-
11. Data: 2013-10-15 14:02:36
Temat: Re: zasilanie diód LED COB
Od: Mirek <i...@z...adres>
On 15.10.2013 12:57, ToMasz wrote:
> czy warto inwestować w COBy czy lepiej w latarki rowerowe. skoro
> rowerowe mają 3W z 3.7V, to myślałem ze z 12 tym bardziej _łatwo_
> wyciągnę więcej.
Latarka rowerowa świeci wąsko - nadaje się z tego tylko dioda z
radiatorem (driver też musisz wymienić). Do diody COB musisz mieć
radiator i driver, który akkceptuje 12-14V - wszystko oczywiście da się
kupić i zmontować, ale... nie lepiej po prostu wsadzić np. to:
http://allegro.pl/mr16-12v-27-smd-5050-120-led-50w-4
w-driver-zimna-i3573728831.html
albo:
http://allegro.pl/zarowka-led-mr16-27-smd-5050-12v-b
iala-ciepla-5w-i3628753354.html
Jak by były kłopoty ze zmieszczeniem, to są płaskie wersje na mr-11
--
Mirek.
-
12. Data: 2013-10-15 14:08:52
Temat: Re: zasilanie diód LED COB
Od: RoMan Mandziejewicz <r...@p...pl.invalid>
Hello Mirek,
Tuesday, October 15, 2013, 1:39:58 PM, you wrote:
>> Ale w takiej sytuacji, gdy kierowca nie bardzo sobie radzi, to właśnie
>> kamera ma sens.
> Nie porównuj montażu kamery z instalacją i monitorkiem do wymiany
> żarówki w lampie. Ja akurat w kamerach siedzę, to wiem jak zamontować i
> co będzie widać, ale sobie bym w osobowym nie zamontował.
> Naprawdę wystarczy mi dobra lampa do tyłu i tylko tyle.
Oświetlenie samochodu musi spełniać określone warunki. Światło cofania
nie może oślepiać innych użytkowników drogi. To Twoje auto i rób sobie
w nim co chcesz. ale skoro już jesteś zdecydowany, to po co Ci pomoc
grupy? Mamy rezystorki do LEDów policzyć? :P
--
Best regards,
RoMan
Nowa strona: http://www.elektronika.squadack.com (w budowie!)
-
13. Data: 2013-10-15 14:26:36
Temat: Re: zasilanie diód LED COB
Od: Mirek <i...@z...adres>
On 15.10.2013 14:08, RoMan Mandziejewicz wrote:
> ale skoro już jesteś zdecydowany, to po co Ci pomoc
> grupy?
To nie ja szukam pomocy w tym wątku, a jeśli nawet, to od Ciebie akurat
najmniej się jej spodziewam ;)
--
Mirek.
-
14. Data: 2013-10-15 15:44:48
Temat: Re: zasilanie diód LED COB
Od: RoMan Mandziejewicz <r...@p...pl.invalid>
Hello Mirek,
Tuesday, October 15, 2013, 2:26:36 PM, you wrote:
>> ale skoro już jesteś zdecydowany, to po co Ci pomoc
>> grupy?
> To nie ja szukam pomocy w tym wątku, a jeśli nawet, to od Ciebie akurat
> najmniej się jej spodziewam ;)
Bo i tak bym Ci tych rezystorków nie policzył :P
--
Best regards,
RoMan
Nowa strona: http://www.elektronika.squadack.com (w budowie!)
-
15. Data: 2013-10-15 16:48:21
Temat: Re: zasilanie diód LED COB
Od: ToMasz <N...@o...pl>
> żarówki w lampie. Ja akurat w kamerach siedzę, to wiem jak zamontować i
> co będzie widać, ale sobie bym w osobowym nie zamontował.
