    Date: Sat, 10 May 2014 20:39:11 +0200
    From: Maciek <m...@p...com>
    Newsgroups: pl.misc.elektronika
    Subject: Re: zasilacz 100mA versus 0,5A-1,5A

    Użytkownik ikarek napisał:
    > Witam,
    >
    > Nabyłem w USA urządzonko, do którego dołączony był zasilacz/
    > transformator, przetwarzający "amerykański" prąd sieciowy na prąd
    > stały 24V i 100mA. Tak jak na tym zdjęciu:
    > http://www.andertons.co.uk/products/gallery.asp?ID=1
    1807&imgID=13316&img=13316-eh24vdc100psu_super.jpg

    1) Zasilacz powinien mieć identyczne napięcie. Ten akurat ma - pasuje.
    2) Powinien być stabilizowany, to znaczy mieć 24V bez obciążenia i pod
    pełnym obciążeniem. Czasami do urządzeń posiadających wbudowany
    stabilizator stosuje się prosty zasialcz, składajacy się z
    transformatora i prostownika. Bez stabilizacji. Monacor jest
    stabilizowany - pasuje.
    3) Prąd powinien być większy, niż maksymalnie pobierany przez
    urządzenie, czyli możesz spokojnie kupić Monacor na 0,5A i będzie
    dobrze. Najwyżej będzie większy, cięższy ale się nie przegrzeje. Pasuje.
    4) Identyczny wtyk. Sprawdź wymiary suwmiarką tylko wyłącz najpierw
    zasilacz z gniadka.
    5) Identyczną polaryzację, czyli rozmieszczenie plusa i minusa. To nie
    jest standardowe i można się naciąć. W Monacorze jest "dodatni biegun na
    wewnętrznym styku". Według zdjęcia oryginalnego zasilacza też tak jest,
    więc pasuje.
    6) Unikaj zasilaczy uniwersalnych, z przełączanymi napięciami, wtykami,
    polaryzacją. Dlaczego - ponieważ prędzej, czy później ktoś taki zasilacz
    przypadkiem przełączy, użyje do innego urządzenia i potem bezmyślnie
    podłączysz do swojego z zupełnie innym ustawieniem. Ja takie stosuję ale
    z pełną świadomością i sprawdzam przed podłączeniem. Monacor jest tylko
    na jedno napięcie, więc to jest tylko rada na przyszłość.
    7) Zasilacze impulsowe (jak ten Monacor) są dobre, bo przy mniejszych
    wymiarach mają dużą sprawność - mniej prądu idzie w ciepło ale czasami
    nie lubią ich co wrażliwsze urządzenia. Np. radio może odbierać z
    zakłóceniami na falach średnich, czy długich. Do radia, czy innego
    bardzo wrażliwego urządzenia lepszy byłby stabilizator liniowy, nie
    impulsowy.
    To taki zbiór porad na przyszłość.