  • 1. Data: 2013-01-06 23:39:39
    Temat: Regeneracja gumek przewodzących w przyciskach, inna metoda niż wklejanie nowych gumek?
    Od: jędrek <w...@p...onet.pl>

    W syntezatorze Yamaha są nietypowe przyciski, które mają nietypowe kształty
    gumek przewodzących, które po naciśnięciu mają łączyć na płytce drukowanej
    grafitowe pola stykowe.
    http://zapodaj.net/0eb5449b0d1ba.jpg.html
    Z czasem nastąpiło zużycie gumek, niektóre mają rezystancję >> 200 kOhm
    Typowa, sprawna, nowa gumka ma rezystancję w okolicy kilkudziesięciu Ohm -
    więc kilka rzędów wielkości mniej.
    Wklejenie typowych "kółeczek" z zestawu naprawczego do pilotów niech wchodzi
    w grę, bo nie będą pasować do zużytych, wąskich, podłużnych pól. Zużyte
    gumeczki mają szerokość pasków ~2mm. Trzeba by było tu stosować metodę
    wycinanek kurpiowskich, ciąć kółeczka na drobne paseczki i wklejać. Ścięcie
    zużytych gumek przed wklejeniem nowych w tych przyciskach to też sztuka, bo
    są bardzo cienkie i łatwo przeciąć cały przycisk.
    Próbowałem użyć lakieru grafitowego, ale to nie jest to. Rezystancja na
    odcinku 0,5cm potrafi mieć kilka do kilkudziesięciu kOhm. Więc stanowczo za
    dużo jak na start i jest to dość delikatne mechaniczne. Fabryczne napylone
    węglowe ścieżki pól przycisków na laminacie mają rezystancję kilka Ohm.
    Klej przewodzący do naprawy ogrzewania tylnej szyby w aucie też jakiś
    nijaki - taki jakby srebrzanka, ale jej struktura co do gładkości pozostawia
    dużo do życzenia. Poszukuję czegoś co po utwardzeniu ma nadal konsystencję
    silikonu, jest trwałe przy ścieraniu, a jednocześnie przewodzi prąd.
    Ktoś tego próbował?
    http://allegro.pl/lakier-klej-przewodzacy-prad-elast
    yczny-w-wa-i2879778356.html
    Czy raczej kolejny bubel za grubą kasę, za mało fioleczkę?

    Ma ktoś sprawdzoną metodą regeneracji bez żadnych wycinek i wklejek?
    Szkoda, że te gumki przewodzące nie są przewodzące na swoim całym przekroju
    (coś jak gąbka przewodząca do transportu układów MOS), a tylko jak widać
    mają coś napylone na swojej powierzchni - coś co po czasie ulega starciu i
    mimo, że fizycznie gumka cała przestaje ona w dostatecznym stopniu
    przewodzić.

  • 2. Data: 2013-01-07 00:46:24
    Od: Michał Lankosz <m...@t...pl>

    W dniu 2013-01-06 23:39, jędrek pisze:
> [...]
    > Wklejenie typowych "kółeczek" z zestawu naprawczego do pilotów niech
    > wchodzi w grę, bo nie będą pasować do zużytych, wąskich, podłużnych pól.

    Ja kiedyś kupiłem taką gumkę w formie prostokąta czy kwadratu o
    wymiarach w okolicach 5cm do przycinania we własnym zakresie. W Twoim
    przypadku proste do wycięcia. Niestety nadal trzeba usuwać stare gumki.

    Michał

  • 3. Data: 2013-01-07 01:10:28
    Od: Michoo <m...@v...pl>

    On 06.01.2013 23:39, jędrek wrote:
    > W syntezatorze Yamaha są nietypowe przyciski, które mają nietypowe
    > kształty gumek przewodzących, które po naciśnięciu mają łączyć na płytce
    > drukowanej grafitowe pola stykowe.

    Naprawiałem kiedyś klawiaturę od pilota za pomocą folii aluminiowej -
    takiej do pieczenia ;) Posmarowałem gąbki klejem (chyba jakiś
    cyjanoakryl), przyłożyłem arkusz folii i po chwili oderwałem tam gdzie
    się nie trzymało. Wystarczyło na kilka lat.

    Michoo

  • 4. Data: 2013-01-07 15:30:23
    Od: terjan <z...@n...pl>

    W dniu 2013-01-06 23:39, jędrek pisze:
    > W syntezatorze Yamaha są nietypowe przyciski, które mają nietypowe

    yamaha z LED? przecież to zabytek

    BTW
    przyciski wyglądają na niezużyte

    jaki objaw uszkodzenia?

  • 5. Data: 2013-01-07 15:54:23
    Od: sundayman <s...@p...onet.pl>

    > przyciski wyglądają na niezużyte

    Może pola kontaktowe na PCB są zanieczyszczone ?
    To się czasem zdarza, głównie w pilotach TV, po kontakcie z jakimś
    płynem, ale nie tylko.
    Można DELIKATNIE przetrzeć wacikiem z izopropanolem.

    Jeśli jednak jest to rzeczywiście problem z przewodnictwem "gumek", to
    może jest możliwość odwrócenia ich o 180 st. ? To mogłoby pomóc być może.

