  • 251. Data: 2019-09-13 19:10:49
    Temat: Re: [Retro] Interfejs magnetofonu
    Od: heby <h...@p...onet.pl>

    On 13/09/2019 19:09, Krzysztof Gajdemski wrote:
    > Ach, o nim zapomniałem już całkiem. Faktycznie, był swego czasu dość
    > popularny. Na 100% był jego obszerny kurs w jakiejś gazecie, bodaj ze
    > stajni Bajtka.

    Były numery tylko o Atari. W nich był bardzo wyczerpujący opis języka i
    masa bardzo ciekawych pomysłów rodem z wczesnego hackerstwa.

  • 252. Data: 2019-09-13 19:21:41
    Od: RoMan Mandziejewicz <r...@p...pl.invalid>

    Hello heby,

    Friday, September 13, 2019, 5:23:12 PM, you wrote:

    [...]

    > Po prostu przenieśli development na 16 bit i kontynuowali. Przecież fakt
    > że DOS został napisany pod kątem kradzieży rynku CP/M było oczywiste.

    Ależ pieprzysz od rzeczy. DOS jest PRZYPADKIEM. Młody amator napisał
    prosty system i nazwał go QDOS - na tym etapie AUTOROWI zależało na
    jakieś tam zgodności z CP/M.
    Bill Gates kupił QDOSa za psie pieniądze, bo OBIECAŁ działający system
    a nie miał nic. Zgodność z CP/M została zarzucona bardzo szybko,
    pozostały tylko jakieś zmiotki.
    Bardzo szybko powstał format EXE, który w odróżnieniu od COM nie miał
    bariery 64 KB. I tu już był całkowity koniec zgodności z CP/M.

    Porzucanie zgodności z CP/M zaczęło się jeszcze wcześniej - na etapie
    projektowania 8086. Absurdalny i niepotrzebny tryb adresowania z
    używaniem indeksów stał się kulą u nogi całej rodziny procesorów. Sam
    8086 ostatecznie nie uzyskał listy rozkazów 8080 a jedynym procesorem
    z listą rozkazów 8086 i możliwością obsługiwania listy 8080 pozostał
    NEC V20 (nóżkozgodny z 8088). To też nic nie dawało, bo przyjęty w
    blaszakach kontroler napędów dyskowych jakoś nie chciał czytać
    dyskietek zapisanych pod CP/M.

    Zmarnowałem sporo czasu na próbach przeniesienia danych z CP/M na XT.
    Jak miałeś 13 lat.

    [...]

    --
    Best regards,
    RoMan

  • 253. Data: 2019-09-13 19:23:50
    Od: "J.F." <j...@p...onet.pl>

    Użytkownik "heby" napisał w wiadomości grup
    On 13/09/2019 18:51, J.F. wrote:

    >Koleś był doktorantem na fizyce. Jakieś symulacje tym liczyli. Nie
    >znam nic bliżej, byłem wtedy w szkole podstawowej wiec była bariera
    >językowa :D

    W Forth ?
    Moze jednak w Fortranie ?

    >Ciekawe że nikt nie pytał jak te programy przenosił na uczelnie. No
    >więc odpowiadam: na papierze ;)

    Uuu ... to juz chyba bylo lepiej wyrzucic atarynke :-)

    J.

  • 254. Data: 2019-09-13 19:25:05
    Od: Krzysztof Gajdemski <s...@d...org.pl>

    Jest Fri, 13 Sep 2019 19:10:49 +0200, heby pisze:
    > Były numery tylko o Atari. W nich był bardzo wyczerpujący opis języka i
    > masa bardzo ciekawych pomysłów rodem z wczesnego hackerstwa.

    Bardzo możliwe, że tam. Swoją drogą na początku lat 90. Atarynka stała
    się tak popularna, że wychodziły bodaj trzy gazety jej poświęcone:
    - Tajemnice Atari
    - Moje Atari
    - Świat Atari

    Do tego sporo nowych gier i programów. Żaden inny 8-bitowiec nie mógł
    się z nią wtedy równać.

    k.

  • 255. Data: 2019-09-13 19:32:18
    Od: "Grzegorz Niemirowski" <g...@g...net>

    heby <h...@p...onet.pl> napisał(a):
    > Pytaj redaktora.

    Mam się go pytać dlaczego Ty uważasz NC za lans?

    > On mi w ogóle nie przeszkadza.

    Tak bardzo Ci nie przeszkadza, że wyzywasz ludzi od debili.

    Wprowadź odrobinę logiki do swoich wypowiedzi.

    --
    Grzegorz Niemirowski
    https://www.grzegorz.net/

  • 256. Data: 2019-09-13 19:33:45
    Od: heby <h...@p...onet.pl>

    On 13/09/2019 19:32, Grzegorz Niemirowski wrote:
    > Mam się go pytać dlaczego Ty uważasz NC za lans?

    Dlaczego ON uważa za lans.

    > Tak bardzo Ci nie przeszkadza, że wyzywasz ludzi od debili.
    > Wprowadź odrobinę logiki do swoich wypowiedzi.

    Kilka linijek wyżej jest przykład antylogiki. O taką chodzi czy o tą
    normalną?

  • 257. Data: 2019-09-13 19:39:22
    Od: "J.F." <j...@p...onet.pl>

    Użytkownik "heby" napisał w wiadomości grup
    On 13/09/2019 18:48, J.F. wrote:

    >MS miał doświadczenie w pisaniu gównianych BASICów. Nie potrafili nic
    >więcej.

    Napisal tez pare M80/L80. Bardzo dobra.

