  • 11. Data: 2010-04-14 02:00:04
    Temat: Re: zdjecie RTG chipsetu
    Od: Virus_7 <virus_7@usun_to.gazeta.pl>

    Dariusz K. Ładziak pisze:
    > Sprawa pierwsza - można próbować ale obawiam się że typowe medyczne
    > aparaty rentgenowskie dają za słabą wiązkę, prześwietlić metal to trochę
    > mocy trzeba, dla człowieka byłoby niezdrowe. Do prześwietlania urządzeń
    > technicznych to ciut inną aparaturę się stosuje.

    Obawiam się, że jest na odwrót niż myślisz. Lampy RTG do płytek nie
    muszą mieć dużych mocy, ponieważ można zrobić dłuższą ekspozycję.
    Natomiast dla prześwietleń człowieka wręcz wymaga się dużej mocy lampy
    by ekspozycja była krótka. Wtedy zdjęcia wychodzą nie poruszone.

    Z tego co widzę na stronie
    http://www.phoenix-xray.com/en/applications/mounted_
    printed_circuit_boards/index.html

    do prześwietlania PCB wystarczy lampa o mocy 20W, natomiast dla
    dentystów sprzedawane są aparaty rentgenowskie z lampą o mocy 1000W.

    Może Tobie chodzi o energię wiązki promieniowania X / napięcie
    zasilające lampę?
    Z tym akurat się zgodzę. Do prześwietlania zębów używa się miękkiego
    promieniowania, tj. ok. 60 keV, do mammografii ok. 80 keV, w tomografii
    komputerowej można ustawić do 140 keV. I właśnie te wyższe energie wiązek
    nas interesują do PCB. ;)

    Pozdrawiam,
    Mateusz Płóciennik

  • 12. Data: 2010-04-14 02:01:31
    Od: Virus_7 <virus_7@usun_to.gazeta.pl>

    Pszemol pisze:
    > No liczyłem na to, że ktoś kto się zna napisze że nie ma błędów :-)

    Tak myślałem... Ale specjalistą nie jestem, więc się nie wypowiadałem. ;)

    > Nie mam takich niestety.

    Szkoda.

    > Nie wiem - dostałem je od płytkarni.

    Szkoda. Widać tylko, że nie używali tu dużej energii wiązki (myślę, że
    coś około 80 keV). W porównaniu do tych zdjęć ze strony
    http://www.phoenix-xray.com/en/applications/mounted_
    printed_circuit_boards/index.html
    (około 150 keV).

    Pozdrawiam,
    Mateusz Płóciennik

  • 13. Data: 2010-04-14 02:27:31
    Od: "Dariusz K. Ładziak" <d...@n...pl>

    Użytkownik Virus_7 napisał:

> [...]
    >
    > Szkoda. Widać tylko, że nie używali tu dużej energii wiązki (myślę, że
    > coś około 80 keV). W porównaniu do tych zdjęć ze strony

    Akurat dla dobrej analizy takie płytki z kulkami cyny to się powinno
    prześwietlać na dwa razy - tu na zdjęciach przyładowali tak ze przez
    cynę się przebili ale za to ścieżki strasznie jasno wyszły, ja od
    rentgenowców nigdy się tak mocno naświetlonych zdjęć doprosić nie
    mogłem. Jakieś zahamowania mieli chyba - większość prześwietleń to były
    gołe scalaki, jak się trafił jakiś na BGA to czarna rozpacz była. Ale do
    tych z prześwitującymi kulkami wygodnie byłoby mieć drugie zdjęcie
    lepiej kontrastujące ścieżki poza kulkami cyny.

    --
    Darek

  • 14. Data: 2010-04-14 02:30:53
    Od: "Dariusz K. Ładziak" <d...@n...pl>

    Użytkownik Virus_7 napisał:

> [...]
    > promieniowania, tj. ok. 60 keV, do mammografii ok. 80 keV, w tomografii
    > komputerowej można ustawić do 140 keV. I właśnie te wyższe energie wiązek

    No o tym waśnie piszę - nie ja prześwietlałem, ja to analizowałem i jak
    już się nic nie dało odczytać to robiłem awanturę żeby powtórzyli
    zdjęcia. Tak więc ile dokładnie kilowoltów i jakie czasy to nie ja - ale
    jak to ma wyglądać i jak się takie cuda czyta to trochę wiem. Jakos tak
    się w byłej firmie utarło że jak scalak był BGA to rozkminienie bondingu
    mnie wsadzali.

    --
    Darek

  • 15. Data: 2010-04-14 11:58:24
    Od: Virus_7 <virus_7@usun_to.gazeta.pl>

    Dariusz K. Ładziak pisze:
> [...]
    > cynę się przebili ale za to ścieżki strasznie jasno wyszły, ja od
    > rentgenowców nigdy się tak mocno naświetlonych zdjęć doprosić nie

    Tyle, że to "naświetlenie" to może być kwestia napięcia zasilającego
    lampę. Nie pamiętam gdzie, ale gdzieś widziałem porównanie 3 zdjęć
    różnych metali przy różnych napięciach zasilających. Im wyższa energia
    kwantów X, tym metal był bardziej przeźroczysty.

    Pozdrawiam,
    Mateusz Płóciennik