  • 1. Data: 2010-04-13 12:40:06
    Temat: zdjecie RTG chipsetu
    Od: "John Smith" <s...@m...com>

    Czy ktoś kiedyś próbował z sukcesem zrobic zdjęcie RTG
    mostka na płycie głównej komputera?
    Nie mam pewności, czy ścieżki są całe, bo serwis mi
    przegrzał sam chipset. Przymierzam się do prośby
    znajomego dentysty o możliwość zrobienia zdjecia RTG,
    jednak zanim mu przedstawie temat chce zasięgnąc
    Waszej opini. Czy taka klisza od zębów się nadaje to
    tego? Wymiary zdaje sie ok 5x5 cm... może da radę
    kupic gdzieć wiekszą klisze, by objeło chipset i
    okolice. Czy w ogole jest szansa na dojrzenie
    pękniętej ścieżki?

    Pozdr

  • 2. Data: 2010-04-13 12:58:48
    Temat: Re: zdjecie RTG chipsetu
    Od: Jacek Maciejewski <j...@o...pl>

    Dnia Tue, 13 Apr 2010 14:40:06 +0200, John Smith napisał(a):

    > Czy w ogole jest szansa na dojrzenie
    > pękniętej ścieżki?

    IMO nie.
    --
    Jacek

  • 3. Data: 2010-04-13 13:01:54
    Od: "Madrzejszy od radia." <m...@m...pl>

    John Smith pisze:
> [...]
    > sie ok 5x5 cm... może da radę kupic gdzieć wiekszą klisze, by objeło
    > chipset i okolice. Czy w ogole jest szansa na dojrzenie pękniętej ścieżki?

    Mozesz sprobowac z normalnym plucnym. Do BGA sa specjalne aparaty RTG
    podobne jak na lotniskach z podgladem online ale mozna policzyc na
    palcach firmy ktore maja cos takiego.

  • 4. Data: 2010-04-13 13:04:08
    Od: Virus_7 <virus_7@usun_to.gazeta.pl>

    John Smith pisze:
> [...]
    > sie ok 5x5 cm... może da radę kupic gdzieć wiekszą klisze, by objeło
    > chipset i okolice. Czy w ogole jest szansa na dojrzenie pękniętej ścieżki?

    Raczej nie. Jakich energii używa się w takiej dentystycznej lampie RTG?
    http://www.phoenix-xray.com/en/applications/mounted_
    printed_circuit_boards/index.html

  • 5. Data: 2010-04-13 14:20:36
    Od: "Pszemol" <P...@P...com>

    "John Smith" <s...@m...com> wrote in message
> [...]
    > może da radę kupic gdzieć wiekszą klisze, by objeło chipset i okolice. Czy
    > w ogole jest szansa na dojrzenie pękniętej ścieżki?

    Sztuka nie leży w zrobieniu zdjęcia tylko w jego interpretacji.
    Zarówno w przypadku zdjęcia medycznego jak i elektronicznego.
    Wiesz w ogóle co widać a czego nie widać na takim zdjęciu?
    Dam Ci przykład takich zdjęć układu scalonego BGA 256 piów
    i mniejszego QFN scalak zasilacza: http://www.voila.pl/011/v88hl/

    Napisz mi jaki widzisz problem na tych zdjęciach a powiem Ci
    czy umiesz analizować takie X-Rays :-)

  • 6. Data: 2010-04-13 14:36:03
    Od: Pawel O'Pajak <o...@g...pl>

    Powitanko,

    > Napisz mi jaki widzisz problem na tych zdjęciach a powiem Ci
    > czy umiesz analizować takie X-Rays :-)

    Pierwszy problem to to, ze to chyba pozytyw (w odroznieniu od dosyc
    powszechnych w medycynie negatywow)?
    A jakbys pokrotce napisal interpretacje kilku zdjec, to byloby milo:-)

    Pozdroofka,
    Pawel Chorzempa

  • 7. Data: 2010-04-13 15:16:23
    Od: "Pszemol" <P...@P...com>

    "Pawel O'Pajak" <o...@g...pl> wrote in message
    > Powitanko,

    > Pierwszy problem to to, ze to chyba pozytyw (w odroznieniu od dosyc
    > powszechnych w medycynie negatywow)?