Dlaczego? Rozwin myśl proszę
ToMasz
-
16. Data: 2013-10-15 16:54:30
Temat: Re: zasilanie diód LED COB
Od: ToMasz <N...@o...pl>
> Oświetlenie samochodu musi spełniać określone warunki. Światło cofania
> nie może oślepiać innych użytkowników drogi.
nie będzie. nawet jak będzie trzeba jakiś przełącznik "turbo" dołożyć -
to koszt jest niewielki
> To Twoje auto i rób sobie
> w nim co chcesz. ale skoro już jesteś zdecydowany, to po co Ci pomoc
> grupy? Mamy rezystorki do LEDów policzyć? :P
częściowo znalazłęm odpowiedź na sowoje pytania. Na tej aukcji:
http://www.ebay.pl/itm/5W-3W-Warm-White-Round-COB-LE
D-SMD-Light-Lamp-Bulb-AC-85V-265V-3000-3500K-/171068
673789?pt=US_Light_Bulbs&var=&hash=item27d47ccefd
Reasumując LED 3W+driver powinien zadziałać z 12V. Natomiast led 5W z
driverem musi być zasilany z 15V. ponawiam zmodyfikowane pytanie do
praktyków. co będzie jak zamiast 15V zasilanie będzie na poziomie 14V,
albo 13.8? Driver nie wystartuje=ciemność czy driver da to co moze =
diody będą słabiej świeciły?
Aukcja jest przykładowa. nie muszę korzystać z tych konkretnych części.
driver na lm317 też jakoś polutuje albo kupię na polskim alllegro.
ToMasz
-
17. Data: 2013-10-15 20:30:45
Temat: Re: zasilanie diód LED COB
Od: Mirek <i...@z...adres>
On 15.10.2013 16:48, ToMasz wrote:
> Dlaczego? Rozwin myśl proszę
Po prostu uważam, że jest dla mnie zbędna. Nakład pracy i czasu przy
zamontowaniu plus koszty części nie rekompensują korzyści z używania czy
radości posiadania. Ktoś inny może uważać inaczej i nic mi do tego.
--
Mirek.
-
18. Data: 2013-10-15 20:41:34
Temat: Re: zasilanie diód LED COB
Od: Mirek <i...@z...adres>
On 15.10.2013 16:54, ToMasz wrote:
> Reasumując LED 3W+driver powinien zadziałać z 12V. Natomiast led 5W z
> driverem musi być zasilany z 15V.
A nawet więcej, bo przy 15 to one dopiero zaczynają przewodzić. Tam jest
po prostu tyle diodek w szeregu, że sumaryczne napięcie przewodzenia
jest na poziomie 15-17V (w zależności od temperatury). Driver musi tyle
być w stanie dostarczyć żeby uzyskać wymagany prąd. Zasilany musi być
jeszcze większym napięciem gdyż z reguły jest to przetwornica obniżająca.
--
Mirek.
-
19. Data: 2013-10-15 21:29:15
Temat: Re: zasilanie diód LED COB
Od: BartekK <s...@d...org>
W dniu 2013-10-15 16:54, ToMasz pisze:
> Reasumując LED 3W+driver powinien zadziałać z 12V. Natomiast led 5W z
> driverem musi być zasilany z 15V.
Nie nie nie, to nie tak - to sam "klocek LED" ma podane takie napięcia
pracy (w zależności od temperatury, sztuki i chęci) przy prądzie
nominalnym 0.3A. 9-11V * 0.3A = ~3W, i zapewne w środku siedzi wiele
struktur ledowych połączonych po 3 w szereg - stąd te 3x ~3.3v.
W wersji 5W struktur świecących jest więcej, i są prawdopodobnie
połączone po 5 w szereg, stąd 5x ~3.2v = ~ 16V. To nie jest napięcie
wejściowe pracy drivera! W tej aukcji driver jest AC 85-265V (sieciowy,
stałoprądowy).
Pamiętaj, że do takiego led-placka musisz dodać spory radiator (bo ci
się on usmaży w parę sekund)
> co będzie jak zamiast 15V zasilanie będzie na poziomie 14V,
> albo 13.8? Driver nie wystartuje=ciemność czy driver da to co moze =
> diody będą słabiej świeciły?
Zależy jaki driver, ten z aukcji to jest na 230V 50Hz a nie 12v, wiec
się nie nadaje. Nadal uważam że źle kombinujesz, bo taki placek 5W led
nadal nie da więcej światła (choć może patrząc prosto na niego - torazić
bardziej zimnym będzie mocniej) niż te 21W żarówki w czystym i sprawnym
kloszu. Po pierwsze światło nadal będzie mocno rozproszone, po drugie.
> Aukcja jest przykładowa. nie muszę korzystać z tych konkretnych części.
> driver na lm317 też jakoś polutuje albo kupię na polskim alllegro.
