  • 21. Data: 2010-08-30 10:07:44
    Temat: Re: zawracanie (długi)
    Od: "Mamma" <M...@o...pl>

    (...)
    > Oglądnij sobie program o przełączkach prowadzony przez dyrektora
    > Krakowskiego MORD'u
    > http://www.tvp.pl/krakow/motoryzacja/jedz-bezpieczni
    e/wideo/zawracanie-na-alejach-w-krakowie-30-v-2010/1
    869936
    > (2:10)

    Świetny Materiał -o to chodziło -Wielkie Dzięki!!!

  • 22. Data: 2010-08-30 10:36:19
    Od: "Myjk" <m...@n...op.pl>

    2010-08-29 11:27:15 Adam Kłobukowski

    > Ten z prawej miał pierwszeństwo.

    Nie no, oczywiście. Ustaw się z prawej i miej wszystko
    w dupie, bo każdy musi wtedy ustąpić i automatycznie
    ten z prawej może wyłączyć myślenie. Potem się dziwić,
    że korki w miastach. Jak widać nic dziwnego, skoro
    połowa ludzi uważa drogę za własność prywatną i nie
    umie korzystać z dostępnej przestrzeni.

    --
    Pozdor Myjk

  • 23. Data: 2010-08-30 11:56:02
    Od: Adam Kłobukowski <a...@k...pl>

    On 30.08.2010 09:03, Excite wrote:

    > Jezdnia będąca elementem drogi. Nie jest to skrzyżowanie.

    Ok, z tym że jest to jezdnia jednokierunkowa.

    > Przepisy ogólne o zmianie pasów ruchu. Nie ma wyszczególnionych
    > przepisów do przełączek tak samo jak nie ma przepisów do rond, jednak
    > zasady jazdy po nich bierzemy z przepisów ogólnych. Na przełączce masz
    > jezdnie jednokierunkową z dwoma pasami gdzie z każdego można jechać
    > tylko w jednym kierunku. Bierzemy więc pod uwagę przepisy mówiące o
    > zmianie pasa ruchu.
    > Oglądnij sobie program o przełączkach prowadzony przez dyrektora
    > Krakowskiego MORD'u
    > http://www.tvp.pl/krakow/motoryzacja/jedz-bezpieczni
    e/wideo/zawracanie-na-alejach-w-krakowie-30-v-2010/1
> [...]

    Po głębszej analizie, wydaje mi się, że obaj kierujący pojechali nie do
    końca dobrze.

    Skręcając w lewo, na jezdni jednokierunkowej, kierujący jest obowiązany
    podjechać do lewej krawędzi - czego nie uczynił pierwszy kierujący.

    Skręcając, można zająć dowolny pas ruchu (chyba że jest wyrysowany tor
    jazdy - tu tego nie ma), w połączeniu z tym że osoba z prawej strony ma
    pierwszeństwo - pojazd z lewej nie ustąpił pierwszeństwa.

    Wydaje mi się że przepisy tu nie do końca jasno definiują co można albo
    co nie - mówi się o jezdni, która może składać się z kilku pasów ruchu
    (w daną stronę). Co jeśli jest tam kilka pasów skręcających w lewo? W
    znanym mi przypadku jest wyrysowany pas ruchu + ciągła linia, ale który
    przepis jest tu ważniejszy? To chyba musiałby nam prawnik wytłumaczyć.

    Adam Kłobukowski

  • 24. Data: 2010-08-30 15:45:42
    Od: "Myjk" <m...@n...op.pl>

    2010-08-30 11:56:02 Adam Kłobukowski

    > Wydaje mi się że przepisy tu nie do końca jasno
    > definiują co można albo co nie

    Nie da się wszystkiego zawrzeć w przepisach.
    Ale wystarczy trochę zdrowego rozsądku do współżycia.

    Nawet na mapie w googlach widać, że na tej nawrotce
    tworzy się kolejka przez co tarasowany jest jeden pas
    ruchu na prostej, a także często zapewne torowisko.

    Z kolei odbierająca ulica ma dwa pasy, to czemu
    z tego nie korzystać? Czy muszą być wyznaczone
    pasy jak kto ma się poruszać żeby to wszystko
    sprawnie działało? NIE. Wystarczy trochę pomyśleć
    i nie zachowywać się, jakby się było jedynym
    na ulicy.

    W kwestii prawnej -- uważam, że gdyby doszło do kolizji,
    za winnego odpowiadałby ten co stał z prawej, ponieważ
    skręt był w lewo i należało się trzymać lewej. Chyba,
    że pojazd stojący po prawej był ponadnormatywnych
    rozmiarów (ciągnik, długi ciężarowy, os. z przyczepą).