    To chyba sobie umiesz załatwić dowolnym programem graficznym...

    > A jakbys pokrotce napisal interpretacje kilku zdjec, to byloby milo:-)

    Właśnie w tym rzecz, że na tych fotkach jest prawidłowe pozycjonowanie,
    prawidłowe deformacje kulek i nie ma żadnych zwarć... Ogólnie wsio OK.

  • 8. Data: 2010-04-13 15:27:54
    Od: Virus_7 <virus_7@usun_to.gazeta.pl>

    Pszemol pisze:
    > Właśnie w tym rzecz, że na tych fotkach jest prawidłowe pozycjonowanie,
    > prawidłowe deformacje kulek i nie ma żadnych zwarć... Ogólnie wsio OK.

    Pisząc:
    > Napisz mi jaki widzisz problem na tych zdjęciach a powiem Ci czy umiesz analizować
    takie X-Rays :-)

    ...zasugerowałeś, że na tych płytkach są jakieś błędy itd. Może dasz
    zdjęcia jakiejś uszkodzonej PCB, to wtedy pogadamy.

    Na jakim sprzęcie były robione te zdjęcia RTG?

    Pozdrawiam,
    Mateusz Płóciennik

  • 9. Data: 2010-04-13 15:43:17
    Od: "Pszemol" <P...@P...com>

    No liczyłem na to, że ktoś kto się zna napisze że nie ma błędów :-)

    > Może dasz zdjęcia jakiejś uszkodzonej PCB, to wtedy pogadamy.

    Nie mam takich niestety.

    > Na jakim sprzęcie były robione te zdjęcia RTG?

    Nie wiem - dostałem je od płytkarni.

  • 10. Data: 2010-04-13 20:10:27
    Od: "Dariusz K. Ładziak" <d...@n...pl>

    Użytkownik John Smith napisał:
> [...]
    > sie ok 5x5 cm... może da radę kupic gdzieć wiekszą klisze, by objeło
    > chipset i okolice. Czy w ogole jest szansa na dojrzenie pękniętej ścieżki?

    Sprawa pierwsza - można próbować ale obawiam się że typowe medyczne
    aparaty rentgenowskie dają za słabą wiązkę, prześwietlić metal to trochę
    mocy trzeba, dla człowieka byłoby niezdrowe. Do prześwietlania urządzeń
    technicznych to ciut inną aparaturę się stosuje.

    Ścieżki w płytce drukowanej (i piszę to jako człowiek mający w takich
    pracach ładnych parę lat doświadczenia) dają się analizować do trzech -
    czterech warstw metalizacji jak dobrze dobrać naświetlanie i później
    dodatkowo zdjęciu kontrast w programie graficznym dopieścić. Przy
    większej ilości warstw rozplątanie ścieżek jest praktycznie niemożliwe.

    Cała sztuka prześwietlania płytki wielowarstwowej polega na tym że
    trzeba tak dobrać naświetlanie żeby całkowitą czerń dawalo złożenie
    wszystkich warstw metalizacji zaś pojedyncza warstwa ma dawać wyraźną
    szarość - wówczas na podstawie stopnia szarości można rozplątywać
    nakładające się ścieżki.

    W znalezienie przerwy w ścieżce mającej charakter wąskiej szczeliny
    specjalnie nie wierzę - jakaś szansa jest ale nie liczyłbym ze się da.
    Jak pisałem - takie zdjęcia parę lat analizowałem i wiem jaka mniej
    więcej rozdzielczość dają.

    --
    Darek