Nadal nie widzę ani sensu, ani logiki w tym. Po pierwsze zepsujesz
oryginalne żarówki/światła cofania (przywali się policjant/przegląd i
problem), po drugie - musiałbyś i tak rozpruć oryginalny reflektor, by
to co chcesz zamontować (przez dziurę żarówki 21W tego nie wsadzisz, a
musisz tam jeszcze jakoś zmieścić radiator i zapewnić mu cyrkulację
powietrza!).
Zostaw to co jest jak jest, nie psuj, a poszukaj jak ci mówię świateł do
jazdy dziennej, na LEDach, jest chińszczyzny u nas pełno za 30-50zł,
tylko patrz na wykonanie: nie bierz takich na ledach 5050 (ani
mniejszych)
http://i01.i.aliimg.com/wsphoto/v0/559578779/Wholesa
le-High-quality-5050SMD-LED-daytime-running-light-10
0-waterproof-E4-DRL-LED-car-fog-lights.jpg
tylko szukaj takich, co widać że mają ledy jak tu:
http://img.diytrade.com/cdimg/1718000/24689665/0/132
9535008/D30_5_1w_led_aluminum_LED_DRL_WITH_TURN_OFF_
FUNCTION.jpg
(jak widzisz - ten nie ma DLR na szkle z przodu, czyli nie ma
homologacji jako dzienne legalne, więc coś takiego kupisz do swojego
celu dużo taniej). Masz gotową wodoodporną obudowę, wbudowany driver
który działa w pełnym zakresie napięć, jakąś gwarancję, uchwyt... a
zawsze jak się nie sprawdzi - to możesz popchnąć dalej jako DLR...
5x (lub 8x, bo też takie są) 0.5-1W w takiej obudowie będzie ci
oświetlało znacznie lepiej niż 1 COB w rozpraszającym kloszu od cofania.
Poza tym możesz je umieścić pod zderzakiem, na dole gdzieś - normalnie
niewidoczne, a skierowane tam, gdzie ma świecić, a nie połowa światła w
sufit.
Jak ci jeszcze będzie mało światła - to w takich lampkach bez problemu
same moduły led wymienisz na mocniejsze (3W lub 5W), wtedy np 5x 5W w
ledach będzie świeciło naprawdę imponująco.
A jako porównanie jakości zobacz, że ten chiński COB 5W kosztuje mniej
niż sensowna jedna diodka 1W - i nie masz do niego żadnego radiatora,
drivera, obudowy...
--
| Bartłomiej Kuźniewski
| s...@d...org GG:23319 tel +48 696455098 http://drut.org/
| http://www.allegro.pl/show_user_auctions.php?uid=338
173
-
20. Data: 2013-10-18 11:53:56
Temat: Re: zasilanie diód LED COB
Od: "Andrzej W." <a...@w...pl>
W dniu 2013-10-14 17:28, ToMasz pisze:
> witam
>
> chcę zrobić mocne oświetlenie z tyłu samochodu, podczas cofania.
> dodatkowe lampy "ala fiat 126p" odpadają. skłaniam się ku zamontowaniu
> ledów w miejsce standardowych żarówek. oczywiście ledy do samochodów
> odpadają, bo poprostu są słabe. "kukurydza" z diodek smd zamiast żarówki
> 21 wat- to jakiś żart.
> Wymyśliłem sobie LEDy COB czyli takie struktury wielkości monety.
> niestety mam zagwózdkę związaną z zasilaniem. taka dioda będzie wymagała
> oczywiście stałego prądu, ale wtedy napięcie zasilające będzie około
> 11V. natomiast dostępne zasilanie z akumulatora to 12V. Czy chiński
> "driver" za 2 usd zasilony z 12V "wyrobi się" czy niema szans? Jeśli
> nie, to zakładając że wyrobi się przy 14.4V co się stanie przy 12v?
>
> ToMasz
Jeśli masz jakiś dryg do majsterkowania to użył bym diody Cree XP-G z
optyką Ledil C12219_STRADA-A2 lub podobną niesymetryczną szerokokątną.
Będziesz miał pięknie oświetlony cały tył za autem, świeci to to na
144x72 stopnie.
Nie da Ci tego żadne gotowe rozwiązanie.
Pamiętaj tylko kolor pomiędzy Neutral a Warm White.
Ja jakoś przy Cool White mam wrażenie, że niekoniecznie poprawnie
dostrzegam szczegóły.
--
AWa.