    I wcale nie tak latwo bylo to przeniesc na MS-DOS - mieli pare
    sztuczek w kodzie ...

    >Jedyną mozliwością wypłynięcia z jakimś OSem było dostarczenie czegoś
    >więcej ponad command prompt. No i wtedy napatoczył się Quick and

    Hm, wersja 1.0 nic wiecej nie miala.

    >Dirty. Wtedy przypuszczalnie nikt w MS na nic nie liczył ani nie
    >planował jakiegoś "rozwinięcia". Ot, zrobili biznes życia na kupionym
    >za bezcen pomyśle. Nie ma co dorabiać filozofii o jakiś większych
    >planach, pierwszy pecet i dos wyglądał jak kopia CP/M z identycznym
    >API.

    Ale ja o innych programach.
    W drugiej polowie lat 80-tych, to one sprawialy juz wrazenie
    napisanych na peceta.

    Z DOS to chyba tylko z operacji plikowych korzystaly, bo reszta to sie
    nie nadawala do uzytku - podobnie zreszta BIOS.
    Trzeba bylo napierdalac po sprzecie ...

    >To takie miasteczko 100k+.

    To znow nie takie male.
    I komus sie tam chcialo sprawdzac zyciorys kandydata ?

    >Ruszyło się po 95 roku. Wcześniej Partia, potem brak dofinansowania,
    >potem brak studzienek, potem brak numerów, potem brak drutów, potem
    >tamto i owamto. Jak ktoś mi mówi że mogłem korzystać z BBS w latach
    >90 to pozostaje tylko teatralnie zakaszleć. Nie, nie każdy miał
    >dostęp.

    Sporo jednak mialo. A i pecety tanialy, a zarobki rosly ... tylko
    niestety impulsy na telefon wprowadzili :-)

    J.

  • 258. Data: 2019-09-13 19:42:41
    Od: RoMan Mandziejewicz <r...@p...pl.invalid>

    Hello heby,

    Friday, September 13, 2019, 7:07:35 PM, you wrote:

    > I znowu to samo, Romuś. Szkoda patrzeć.

    Sebuś, nie udawaj normalnego, bo taki nie jesteś. Mało kto z
    udzielających się trochę dłużej w Usenet'cie jest normalny.

    Jestem w stanie zrozumieć, że trzymasz w sobie żal, że nie wygrałeś
    Atari w jakimś tam konkursie a Spectrum był dla Ciebie źródłem mokrych
    snów i szczerze znienawidziłeś blaszaki, bo Cię nie było na nie stać.

    Ot, trafiłeś na trochę gówniane czasy - byłeś za młody, żeby
    zrozumieć, że blaszanka nie jest zabawką a za stary, żeby się załapać
    na najbardziej burzliwy rozwój i popłynąć na fali. Wybrałeś gry i
    zabawy. Trudno - taki był Twój wybór. Coś straciłeś, coś innego
    zyskałeś. Zapewne jesteś zadowolony ze swojego bytu.

    Moje życie potoczyło się inaczej - jestem starszy i załapałem się
    wcześniej. W wieku na tyle dorosłym, że szukałem w komputerze
    narzędzia pracy. I zrobiłem narzędzie pracy zarówno ze Spectrum jak i
    z Meritum. A potem z blaszaków. Przez 20 lat zarabiałem
    programowaniem. Po 20 latach przestało mnie to bawić i wróciłem do
    elektroniki. I jest dobrze.

    Mamy całkowicie różne doświadczenia życiowe. Ty w wieku 15 lat śniłeś
    o 8-bitowym komputerze a ja w tym wieku budowałem wzmacniacze lampowe.

    Zrozum - nie jesteś pępkiem świata i Twój punkt widzenia nie jest
    jedynym słusznym. I obojętnie jak mocno będziesz wykręcał kota ogonem,
    to swojego, negatywnego udziału w kłótnie się nie wyprzesz.

    --
    Best regards,
    RoMan

  • 259. Data: 2019-09-13 19:44:31
    Od: "Grzegorz Niemirowski" <g...@g...net>

    heby <h...@p...onet.pl> napisał(a):
    > Dlaczego ON uważa za lans.

    Skąd wiesz, że uważa? Powiedział Ci? Skąd w ogóle wiesz, że to on kazał
    włączyć NC?

    --
    Grzegorz Niemirowski
    https://www.grzegorz.net/

  • 260. Data: 2019-09-13 19:49:23
    Od: heby <h...@p...onet.pl>

    On 13/09/2019 19:23, J.F. wrote:
    > W Forth ?

    Tak.

    > Moze jednak w Fortranie ?

    Nie. Fortran też był prawdopodobnie wtedy w użyciu bo fizycy używają go
    do dzisiaj a kod niektórych programów ma kilkadziesiąt lat. Ale nie, to
    był Forth na 100%.

    Na marginesie, z opowiadań jednego z tamtejszych pracowników (starszego)
    wynikało że z uwagi na kiepski dostęp do sprzętu obliczeniowego część
    była realizowana na komputerach prywatnych pokroju głównie 8 bit. Wydaje
    mi się że mówił o połowie lat 80, może nieco wcześniej. Nie mogę wiec
    wykluczyć że to nie język wybrano do zastosowania tylko do możliwości
    technicznych jakie były na rynku ograniczonym COCOM. Zdaje się że Forth
    był dostępny prawie wszędzie i był uważany za koszerny w nauce.

    > Uuu ... to juz chyba bylo lepiej wyrzucic atarynke :-)

    Doktoranci od dziesięcioleci co najmniej nie należą do ludzi bogatych a
    trzeba sobie jakoś radzić ...