie wcale, Mux3 w ogóle. Od czego zależy taka różnica w
    > detekcji sygnałów skoro wszystkie 3 muxy nadawane są:
    > 1. z tego samego miejsca
    > 2. z ta sama mocą i kierunkiem emisji
    > 3. na zbliżonych częstotliwościach.

    Po pierwsze, w Chwaszczynie trwają remonty. Miały się
    zakończyć do 29 lipca, ale widuję działalność w okolicy
    masztu.

    Po drugie, nadajnik Chwaszczyno ma charakterystykę kierunkową,
    z wytłumieniem na Kaliningrad. Chyba jesteś po drodze...

    Pozdrowienia,
    mki

  • 32. Data: 2013-08-09 17:05:23
    Od: Paweł Hadam <h...@g...invalid>

    W dniu 2013-08-08 21:39, Zbino pisze:

    > Ja stawiam na przesterowanie. Anteny ze wzmacniaczami odbierają często
    > wiele stacji i wiele zakłóceń. U mnie po usunięciu wzmacniacza
    > antenowego i założeniu zwykłego symetryzatora wszystko zaczęło idealnie
    > działać. Ze wzmacniaczem były ciagłe przerwy, działalo tylko część
    > programów. Jak był analog, to wzmacniacz sie sprawdzał.

    Potwierdzam. Wyśrubowane do granic możliwości wzmacniacze typu
    "najmocniejsza płytka" z bazaru mają paskudne szumy fazowe. W przypadku
    AM to nie problem, no ale jak informacja użyteczna jest zakodowana
    fazowo to dodanie takiego wzmacniacza pogarsza sytuację, zamiast poprawić.

    Pozdrawiam,
    Paweł

  • 33. Data: 2013-08-09 17:18:06
    Od: "J.F" <j...@p...onet.pl>

    Użytkownik "Paweł Hadam" napisał w wiadomości
> [...]
    >przypadku AM to nie problem, no ale jak informacja użyteczna jest
    >zakodowana fazowo to dodanie takiego wzmacniacza pogarsza sytuację,

    ALe w zasadzie nie jest. DVB-T czyli OFDM, to cala masa nosnych
    wolnozmiennych i waskopasmowych, ktore powinny byc juz odporne na
    zaklocenia fazowe.

    J.

  • 34. Data: 2013-08-09 17:38:55
    Od: Paweł Hadam <h...@g...invalid>

    W dniu 2013-08-09 17:18, J.F pisze:

    > ALe w zasadzie nie jest. DVB-T czyli OFDM, to cala masa nosnych
    > wolnozmiennych i waskopasmowych, ktore powinny byc juz odporne na
    > zaklocenia fazowe.
    >
    > J.

    Jakby nie było, pojedyncza nośna jednak modulowana jest fazowo (czy też
    fazowo i amplitudowo). Wydaje mi się, że najbardziej i tak szkodzi fakt,
    że szum fazowy dodany do jednej nośnej może spowodować jej "wskoczenie"
    w miejsce sąsiedniej. A OFDM nie lubi, gdy się sygnał rozjeżdża (np.
    słaba odporność na efekt Dopplera, zwłaszcza połączony z
    wielodrogowością - niemożliwy do skompensowania).

    Pozdrawiam,
    Paweł

  • 35. Data: 2013-08-09 18:48:07
    Od: "J.F" <j...@p...onet.pl>

    .> zaklocenia fazowe.

    >Jakby nie było, pojedyncza nośna jednak modulowana jest fazowo (czy
    >też fazowo i amplitudowo). Wydaje mi się, że najbardziej i tak
    >szkodzi fakt,

    Ale pasmo ma tak waskie, ze znieksztalcen istotnych byc nie powinno.

    >że szum fazowy dodany do jednej nośnej może spowodować jej
    >"wskoczenie" w miejsce sąsiedniej.

    Owszem, ale zauwaz ze to jest w dlugim czasie liczone - i szumy
    powinny sie usrednic do zera.

    >A OFDM nie lubi, gdy się sygnał rozjeżdża (np. słaba odporność na
    >efekt Dopplera, zwłaszcza połączony z wielodrogowością - niemożliwy
    >do skompensowania).

    Hm, wydaje mi sie ze wlasnie na wielodrogowosc odporny.
    Taka w miare stala wielodrogowosc.

    A Doppler ... odchylki kwarcow wieksze niz zmiany dopplerowskie.
    Musi sie to jakos synchronizowac do sygnalu odbieranego.