    Możesz spróbować z napylaniem grafitu - można kupić grafit w aerozolu do
    tworzenia powłok ekranujących. Kiedyś stosowałem tą metodę do naprawy
    pilota Bang & Olufsen, z efektem pozytywnym, ale jest to bardzo
    upierdliwe w wykonaniu (trzeba napylać kilkukrotnie przez jakąś
    "maskę"), poza tym ta warstwa jest dość mało odporna mechanicznie. i na
    długo to raczej nie wystarcza...

    Zaletą jest to, że napylona warstwa jest bardzo cienka (nie zmienia
    wysokości), co nie zawsze ma znaczenie zresztą...

    Zachodzi istotne pytanie, czy biorąc pod uwagę wiek i wartość sprzętu,
    warto się z nim tak męczyć ?

    A jeśli z jakiegoś powodu (sentymentalnego :), tak ci zależy na nim, to
    może poszukać na Allegro takiego instrumentu (najlepiej uszkodzonego), i
    wybebeszyć go :)

  • 6. Data: 2013-01-07 20:15:04
    Od: Grzexs <g...@g...u-su-nto.pl>

> [...]
    > cyjanoakryl), przyłożyłem arkusz folii i po chwili oderwałem tam gdzie
    > się nie trzymało. Wystarczyło na kilka lat.

    Ja kiedyś naprawiałem jakiś chiński telefon, w którym jeden klawisz miał
    taką cienką i długą gumkę. Próbowałem z folią, jak kolega wyżej, ale mi
    ta folia po kilku dniach zostawała na płytce, odpadała od przycisku.
    Pomogło wklejenie kawałka cienkiej srebrzanki. Już nie pamiętam, ale
    chyba odrobinę podsmażyłem klawisz przez ten drucik, bo jakoś go
    wtopiłem, albo może klej ciut rozpuścił to tworzywo. Tam akurat
    usztywnienie nie przeszkadzało.
    --
    Grzexs

  • 7. Data: 2013-01-07 22:12:21
    Od: "wowa" <w...@g...pl>

    Użytkownik "jędrek" <w...@p...onet.pl> napisał w wiadomości
    .com...

    > Ma ktoś sprawdzoną metodą regeneracji bez żadnych wycinek i wklejek?

    Weź taśmę klejącą dwustronną, weź folię aluminiową i już wiesz co będzie
    najlepsze :) Ja wycinam dziurkaczem biurowym, może zmieścisz kilka kółek
    koło siebie.
    Wojtek

    --
    Taaa... Oczywiście, są lekarze, którzy
    poświęcają cały swój czas i wiedzę

  • 8. Data: 2013-01-07 23:37:05
    Od: "Anerys" <s...@s...pl>

    Użytkownik "jędrek" <w...@p...onet.pl> napisał w wiadomości
    .com...
    > Ma ktoś sprawdzoną metodą regeneracji bez żadnych wycinek i wklejek?

    Bez wklejek trudno... Ja...
    Skutecznie zregenerowałem klawiaturę w starym telefonie, wycinając z folii
    aluminiowej płatki o rozmiarze gumki, lub nieznacznie większe (zależy, jak
    one są zrobione), doklejając je na gumkach klejem typu SuperGlue.
    Oczywiście, po uprzednim dokładnym oczyszczeniu wszystkiego. Sam superglue
    nie bardzo chciał się lepić do gumek, ale się przylepił i telefon działa
    galanto. Alufolia jest cieniutka, dobrze sklejona spoina też będzie
    cieniutka, więc jeśli się to ładnie przyklei, równo, to powinno zagrać.
    Całość jest na tyle cienka, że nic nie trzeba usuwać. Tak sprokurowane
    przyciski powinny przetrwać do czasu wykonania właściwej naprawy, spoina
    dość łatwo mi się odklejała z gumek. Należy uważać, żeby klej nie dostał się
    w niepowołane miejsca.

  • 9. Data: 2013-01-07 23:39:14
    Od: "Anerys" <s...@s...pl>

    Użytkownik "Grzexs" <g...@g...u-su-nto.pl> napisał w wiadomości
    > Ja kiedyś naprawiałem jakiś chiński telefon, w którym jeden klawisz miał
    > taką cienką i długą gumkę. Próbowałem z folią, jak kolega wyżej, ale mi ta
    > folia po kilku dniach zostawała na płytce, odpadała od przycisku.

    Może nie było bardzo dokładnie odtłuszczone? Zarówno alufolia, jak i gumki.

> [...]
    > odrobinę podsmażyłem klawisz przez ten drucik, bo jakoś go wtopiłem, albo
    > może klej ciut rozpuścił to tworzywo. Tam akurat usztywnienie nie

    Spróbuję i tej metody, jak kiedyś będzie trzeba.

  • 10. Data: 2013-01-08 00:00:10
    Od: "Grzegorz" <n...@g...pl>

    Użytkownik "Anerys" <s...@s...pl> napisał w wiadomości

> [...]
    > przyciski powinny przetrwać do czasu wykonania właściwej naprawy, spoina
    > dość łatwo mi się odklejała z gumek. Należy uważać, żeby klej nie dostał

    Ja zrobiłem tak samo.
    Folię z czekolady przykleiłem klejem którym klei się etykiety do
    polistyrenowych
    opakowań. Klej zdrapałem z takiej etykiety rozpulchniwszy go wcześniej
    benzyną
    ekstrakcyjną.
    Wystarczyło bo były potrzebne mikroskopijne ilości.
    Inne kleje imać się nie chciały.
    w/k