    --
    Pozdor Myjk

  • 25. Data: 2010-08-30 15:49:54
    Od: Waldek Godel <n...@o...info>

    Dnia Mon, 30 Aug 2010 13:45:42 +0000 (UTC), Myjk napisał(a):

    > W kwestii prawnej -- uważam, że gdyby doszło do kolizji,
    > za winnego odpowiadałby ten co stał z prawej, ponieważ
    > skręt był w lewo i należało się trzymać lewej. Chyba,

    A jak wyjaśnisz fakt, że:
    - stał tam wcześniej i miał pełne prawo nie widzieć kto się pcha po lewej
    stronie?
    - miał prawo zająć dowolny wolny pas

    Sytuacja jest dyskusyjna, jeżeli na nawrotce nie ma wyznaczonych pasów (a
    nie ma) to ten co się pcha po lewej powinien zachować szczególną ostrożność
    i przewidzieć, że ten co tam już jest go nie zauważy obserwując pojazdy
    którym ma obowiązek ustąpić pierwszeństwa.
    I w zasadzie tylko dwa pasy do skrętu/zawrócenia na nawrotce mogłyby go
    częściowo zwolnić z tego obowiązku (bo i tak wykonuje manewr i ma obowązek
    zachować ostrożność)

    --
    Pozdrowienia, Waldek Godel

  • 26. Data: 2010-08-30 16:52:37
    Od: Excite <n...@n...pl>

    W dniu 30.08.2010 15:49, Waldek Godel pisze:
    > - miał prawo zająć dowolny wolny pas

    Nie ma możliwości zajęcia pasa lewego zaczynając z pasa prawego. To jest
    zmiana pasa ruchu a nie jego zajęcie. Równie dobrze mogły by na tej
    przełączce znajdować się wyznaczone dwa pasy do skrętu w lewo i nic by
    to nie zmieniło bo w tym wypadku i tak każdy jedzie swoim pasem w
    jedynym możliwym kierunku. W programie zostało to omówione prosto i
    jednoznacznie, chyba lepiej przyjąć pewne rzeczy do wiadomości niż
    filozofować mając nadzieje że prowadzący program jest niekompetentny i
    gada ot tak sobie dla zabawy.

  • 27. Data: 2010-08-30 17:08:25
    Od: Mikołaj Tutak <"mtutak[a]nixz*net"@nospam.com>

    W dniu 2010-08-30 15:49, Waldek Godel pisze:

    > A jak wyjaśnisz fakt, że:
    > - stał tam wcześniej i miał pełne prawo nie widzieć kto się pcha po lewej
    > stronie?

    To wzruszające, natomiast stał tak aby kontynuować jazdę prawym pasem, a
    chciał jechać lewym. To jest logiczne i zgodne z przepisami. Chyba, że
    umiesz wyjaśnić logicznie po kiego grzyba stał przy prawej krawędzi
    jezdni, a chciał kontynuować jazdę przy krawędzi lewej.

    > - miał prawo zająć dowolny wolny pas

    Chyba sobie żartujesz. Stojąc na pasie prawym i wjeżdżając na pas lewy
    dokonałby zmiany pasa co wiąże się z ustąpieniem pierwszeństwa
    samochodowi na pasie lewym itp.

> [...]
    > częściowo zwolnić z tego obowiązku (bo i tak wykonuje manewr i ma obowązek

    No już przyznaj się, że nie masz racji i nie dorabiaj karkołomnych
    teorii ;-)

    --
    pozdrawiam
    Mikołaj

  • 28. Data: 2010-08-30 17:42:38
    Od: "Mamma" <M...@o...pl>

    (...)
    > A jak wyjaśnisz fakt, że:
    > - stał tam wcześniej i miał pełne prawo nie widzieć kto się pcha po lewej
    > stronie? - miał prawo zająć dowolny wolny pas

    Widzę, że dyskusja trwa, więc powiem, że jechałem z rodziną
    i nigdy jaj nie robię! Nie było to wciśniecie się! A tak jak pisałem
    -normalne wjechanie na nawrotkę trzymając się lewj strony,
    Tamten stał całkowicie z prawej! Między nami nawet nie doszło do kontaktu
    wzrokowego -odległość między samochodami była kilka metrów.
    Co ciekawe, ja ustawiłem się już prawym bokiem skoście do pasa, a tamten
    dość, że stanął całkiem z parwej strony to do tego jeszcze prostopadle do
    jezdni
    na którą wjeżdżał. Ot, można powiedzieć, że miałem go całkiem z tyłu!

    > Sytuacja jest dyskusyjna, jeżeli na nawrotce nie ma wyznaczonych pasów (a
    > nie ma) to ten co się pcha po lewej powinien zachować szczególną
    > ostrożność

    Podkreślam: NIE PCHA! Nikt się nie pchał -czytaj dokładnie, poza tym
    to co mówisz jest sprzeczne z programem TV, a te programy są
    autoryzowane w Komendzie Ruchu Drogowego.
    Szerokiej... :)

  • 29. Data: 2010-08-30 18:10:59
    Od: Waldek Godel <n...@o...info>

    Dnia Mon, 30 Aug 2010 16:52:37 +0200, Excite napisał(a):

    > Nie ma możliwości zajęcia pasa lewego zaczynając z pasa prawego. To jest

    o czym ty rozmawiasz? bo jeżeli o przypadku na początku wątku, to zaczynał
    z jednego jedynego pasa na nawrotce. Bądż łaskaw proszę trzymać się tematu.

    --
    Pozdrowienia, Waldek Godel

  • 30. Data: 2010-08-30 18:12:08
    Od: Waldek Godel <n...@o...info>

    Dnia Mon, 30 Aug 2010 17:08:25 +0200, Mikołaj Tutak napisał(a):

    > To wzruszające, natomiast stał tak aby kontynuować jazdę prawym pasem, a

    a może od razu polecieć?

    > Chyba sobie żartujesz. Stojąc na pasie prawym i wjeżdżając na pas lewy

    stojąc na jedynym pasie miał prawo zająć dowolny wolny pas.
    Ty też bądź łaskaw trzymać się tematu

    --
    Pozdrowienia, Waldek Godel