    J.

  • 36. Data: 2013-08-09 20:43:36
    Od: Marek <f...@f...com>

    On Fri, 09 Aug 2013 16:49:17 +0200, MKi
    <e...@t...op.pl> wrote:
    > Po drugie, nadajnik Chwaszczyno ma charakterystykę kierunkową,
    > z wytłumieniem na Kaliningrad. Chyba jesteś po drodze...

    Ta informacja jest gdzieś oficjalnie dostępna? Szkoda, że nic o tym
    nie piszą na wiki dot. Chwaszczyna.

    --
    Marek

  • 37. Data: 2013-08-09 20:48:54
    Od: Tomasz Wójtowicz <n...@s...com>

    W dniu 2013-08-09 20:43, Marek pisze:

    > Ta informacja jest gdzieś oficjalnie dostępna? Szkoda, że nic o tym nie
    > piszą na wiki dot. Chwaszczyna.

    Bo to ściśle tajne. Na Kaliningrad Chwaszczyno emituje death-rays.

  • 38. Data: 2013-08-09 23:38:46
    Od: janusz_k <J...@o...pl>

    W dniu 09.08.2013 o 20:43 Marek <f...@f...com> pisze:

    > Ta informacja jest gdzieś oficjalnie dostępna? Szkoda, że nic o tym nie
    > piszą na wiki dot. Chwaszczyna.

    Bo wiki nie do tego służy, info masz na emitel-u.

    --

    Pozdr
    Janusz

  • 39. Data: 2013-08-10 07:10:22
    Od: JDX <j...@o...pl>

    On 2013-08-09 16:49, MKi wrote:
    [...]
    > Po drugie, nadajnik Chwaszczyno ma charakterystykę kierunkową,
    > z wytłumieniem na Kaliningrad. Chyba jesteś po drodze...
    Ale tutaj
    http://www.emitel.pl/telewizja/naziemna-telewizja-cy
    frowa-dvb-t/aktualne-parametry-emisji-dvbt
    napisali, że pozioma charakterystyka promieniowania anten RTCN
    Gdańsk/Chwaszczyno jest dookólna.

  • 40. Data: 2013-08-14 08:48:27
    Od: Paweł Hadam <h...@g...invalid>

    W dniu 2013-08-09 18:48, J.F pisze:
    > .> zaklocenia fazowe.

    > Ale pasmo ma tak waskie, ze znieksztalcen istotnych byc nie powinno.

    Tu już trzeba by zbadać co taki bazarowy wzmacniacz potrafi :)

> [...]
    >
    > A Doppler ... odchylki kwarcow wieksze niz zmiany dopplerowskie.
    > Musi sie to jakos synchronizowac do sygnalu odbieranego.

    Odchyłka kwarcu czy też Doppler "na pustyni" są kompensowane.
    Wielodrogowość sama w sobie też nie jest problemem, w końcu to jedno z
    założeń DVB-T. Problem występuje gdy Doppler połączy się z
    wielodrogowością, wtedy ciężko to skompensować, bo nie wiadomo co wziąć
    jako odniesienie. Im szybciej tym gorzej. Byłem świadkiem prób
    odbiornika DVB-T wbudowanego w nawigację samochodową, jeszcze za czasów
    mpeg2 - do około 30km/h jeszcze działało, szybciej była sieczka. Jestem
    ciekaw jak to wygląda z mpeg4 i dzisiejszymi odbiornikami, ale nie mam
    czym sprawdzić.

    Swoją drogą istnieją też algorytmy na eliminację szumu fazowego. Problem
    jednak jak zwykle leży w różnicach między symulacjami w Matlabie, a
    rzeczywistością, gdzie różne zjawiska zniekształcające sygnał zachodzą
    równocześnie. Wtedy np. podniesienie szumów osłabi zdolność eliminacji
    wielodrogowości, itp.

    Wydaje mi się, że cała dyskusja i tak sprowadza się do do faktu, że
    wiele osób oglądało TV analogową z jakością odbiegającą od ideału
    (śnieżenie, silne odbicia, itp.), a po przejściu na DVB-T programu nie
    da się oglądać lub obraz zniknął całkowicie i trzeba teraz podreperować
    kiepską instalację antenową. Zakłócenia w odbiorze cyfrowym są dużo
    bardziej zauważalne, bo nie kompatybilne z ludzkim systemem uśredniania :).

    Pozdrawiam,
    Paweł