    From: "Raf :-)" <r...@N...gazeta.pl>
    Newsgroups: pl.misc.samochody
    Subject: Re: zmiana oleju z inną lepkością
    Date: Tue, 30 Aug 2011 22:56:05 +0200

    Dnia Tue, 30 Aug 2011 18:31:51 +0200, Olo napisał(a):

    > a co utrzymuje kompresję? Osady czy pierścienie? Jak masz wyjeb***
    > pierścienie to co się dziwisz, że kompresja spadła? Silnik do remontu
    > albo do wymiany i tyle. Można też jeździć (tak jak tutaj polecają
    > znaffcy tematu) na minerale, wtedy będziesz miał nominalną kompresję i
    > będą się działy cuda :)

    W idealnym świecie wszyscy są zdrowi, piękni i bogaci, i stać ich na
    remonty silników oraz wypożyczenie na ten czas auta zastępczego.

    W świecie rzeczywistym może okazać się, że bardziej opłaca się wymienić
    silnik z dużym przebiegiem (który można wyremontować i przywrócić mu
    wystarczająco dobre parametry), na używany z niskim przebiegiem. Jeżeli
    wybierzesz taką strategię (całkiem sensowną w Polsce, gdzie auta 10-letnie
    nie są cudem natury, zaś po drogach porusza się całkiem sporo aut
    pełnoletnich), godzisz się z pewnym pogorszeniem parametrów przed wymianą
    silnika, lub nawet przed jego remontem. Ale dopóki stary działa, nie należy
    go naprawiać.

    Pomysł, aby silnik, w którym stosowano zawsze olej mineralny, potraktować
    po 100 czy 200 tys km nagle olejem syntetyczny, dla mnie osobiście jest
    dziwaczny. Parametrów się nie poprawi, można co najwyżej popsuć (ujawnić
    usterki, które dotychczas nie przeszkadzały zbytnio w eksploatacji), a
    jedynym pewnym efektem będzie odchudzenie portfela. Jeżeli już chce się
    wydać więcej na eksploatacje, lepszym pomysłem jest skrócenie okresu między
    wymianami tańszego oleju.

    No i przy zmianie oleju z mineralnego na syntetyczny, zawsze pozostaje
    ryzyko nagłej śmierci silnika z powodu zatkanie kanalików olejowych w
    głowicy. To tak jak z rozpuszczaniem złogów cholesterolowych w celu
    uniknięcia zawału serca. Czasem pacjent umiera na udar niedokrwienny mózgu,
    bo mu się blaszka cholesterolu oderwała i popłynęła gdzie nie trzeba.

    Raf :-)